Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Ślady granicy polsko-niemieckiej
Autor Wiadomość
Bogusław 


Dołączył: 21 Lis 2003
Posty: 102
Wysłany: Pią Wrz 15, 2017 10:31 pm   

Dzięki uprzejmości znajomego miałem możliwość zapoznania się z dokumentacją będącą pokłosiem rozpoznania dokonanego w lutym 1948 roku wzdłuż przedwojennej zachodniej granicy P-D "w celu późniejszego jej zlikwidowania". Rozpoznania stanu zachowania oznaczenia linii granicznej, zapór granicznych jak również budynków służb granicznych (P i D) przeprowadziły jednostki/pododdziały WP: 5 Mazurskiego Pułku Saperów oraz 5 Saskiej Dywizji Piechoty. W raportach tych przeczytać można, iż oznaczenie tej granicy zachowane było niemal w komplecie. Przykładowo na odcinku, ogólnie mówiąc, od Bytowa do Piły
na granicy zastano 1386 kamieni granicznych. Z tego 20% było uszkodzonych. Opisano stan zachowania budynków SG, UC tak polskich jak i niemieckich. Od stanu dobrego do całkowicie zniszczonych.
Zadaniem WP było zebrać znalezione kamienie i wywieźć do najbliższych stacji kolejowych z przeznaczeniem ponownego użycia w przyszłości, jak napisano. Uszkodzone kamienie miały być zniszczone.
 
jarek 

Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 78
Wysłany: Pią Wrz 22, 2017 2:53 pm   

Boguś

Super informacja. Teraz już wiem dlaczego tak dużo kamieni zostało wykorzystanych na trasie kolejowej Bydgoszcz - Kościerzyna .

Pozdrawiam

Jarek
_________________
Jarek
Marienburgczyk
 
Bogusław 


Dołączył: 21 Lis 2003
Posty: 102
Wysłany: Sob Sty 30, 2021 8:16 am   

Ostatnio dowiedziałem się gdzie powstały kamienie graniczne. Wyprodukowanie ich zamówiono w dwóch śląskich kamieniołomach, jednym w okolicy m. Grabina, obecnie jest to część miasta Strzegom, a drugim w Borowie w powiecie świdnickim. Gotowe kamienie przewożono koleją do Rawicza, ponieważ polskie stacje były tańsze od niemieckich, a stamtąd do Poznania, skąd rozwożono je na poszczególne odcinki granicy. Transporty (poszczególne wagony) zaopatrzone były w specjalne listy przewozowe o treści „Wolne od cła i opłat! Przesyłka dla międzysojuszniczej Komisji Granicznej dla polsko-niemieckiej granicy państwowej.”, dzięki nim nie pobierano cła na granicy. Kamienie wersalskie ważyły około 930-940 kg, normalne 230 kg, a pośrednie 50 kg.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7508
Wysłany: Pon Lut 01, 2021 4:56 pm   

Cenna informacja. :== Czy znalazłeś to w jakiejś publikacji?
_________________

 
Bogusław 


Dołączył: 21 Lis 2003
Posty: 102
Wysłany: Pon Lut 01, 2021 9:44 pm   

Informacja podana przez Archiwum Państwowe we Wrocławiu.
 
Bogusław 


Dołączył: 21 Lis 2003
Posty: 102
Wysłany: Czw Kwi 29, 2021 8:05 am   

Niczym grzyby po deszczu pojawiają się kolejne repliki kamieni wersalskich. Niestety są one coraz mniej udane. Coraz mniej przypominają oryginały.
Tu replika D 001 z Konarzyn: https://gdansk.fotopolska.eu/foto/1397/1397524.jpg
Tu replika C 001 z Mutkowa (zdjęcie 9): https://zaborskipark.pl/aktualnosci-10/zapraszamy-na-szlak-rowerowy-im-anny-lajming/
Bogusław
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk