Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Koleją do Neufahrwasser
Autor Wiadomość
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Nie Kwi 25, 2021 10:49 pm   

subsens napisał/a:
Na początku było Słowo..

Jedno. Dlatego zostało wysłuchane.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Kwi 27, 2021 4:32 pm   

Cóż za piękny wątek. Dawno mnie tu nie było.

subsens napisał/a:
Opowieść Jursza zasadniczo wydaje się być łatwiejsza w konsumpcji, ale chyba też jest wyobrażona, intuicyjna.


Pozwolę sobie potwierdzić. Jest bardziej intuicyjna.

subsens napisał/a:
Nie nastąpiło to również w pierwszym rozdziale książki Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby, zawierającego (subiektywny zabrzmi lepiej, niż chaotyczny) wybór danych o pruskim etapie budowy węzła. Przeciwnie, tam linia zdaje się zaczynać się przy Bramie Oruńskiej. Ciekawostka: zdanie poświęcone jej tyczeniu zostało z największą ostrożnością zaopatrzone w dwa przypisy - jakby wizja lokalna po stu pięćdziesięciu latach groziła zakwestionowaniem przebiegu w głębokim wykopie


Ha, ha, ha. Może być chaotyczny, przecież to jest raczej ogólne wprowadzenie.
Co do dwóch przypisów. Nie ma tu żadnej ostrożności, tylko leniwe wskazanie różnych źródeł dla dwóch informacji, choć dają one finalnie jedną ;)

renekk napisał/a:
Otóż jeden autor (Jursz) stwierdził, że tor do Nowego Portu wychodził ze stacji LT, drugi […] byłbym skłonny dać wiarę temu pierwszemu.


O_o Dziękuję.

Forumowicze! Przyznaję, że ten temat jest i jeszcze będzie przeze niepogłębiony w stopniu odpowiednim. Wrócę do niego, tak planuję. Temat XIX w. ma tak wielki potencjał, że należy stwierdzić, iż dotąd faktycznie tylko go „liznąłem” na potrzeby bardziej krótkiego wprowadzenia w klimat w jednej takiej książce. Nie wrócę do niego przed majowym wykładem, więc pewnie i nie bardzo będę poruszał temat „łącznicy”. Pomijam już kwestię poprawności nazewnictwa. Cóż, byłem i będę „twórcą” popularno-naukowym, nie naukowym.

Tym samym oddalam się ponownie na nieco dłużej z forum. Nieco zajęty jestem sprawami innymi. Przepraszam.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Kwi 27, 2021 6:34 pm   

Była mowa o rozkładach jazdy:
- 1867 tu https://digi.bib.uni-mannheim.de/viewer/reichsanzeiger/film/087-9968/0539.jp2
- 1870 (trzeba poszukać, ale są) tu https://www.bavarikon.de/...0000BSB10486516

W tych latach są to tabele osobne dla Legetor - Neufahrwasser i Dirschau - Legetor
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Kwi 28, 2021 4:18 pm   

O, miło Cię znowu zobaczyć....
Wątek jest interesujący, miejsc do zbadania na pewno będzie więcej niż tylko początek linii. Pozdrawiam.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sro Kwi 28, 2021 9:57 pm   

subsens napisał/a:
pumeks napisał/a:
Skoro już przechodzimy do Rangierbahnhof, to jeszcze raz uchylę rąbka szuflady (patrz załącznik).
A skoro jednak wróciliśmy do Rangierbahnhof... Układ funkcjonalny stacji oraz jej rozmiary powodują, że jeden arkusz Geländeplan wywołuje natychmiastowy niedosyt. Poniekąd patrzymy na ciało (przez wstręt do patriarchatu nie dodam: niewieście), nie widząc ani twarzy, ani stóp. Nie wiemy, z kim bądź czym mamy do czynienia.

Nie wiemy, czy stopy są drobne i wąskie, czy raczej należą do samicy Yeti.

To wbrew pozorom jest istotne.

Nie widać głowic rozjazdowych. Nie wiadomo, gdzie i w jaki sposób zbiegają się nitki torów. Nie ma pewności, czy istotne obiekty znalazły się poza krawędzią arkusza, zostały celowo pominięte, czy chwilowo nie istniały.
Obrazek

Oczywiście, wiemy już cośtam-cośtam. Ale Geländeplan ma tę przewagę nad powyższym zdjęciem z Gedanopedii, że jest precyzyjnie datowany. Tym większą wartość miałby jako obraz kompletny.

Niestety, nie mam w odpowiedniej skali arkusza przylegającego od południa i nawet nie wiem, czy taki kiedykolwiek istniał. Ale z http://igrek.amzp.pl/11783812 pobrałem arkusz w nieco mniejszej skali, zrobiłem wycinek i wygląda to, jak niżej.

Danzig_Gelaendeplan_5K_G_10_Ohra_1927 wycinek.jpg
Plik ściągnięto 5282 raz(y) 119,6 KB

_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Matti 
Miłośnik zegaru

Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 145
Wysłany: Wto Maj 25, 2021 7:19 am   

Nie wiem czy mogę w tym wątku, ale szukam wszelkich informacji i zdjęć nt. kładki nad torami w Nowym Porcie. W którym miejscu ona była? Czy w okolicach Kasztanowej czy jednak bliżej stacji Gdańsk Brzeźno? Może jest o niej coś na forum, ale coś nie mogę znaleźć...
Edit:
Na razie znalazłem tylko, że łączyła ulicę Blizową z zabudowaniami przy nabrzeżach :)
 
Wiercipietek 


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 575
Wysłany: Wto Maj 25, 2021 7:55 am   

Było na 100%. Przeszukaj ręcznie wątki nowoporckie. Tu i na sąsiednich forach.
EDYTA:
Zakładam, że chodzi o to miejsce :

NP kladka.jpg
Plik ściągnięto 4921 raz(y) 96,03 KB

_________________
Co to ja miałem w tej puszce ... ?
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Maj 25, 2021 10:08 am   

Obrazki będę mógł zapodać wieczorem, bo mam je na innym dysku. Jednak już mogę potwierdzić informację Wiercipiętka, że kładka znajdowała się w ciągu ulicy Blizowej, bardzo blisko wjazdu na stację końcową czyli Bhf. Neufahrwasser (powojenny SKM Gdańsk Nowy Port).
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Maj 25, 2021 9:48 pm   

1. Kładka powstała chyba w momencie budowy linii kolejowej, w każdym razie już w 1879 uchwycił ją na zdjęciu R. Th. Kuhn (plik udostępniony przez wydawcę albumu monograficznego o Kuhnie).
2. Pocztówkę (z 1916?) udostępnił mi parę lat temu Henryk Jursz, gęsto wspominany w tym wątku. Tu widać już pociągi towarowe stojące na stacji Neufahrwasser.
3. I jeszcze zdjęcie z forum http://gdansk-nowy-port.mojeosiedle.pl/ pokazujące mostek pod koniec jego istnienia.

m_mhg-in-224.jpg
Plik ściągnięto 4875 raz(y) 119,43 KB

neufahrwasser1916-awers.jpg
Plik ściągnięto 4875 raz(y) 117,48 KB

200611121659130001sp4.jpg
Plik ściągnięto 4875 raz(y) 67,24 KB

_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Matti 
Miłośnik zegaru

Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 145
Wysłany: Sro Maj 26, 2021 5:08 am   

Podziękował bardzo :== Na cześć tamtej kładki mogliby odbudować teraz nad torami na wysokości bloków przy Letnickiej 2...
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Maj 26, 2021 10:21 am   

"Mogliby", to znaczy kto?
 
Matti 
Miłośnik zegaru

Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 145
Wysłany: Sro Maj 26, 2021 1:47 pm   

Np. miasto we współpracy z Portem...
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Sro Maj 26, 2021 5:15 pm   

renekk napisał/a:
"Mogliby", to znaczy kto?

Po prostu: "Oni".

Na fotografii Roberta Kuhna w miejscu zasłoniętym budynkiem przy kładce na następnej fotografii ukształtowanie terenu przypomina wały ziemne. Czyżby tam były jakieś fortyfikacje? Przy wejściu do portu byłoby to uzasadnione.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Sro Maj 26, 2021 7:42 pm   

Zbych napisał/a:
Czyżby tam były jakieś fortyfikacje?

Schanze Nr 5

sch.jpg
Plik ściągnięto 4763 raz(y) 98,38 KB

 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Czw Maj 27, 2021 8:44 pm   

Na zdjęciu lotniczym z 1974, z NAC - archiwum fotograficzne Lecha Zielaskowskiego, widać chyba dokładnie lokalizację kładki. Budynek dawnego Domu Polskiego Marynarza, a wcześniej Hotelu zu den 7 Provinzen, już wówczas nie istniał - zapewne rozebrano go w związku z budową bazy promowej Polferries.
Oryginał zdjęcia do pobrania https://www.szukajwarchiw.../obiekty/607730

1974 Lotnicze.jpg
Plik ściągnięto 4697 raz(y) 116,4 KB

1974 Fragment.jpg
Plik ściągnięto 4697 raz(y) 119,21 KB

_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk