Jako ciekawostkę pozwolę sobie podrzucić taki temat. Od pewnego czasu na warsztacie grzebiemy klientowi buicka century rocznik 37. Ciekawostką jest fakt iż auto jest jedną z 200 kabrioletów wyprodukowanych a ten jest z numerem 1. Wyprodukowanym dla premiera Francji, następnie przejęte auto we Francji przez Niemców i wraz z którymś z nich dotarło do Gdańska. Tak więc ciężko określić dokładnie w którym roku ale w trakcie wojny było już w Gdańsku. Potem przejęte przez ruskich a następnie przez jakiegoś cywila. Od lat 50 gniło w okolicach gum'u. Potem zaciągnięte z ulicy w garaż gdzie stało dziesiąt lat. Od kliku lat obecny właściciel (który notabene za gówniarza skakał po aucie i uskuteczniał jego degradację) odbudowuje pojazd. My odbudowaliśmy silnik i skrzynię, niedługo pojazd wróci po uzbrojeniu w blachy na zbrojenie w układ hamulcowy i paliwowy;] Postaram się podkleić foteczkę.
Jan Daniluk - Historyk
Tylko nie mów do mnie "mały" 😉
Polowałem, polowałem... i upolowałem!
Prezentuję Wam.... wg wszelkiego prawdopodobieństwa PIERWSZY samochód, jaki został zarejestrowany w Gdańsku. Efekt trochę psują niestety "brunatni" na nim siedzący (proszę ich zignorować!)... ale jest.
Fiat Piccolo (czyli właśnie "mały") wyprodukowany w 1903 r. Silnik o mocy 5 KM Bestia! 🙂 Tablica - "DZ 01". Pierwotnie "ID 01", ale - dla przypomnienia - w 1921 r. zmieniono rejestracje ("DZ" była właściwa dla WMG, a "ID" dla dawnej prowincji Prusy Zachodnie).
Mam satysfakcję, że kiedy pisałem artykuł o samochodach w międzywojennym w Gdańsku, oszacowałem pojawienie się pierwszego automobilu (tj. jego rejestrację na "gdańskich" blachach) na około 1904 r. Widać, się nie pomyliłem! Fajnie.
Samo zdjęcie z lutego 1936 r., z "DNN". Ze zbiorów niezastąpionej Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum