Dawny Gdańsk

Projekt "Dolny Wrzeszcz" - Lotnisko Gdańsk-Zaspa - wszelkie ciekawostki

nad stawem - Wto Lut 27, 2007 10:24 pm

kilka zdjęć ale podłej jakości .
moj dobry aparat zaginął .
ale orginały na pewno trafią do Wrzeszcza .






przepraszam za jakość ale skanera nie posiadam . :II

danziger - Wto Lut 27, 2007 10:47 pm

Jakby co, to ja Ci to chętnie zeskanuję :)
nad stawem - Pią Kwi 20, 2007 10:56 pm

wznawiam temat . aparat sie znalazł .
na razie " upadłem na nos " :hihi: :hihi:
a reszta będzie także ciekawa . :D


Strach - Sob Kwi 21, 2007 8:36 am

ooo! nosek się przysmalił :hiihihi:
nad stawem - Pon Kwi 23, 2007 9:28 pm

dwupłatowce CI-Rumpler były po roku 1922 służyły tylko dla poczty i do zleceń specjalnych.
na zdjęciu Dz 24 Poczty Gdańskiej .


Sabaoth - Pią Maj 04, 2007 8:42 pm

Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r. Lotnisko sięgało jeszcze do ul. Lelewela (Labesweg). Zastanawia mnie, dlaczego gdańskie samoloty mają numer zaczynający się na "D", a nie na "Dz" :hmmm:
nad stawem - Nie Maj 06, 2007 5:28 pm

Sabaoth napisał/a:
Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r. Lotnisko sięgało jeszcze do ul. Lelewela (Labesweg). Zastanawia mnie, dlaczego gdańskie samoloty mają numer zaczynający się na "D", a nie na "Dz" :hmmm:


być może jest to jeden ze sprzedanych na początku lat 20-tych samolotow gdańskich .
samoloty te mogły nadal latać pod flagą gdańska.
tak jak np. ten na zdjęciu sprzedany dla bawarskiego Luft-Lloyd


Sabaoth - Nie Maj 06, 2007 5:58 pm

Wydawało mi się, że oznaczenie miało postać litery "D" i po niej litery "z" ale na tym zdjęciu widać, że "z" jest wewnątrz "D". Może takie oznaczenie też było stosowane.

Na moim zdjęciu nie widać zbyt dokładnie ale może to małe "z" też jest wpisane w "D"?

pawel.45 - Pon Maj 07, 2007 3:52 pm

Sabaoth napisał/a:
Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r....

Rzeczywiście ciekawostka, lecz także zagadka - czy aby właściwie datowana jest ta fotografia?
Spróbuję wyjaśnić tę wątpliwość.
Na fot. wyrażnie widoczne są 3 samoloty ze znakami rejestrowymi:
- w oddali PP-ALA - to samolot w barwach firmy Aerolloyd (poprzednika PLL Aerolot) - zbudowany został w 1920r. z nr fabr. J0580 dla Lloyd Ostflug GmbH. Otrzymał imię własne"Amsel" i znaki rej. Dz.30.
W pażdzierniku 1920r.zajęty przez komisarza Ententy w Hamburgu. Zwolniony w sierpniu 1922r. i przekazany dla nowopowstałej firmy Aerolloyd.
Nosił w dalszym ciągu znaki Dz.30 i bazował we Wrzeszczu jak wszystkie pozostałe samoloty Aerolloyda (chyba wiadomo dlaczego - więc nie rozpisuję się).
Jak wynika z zapisów w literaturze dopiero na pocz. 1923r. otrzymał wraz z imieniem "Adam" polskie znaki PP-ALA, póżniej poprawione na P-PALA (oficjalna data rej. marzec 1923r.).
To właśnie zrodziło moją niepewność co do daty przedstawionej fotografii.
Póżniej tj. w II półroczu 1929r. ten samolot otrzymał jako pierwszy znaki nowej rejestracji SP-AAA. W 1936r. sprzedany do Kanady.

- nieco bliżej samolot ze znakami D-190 i gdańskimi krzyżami na sterze kierunku.
Ta maszyna została zbudowana w 1921r. (pierwszy lot 21.12.1921r.). Nr fabr. J0625, imię własne "Sperber". Na stanie fabryki Junkersa pozostawała do czerwca 1922r. ze znakami rej. D-190.
Potem w Lloyd Ostflug GmbH - w tym samym 1922r. samolot otrzymał znaki rej. Dz.36.
Od pocz.1923r. aż do 30 czerwca na stanie Junkers LV AG - ponownie ze znakami D-190.
Wydaje się, że ta fot. pochodzi właśnie z tego okresu.
Następnie samolot przekazano do Aerolloyda, gdzie otrzymał polskie znaki PP-ALF i imię własne "Franek". Latał do 23.02.1925r., kiedy to rozbił się i został spisany.
Zastąpił go wkrótce następny Junkers F13 o nr fabr. J0776, który otrzymał znaki rej. i imię swego poprzednika.

- na samym przedzie widoczny jest samolot ze znakami rej. D-189 - jeśli dobrze odczytałem. To maszyna o nr fabr. J0637, imię własne "Kranich".
Pierwszy lot odbyła 02.02.1923r. - i to jest moja druga wątpliwość co do datowania fot.
W zapisach rejestrowych nie odnalazłem innego samolotu noszącego takie oznakowanie.

Jeśli mógłbyś sprawdzić czy datowanie 1922r. jest pewne - byłbym wdzięczny.

Teraz kilka słów dot. samolotu ze znakami Dz.38.
Nad stawem wyraził przypuszczenie, że samoloty sprzedane z Gdańska do Bawarii "mogły nadal latać pod flagą gdańską".
Osobiście w to wątpię. Przedstawiony na fot. samolot o nr fabr. J0584 został zbudowany dla Lloyd Ostflug GmbH w 1920r.(pierwszy lot 24.09.1920r.) otrzymał imię własne "Schwalbe" i znaki rej. Dz.38.
Spotkałem się z zapisem, że będąc na stanie Junkers LV AG posiadał znaki rej. D-162, jednak ten zapis nie potwierdza się w rejestrze.
W Bayerischer Luft-Lloyd eksploatowany był ze znakami rej. D-347 od 01.07.1923-01.01.1926r.
Od 06.01.1926r do 1929r. w Lufthansie pod tymi samymi znakami D-347.
Potem został sprzedany do Brazylii.
Wydaje mi się, że po sprzedaniu do BLL samolot odbył lot na "starych papierach" do nowego właściciela, a tam został przerejestrowany i przemalowany. Na fot. widać, że tabliczka ze znakiem BLL umieszczona została na miejscu litery Z przy oznakowaniu rej.
Pewnie dlatego wpisano tę literę do pola wewnątrz litery D. Takiego znakowania normalnie nie stosowano. Sama fot. wygląda jakby wykonano ją na pożegnanie z dotychczasowym, albo powitanie z nowym właścicielem.
Pozdrawiam :co_jest:

Sabaoth - Pon Maj 07, 2007 5:15 pm

pawel.45 napisał/a:
Jeśli mógłbyś sprawdzić czy datowanie 1922r. jest pewne - byłbym wdzięczny.


Nie jest to klasyczne zdjęcie tylko zdjęcie wysłane jako pocztówka, stąd datowanie. Niestety stemple nie są zbyt wyraźne ale doskonale widać datę wypisania "pocztówki" - 26.9.22. Porównując datę wybitą na stemplach nie widać zdecydowanej różnicy, jest 2, po niej dolna część 6, wyraźna 9 i początek dziesiątki roku - wyraźna 2. Nie widać tylko końcówki roku. Początek daty na stemplach jest taki sam jak wypisany odręcznie więc można przyjąć, że pocztówka została wysłana 26 września 1922 r.

pawel.45 - Pon Maj 07, 2007 7:26 pm

Sabaoth napisał/a:

....Niestety stemple nie są zbyt wyraźne ale doskonale widać datę wypisania "pocztówki" - 26.9.22....

Dziękuję za odpowiedż. Z oglądu stempli nie można stwierdzić że piszący pomylił datę - w każdym razie ja tego nie potrafię dostrzec.
Pozostaje więc dla mnie nadal zagadką dlaczego w wykazach znaków rej. zapisane są inne daty. Pozdrawiam.

danziger - Pon Maj 07, 2007 8:27 pm

W takim razie to może być zdjęcie z czasu, kiedy D-130 przekształcał się w Dz 36. Wówczas daty by się zgadzały.
nad stawem - Pon Maj 07, 2007 9:00 pm

pawel.45 napisał/a:

Teraz kilka słów dot. samolotu ze znakami Dz.38.
Nad stawem wyraził przypuszczenie, że samoloty sprzedane z Gdańska do Bawarii "mogły nadal latać pod flagą gdańską".
Osobiście w to wątpię. Przedstawiony na fot. samolot o nr fabr. J0584 został zbudowany dla Lloyd Ostflug GmbH w 1920r.(pierwszy lot 24.09.1920r.) otrzymał imię własne "Schwalbe" i znaki rej. Dz.38.
Spotkałem się z zapisem, że będąc na stanie Junkers LV AG posiadał znaki rej. D-162, jednak ten zapis nie potwierdza się w rejestrze.
W Bayerischer Luft-Lloyd eksploatowany był ze znakami rej. D-347 od 01.07.1923-01.01.1926r.
Od 06.01.1926r do 1929r. w Lufthansie pod tymi samymi znakami D-347.
Potem został sprzedany do Brazylii.
ym, albo powitanie z nowym właścicielem.
Pozdrawiam :co_jest:


a tu tłumaczenie za panem Forsterem dotyczące Dz 38 .
" w dniu 30.6.1921 meldowała kontrola lotow w WMG , że DzLP posiadały w tym dniu park samolotowy :
11 Junkers F 13
6 Rumpler C I

z tych 11 Junkersow F 13 mogło w tym dniu posiadać tylko 8 maszyn numery gdańskie, pozostałe 3 były fizycznie na stanie ( Dz 30 , 35 i Dz 40 ) , zarejstrowane zostały dopiero pożniej .
Rumpler C I posiadały numery Dz 20 do Dz 25 " .

i tu właśnie ciekawostka

" jako ostatnie ważne wydażenie roku 1921 było to , że DzLP w listopadzie1921 sprzedało 2
" nowe produkcyjnie " F 13 dla BLL w Monachium .
zostało to zrealizowane na zlecenie JFA ( nie znam sktrotu ) i było związane z przejęciem BLL przez koncern Junkersa .
jedną z tych dwoch maszyn był Dz 38 , ktory znajdował się akurat na przeglądzie w zakładach Junkersa w Dessau .
11 . 04 . 1922 został przeprowadzony z Dessau do nowego portu macierzystego Sleißheim
i dwa dni pożniej zaprezentowany przedstawicielom rządu bawarskiego na lotnisku Oberwiesenfeld.
BLL występowało formalnie jako użytkownik Dz 38 ale samolot ten pozostał nadal własnością DzLP i latal do marca 1924 jako " Danziger in Bayern "
dopiero potem otrzymał nr . rejestracyjny D-347 .

a tu znowu ciekawostka .

F 13 Dz 33 w maju/czerwcu 1921 wynajęty dla Aero-Targ Poznań .



pozdrawiam . :co_jest: :co_jest:

pawel.45 - Pon Maj 07, 2007 9:30 pm

danziger napisał/a:
W takim razie to może być zdjęcie z czasu, kiedy D-130 przekształcał się w Dz 36. Wówczas daty by się zgadzały.

Jeśli masz na myśli D-190 po przyjęciu do Lloyd Ostflug w 1922r., lecz jeszcze przed całkowitym przemalowaniem numeru (krzyże już ma) na gdański - to by pasowało, lecz wtedy jeszcze nie istniał samolot stojący bliżej fotografa (jeżeli ma on znak D-189). Ponadto pozostaje do wyjaśnienia data nadania polskich znaków na samolotach Aerolloyda - oficjalnie zarejestrowano je w marcu 1923r. - i to była moja pierwsza wątpliwość.
Jednak w przypadku tego samolotu można byłoby założyć, że wcześniej nadano znaki indywidualnie tej maszynie - ponieważ połączenie na trasie Gdańsk-Warszawa-Lwów uruchomiono w dniu 05.09.1922r., a pozostałe 11 samolotów firmy uzyskiwało polskie znaki do marca 1923r. Może to trochę naciągane, ale wtedy data by pasowała. Pozostaje jednak jeszcze ten pierwszy samolot - chyba, że ja żle odczytuję jego znaki.Pozdrowienia.

nad stawem - Sob Maj 12, 2007 10:33 pm

pawel.45 napisał/a:

Rzeczywiście ciekawostka, lecz także zagadka - czy aby właściwie datowana jest ta fotografia?

Pozdrawiam :co_jest:


Sobcio ma tą widokowkę z TUTAJ

ale to może być też pomyłka sprzedającego , tak samo jak tutaj w Suchaczu

Sabaoth - Sob Maj 12, 2007 10:42 pm

Że to jest Wrzeszcz to nie mam żadnych wątpliwości w budynku przy ul. Grażyny (za samolotem D 189) mieszkałem przez pierwsze trzy lata swojego życia.

Znając dokładną datę zmniejszenia terenu lotniska i rozpoczęcia budowy domów przy ul. Pestalozziego można potwierdzić datowanie pocztówki albo przynajmniej wykluczyć pewne lata.

sajmoon - Czw Maj 24, 2007 7:50 pm

W temacie gdańskich samolotów chciałem zapytać, czy ktoś ma jakieś informacje ma temat samolotu - pomnika, stojącego kiedyś na wzniesieniu w pobliżu Osiedla Młodych? Wiem, że był to Jak-18, mocno już "oskubany" z wszystkiego, co można było odkręcić. Ostatni raz widziałem samolot w 91 roku; niedawno podczas wycieczki nasypem Kolei Kaszubskiej śladów po "pominku" już nie znalazłem. Pewnie został zezłomowany, ale kiedy? No i jeśli ktoś posiada informacje dotyczące genezy tej maszyny liczę na odzew :wink:
roland - Czw Maj 24, 2007 11:12 pm

Kiedyś już pisaliśmy o tym samolocie. Wg mnie był to TS-8 Bies, ale mogę się mylić. Może, ktoś ma zdjęcie.
sajmoon - Pią Maj 25, 2007 6:43 am

Być może się mylę, co do typu samolotu, właściwie byłem jeszcze gówniarzem, kiedy wdrapywałem się do kabiny tej maszyny :D Ale pamietam, że stał na betonowych słupkach, a kółko ogonowe wspierał chyba stalowy wspornik, lub podobny żelbetowy słup. Nie przypominam sobie przedniego koła podwozia, więc to chyba nie był TS-8 . Niestety na forum, ani nigdzie indziej nie znalazłem postów na temat samolotu...
Saiph - Wto Maj 29, 2007 4:47 pm

sajmoon napisał/a:
Ale pamietam, że stał na betonowych słupkach, a kółko ogonowe wspierał chyba stalowy wspornik, lub podobny żelbetowy słup.

Te słupki ciągle jeszcze tam stoją nieco zarośnięte w chaszczach.

villaoliva - Wto Maj 29, 2007 8:12 pm

Potwierdzam, są jeszcze ślady.

Przeszukając internet znalazłem taką ciekawą stronę :)

penetrator - Wto Maj 29, 2007 9:49 pm

Jakoś dziwna linia brzegowa. :hmmm:
villaoliva - Wto Maj 29, 2007 10:02 pm

To wygląda na zdjęcie zrobione nad Sopotem. Pod samolotem widać już Kolibki.
A gdzie lotnisko? :wink:

seestrasse - Wto Maj 29, 2007 10:12 pm

a może wkleili ten samolocik? :wink:
roland - Wto Maj 29, 2007 11:05 pm

seestrasse napisał/a:
a może wkleili ten samolocik? :wink:

Kilka lat temu przygotowywałem do publikacji "Historię Aeroklubu Gdańskiego" Marka Kochanowskiego. Wśród wielu fantastycznych zdjęć było zdjęcie CSS-13 o , którym jest ta dyskusja - zdjęcie jest oryginalne :D

seestrasse - Wto Maj 29, 2007 11:52 pm

kamień z serca :wink:
sajmoon - Sro Maj 30, 2007 5:26 pm

:== No tak, ale na betonowych słupkach stał Jak-18, nie ustąpię, :P hehe... w opracowaniu o Aeroklubie Gdańskim widnieje on na zdjęciu http://www.pg.gda.pl/PismoPG/nr5/gif/aero15.jpg
Na stronie http://awiacja.republika.pl/jakowlew2.htm znalazłem taka informację
"W lotnictwie polskim pierwsze Jaki-18 pojawiły się w 1949r. w szkole lotniczej w Dęblinie, a w 1952r. trafiły do OSL-5 w Radomiu, stosowano je do końca lat 50. W aeroklubach pierwszy Jak-18 pojawił się w listopadzie 1951r, następne (produkcji węgierskiej) trafiły tam w 1957r., a kolejne przekazane przez lotnictwo wojskowe w 1958 i 60r. Pojedyncze egzemplarze tych samolotów przetrwały do początku lat 80. Obecnie 6 z nich, produkcji węgierskiej i radzieckiej, znajduje się w polskich muzeach. Ponadto Jaki-18 były używane w Albanii, Afganistanie, Austrii, Bułgarii, KRLD, NRD i Rumunii."
Czy zatem tradycyjnie zniknął nam z oczu "mały" rarytas :cry: Na zdjęciu malowanie samolotów nie wygląda na wojskowe, a więc są to zapewne maszyny aeroklubowe przekazane z wojska.
Może istnieje jakaś lista kasowania samolotów po osiągnięciu resursu wylatanych godzin, można by na takiej podstawie dojść, który to samolot stanął jako pomnik :hmmm: Wątpliwe, aby przywożono eksponat specjalnie z innego miasta. Zdjęcie z piedestału to już zupełnie inna sprawa :)

Makabunda - Sro Maj 30, 2007 6:27 pm

Cytat:
No tak, ale na betonowych słupkach stał Jak-18, nie ustąpię,

A ja myslę, że to był jednak JAK-11 bo nie maił tych "bąbli" jak JAK-18 na obudowie silnika a kabinę miał podobną bo dwumiejscową.
Mam jednak wrażenie, że już na forum poruszaliśmy ten temat. :hmmm:

sajmoon - Sro Maj 30, 2007 9:13 pm

Może masz na mysli temat stalowego przęsła na Pilotów na Zaspie i samolotu który miał na nim spocząć? Tematu samolotu o którym teraz rozmawiamy nie znalazłem...
Naprawdę nikt nie ma zdjęć, chociaż przypadkowego, ze spaceru...rozwialibysmy chociaz spór o typ samolotu :wink: Przyznam, że po obejrzeniu kilku fotek Jaka-11 odżyły w pamięci szczegóły i faktycznie to może być to :D

misza - Sro Maj 30, 2007 10:04 pm

Znalazłem niestety tylko to, z zeszłego roku.
pawel.45 - Czw Maj 31, 2007 12:31 am

sajmoon napisał/a:
...Niestety na forum, ani nigdzie indziej nie znalazłem postów na temat samolotu...

10 marca 2006r. w temacie "Obozy jenieckie w Gdańsku" PITA wzmiankował o fot. z tym samolotem. Może to w czymś pomoże.

villaoliva - Czw Maj 31, 2007 11:03 am

W albumie Bohdana Szermera z 1970 roku znalazłem dwa zdjęcia Osiedla Młodych. Na których słabo ale jednak widać ten samolot. Sam wielokrotnie się tam bawiłem, ale rodzice nie doszli z aparatem :cry:
villaoliva - Czw Maj 31, 2007 11:36 am

Mam go! :hurra:
sajmoon - Czw Maj 31, 2007 2:26 pm

Ooooo super skany, dzięki!! A tak właściwie, pomyślałem, że ciekawie chyba będzie mi wybrać się do spółdzielni, czy też zarządcy osiedla i poprosić o kronikę....no musi coś tam być w temacie historii "przedsięwzięcia". Nie wierzę, że postawienie samolotu nie miało związku z budową osiedla :wink:
villaoliva - Czw Maj 31, 2007 5:43 pm

Czekamy na efekty twojej wyprawy. :)
A czy znawcy awioniki rozpoznali co to za samolot?

roland - Czw Maj 31, 2007 6:44 pm

Jak-11 ....:oops:
villaoliva - Czw Maj 31, 2007 6:53 pm

roland napisał/a:
Jak-18 ....:oops:


Chyba jednak nie.
Nie ma tych "bąbli" Byłoby je widać.

roland - Czw Maj 31, 2007 6:54 pm

Już się poprawiłem :oops:
Makabunda - Czw Maj 31, 2007 7:06 pm

villaoliva napisał/a:
Chyba jednak nie.
Nie ma tych "bąbli" Byłoby je widać.

No włśnie w "bąble" wyposażony był JAK -18, wię to jest JAK 11

Porównajcie te dwa obrazki. :^^

sajmoon - Pią Cze 01, 2007 7:09 am

Sklonowany :hihi: Teraz juz nie ma chyba wątpliwości... :)
nad stawem - Pią Cze 01, 2007 5:20 pm

tu wyraźnie widać rożnice .
Piotr J. - Pią Cze 01, 2007 9:36 pm

Szukałem i... znalazłem :D .Samolot z Osiedla Młodych jak na dłoni. Zdjęcie z 1970 roku, pierwszy po lewej to Sergiej z Ukrainy, nasz znajomy, a ten chłopaczek to ja... :P . w tym czasie często chodziliśmy na spacery w te okolice. Ostatni raz widziałem samolot wiosną 1993 roku, zdziwiłem się wtedy, że jeszcze stoi, był już całkowicie zasłonięty drzewami. Znikł jeszcze tamtego albo następnego roku.
sajmoon - Sob Cze 02, 2007 8:02 am

Ekstra! Na zdjęciu maszyna jest jeszcze kompletna. Kiedy widziałem Jaka po raz ostatni nie miał już owiewek kabiny i kilku elementów poszycia, o innych drobniejszych elementach nie wspominając. Przypuszczam że jednak jego znikniecie odbyło się na fali złomiarskiej, a nie ze względów bezpieczeństwa, czy idei. Skoro był już zasłoniety drzewami, to i pewnie trochę zapomniany i jak to bywa z podobnymi obiektami był po prostu kłopotem deformującym krajobraz. Pewnie spółdzielnia "nie przypilnowała" ciesząc sie w duchu, że ktoś pozbawił ich kłopotu. Forumowiczów zapewniam, że do siedziby Osiedla Młodych się wybiorę i popytam o kroniki, żeby zweryfikować przypuszczenia; moment i motywy ustawienia powinny być jednak bardziej interesujące niż "upadek pomnika"; jeszcze tylko parę dni do wolnego :hihi:
nad stawem - Sro Cze 27, 2007 8:19 pm

jak kiedyś pisałem lotnisko Langfur od 1925 r. miało także połączenia wodolotow z Sopotu .
23 maja 1925 Danziger Aero Lloyd zamowił w Pizie dwa Wal-Flugboote na trasę Danzig - Stokholm
wreszcie takie zdjęcie znalazłem.
a jako ciekawostka - rozkład lotow .

Łukasz - Sro Cze 27, 2007 9:50 pm

nad stawem napisał/a:
wodolotow

Chyba wodnosamolotów. :hihi:

nad stawem napisał/a:
dwa Wal-Flugboote


Czyli łodzie latające Dornier Wal. :wink:

Swoją drogą ten podpis "Erstes Wasserflugzeug"... Pierwszy wodnosamolot w Sopocie... Dornier Do-X?! Niemożliwe. Największy, owszem. A to zdjęcie jest też na stronie Sabaotha.

nad stawem - Sob Lip 07, 2007 8:21 pm

Łukasz napisał/a:
nad stawem napisał/a:
wodolotow

Chyba wodnosamolotów. :hihi:

nad stawem napisał/a:
dwa Wal-Flugboote


Czyli łodzie latające Dornier Wal. :wink:

Swoją drogą ten podpis "Erstes Wasserflugzeug"... Pierwszy wodnosamolot w Sopocie... Dornier Do-X?! Niemożliwe. Największy, owszem. A to zdjęcie jest też na stronie Sabaotha.


wiesz jak Ty się rodziłeś to ja już 3 lata mieszkałem w Niemczech :D
i na pewno po drodze kilka literek ze słownictwa gdzieś tam sie zagubiło. :hihi: :hihi:
zdjęcia na pewno nie mam ze strony Sobcia , bo do dzisiaj go tam nawet nie znalazłem . Sorry .
a teraz następna ciekawostka tylko troszku młodsza .

beaviso - Sro Lip 11, 2007 12:19 am

Ten stary hangar, dziś ETC, jest powojennym dziełem Polaków. Piszę o tym, bo niemieckojęzyczny podpis pod zdjęciem może sugerować pochodzenie sprzed 1945. roku. Faktycznie, w tamtym miejscu stał duży hangar, ale został wysadzony ok. 23. marca 1945. Pozostala z niego tylko kupa pogiętego żelastwa z konstrukcji dachu (jest gdzieś zdjęcie jakiejś wojskowej delegacji z ruiną hangaru w tle).

M.

bambuko - Czw Lis 08, 2007 10:10 pm

Sabaoth napisał/a:
...Zastanawia mnie, dlaczego gdańskie samoloty mają numer zaczynający się na "D", a nie na "Dz" :hmmm:

slabo to widac na tej pocztowce, ale samoloty Lloyd Ostflug mialy "D" z malym "z" w srodku D (w odroznieniu od samolotow Danziger Luftpost, ktore mialy "Dz")
Na zdjeciu z ksiazki "Junkers Aircraft & Engines" by Anthony L Kay (Putnam) widac to troche lepiej:

Chris

TOMB - Pią Lis 09, 2007 1:30 pm

beaviso napisał/a:
Ten stary hangar, dziś ETC, jest powojennym dziełem Polaków. Piszę o tym, bo niemieckojęzyczny podpis pod zdjęciem może sugerować pochodzenie sprzed 1945. roku. Faktycznie, w tamtym miejscu stał duży hangar, ale został wysadzony ok. 23. marca 1945. Pozostala z niego tylko kupa pogiętego żelastwa z konstrukcji dachu (jest gdzieś zdjęcie jakiejś wojskowej delegacji z ruiną hangaru w tle).

M.


Czy chodzi o to zdjęcie? Pochodzi z książki Gdańsk 1945-1955 (zdj.276)
Może jakośc nie najlepsza... Ale tak to wychodzi zdjęcie ze zdjęcia kiedy nawet oryginał nie jest najostrzejszy.

beaviso - Wto Lis 13, 2007 12:34 am

TOMB napisał/a:
Czy chodzi o to zdjęcie? Pochodzi z książki Gdańsk 1945-1955 (zdj.276)

Tak jest, to właśnie zdjęcie miałem na myśli. Dzięki za jego zamieszczenie!

M.

tobiasz - Wto Lis 13, 2007 1:10 am

ciekawy link, ale niestety po hiszpańsku - może ktoś przetlumaczy

„El ataque de los Shturmovik sobre el aeródromo Legschtriss – Danzig"
www.rkka.es/100_halcones/...imov_COMBAT.htm

pawel.45 - Wto Lis 13, 2007 3:11 am

tobiasz napisał/a:
ciekawy link, ale niestety po hiszpańsku - może ktoś przetlumaczy...

zajrzyj TU: 14. Flughafen Danzig (Lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz/Zaspa)

war1 - Czw Lis 22, 2007 2:12 pm

na pasie startowym w latach 70 prym wiodły takie sporty jak :hihi:

puszczanie latawca



w tle falowiec "Rokosia 7"


a takze "kręcenie kołem" :hihi:


z tyłu nieistniejaca Zaspa Burzyńskiego i Kombatantów

nad stawem - Czw Lis 22, 2007 7:05 pm

ahhh to były czasy.
te wspaniałe zawody latawcowe były zawsze we wrześniu , ja tam już w latach 60-tych biegałem z latawcem . :lol:

war1 - Pią Lis 23, 2007 11:55 am

a po zawodach

małe pozowanko przy samolotach
rok 1976




Doktor M - Czw Lis 29, 2007 12:18 am

A pamiętacie zawody spadochronowe?

Gdzieś tak pod koniec lat 80 - tych. Miałem wtedy kilka lat i pamiętam, jaką wielką sensacją byli spadochroniarze Siedziałem w oknie bloku i z zapartym tchem obserwowałem "Antka", z którego odrywały się małe punkciki, by po chwili rozwinąć spadochron... I biegiem na pas startowy żeby zobaczyć lądowanie.

beaviso - Czw Lis 29, 2007 2:36 am

Doktor M napisał/a:
A pamiętacie zawody spadochronowe?
Gdzieś tak pod koniec lat 80 - tych. Miałem wtedy kilka lat i pamiętam, jaką wielką sensacją byli spadochroniarze Siedziałem w oknie bloku i z zapartym tchem obserwowałem "Antka", z którego odrywały się małe punkciki, by po chwili rozwinąć spadochron... I biegiem na pas startowy żeby zobaczyć lądowanie.

Pal licho spadochroniarzy. Najpierw samolot zrzucał sondy pokazujące kierunek i siłę wiatru - kawał taśmy z małym obciążnikiem. Polowanie na te sondy to dopiero była konkurencja osiedlowa! Jako etatowa fujara nie zdobyłem w niej żadnych laurów, ale emocje były :)

M.

renekk - Sob Gru 01, 2007 1:34 pm

Dwa zdjęcia znalezione na stronie II LO:
nad stawem - Sob Gru 01, 2007 7:48 pm

Doktor M napisał/a:
A pamiętacie zawody spadochronowe?

Gdzieś tak pod koniec lat 80 - tych. Miałem wtedy kilka lat i pamiętam, jaką wielką sensacją byli spadochroniarze Siedziałem w oknie bloku i z zapartym tchem obserwowałem "Antka", z którego odrywały się małe punkciki, by po chwili rozwinąć spadochron... I biegiem na pas startowy żeby zobaczyć lądowanie.


a gdzie oni tam pod koniec 80-tych skakali , no i gdzie startowaly te samoloty , a moze juz pamiec mnie tak bardzo zawodzi .
:D :D
no i oczywiscie na pasie startowym nie ladowali , tylko zawsze celowali na krzyz , ktory byl rozkladany na trawie , a ten znajdowal sie zawsze gdzes tam kolo pasu kolowego .
ale zawody byly zawsze piekne .
w 60-tych jeszcze te biale okragle spadachrony wojskowe ( jako ciekawostka do dzisiaj uzywane w bunderswerze - moj syn na nich skacze )
a juz na poczatku 70-tych te kolorowe i prostokatne spadachrony , ktore dawaly sie prowadzic do celu .

woytek - Czw Gru 27, 2007 4:48 pm

W czasie Swiąt przeglądałem u rodziców stare albumy znalazłem tam ciekawe zdjęcie z drugiej połowy lat 70tych na ten koniec dawnego pasa startowego na którego wysokości stoi obecnie osiedle przy ul. Meissnera. Wykonane od strony Przymorza (de facto dwa połączone w panoramę). Wówczas była tam oczywiście tylko trawa i pas startowy - jak na zdjęciach rodzinnych wyżej. Za 1-2 tygodnie album znów będzie w moich rękach - mogę zrobić kopie tych zdjęć, przydadzą się?
woytek - Czw Gru 27, 2007 4:54 pm

beaviso napisał/a:
Pal licho spadochroniarzy. Najpierw samolot zrzucał sondy pokazujące kierunek i siłę wiatru - kawał taśmy z małym obciążnikiem. Polowanie na te sondy to dopiero była konkurencja osiedlowa! Jako etatowa fujara nie zdobyłem w niej żadnych laurów, ale emocje były :) M.

A to też pamiętam. Sporo czasu spędzałem w okolicach pasu startowego. Ale zdecydowanie łatwiej było złapać spadochroniki, na których opadały wystrzeliwane z zatoki (chyba) w Sylwestra "światełka do nieba", dolatywały do początków Przymorza i Zaspy. Co najmniej jeden złapałem:)

beaviso - Pon Gru 31, 2007 1:20 pm

woytek napisał/a:
mogę zrobić kopie tych zdjęć, przydadzą się?

Każde zdjęcie "uratowane z niewoli w szufladzie" jest cenne!

M.

Jerzy Makieła - Nie Sty 06, 2008 4:27 pm

nad stawem napisał/a:

a gdzie oni tam pod koniec 80-tych skakali , no i gdzie startowaly te samoloty , a moze juz pamiec mnie tak bardzo zawodzi .
:D :D


Nie zawodzi, Aeroklub zaczął się przenosić w 1973 do Pruszcza Gd. W 1974 r. jeszcze we Wrzeszczu były samoloty aeroklubu, sanitarne, spadochroniarnia ale skakać już skakaliśmy w Pruszczu Gd.

nad stawem napisał/a:

a juz na poczatku 70-tych te kolorowe i prostokatne spadachrony , ktore dawaly sie prowadzic do celu .


Noooo nie tak do końca masz rację, ja jako początkujący skakałem na PD-47 był to spadochron o charakterystycznej, kwadratowej czaszy, kolorowe to były, o ile się nie mylę SW nooo ale one były dla doświadczonych skoczków. Natomiast o prostokątnych to się wtedy dopiero słyszało, że gdzieś tam w Ameryce coś takiego jest...
Trochę o tym piszę na mojej stronie http://www.makiela.pl/spadochroniarstwo.html

feyg - Nie Sty 13, 2008 4:46 pm

Coś trochę starszego - rozkład lotów z roku 1933. Źródło: Danziger Wochenplan Heft nr 413, 13-19 August 1933
nad stawem - Wto Sty 15, 2008 9:19 pm

Jerzy Makieła napisał/a:


Noooo nie tak do końca masz rację, ja jako początkujący skakałem na PD-47 był to spadochron o charakterystycznej, kwadratowej czaszy, kolorowe to były, o ile się nie mylę SW nooo ale one były dla doświadczonych skoczków. Natomiast o prostokątnych to się wtedy dopiero słyszało, że gdzieś tam w Ameryce coś takiego jest...
Trochę o tym piszę na mojej stronie http://www.makiela.pl/spadochroniarstwo.html


Pisząc o tych nowych spadochronach myślałem oczywiście o zawodach spadochronowych , które można powiedzieć odbywały się dosyć często w naszym gdańskim aeroklubie .
Jako, ze mieszkałem przy samym lotnisku na Nad Stawem i zawsze z zainteresowaniem obserwowałem te skoki . A aeroklub znalem trochę bo chodziłem tam na modelarnie samolotowa-rakietowa, ( koniec lat 60-tych )która znajdowała się nie w tym pierwszym baraku gdzie był hotel czy jak kto woli spalania aeroklubu , tylko w tym drugim trochę z tylu , tam kolo waszego budynku gdzie była wieża i skladalnia spadochronów .
Obok była tylko jeszcze strażnica wojskowa , tych co strzegli zbiorników z paliwem .
A morze znasz Ryska Łuczaka . Tez skakał i to dosyć długo w naszym aeroklubie .

Jerzy Makieła - Sro Sty 16, 2008 3:08 pm

nad stawem napisał/a:

A morze znasz Ryska Łuczaka . Tez skakał i to dosyć długo w naszym aeroklubie .


Niestety nie:-( Cóż skleroza galopująca już mnie dopadła:-(

nad stawem - Sro Sty 16, 2008 9:22 pm

Jerzy Makieła napisał/a:
nad stawem napisał/a:

A morze znasz Ryska Łuczaka . Tez skakał i to dosyć długo w naszym aeroklubie .


Niestety nie:-( Cóż skleroza galopująca już mnie dopadła:-(


nie, chyba nie skleroza tylko rozminiecie w czasie .
obejrzałem ponownie Twoja stronę , zaczyna się w 1974 roku , Rysiek już wtedy nie skakał, po prostu praca i rodzina pewno na to nie pozwalały.

A tu widokówka z dawnego lotniska , myślę, ze tu bardziej niż w temacie " zdjęcia, widokówki " pasuje .

Pepo - Pon Sie 11, 2008 5:06 pm

Trochę odświeżę wątek...


...ostatnio na internecie pojawiło się takie miłe dla oka zdjęcie prezentujące - jeśli wierzyć podpisom - lotnisko we Wrzeszczu roku łońskiego 1917, a żeby tego było mało, dokumentuje wypadek samolotu. Z wrodzonej sobie przekory :hihi: posprawdzałem (trochę spokoju nie dawała mi ta biała wieżyczka lub coś podobnego, widoczne w tle zdjęcia, zaraz koło hangarów). I zwracam honor, to nasz Langfuhr :wink:

Okazało się, że początek maja 1917 był mocno pechowy. Począwszy od 2 do 4 maja (codziennie!) na lotnisku we Wrzeszczu w działającej tam szkole myśliwców rozbijano Fokkery , w tym dwa razy palce w tym maczał Loew. Biedaczysko :hihi:

Zdjęcie wrzucam dla potomnych.


BTW: Czy ktoś wie, za ile w końcu poszła ta fotka na eBayu?

gargoyle dfl - Wto Sie 12, 2008 4:14 am

zdaje sie,ze za ok. 57.00
Zdzislaw - Pon Wrz 08, 2008 9:32 pm

feyg napisał/a:
Coś trochę starszego - rozkład lotów z roku 1933. Źródło: Danziger Wochenplan Heft nr 413, 13-19 August 1933


Loty jak loty, ale ceny.... :==

tomektomek - Pon Paź 27, 2008 2:30 pm

Witam,
Mieszkałem przy ul. Skarżyńskiego i pamiętam duży wykop ( teren obecnego parkingu strzeżonego i domu opieki ) w którym widać było dość duże podziemne magazyny lub coś w tym stylu. Pamiętam że można było tam wejść i wyjść jakims otworem w okolicy ul. Dywizjonu 303. Wie ktoś coś na ten temat ? Ciekawi mnie co to mogło być. Jestem przekonany że potrafiłbym wskazać miejsce tego wykopu.

Dieter - Wto Paź 28, 2008 11:41 pm

Zdzislaw napisał/a:
Loty jak loty, ale ceny.... :==
Moze zmienisz zdanie, jak Ci powiem, ze moj tatus zarabial na stoczni jako stolarz modelowy 100 RM.
beaviso - Wto Paź 28, 2008 11:49 pm

tomektomek napisał/a:
Witam,
Mieszkałem przy ul. Skarżyńskiego i pamiętam duży wykop ( teren obecnego parkingu strzeżonego i domu opieki ) w którym widać było dość duże podziemne magazyny lub coś w tym stylu. Pamiętam że można było tam wejść i wyjść jakims otworem w okolicy ul. Dywizjonu 303. Wie ktoś coś na ten temat ? Ciekawi mnie co to mogło być. Jestem przekonany że potrafiłbym wskazać miejsce tego wykopu.

W kręgach miłośników sensacji i "poszukiwaczy skarbów" od lat padały jakieś wzmianki o podziemiach związanych z lotniskiem. O ile ich zakres był absurdalny, to jednak gdzieś jakieś ziarnko prawdy może się znajdować. Twój post jest drugim, który wydaje się rzetelnie sygnalizować, że jednak jakieś konstrukcje podziemne tam były.

Na potwierdzenie - mapa topograficzna 1:10k z lat '60.

W omawianym rejonie znajdowały się liczne zbiorniki (9 szt.). Ale nie tylko - bo również dwa obiekty podziemne. To wszystko zaznaczone jest na załączonym fragmencie mapy.

M.

BillyBoy - Sro Paź 29, 2008 1:47 pm

tomektomek napisał/a:

Mieszkałem przy ul. Skarżyńskiego i pamiętam duży wykop ( teren obecnego parkingu strzeżonego i domu opieki ) w którym widać było dość duże podziemne magazyny lub coś w tym stylu. Pamiętam że można było tam wejść i wyjść jakims otworem w okolicy ul. Dywizjonu 303. Wie ktoś coś na ten temat ?

Dobrze pamiętam to mejsce. Gdy uczęszczałem do SP 31 to chodziliśmy na "wózki" (przejechać się "wąskotorówką" na terenie tartaku) lub na "łódki" (popływać tratwą po zbiorniku wody gaśniczej dawnego lotniska). Owe podziemia mijaliśmy w drodze "na łódki". Nie było można wejść do środka - jakiś facet hodował w tych podziemiach świnie i wrzeszczał na nas gdy tylko próbowaliśmy podejść bliżej. Po paru latach miejsce już było opuszczone i wtedy obejrzałem wnętrze z bliska. Niewątpliwie była to podziemna część jakiegoś nieistniejącego budynku. W jednej ze ścian były otwory jakby na butelki - dlatego ktoś wysunął przypuszczenie, że wcześniej mogło się tu mieścić kasyno dla pilotów i obsługi lotniska. Nie przypominam sobie żadnego podziemnego przejścia w kierunku ul. Dywizjonu 303.
Obiekt jest zaznaczony na fragmencie mapy wklejonej przez beaviso. To dwa budynki na prawo od niewielkiego oczka wodnego (czyli w/w zbiornika wody gaśniczej).

Cypis - Sro Paź 29, 2008 4:57 pm

Witam.
Ja również mieszkałem na skarżyńskiego, również chodziłem do SP31, na tartak i do tych podziemnych konstrukcji. Potwierdzam - były takowe :hihi:

Pozdrawiam

Ponury2 - Czw Lis 13, 2008 8:16 pm

Czy zbiorniki paliwa już zlokalizowaliśmy? Może te podziemia to jakaś ich pozostałość?
ptapi - Pią Lis 14, 2008 10:27 am

Dzieki za duże zainteresowanie tematem!
Bardzo mnie jednak ciekawi los tego samolotu..tez kiedys po nim skakalem.. jest lub był to bardzo ciekawy model. Chyba nawet w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie nie ma takiego. Byloby to niepowetowana strata gdyby samolot ten byl rozszabrowany na zlom. Mam nadzieje, ze znalazl on miejsce w jakims muzeum lub pasjonata lotnictwa, ktory go odrestauruje. Dlatego tez w ramach hobby zainteresowal mnie ten temat. Czekam na kolejne informacje w tej sprawie.. Pozdrawiam

tomektomek - Nie Lis 16, 2008 11:35 am

Ponury2 napisał/a:
Czy zbiorniki paliwa już zlokalizowaliśmy? Może te podziemia to jakaś ich pozostałość?

Rozmawiałem z wujkiem który służył w jednostce we Wrzeszczu i pamięta że kilkakrotnie miał wartę w okolicach tych zbiorników. Pamięta też zbiornik p/poż ( ten który obecnie znajduje się na terenie ogródków działkowych ).

feyg - Nie Lut 21, 2010 10:17 am

Fotografia z roku 1935 - tylko czy wykonana w Gdańsku?

Cytat:
Juni 1935. Oberst Bruno Loerzer grüsst Piloten von Danzig.
Grosse Pressefoto.
Im Hitergrund, Reichssportführer von Tschammer und Osten

link

Sabaoth - Nie Lut 21, 2010 10:22 am

Podejrzana jest ilość niemieckich lotników. W 1935 r. na gdańskim lotnisku nie byłoby tak dużej ilości niemieckich żołnierzy, ich tam nie mogło oficjalnie być więc albo zdjęcie zostało wykonane w czasie wojny albo nie zostało ono zrobione w Gdańsku. Ale może się mylę.
feyg - Nie Lut 21, 2010 10:36 am

Sabaoth napisał/a:
Podejrzana jest ilość niemieckich lotników. W 1935 r. na gdańskim lotnisku nie byłoby tak dużej ilości niemieckich żołnierzy, ich tam nie mogło oficjalnie być więc albo zdjęcie zostało wykonane w czasie wojny albo nie zostało ono zrobione w Gdańsku. Ale może się mylę.

W czasie wojny raczej nie, bowiem o ile wierzyć Wikipedii pułkownik Bruno Loerzer został w 1939 roku awansowany do stopnia generała porucznika.

bambuko - Nie Lut 21, 2010 11:51 pm

Moj niemiecki do dupy :-), ale po mojemu to:
Oberst Bruno Loerzer wita lotników z Danzig
W tle (w tyle?) Hans von Tschammer und Osten

Hans von Tschammer und Osten byl Reichssportführer Deutscher Reichsbund für Leibesübungen, a Bruno Loerzer byl (w 1935) prezydentem Deutsche Luftsportverband.

Jedyne co to zdjęcie ma wspólnego z Gdańskiem to ze lotnicy byli z Gdańska?

Sabaoth - Pon Lut 22, 2010 4:37 pm

Ale dlaczego lotnicy z Gdańska w 1935 r. mieliby mieć na rękawach orła III Rzeszy? Dlatego też twierdzę, że zdjęcie musiały być wykonane albo później (w czasie wojny) albo nie w Gdańsku.
bambuko - Pon Lut 22, 2010 8:22 pm

Sabaoth napisał/a:
...dlaczego lotnicy z Gdańska w 1935 r. mieliby mieć na rękawach orła III Rzeszy? ...

Nie wiem, ale szukam na to odpowiedzi... jak znajde to sie podziele
W miedzyczasie:
"...Am Deutschlandflug 1935 nehmen 30 Verbände von drei bis neun Flugzeugen teil.
Es siegt der Fünferverband DLV-Danzig auf Klemm L 25 mit den Besatzungen
Braun/Rohwer, Cuno/Kuhn, Czolbe/Wagner, Schneider/Jahnke und
Blumers/Pasternack. Den zweiten Platz belegt der Neunerverband der
Fliegergruppe Stuttgart auf Klemm L 25..."
wedlug http://www.daec.de/

Chris

ps
"...As to the date, the Luftwaffe officers in the background wear both the newer Luftwaffe eagle on their breasts and the older smaller eagle on their caps, which probably means that this photo was not taken after 1936 as the new eagle was introduced in 1935..."
wedlug http://www.luftwaffe-experten.org

pss
zobacz rowniez:
www.pg.gda.pl/pismo/?y=2008&n=05&f=cz4.pdf

inne zdjecie z tej samej imprezy (Deutschlandflug 1935):
http://www.autotechnikauk...og/11L/M910.jpg

bambuko - Wto Lut 23, 2010 9:54 pm

Znalazłem opis imprezy (i dalsze potwierdzenie, ze to zdjęcie jest istotnie z 1935, i nie zrobione w Gdańsku, ale o gdańskich pilotach) we Flight magazine:
http://www.flightglobal.c...20-%201371.html
i
http://www.flightglobal.c...20-%201372.html
Impreza wystartowała w Berlin Tempelhof i dalej, z przystankami w Guben, Koenigsberg. Bremen, Freiburg, Erfurt i z powrotem do Berlin Tempelhof.
Zwycięzcami był (jak poprzednio wspomniane) DLV-Danzig z piecioma samolotami typu Klemm L 25

Chris

Sabaoth - Wto Lut 23, 2010 10:41 pm

Nie zmienia to faktu, że gdańscy lotnicy dziwnie wyglądaliby w mundurach Luftwaffe (czy jak ją tam zwał w tamtym czasie) z oznaczeniami III Rzeszy. A może to nie są żadne "gapy" na rękawach tylko jakieś inne oznaczenia? Przydałoby się lepszej jakości zdjęcie i powiększenie tych naszywek. Po dokładniejszym przyjrzeniu się widać, że nie jest to wzór "gapy" używanej w Luftwaffe i kształtem bardziej przypomina tą z Wehrmachtu. Z drugiej strony te naszywki nie powinny znajdować się na ramieniu. Może to po prostu zwykłe orły (lub inne ptaki) które symbolizowały lotników?
bambuko - Wto Lut 23, 2010 11:20 pm

To nie są mundury Luftwaffe (mam na myśli gdańskich pilotów, w odróżnieniu od reszty, która jest Luftwaffe), to nie są "gapy" na rękawach.
To wygląda na symbol używany przez Der Deutsche Luftsportverband,
taki jak pokazany tutaj:
http://de.wikipedia.org/w...=20081205150444
Ten sam symbol tutaj:
http://www.mymilitaria.it...salvadanaio.htm

Chris

bambuko - Sro Lut 24, 2010 6:55 pm

"gapa" na lewym ramieniu munduru DLV:
http://www.germanmilitari...os/L015261.html

Chris

nad stawem - Pią Mar 05, 2010 9:40 pm

Sabaoth napisał/a:
zdjęcie zostało wykonane w czasie wojny albo nie zostało ono zrobione w Gdańsku. Ale może się mylę.

popatrz na wygląd(wiek) oficerów lotnictwa.
na pewno nie wygladają jak mlodzi "zdobywcy wschodu ".

villaoliva - Pią Mar 12, 2010 10:31 am

Sabaoth napisał/a:
Ale dlaczego lotnicy z Gdańska w 1935 r. mieliby mieć na rękawach orła III Rzeszy?
Nie widzę sprzeczności. Mogli je mieć z takiego samego powodu jak nazwanie głównej alei od Sopotu po Wrzeszcz imieniem Adolfa Hitlera. Żeby było miło :hihi:
Sabaoth - Pią Mar 12, 2010 2:53 pm

Ulicę można było sobie nazwać dowolnie i nikomu nic do tego. Z lotnikami było inaczej, początkowo myślałem, że są to oznaczenia Luftwaffe ale wysokiej jakości skan zdjęcia wyjaśnił sprawę. Teraz wszystko jasne.
pumeks - Pią Mar 12, 2010 3:06 pm

Sabaoth napisał/a:
Ulicę można było sobie nazwać dowolnie i nikomu nic do tego.


Podobnie jak można było wprowadzić obowiązek wywieszania w urzędach tzw. "Wolnego" Miasta Gdańska flag ze swastyką i portretów Hitlera, już w 1935 r.

Sabaoth - Pią Mar 12, 2010 5:22 pm

Pumeksie, chodziło mi o to, że do nazewnictwa ulic w WMG nie wtrącała się LN. Natomiast gdańscy lotnicy w mundurach Luftwaffe (domniemanych, bo sprawa się wyjaśniła) byłoby o tyle dziwne, że WMG nie mogło posiadać armii. Nie mam też pewności, popraw mnie Pumeksie jeśli się mylę ale na terytorim WMG nie mogły przebywac uzbrojone oddziały obcych państw bez zgody LN.
pumeks - Pią Mar 12, 2010 5:53 pm

Po 1935 LN praktycznie dała sobie spokój z wymaganiem czegokolwiek.
villaoliva - Pią Mar 12, 2010 6:01 pm

Sabaoth napisał/a:
Z lotnikami było inaczej, początkowo myślałem, że są to oznaczenia Luftwaffe ale wysokiej jakości skan zdjęcia wyjaśnił sprawę. Teraz wszystko jasne.
Czyli jest tam "gapa" czy nie?
mbako - Pią Mar 12, 2010 6:08 pm

Witam
Trochę wyjaśnienia, co do mundurów to moim zdaniem "gdańscy piloci sportowi mieli identyczne jak niemieccy.
Od 1933 r. wszystkie gdańskie organizacje sportowo lotnicze podlegały Deutscher Luftsport Verband. W Niemczech utworzono 16 grup sportowo lotniczych, a 16 znajdowała się właśnie w w Gdańsku!
Deutscher Luftsportnerband, Landesgruppe XVI Danzig

Tak więc cały sprzęt (w tym mundury) pochodziły z Niemiec.

Sabaoth - Pią Mar 12, 2010 6:53 pm

villaoliva napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
Z lotnikami było inaczej, początkowo myślałem, że są to oznaczenia Luftwaffe ale wysokiej jakości skan zdjęcia wyjaśnił sprawę. Teraz wszystko jasne.
Czyli jest tam "gapa" czy nie?

Jest ale nie Luftwaffe tylko DLV.

mbako - Sob Mar 13, 2010 11:06 am

Oczywiście, że DLV.
pumeks - Czw Mar 25, 2010 10:20 am

A co sądzicie o tych zdjęciach? czy wiążą się z lotniskiem Zaspa?
Oryginalne opisy:
1) Raab-Katzenstein Doppeldecker (YM-AAM, "AMADA") der Akademischen Fliegergruppe Danzig, Originalfoto circa 1930
2) Monteure bei der Arbeit an einem Doppeldecker der Akaflieg Danzig, Originalfoto circa 1936

bambuko - Sob Mar 27, 2010 8:26 pm

Wracajac do niedawnej dyskusji o DLV pilotach, znalazlem to na ebay:

Klemm na zdjeciu nalezy do Flieger Landesgruppe XVI Danzig

Chris

Fenix - Wto Cze 22, 2010 9:00 pm

Takiego ujęcia chyba nie było z 1922r:
Jarek z Wrzeszcza - Wto Cze 22, 2010 10:52 pm

Nie było :==

Skąd masz to zdjęcie?

mbako - Wto Cze 22, 2010 10:57 pm

Fenix napisał/a:
Takiego ujęcia chyba nie było z 1922r:


Samolot Fokker F III owszem z gdańskimi oznaczeniami , ale zdjęcie zrobione chyba na innym lotnisku.

Ale fota "fajowa" nie ma co.

Fenix - Sro Cze 23, 2010 7:15 am

Źródło fotki: http://www.thematik-shop....osCsid=?cPath=6
bambuko - Sro Cze 23, 2010 9:23 am

Tak na marginesie ...
nie wiem czy ten link tu kiedys byl?
Civil Aircraft Register - Danzig Free State

feyg - Czw Lip 01, 2010 8:49 pm

Raab-Katzenstein Doppeldecker (YM-AAM) z bliska (gratulacje dla Sabaotha!)
Sabaoth - Czw Lip 01, 2010 10:12 pm

Zaraz tam gratulacje, facet na maile nie odpowiada, numeru konta nie znam, będę musiał wysłać mu kasę pocztą. A to nie jest najbezpieczniejszy sposób płatności.
Sabaoth - Czw Sie 05, 2010 3:46 pm

Według opisu ze zdjęcia:

Internationaler Rundflug 1930 / Pilot Eberlich von der AKAFLIEG, Danzig

Martino - Wto Wrz 21, 2010 5:39 pm

z picasaweb... dzisiejszy widok
Martino - Wto Wrz 21, 2010 6:01 pm

Likwidacja aeroklubu w Gdańsku-Wrzeszczu (1973-74 rok)
Wywozili nawet płytki do nowych namiotów-hangarów do Pruszcza.

żródło: http://www.makiela.pl/spadochroniarstwo.html

Jerzy Makieła - Wto Wrz 21, 2010 6:58 pm

Martino napisał/a:
lotnisko01.jpg
aeroklub i "Antek"


Ooooo moje zdjęcie http://www.makiela.pl/spadochroniarstwo.html
Ortodoksą nie jestem, ale wypadało by napisać skąd "pobrano" to zdjęcie...

Martino - Sro Wrz 22, 2010 3:39 pm

Jerzy Makieła napisał/a:
Martino napisał/a:
lotnisko01.jpg
aeroklub i "Antek"


Ooooo moje zdjęcie http://www.makiela.pl/spadochroniarstwo.html
Ortodoksą nie jestem, ale wypadało by napisać skąd "pobrano" to zdjęcie...


Oczywiście,,, masz rację, to z rozpędu...przepraszam... poprawiłem się.

Ps.
Mój Ojciec też skakał jeszcze na Zaspie, może masz jeszcze jakieś ciekawe fotki z tego okresu, albo "listy obecności"?

Jerzy Makieła - Czw Wrz 23, 2010 8:34 am

Martino napisał/a:
może masz jeszcze jakieś ciekawe fotki z tego okresu, albo "listy obecności"?


Niestety, kilka przeprowadzek dość skutecznie przerzedziło moje zbiory:-(

beaviso - Pią Wrz 24, 2010 3:12 pm

A'propos skoków - w latach '80 kilka razy z rzędu rozegrano na Zaspie coroczne zawody spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej (chyba tak właśnie się zwały). Skoki wykonywano w rejon dzisiejszego "labiryntu papieskiego". Dla nas, 10-12-letnich chłopaków, to była wielka frajda, zwłaszcza gdy jakiś delikwent musiał zasuwać na punkt wlokąc spadochron z okolic ulicy Kombatantów ;)

M.

pumeks - Pią Wrz 24, 2010 6:02 pm

Pamiętam (mieszkałem na Leszczyńskich) jak obserwowałem takie zawody z "półkolonii" która była w namiotach w obecnym "parku milenium Gdańska"
Jerzy Makieła - Pią Wrz 24, 2010 10:13 pm

beaviso napisał/a:
musiał zasuwać na punkt wlokąc spadochron z okolic ulicy Kombatantów


Dla uściślenia, na pewno nie "wlokąc"... Spadochron po skoku, "zbierało się" na ręce i niosło przed sobą.

Martino - Wto Wrz 28, 2010 6:22 pm

delikatnie "speszyłeś" temat, pewnie masz rację, ale co dalej...
Martino - Pią Lis 26, 2010 6:41 pm

Szukam informacji dot. wiosny 1945 roku.
Od 2 godzin poszukuję na różnych forach śladów na temat zwożenia zniszczonego sprzętu na teren lotniska na Zaspie. Jestem pewien, że jakiś czas temu gdzieś temat był poruszany.
Trochę dużo tego "gdzieś" z mojej strony,, ale o ile pamiętam dotyczyło to (znowu) któregoś T-34 z naszych okolic.
Będę wdzięczny za pomoc.

pumeks - Wto Lut 01, 2011 11:53 am

Takich obrazków chyba jeszcze nie było?
Martino - Wto Lut 01, 2011 1:02 pm

To nowość!!!!!!
Nigdy takich nigdzie nie widziałem.

Krzysztof - Wto Lut 01, 2011 1:47 pm

Ale gdzie to dokładnie stało :oco:
pumeks - Wto Lut 01, 2011 2:18 pm

Krzysztof napisał/a:
Ale gdzie to dokładnie stało

Mi wychodzi, że w okolicy wiaduktu w ul. Braci Lewoniewskich

norveg - Wto Lut 01, 2011 2:29 pm

To dołożę takie z: http://ba.e-pics.ethz.ch/...Preview&page=12
Jarek z Wrzeszcza - Wto Lut 01, 2011 5:27 pm

pumeks napisał/a:
Takich obrazków chyba jeszcze nie było?


Nie było :==

Czy na górnym zdjęciu po lewej stronie widać nasyp kolejowy?

Zdjęcie zamieszczone przez Norvega jest znane - przynajmniej bywalcom naszej strony:



Za to na stronie od Norvega znalazłem taki oto kąsek:

:==

Krzysztof - Wto Lut 01, 2011 5:35 pm

Jarek PDW napisał/a:
Czy na górnym zdjęciu po lewej stronie widać nasyp kolejowy?
To, raczej, jakiś hangar :???:
Spód nasypu to może być to co widać w prawym, dolnym rogu. :hmm:

norveg - Wto Lut 01, 2011 5:40 pm

Jarek PDW napisał/a:
na stronie od Norvega znalazłem taki oto kąsek


A tego nie mogłem jakoś dziś odnaleźć;) i tu:
http://forum.dawnygdansk....p=123934#123934
dałem zrzut, który miałem na dysku:D

pumeks - Wto Lut 01, 2011 10:11 pm

Krzysztof napisał/a:
Ale gdzie to dokładnie stało :oco:

Troszeczkę widać ten obiekt na tym zdjęciu (zaraz obok kłębów pary z lokomotywy)

(por. album "BSG: Wrzeszcz", str. 139)
No i jest jeszcze takie zdjęcie - na pewno już jest na serwerze, ale po 40 minutach przekopywania forum nie udało mi się go zlokalizować, więc wkleję jeszcze raz. Popiński, z którego albumu pochodzi skan, podaje, że budynek został oddany do użytku w 1934 r.:

grzechuu - Wto Lut 01, 2011 11:22 pm

Budynek portu lotniczego (na pierwszym zdjęciu jakby mniejszy?)
i hangar względem wjazdu na wiadukt widać np tu:



Więcej zdjęć jest w 'wirtualne wycieczki' - 'port lotniczy'
http://www.danzig-online.pl/index2.html

Krzysztof - Sro Lut 02, 2011 8:25 am

grzechuu napisał/a:
(na pierwszym zdjęciu jakby mniejszy?)
Wydaje mi się, że tam go jeszcze nie ma. Dokładniej - jest budowany (ta jasna plama po prawej stronie). Pomiędzy nim, a hangarem są baraki tymczasowego portu.
Miro - Sro Lut 02, 2011 12:53 pm

Dwa zdjęcia przedstawiające załadunek poczty na lotnisku w Gdańsku.
Rozkład lotów maj - sierpień 1933 r.


Miro

Sabaoth - Czw Lut 03, 2011 9:57 pm

Jarek PDW napisał/a:
Zdjęcie zamieszczone przez Norvega jest znane - przynajmniej bywalcom naszej strony:


Zwróćcie uwagę na budowę jednego z domów przy Al. Legionów, zdjęcie zostało zrobione krótko przed przeniesieniem lotniska i zabudową tego obszaru.

Sabaoth - Pon Lut 21, 2011 7:14 pm

Budynki lotniska widziane z wiaduktu Ringstrasse (ul. Kościuszki).
pumeks - Pon Lut 21, 2011 8:04 pm

:==
Jarek z Wrzeszcza - Pon Lut 21, 2011 8:11 pm

Świetne :==
Krzysztof - Pon Lut 21, 2011 8:21 pm

Czy wiadomo z którego roku to zdjęcie?
Sabaoth - Pon Lut 21, 2011 10:44 pm

Krzysztof napisał/a:
Czy wiadomo z którego roku to zdjęcie?

Nie, ale w podpisie jest Ringstrasse a nie Magdeburgerstrasse.

Miro - Wto Lut 22, 2011 8:19 am

Lotnisko we Wrzeszczu w zimowej szacie.

Miro

pumeks - Czw Lut 24, 2011 11:22 am

W innym wątku Krzysztof wrzucił zdjęcie ze wspomnień Johannesa Lachmunda:



Zaskoczyły mnie te dwa hangary w perspektywie ulicy. Ciekawe, czy powstały już w czasie wojny na potrzeby Luftwaffe, czy istniały już wcześniej? i kiedy zniknęły?

W publikacji Lachmunda do pobrania w PDF tutaj jest jeszcze parę zdjęć z lotniska, a także ze strzelnicy - chyba chodzi o tę w rejonie Burzyńskiego?

Jarek z Wrzeszcza - Czw Lut 24, 2011 8:44 pm

pumeks napisał/a:
W innym wątku Krzysztof wrzucił zdjęcie ze wspomnień Johannesa Lachmunda:

Obrazek


:szczena: :==

beaviso - Pon Lut 28, 2011 10:34 am

Aaaale faaaajne :D :huuurra:

Po szybkim przejrzeniu tekstu nie znalazłem niczego nt. strzelnicy. Pozostanie w sferze domysłów.

Zwracam także uwagę, że na części zdjęć z "okresu gdańskiego" nie należy na siłę dopatrywać się naszego lotniska. Od połowy sierpnia do początku grudnia 1942 autor przebywał na polowym lotnisku w Strzebielnie k/Wejherowa, które należało do gdańskiej szkoły pilotów FFS A/B 52.

M.

pumeks - Sro Mar 09, 2011 11:39 am

Poniższe obrazki to już raczej jako "ciekawostki" związane z istnieniem lotniska w WMG - oba pochodzą z www.philasearch.de
Fenix - Wto Mar 15, 2011 5:34 pm

Taka oto ciekawostka z Gazety Gdańskiej z dn. 18.02.1919r:
Miro - Pią Mar 18, 2011 9:46 pm

Lotnisko Wrzeszcz, przed hangarem zamiast samolotów pododdział SA.

Miro

Fenix - Pią Mar 18, 2011 10:11 pm

Znaczysz jakby zdjęcie było Twoje :hihi:
Miro - Sob Mar 19, 2011 6:46 pm

Fenix napisał/a:
Znaczysz jakby zdjęcie było Twoje :hihi:


Moje, twoje, nasze jest teraz to zdjęcie.
Ten podpisik do tylko dla mojej wygody zawsze możesz go wymazać.
Chętnie prześlę Tobie to zdjęcie bez podpisu jeśli tak bardzo przeszkadza.

Miro

Ciekawy - Nie Kwi 24, 2011 4:03 pm

Te płyty betonowe na tym lotnisku wtedy też były? Czy je ułożyli niedawno?
Krzysztof - Nie Kwi 24, 2011 5:48 pm

Betonowe pasy startowe wykonano po wojnie. W 1947(?) roku.
mateomatis - Pon Lip 25, 2011 7:17 pm

kilka fotek z terenu lotniska
Fenix - Pon Lip 25, 2011 7:25 pm

Rozbudowa lotniska w 1927roku:
TomekCz - Wto Sie 09, 2011 1:41 am

Witajcie,
jako świeży forumowicz zwracam się z prośbą o pomoc. :)
Jako pasjonat lotnictwa wymyśliłem sobie aby wykonać makietę (400x800) lotniska Danzig-Langfuhr z okresu 1936-1938. Zebrałem trochę materiałów fotograficznych i niestety jestem w kropce. Na podstawie dostępnych fotografii wykonałem modele budynków: terminalu, hangaru i budynku warsztatowego. Moim problemem jest to aby jak najdokładniej rozplanować rzeczywiste położenie budynków względem siebie - przydała by się fotografia lotniska z lotu ptaka z tego okresu. :)

Jak wygląda wstępnie makieta można zobaczyć tutaj: http://www.wings900.com/v...fen-1936-a.html
Całość po angielsku, ale pisana prostym językiem. ;)

Wszelkie komentarze mile widziane. :)

P.S.
Chętnie dołączyłbym tutaj kilka zdjęć ale nie mam jeszcze pojęcia jak to zrobić - są u mnie na kompie.

danziger - Czw Sie 11, 2011 11:47 am

Witaj!
Po pierwsze - gratulacje za wykonaną pracę. Coś fantastycznego!
Po drugie - przeszukaj dokładnie ten wątek. Może nie ma tu zbyt wielu dokładnych zdjęć, ale kilka zdjęć z lotu ptaka się znajdzie, ponadto na kilku zobaczysz różne szczegóły, które będziesz mógł wykorzystać (jak np. wejście na teren lotniska od strony "lądu").
Po trzecie - zobacz też tu: klik! - na końcu wątku masz plan lotniska. Mało wyraźny dość, ale zawsze. Jakieś fragmenty planów i fotki są też tu: klik!
Po czwarte - przeszukaj dokładnie forum, może jeszcze jakieś wątki znajdziesz (wrzuć w wyszukiwarkę słowa: flughafen, lotnisk* i co Ci tam jeszcze do głowy przyjdzie - wówczas wyrzuci Ci też pojedyncze posty na ten temat w innych wątkach).
Po piąte - jeśli chodzi o sugestie, to - nawiązując do dyskusji o samolotach z tego modelarskiego forum - może udałoby Ci się zdobyć modele junkersów (czy innych samolotów) w barwach gdańskich armatorów? Na pewno wyszłoby to z korzyścią dla dioramki. Tu przykładowy wątek o gdańskich samolotach: klik!.
Po szóste - zapraszamy do wątku powitalnego klik!

TomekCz - Czw Sie 11, 2011 3:01 pm

Wielkie dzięki za podpowiedzi.
Co do modeli to niestety w tej skali są tylko Junkersy Ju-52m3, w barwach Lufthansy
W latach 90-tych na 70-lecie LOTu Herpa wykonała 20 wzorcó∑ Ju-52 w barwach LOTu. Niestety nie weszły one do produkcji. Osobiście, mimo że kolekcjonowaniem zajmuje się od 12 lat, nigdy nie widziałem tego modelu - ani na aukcjach ani na żadnych fotografiach poza archiwum Herpy.
Jeśli ktoś ma taki model to chętnie porozmawiam o jego nabyciu.

Co do innych modeli to jest dość trudno wykonać dobry model w tej skali. Ju-52 ma 3,6cm to oddaje mniej więcej trudność wykonania Junkersa F13 czy Ju-160. Łtwiej byłoby z FW 200 Condor, ale nie znam nikogo kto podjął by się tego zadania. :(

Ze względu na ograniczoność miejsca zmuszony jestem przebudować moją makietę. Już niedługo kolejne fotki. :)

Mikołaj - Sro Sie 24, 2011 10:18 am

obrazek z przewodnika po FSD
Martino - Sob Wrz 24, 2011 8:55 pm

pumeks napisał/a:
W innym wątku Krzysztof wrzucił zdjęcie ze wspomnień Johannesa Lachmunda:

Obrazek

Zaskoczyły mnie te dwa hangary w perspektywie ulicy. Ciekawe, czy powstały już w czasie wojny na potrzeby Luftwaffe, czy istniały już wcześniej? i kiedy zniknęły?

W publikacji Lachmunda do pobrania w PDF tutaj jest jeszcze parę zdjęć z lotniska, a także ze strzelnicy - chyba chodzi o tę w rejonie Burzyńskiego?



Te dwa hangary w tle,, czy ktoś wie coś więcej?

bambuko - Sro Paź 12, 2011 4:31 pm

Nie lotnisko, ale samoloty z Dz rejestracja (zrobione w Bremen). Zdjecia z prywatnej kolekcji:

http://www.flickr.com/pho...157594226778724
i
http://www.flickr.com/pho...57594226778724/
i
http://www.flickr.com/pho...57594226778724/

Chris

Sabaoth - Sro Paź 12, 2011 4:32 pm

You must be signed in to see this content. :II
feyg - Sro Paź 12, 2011 4:42 pm

Zawsze można się zalogować :wink:
Sabaoth - Sro Paź 12, 2011 5:09 pm

Ale ja tam nie mam konta. I ostentacyjnie z żadnych flikrów, blipów czy innych fuckbooków nie korzystam.
Fenix - Sro Paź 12, 2011 9:22 pm

Rajd za Gazetą Gdańską z 1930r:
rispetto - Czw Paź 13, 2011 1:38 pm


Miro - Nie Paź 30, 2011 10:09 pm

Samoloty Junkers F-13 na lotnisku w Gdańsku.

Miro

Miro - Sob Lis 12, 2011 1:25 pm

Zdjęcie chyba z początków lotnictwa w Gdańsku.

Miro

Fenix - Pią Sty 13, 2012 6:07 pm

Kolejne info z Gazety Gdańskiej:
Miro - Sro Lut 15, 2012 4:02 pm

Zbudowana chyba w 1924 roku hala lotniska z napisem Flughafen Danzig miała 54 metry długości i 24 metry szerokości.
Po prawej stronie od hali głównej lotniska znajdowała się sie budynek restauracja.

Miro

roland - Czw Lut 16, 2012 1:33 pm

Dwa zdjęcia z lotniska po roku 1974. Zawody Jaskółek organizowane przez Aeroklub Gdański.
(autor widoczny na zdjęciu był członkiem sekcji modelarskiej Areoklubu od roku 1973)

Martino - Sro Mar 27, 2013 2:40 pm

pumeks napisał/a:
Zaskoczyły mnie te dwa hangary w perspektywie ulicy
"
Dariusz08 wrzucił ciekawe ujęcie tych hangarów z innej perspektywy (zdjęcie: lotnisko.jpg)..

http://forum.dawnygdansk....hlight=lotnisko

Miro - Wto Lis 26, 2013 11:08 am

Lotniska w Gdańsku z lotu ptaka.

Miro

Jarek z Wrzeszcza - Czw Lis 28, 2013 4:33 pm

Zdjęcie znane, niemniej bardzo lubiane - masz w lepszej rozdzielczości? :)
Miro - Wto Gru 03, 2013 9:22 am

Gdańscy piloci przed startem.

Miro

Krzysztof - Sro Lut 12, 2014 9:46 pm

Z http://www.tvn24.pl/zdjec...nia-na-starych-
"Lądowanie Zeppelina na lotnisku we Wrzeszczu, 1932" i
"Zeppelin na lotnisku we Wrzeszczu"

Marek Z - Czw Lut 13, 2014 2:17 pm

Zdjęcia superanckie ! :==
djjack - Czw Lut 13, 2014 3:03 pm
Temat postu: Sopot, Gdańsk i Gdynia na starych fotografiach
Ponieważ powyższy link jest niedziałający - przesyłam link kompletny
http://www.tvn24.pl/zdjec...iach,36657.html

Miro - Pon Kwi 14, 2014 8:09 am
Temat postu: Danzig Flughafen 1915
Gdańskie lotnisko 1915 rok.

Miro

Krzysztof - Nie Lis 23, 2014 9:44 am

Z: http://www.e-pics.ethz.ch...L-FL_90721.html
FOKKER F II (M. KAHLOW) START DANZIG-KÖNIGSBERG

oraz: http://www.e-pics.ethz.ch...L-FL_90716.html
FOKKER F III SIDDELEY PUMA 240 PS DER K.L.M

Jarek z Wrzeszcza - Nie Lis 23, 2014 11:04 am

:==
pumeks - Pon Lis 24, 2014 9:12 pm

ALBATROS C 15 (H. WENIG) DANZIG-KÖNIGSBERG
http://www.e-pics.ethz.ch...L-FL_90723.html

i
http://www.e-pics.ethz.ch...L-FL_90725.html

Krzysztof - Wto Lis 25, 2014 5:39 pm

Te dwa zdjęcia nie pasują mi do naszego lotniska :hmmmm:
beaviso - Wto Lis 25, 2014 6:47 pm

norveg napisał/a:
To dołożę takie z: http://ba.e-pics.ethz.ch/...Preview&page=12

Jest kolejne zdjęcie tego samolotu (Fokker typ II, Dz.3). Prawdopodobnie widać na nim tereny Zaspy w stronę Przymorza.

M.

Krzysztof - Wto Lis 25, 2014 8:42 pm

beaviso napisał/a:
Prawdopodobnie widać na nim tereny Zaspy w stronę Przymorza.
Na tym zdjęciu (podobnie jak na pierwszym, wstawionym przez pumeksa) widać jakieś szpalery drzew (nie koniecznie tych samych), ale one mi nie pasują do Zaspy. Nie są to drzewa przy szosie do Oliwy. Przy drodze do Brzeźna też takich nie było.
Opis "DANZIG-KÖNIGSBERG" nie oznacza, że to Gdańsk.

Zbych - Wto Lis 25, 2014 8:43 pm

Krzysztof napisał/a:
Te dwa zdjęcia nie pasują mi do naszego lotniska :hmmmm:

Te zdjęcia przedstawiają samoloty kursujące na trasie Gdańsk - Królewiec i lotnisko nie musi być nasze.

pumeks - Wto Lis 25, 2014 9:03 pm

Chyba macie rację, rozpędziłem się :II
Miro - Pią Lis 28, 2014 9:18 am

Czy to zdjęcie z lotniska w Gdańsku ???
Tak zostało podpisane.

Miro

djjack - Pią Sty 16, 2015 2:37 pm
Temat postu: DB z 1973 r.
Taka ciekawostka znaleziona w "Dzienniku Bałtyckim"
Miro - Pią Lut 20, 2015 9:20 am

Lotniska w Gdańsku....

Miro

Miro - Czw Kwi 21, 2016 12:52 pm

Junkers F13
Danziger Luftpost GmbH posiadała cztery samototu tego typu.

Miro

pumeks - Pią Kwi 22, 2016 10:11 pm

1942, podobno wizyta Göringa
Źródło: http://fotopolska.eu/875589,foto.html

Wiercipietek - Sob Kwi 23, 2016 8:13 am

Brawo ta pani na barierce. Takie zaangażowanie, że aż ciarki przechodzą. :evil:
Ale najfajniejszy jest retusz hangarów po lewej stronie kadru (u wylotu al. Legionów). Cóż, wojenna cenzura ...

Jarek z Wrzeszcza - Nie Kwi 24, 2016 9:00 am

:==
pumeks - Wto Kwi 26, 2016 7:48 am

Wiercipietek napisał/a:
retusz hangarów po lewej stronie kadru (u wylotu al. Legionów). Cóż, wojenna cenzura ...

Ja myślę że na tym zdjęciu jest tylko "wylot" dzisiejszej ulicy Kilińskiego, a na lewo od niego powinna być zabudowa przy Kunickiego.

pumeks - Sro Kwi 27, 2016 8:48 am

Zmieniłem zdanie. Nawet wylot Kilińskiego jest z lewej strony poza kadrem. Zmylił mnie pusty teren w miejscu gdzie za moich czasów była szkoła podst. nr 31. To po lewej to blok przy Kilińskiego 36-52 (elewacja tylna), dalej widać ceglane budynki Kilińskiego 34/Kościuszki 10,10A gdzie jest (a w każdym razie była) przychodnia.
Ergo, niczego nie trzeba było tutaj cenzurować ani retuszować.

Wiercipietek - Sro Kwi 27, 2016 10:55 am

Zgadzam się. Ten kadr nie może sięgać tak daleko w lewo, jak początkowo myślałem. Trochę zmylił mnie ten brak łącznika pomiędzy budynkiem przy Kilińskiego a przychodnią (czy jest, tylko słabo widoczny?) - budynki wyglądały jak dostawione na zdjęciu.
Hagen - Sob Lip 23, 2016 5:08 pm

Trzy ilustracje z książki Karla Riesa "Deutsche Flugzeugfuhrerschulen und ihre Maschinen 1919-1945".
beaviso - Nie Lip 31, 2016 3:16 am

Ilustracje ciekawe, ale czy ukazujące w istocie lotnisko Wrzeszcz? Przypomnę, że "gdańska" FFS A/B 6 korzystała także z lotnisk w Pruszczu i w Strzebielinie za Wejherowem.

M.

pumeks - Pią Paź 21, 2016 2:49 pm

Kilka ciekawych zdjęć z okresu po 1945 r. pojawiło się w serwisie Fotopolska, np. http://fotopolska.eu/963883,foto.html
Jarek z Wrzeszcza - Nie Lis 13, 2016 2:06 pm

:==
beaviso - Sro Wrz 05, 2018 1:38 am

Skoro wypłynęła fotka pokazana w http://forum.dawnygdansk....=asc&start=226, to wrzucę kolejne z tego źródła.

Lotnisko we Wrzeszczu po działaniach wojennych (nalotach, a następnie po przejściu frontu 25-26. marca).

1. Skupisko rozbitej techniki lotniczej w rejonie wylotu dzisiejszej ul. Braci Lewoniewskich w Hynka.

2. Ruiny hangaru, w miejsce którego wybudowano hangar-dzisiejsze ETC.

3. Pogorzelisko hangarów wybudowanych podczas wojny u wylotu Heeresanger. Na drugim planie hangar "ETC". Centralnie w tle - drzewa cmentarza na Zaspie.

M.

MłodyBocieK - Pią Paź 26, 2018 3:05 pm

Krzysztof napisał/a:
Te dwa zdjęcia nie pasują mi do naszego lotniska :hmmmm:


W tle widać m. in. fabrykę mebli i pozostałe pomilitarne zabudowania Dolnej Strzyży.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group