|
Dawny Gdańsk
|
|
Materialne ślady przeszłości - Peron Kaschubische Bahn...
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 7:43 am Temat postu: Peron Kaschubische Bahn... Przejrzałem szpargały i niewiele sie dowiedziałem. Ale jednak coś...
W ostatnich latach przed I Wojną Swiatową Rozpoczęto prace nad infrastrukturą przyszłej S-Bahn miedzy Gdańskiem i Sopotem. W ramach tych prac podniesiono niweletę torowiska między Brama Oliwską i Wrzeszczem tudzież rozpoczęto szeroko zakrojone prace przy rozbudowie stacji Langfuhr. MIała ona mieć 3 perony, z których jeden - od zachodniej strony - to własnie peron kolei kaszubskiej. Był to peron dwukrawędziowy, z tym, że jeden tor przynnim był przelotowy (co umozliwiało jazdę bezpośrednich pociągów z Gdańska Głównego) a drugi slepy. Czyli coś takiego, jak óczesny peron 1 w Sopocie. Wszytkie trzy perony miały być połączone tunelem dla podróżnych i drugim dla przewożenia poczty i bagazy. Nieco na północ od stacji pasażerskiej urządzono stację towarową. Tyle wyczytałem.
A teraz moje dedukcje:
Pod współczesnymi peronami we Wrszeszczu mamy 3 (słownie TRZY) tunele. Jeden z nich jest nieuzywany, a wejście do niego od strony zachodniej jest zaadaptowane na garaż wewnątrz ogrodzonego terenu. Tamże był (jest nadal?) slepy tor, na któym w latach 80ych stały bodaj dwa wagony z lat 50-ych dostosowane do potrzeb mieszkalnych. Z kolei (nomen omen) między tym ogródkiem a współczesnym torem do Gdańska mamy wolna przestrzeń, o szerokosci odpowiadającej jeszcze jednemu torowi (dawny tor przelotowy do Gdańska?). Czyli według mnie ów peron był tam, gdzie dzisiaj jest ten ogrodzony teren, na północ od aktualnego baraku robiacego za dworzec, w bezpośredniej jego bliskości.
Rampa, o której rozmawialiśmy jes rzeczywiście nieco na północ od tego miejsca, a wedle moich źródeł powstała właśnie w czasie przebudowy stacji we Wrzeszczu.
pumeks - Sro Sie 25, 2004 8:05 am
Muszę to sobie obejrzeć Nie bardzo kojarzę, gdzie miałby być ten trzeci nieużywany tunel...
Marcin - Sro Sie 25, 2004 8:08 am
Też mam problem z lokalizacją. A może Zoppie, zaznaczysz ją na poniższym planie?
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 8:10 am
pumeks napisał/a: | Muszę to sobie obejrzeć Nie bardzo kojarzę, gdzie miałby być ten trzeci nieużywany tunel... |
Idąc koło przystanków autobusowch w stronę wiaduktu w ciagu Kosciuszkiego mijasz jakieś kioski, a potem masz po prawej ten niby ogród. W nim zobaczysz wjazd do garażu, umieszczonego wyraźnie niżej niz ogólny poziom ziemi.
Potem przejdź na peron 2 (SKM) i na tej samej wysokości spójrz na boczna krawędź peronu 1 (dalekobieżnego). Ze zdumieniem zobaczysz tam prześwit tuz pod nawierzchnia peronu 1. Dalej zaś (juz w tym ogrodzie) zobaczysz betonowy wierzch owego garażu...
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 8:12 am
Marcin napisał/a: | Też mam problem z lokalizacją. A może Zoppie, zaznaczysz ją na poniższym planie? |
Nie zaznaczę. Po pierwsze nie umiem, po drugie ten plan jest za mało szczegółowy, zwłaszcza w części kolejowej...
Marcin - Sro Sie 25, 2004 8:19 am
I wszystko jasne.
pumeks - Sro Sie 25, 2004 8:22 am
Tu jest działający tunel (wejście tylko na peron SKM) wychodzący koło parku na Kuzniczkach.
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 8:25 am
pumeks napisał/a: | Tu jest działający tunel (wejście tylko na peron SKM) wychodzący koło parku na Kuzniczkach. |
To wiem. To przeciwległy koniec peronów. Ten "trzeci" jest na wysokości drugiego końca peronu SKM. To juz chyba jest na wysokości tego stawu na tereni browaru.
Marcin - Sro Sie 25, 2004 8:47 am
I jeszcze jeden wniosek wynika z tego planu - stary dworzec ulokowany był w miejscu dzisiejszej "Pizzy Bis".
pumeks - Sro Sie 25, 2004 8:52 am
Tak, za to bezposrednio na północ od tego zaznaczonego tunelu, tuż obok toru kolejowego, są jeszcze ślady fundamentów jakiegos innego budynku.
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 8:58 am
pumeks napisał/a: | Tak, za to bezposrednio na północ od tego zaznaczonego tunelu, tuż obok toru kolejowego, są jeszcze ślady fundamentów jakiegos innego budynku. |
Pierwszy dworzec (jeszcze przed wspomnianą rozbudową) miał być w miejscu kasy bagazowej. To znaczy byłej kasy bagazowej, bo od ubiegłego roku kolej nie wozi oddzielnych bagazy ani przesyłek kolejowych...
pumeks - Sro Sie 25, 2004 9:05 am
Zoppoter napisał/a: | Pierwszy dworzec (jeszcze przed wspomnianą rozbudową) miał być w miejscu kasy bagazowej. |
Ten na planie zajmuje chyba obszar zarówno "Pizza Bis", jak i byłej kasy bagażowej.
Zoppoter - Sro Sie 25, 2004 9:11 am
pumeks napisał/a: | Zoppoter napisał/a: | Pierwszy dworzec (jeszcze przed wspomnianą rozbudową) miał być w miejscu kasy bagazowej. |
Ten na planie zajmuje chyba obszar zarówno "Pizza Bis", jak i byłej kasy bagażowej. |
Prawdopodobnie jest to dworzec o charakterystycznej dla Hinterpommersche Bahn architekturze, znany z fotografii z polskimi hasłami wyborczymi z lat 30-ych.
Marcin - Sro Sie 25, 2004 9:18 am
Mikołaj - Sro Sie 25, 2004 11:22 am
Zdęcie tego zamkniętego przejścia było na forum (albo widziałem je na której z Waszych stron)
bassa - Sro Sie 25, 2004 10:40 pm
Bomba...Zoppoter jest niesamowity...dyskusja jest rewelacyjna...FDG do nagrody Nobla !
( sie mieszka..sie patrzy...sie bywa...i dopiero FDG trzeba do otwierania oczu... )
Zoppoter - Czw Sie 26, 2004 10:14 am
bassa napisał/a: | Bomba...Zoppoter jest niesamowity...dyskusja jest rewelacyjna... |
Niestety, jesli chodzi o stację kolejową we Wrzesczu, to bedzie ciągle tylko dyskusja. To chyba najbardziej zdewastowana przez polskie władze stacja w tzw. trójmieście...
Sabaoth - Czw Sie 26, 2004 10:29 am
Cytat: | Niestety, jesli chodzi o stację kolejową we Wrzesczu, to bedzie ciągle tylko dyskusja. To chyba najbardziej zdewastowana przez polskie władze stacja w tzw. trójmieście... |
No chyba bardziej zdewastowana jest stacja w Brentowie. Ale nie przez polskie wladze.
Zoppoter - Czw Sie 26, 2004 10:34 am
Sabaoth napisał/a: | Cytat: | Niestety, jesli chodzi o stację kolejową we Wrzesczu, to bedzie ciągle tylko dyskusja. To chyba najbardziej zdewastowana przez polskie władze stacja w tzw. trójmieście... |
No chyba bardziej zdewastowana jest stacja w Brentowie. Ale nie przez polskie wladze. |
Chodziło mi o czynne stacje...
Sabaoth - Czw Sie 26, 2004 10:42 am
Domyslilem sie, ze chodzi o czynne. Stacje nieczynne (z pomoca zlomiarzy) bardzo szybko zaczynaja przypominac stacje w Brentowie. Podobnie jak nieuzywane linie kolejowe (a bywa, ze i uzywane) upodabniaja sie do tej z Brentowa.
pumeks - Czw Sie 26, 2004 10:43 am
Zoppoter napisał/a: | Chodziło mi o czynne stacje... |
I tak można by się licytować Co się np. stało z dawną stacją na Zaspie (obecnie: Zaspa Towarowa), która miała niegdyś podobno lokomotywownię na ponad 1000 (czy to w ogóle możliwe?) parowozów...
Zoppoter - Czw Sie 26, 2004 10:52 am
pumeks napisał/a: | I tak można by się licytować Co się np. stało z dawną stacją na Zaspie (obecnie: Zaspa Towarowa), która miała niegdyś podobno lokomotywownię na ponad 1000 (czy to w ogóle możliwe?) parowozów... |
No tak, jest jeszcze kolej do Nowego Portu... Nie, no jaki tysiąc, tyle parowozów to mogło być w całych Prusach Zachodnich a nie na jednej stacji.
Ja właściwie Zaspy Towarowej porządnie nie oglądałem, wiem, że były tam bodaj trzy parowozownie wachlarzowe, jesli do tego doliczyc jakies tory odstawcze, to można na upartego przyjąć, że chodzi o sto a nie tysiąc. A i to nie jednocześnie.
Marcin - Czw Sie 26, 2004 11:00 am
pumeks napisał/a: | Co się np. stało z dawną stacją na Zaspie (obecnie: Zaspa Towarowa), która... |
Zoppoter - Czw Sie 26, 2004 11:07 am
Sabaoth napisał/a: | Domyslilem sie, ze chodzi o czynne. Stacje nieczynne (z pomoca zlomiarzy) bardzo szybko zaczynaja przypominac stacje w Brentowie. Podobnie jak nieuzywane linie kolejowe (a bywa, ze i uzywane) upodabniaja sie do tej z Brentowa. |
Właściwie chodziło mi o cos jeszcze innego. Dewastacją nazwałem sposób "odbudowy" albo "przebudowy" stacji. Albo "modernizacji".
Do takich osiągnięć PKP zaliczam na przykład całą stację we Wrzeszczu, albo peron 1 i budynek dworca w Sopocie...
Sabaoth - Czw Sie 26, 2004 11:12 am
Aaaa, chodzi Ci o dewastacje przez odbudowe. Cos na wzor scian z przyciemnionego szkla
Zoppoter - Czw Sie 26, 2004 11:19 am
Sabaoth napisał/a: | Aaaa, chodzi Ci o dewastacje przez odbudowe. Cos na wzor scian z przyciemnionego szkla |
Ściany z przyciemnionego szkła to sama rozkosz w porównaniu z modernizacja stacji kolejowych w Polsce powojennej...
Czesiek - Pon Sie 30, 2004 6:49 pm
stary dworzec wrzeszczański stał na miejcsu obecnej pizzeri między kasami bagazowymi a tunelem kier. browar. po lewo na parterze były kasy po prawo bar. na pietrze mieszkania kolejowe. Przejście na peron (jeden) było z obecnego tunelu (kier. park i browar) U góry na peronie i w tunelu widac ślady po starym wejściu na peron -schody. Istniało też drugie wejście na peron ( tam gdzie jest obecnie garaz) kier. żukowo Stara Piła. Po wojnie budynek był wypalony, zburzono go i wybudowano nowy dworzec w miejscu obecnego. W nowym budynku od wejscia od obecnej ul Dmowskiego po prawej stronie znów był bar. W miejscu gdziejest obecnie boczne wejście od strony paw handl. Powojenny budynek istniał do około 1952r kiedy wybudowano nowy budynek stacyjny przy okazjii oddania do uzytku świeżej SKM ki ( 22.07.1952r) Następnie w latach koniec 60 początek 70 przebudowano dworzec do obecnego kształtu. Z różnymi dobudówkami. Zaraz po wojnie (II) kasy biletowe znajdowały się w miejscu byłych kas bagażowych
Grün - Pon Sie 30, 2004 10:15 pm
Cześku - parę obrazków i do Akademii...
Czesiek - Wto Sie 31, 2004 5:15 pm
no to wkładam
1.widok byłego przejścia- wejścia na peron dalekobieżny kier. Stara Piła
2. to samo lecz z tego peronu u góry ( dalekobieżny)
3.stary zjazd z peronu do kas bagażowych widać starą kostkę
4. przejazd przez tory lecz już z rozebraną nawierzchnią
kolejność zdjęc może być odwrotna
Przypuszczam że drewniana wiata na peronie dalekobieznym jest pozostałością po starej poczekalni na peronie przy wejściu do nieczynnego tunelu. Nawierzchnia peronu w miejscu nieistniejących zejść ułożona jest z małych płytek wymiar 30x30cm i wskazuje że mogą to być płytki pochodzące z innych podobnych nawierzchni (po gdańskich) Układ wskazuje że nawierzchnia peronu nie jest jednolita w tych miejscach.
Tak jakby zasypane wejścia były póżniej dodatkowo brukowane. W przejściu podziemnym kier park kuzniczki w miejscu byłego wejsćia są ślady że ściany chyba nie były jednolite i istniało wejście na peron w kier. kościoła na czarnej. Takie są moję sugestie ?
Marek Z - Sro Wrz 01, 2004 12:17 pm
Hmmm... szkoda, że nie ma zdjęć tych miejsc np. 70 lat wstecz.
Zoppoter - Sro Wrz 01, 2004 1:00 pm
Czesiek napisał/a: | Przypuszczam że drewniana wiata na peronie dalekobieznym jest pozostałością po starej poczekalni na peronie przy wejściu do nieczynnego tunelu. Nawierzchnia peronu w miejscu nieistniejących zejść ułożona jest z małych płytek wymiar 30x30cm i wskazuje że mogą to być płytki pochodzące z innych podobnych nawierzchni (po gdańskich) Układ wskazuje że nawierzchnia peronu nie jest jednolita w tych miejscach.
Tak jakby zasypane wejścia były póżniej dodatkowo brukowane. W przejściu podziemnym kier park kuzniczki w miejscu byłego wejsćia są ślady że ściany chyba nie były jednolite i istniało wejście na peron w kier. kościoła na czarnej. Takie są moję sugestie ? |
Można by te nasze informacje przekształcic w ujednolicony tekst i wrzucić na Akademię. Albo w charakterze uzupełnienia tekstu o Kolei Kaszubskiej, albo jako oddzielny temat o stacji kolejowej we Wrzeszczu.
Co myslicie?
Grün - Sro Wrz 01, 2004 1:42 pm
CO ja myslę na temat publikacji w Akademii to akurat dokładnie wszyscy wiedzą
Zoppoter - Sro Wrz 01, 2004 2:38 pm
Grün napisał/a: | CO ja myslę na temat publikacji w Akademii to akurat dokładnie wszyscy wiedzą |
Ale ja sie nie pytam CZY, tylko JAK.
Grün - Sro Wrz 01, 2004 3:14 pm
Na przykład zbiorowo
Marcin - Nie Wrz 26, 2004 1:22 pm
Zoppoter napisał/a: | Pierwszy dworzec (jeszcze przed wspomnianą rozbudową) miał być w miejscu kasy bagazowej. To znaczy byłej kasy bagazowej, bo od ubiegłego roku kolej nie wozi oddzielnych bagazy ani przesyłek kolejowych... |
Czesiek napisał/a: | stary dworzec wrzeszczański stał na miejcsu... |
Tak dla ilustracji "wędrówki" dworca - nałożone na siebie plany (1940 & 2001).
Marcin - Nie Paź 03, 2004 11:22 pm
W pobliskich krzaczorach (na wysokości parkingu) znajduje się taki obiekt. Czy to także pozostałość kolejowa? Przepraszam za jakość zdjęcia, ale było wykonane całkiem niedawno (w godzinach nocnych).
Zoppoter - Pon Paź 04, 2004 10:41 am
Marcin napisał/a: | W pobliskich krzaczorach (na wysokości parkingu) znajduje się taki obiekt. Czy to także pozostałość kolejowa? Przepraszam za jakość zdjęcia, ale było wykonane całkiem niedawno (w godzinach nocnych). |
Chyba nie kolejowa. Ale musiałbym to zobaczyć na zywo, bo na razie z niczym mi sie to nie kojarzy...
alberht - Sro Paź 13, 2004 10:19 pm
wydaje mi się, że raczej nie kolejowa, ponieważ wejściekieruje w przeciwną stronę w stosunku do torów jakgdyby wgłąb Maćkowych /swego czasu zaraz przy tym 'bunkrze' jak go zwyklismy nazywac stala buda z przetworami mlecznymi itp/, jutro postaram sie wyciagnac kupmla i przetoestowac jego nowy aparat ;)
bassa - Sob Paź 16, 2004 6:17 pm
Aaaaa ! to poprosze Alberht tez artystyczne fotki z wiaduktu !!! Co najmniej tak piekne jak fotka Bartosza Bajków, ktorej nijak nie moge odszukac na forum...a przecie -jest ten widok podstawowym do dysputy ,,co tam powinno byc,,
Marcin - Sob Paź 23, 2004 11:49 am
Mam pewne spostrzeżenie - ten obiekt znajduje się dokładnie na przedłużeniu bocznicy przy rampie "Maćkowych".
Zdjęcie z wątku Nowa inwestycja we Wrzeszczu
Może te poniżej załączone, wykonane w dzień zdjęcia coś wyjaśnią.
Marcin - Nie Cze 05, 2005 8:32 pm
Cytat: | stary dworzec wrzeszczański stał na miejcsu obecnej pizzeri między kasami bagazowymi a tunelem kier. browar. po lewo na parterze były kasy po prawo bar. na pietrze mieszkania kolejowe. |
Nie ma już kas bagażowych... Jadąc tamtędy w sobotę zauważyłem wielką dziurę w ziemi...
Sabaoth - Nie Cze 05, 2005 8:37 pm
Fotografujmy budynki, tak szybko odchodzą
alberht - Nie Cze 05, 2005 9:42 pm
czytałem jakis czas temu tablicę informacyją - stawiają pawilon handlowy
DarioB - Nie Cze 12, 2005 2:26 pm
Rzadko ostatnio zaglądam na forum, ale myślałem, że juz ten temat dawno padł. Zatem kilka moich fotek z ostatnich dni kwietnia:
grzechuu - Wto Mar 06, 2007 11:41 pm
Kurczę, odkop trochę zrobię
ale czy ma ktoś w archiwach te "kasy bagażowe" po których dziury widać tu w ostatnich postach?
Jakoś nie pamiętam ich wyglądu
pawel.45 - Sro Mar 07, 2007 12:40 am
Dzięki Marcinowi za naprowadzenie na to miejsce!
|
|