Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Symbole na starych mapach Gdanska

zoro - Wto Mar 02, 2010 10:52 am
Temat postu: Symbole na starych mapach Gdanska
Mam problem z odczytaniem mapy Gdańska z Messtischblatt. Szczególnie problematyczne są dwie pozycje- jedna dziwnie oznaczone działki na Oruni. Są to zakreskowane innaczej niż zabudowa zwarta pola, częściowo znajdują się na nich budynki.

Drugi problem dotyczy budynku w Gdańsku. W sumie, to nie jestem w stanie odnaleźć nazwy ulicy. Chodzi o konkretne oznaczenie w budynku- oznaczony jako zabudowa zwarta, ale z czymś w środku.

I o to w środku oznaczenie mi chodzi- jeśli ktoś mógłby mi pomóc w wyjaśnieniu tych sybboli- byłbym bardzo wdzięczny.

Darczan - Sro Mar 03, 2010 10:11 pm

Śmiem twierdzić, że to "coś" wewnątrz budynku w Gdańsku to swego rodzaju dziedziniec.
zoro - Czw Mar 04, 2010 11:35 am

:) tak, to raczej dziedziniec. Podobnie oznaczone są wybrukowane place, nie przeznaczone do ruchu samochodowego, jak np. rynki.
Ale co to jest na Oruni? Te działki są oznaczone tak samo.

Krzysztof - Czw Mar 04, 2010 1:21 pm

zoro napisał/a:
Podobnie oznaczone są wybrukowane place,

Raczej nie. Wydaje mi się, że bardziej zieleńce. Poniżej to raczej skwer z fontanną(?) i nad brzegiem Nowej Motławy to raczej trawnik.
Przy mniej zwartej zabudowie (Orunia) to zdecydowanie ogrody przydomowe. Oczywiście kartograf mógł mieć dylematy - czy to ogród, czy podwórze i grządki z kapustą - czy to ogród, czy pole.

zoro - Czw Mar 04, 2010 1:53 pm

Krzysztof napisał/a:

Raczej nie. Wydaje mi się, że bardziej zieleńce. Poniżej to raczej skwer z fontanną(?) i nad brzegiem Nowej Motławy to raczej trawnik.
Przy mniej zwartej zabudowie (Orunia) to zdecydowanie ogrody przydomowe. Oczywiście kartograf mógł mieć dylematy - czy to ogród, czy podwórze i grządki z kapustą - czy to ogród, czy pole.

Fontanna może mieć sens. Jednak w ten sam sposób oznaczone są rynki miejskie. Tereny zielone mają inne oznaczenie. Najgorsze, że nie mogę znaleźć opisu tego konkretnego symbolu.
Co do Oruni- prawdopodobnie masz rację.
dzięki za pomoc.

pumeks - Czw Mar 04, 2010 3:23 pm

Jeśli w ogóle plany miasta w tej skali mogą być źródłem informacji, to przychylam się do zdania Krzysztofa - chodzi o zieleńce. To, co nazwaliście "skwerem z fontanną" to Plac Wintera - jedno z ważniejszych miejsc z urządzoną zielenią w śródmieściu.
Bardziej na południe (to nie jest Nowa Motława :dziadek: ) to okolice Baszty pod Zrębem i dzisiejszego klubu kajakowego "Żabi Kruk" - za Kajzera był tam chyba plac musztry.
Wreszcie teren zaznaczony na wklejonym planie czerwoną obwódką - to przestrzeń międzyblokowa pomiędzy nieistniejącą Dienergasse a Podwalem Przedmiejskim (dziś w tym miejscu boisko za Pałacem Młodzieży) - tam faktycznie zabudowa była znacznie luźniejsza, niż gdzie indziej na Głównym Mieście, i może też urządzono tam trawniki, ewentualnie jakieś przydomowe ogródki.

2xM - Czw Mar 04, 2010 7:17 pm

Trochę różnych przydatnych informacji, między innymi na temat Messtischblattów:
ftp://mapy.ziomal.org/mapy/znaki_topograficzne_i_skorowidze/

Krzysztof - Czw Mar 04, 2010 10:17 pm

pumeks napisał/a:
(to nie jest Nowa Motława )

Nad nią też jest wąski pasek zieleni.
Sprawdziłem, (bo poprzednio - na wyczucie), ten kierunek zakreskowania na mapach polskich - to ogrody; na niemieckich i austriackich też. Tylko Rosjanie mieli wielokierunkowe zakreskowania oznaczające ogrody.

discus - Wto Kwi 02, 2013 12:50 pm

Wykorzystując powyższy wątek pozwolę się zapytać o szyny (umieszczone na moście połóżonym równolegle do ul. Toruńskiej i prostopadle do ul. Kamienna Grobla (dokładnie na wysokości osiedla Aura Gdańska)), widoczne na znanej Forumoowiczom mapie historia portalu Trójmiasto:

Dla jakich pojazdów były one przeznaczone (tramwaj, pociąg), i kiedy ten most został rozebrany lub znisczony ??

Z mapy pasuje mi pociąg (wjeżdzł by na obecne osiedle Aura mostem kolejowym od strony ul. Toruńskiej) tylko, że jedzie do nikąd ???

Kto mi to rozświetli z tej mapy??

Krzysztof - Wto Kwi 02, 2013 3:48 pm

discus napisał/a:
(umieszczone na moście połóżonym równolegle do ul. Toruńskiej i prostopadle do ul. Kamienna Grobla (dokładnie na wysokości osiedla Aura Gdańska)), widoczne na znanej Forumoowiczom mapie historia portalu Trójmiasto:
Nie mogę zrozumieć o który most chodzi, ale mapka z 1897 powinna wyjaśnić.
discus - Wto Kwi 02, 2013 5:09 pm

Na czerwono most o który pytam a obok most na ul. Toruńskiej.
pumeks - Wto Kwi 02, 2013 5:38 pm

A mógłbyś pokazać taki fragment tej mapy, żeby było widać, gdzie jest Motława, Nowa Motława i ul. Toruńska? :???:
discus - Wto Kwi 02, 2013 6:16 pm

Fragment mapy wyciąłem po przeczytaniu tej wypowiedzi



Link ze stroną do mapy


Trochę większy skan

Krzysztof - Wto Kwi 02, 2013 6:55 pm

To wygląda na prywatny most i prywatne torowisko łączące dwie części olejarni. Przypuszczalnie na wschodnim nabrzeżu Nowej Motławy był też prywatny port rozładunkowy tej firmy.
Co ciekawe na żadnym dostępnym mi planie miasta ten most, jako nie publiczny, nie jest zaznaczony.

discus - Wto Kwi 02, 2013 7:12 pm

Dziękuję za informację o moście Krzysztofie. Przeglądam swoje książki ze zdjęciami tego obszaru w mieście i mam następne pytanie czy mógł on być zwodzony ?? Konstrukcja mostu jest masywna tylko przy brzegach. Niestety nie mam zdjęcia dokładnego.
pumeks - Wto Kwi 02, 2013 8:49 pm

A takie zdjęcie rozjaśni sprawę?
Krzysztof - Wto Kwi 02, 2013 9:39 pm

Wygląda jak zwodzony i otwarty. I to wręcz otwarty stale. Nie widzę przęsła zamykającego. :???:
discus - Wto Kwi 02, 2013 9:50 pm

Pumeks - dziękuję za zdjęcie. Podkreśla ono to co wspomniałem wcześniej - mocna konstrukcja przy brzegach. Może zdjęcie zostało zrobione po zdemontowaniu części środkowej. Po lewej stronie brzegu Nowej Motławy nie widać żadnej infrastruktury kolejowej.

Z drugiej strony tak jak wspomniałeś trochę wcześniej:
pumeks napisał/a:
Jeśli w ogóle plany miasta w tej skali mogą być źródłem informacji


ta budowla jako most może nigdy nie funkcjonowała z szynami mimo iż ta mapa Gdańska historia na witrynie Trójmiasto i tak jest dokładniejsza w nie których kwestiach od obecnych map.

np. mapa z 2011 na witrynie Trójmiasto nie ma dwóch mostów łączących ul. Toruńską z Wyspą Spichrzów, identycznie na mapie gogle. Natomiast na mapie historia są dwa. W rzeczywistości mamy trzy.

W sumie to kiedy wybudowali ten trzeci ??

Mikołaj - Wto Kwi 02, 2013 10:41 pm

pumeks napisał/a:
A takie zdjęcie rozjaśni sprawę?

BSG suplement str 10-11, czy jakieś inne źródło?

EwkaW - Sro Kwi 03, 2013 12:01 am

Mikołaj napisał/a:
BSG suplement str 10-11, czy jakieś inne źródło?

Skrót BSG mi nic nie mówi :???: , ale bardziej wtajemniczeni na pewno ten szyfr znają.
I tak sobie myślę, że to jest inne źródło - przepastna szafa Pumeksa :wink:
Takie z niej skarby wyciąga, że :szczena: Fantastyczne zdjęcie, z którego roku?

Mikołaj - Sro Kwi 03, 2013 12:54 am

Był sobie Gdańsk :wink: lata 30.
pumeks - Sro Kwi 03, 2013 8:19 am

To jest fragment zdjęcia z albumu fotografii lotniczych Gdańska, ze zbiorów Instytutu Herdera.
(LINK NIEKOMERCYJNY)

discus - Sro Kwi 03, 2013 10:32 am

Przepraszam, czy to ten most ??


Wiercipietek - Sro Kwi 03, 2013 11:19 am

Środkowe przęsło mogło być już zdemontowane, ale też mogło być kratownicowe - na takim obrazku (przy tej rozdzielczości i kompresji) widać coś pomiędzy nic a niewiele.
Krzysztof - Sro Kwi 03, 2013 3:58 pm

Sprawdziłem jeszcze jak ten teren wygląda na planie Buhsego.
discus - Sro Kwi 03, 2013 9:53 pm

Wybudować specjalnie most do szybszego załadunku produktu oznaczało bardzo dochodowe przedsięwzięcie. Ten okres w Gdańsku musiał naprawdę sprzyjać przedsiębiorcom tamtych czasów.
Powracając jednak do mojego pierwotnego pytania - czy był to most kolejowy jak zaznaczono na mapie czy tylko prowizorka dla jakiś wagoników kopalnianych pchanych np. ręcznie (nie ujmując technice górniczej pod ziemią) albo czy jest to błąd naniesienia znaków - tego dalej nie wiem ??

( tramwaju nie biorę już pod uwagę choć obok był, pytanie tylko czy w tym samym czasie ??)

pumeks - Wto Kwi 30, 2013 10:36 pm

Zdjęcie wyszperane przez Totenkopfa na forum Nowego Portu - w głębi niewątpliwie Most Toruński, a tego o który pytano, już tu chyba nie widać?

discus - Wto Kwi 30, 2013 11:40 pm

Zdjęcie poezja najwyżych lotów. Widok z miejsca zrobienia fotki oprócz wody i nieba zmienił się w 100%, a to tylko około 100 lat :==
Zbych - Sro Maj 01, 2013 2:31 am

discus napisał/a:
Powracając jednak do mojego pierwotnego pytania - czy był to most kolejowy jak zaznaczono na mapie czy tylko prowizorka dla jakiś wagoników kopalnianych pchanych np. ręcznie (nie ujmując technice górniczej pod ziemią) albo czy jest to błąd naniesienia znaków - tego dalej nie wiem ??

To mógł być całkiem przyzwoity most kolejowy, może tylko nie do szybkiego ruchu - i tak nie byłoby się gdzie rozpędzić. W tym rejonie istniała cała sieć torów prywatnych odchodzących od stacji Leeges Tor, a przerzucenie mostu na drugą stronę bardzo blisko dawnej śluzy mogło się wiązać z wykorzystaniem umocnionego brzegu po stronie Dolnego Miasta.
W załączniku przykład rozbudowania sieci torów prywatnych, nie tylko od stacji Leeges Tor. Na jednej z map spotkałem się nawet z wyprowadzenie toru od końcowej stacji wąskotorówki do prywatnej linii biegnącej przy bastionach.

discus - Sro Maj 01, 2013 11:38 am

Zbych napisał/a:
a przerzucenie mostu na drugą stronę bardzo blisko dawnej śluzy

Przepraszam. Czy mógłbyś wskazać mi wątek na forum o tej śluzie. Zaciekawiło mnie gdzie ona była :wink:

Zbych - Sro Maj 01, 2013 2:52 pm

discus napisał/a:
Przepraszam. Czy mógłbyś wskazać mi wątek na forum o tej śluzie. Zaciekawiło mnie gdzie ona była :wink:

Nie wiem, czy na forum jest wątek o tej śluzie, ale można ją zobaczyć na nieco starszej mapie pod tym adresem:
http://www.deutschefotothek.de/obj70302450.html#|home
Ciąg znaków: |home nie jest rozpoznawany jako część linku, ale bez niego też działa tylko dłużej mieli. W razie problemów można go dołączyć ręcznie przez skopiowanie kompletnego adresu.

Na tej mapie nie ma jeszcze kanału łączącego Nową Motławę ze Starą Motławą (tego położonego blisko i równolegle do ulicy Toruńskiej), a ulica Toruńska leży jeszcze na Wyspie Spichrzów. Kanał przy Toruńskiej powstał dla zachowania połączenia Nowej i Starej Motławy po zasypaniu początkowego odcinka Starej Motławy i kanału między wysepką Theer Hoff a Wyspą Spichrzów. W ten sposób Wyspa Spichrzów uległa skróceniu, a ulica Toruńska i wszystko, co na południe od niej znalazło się na stałym lądzie.

discus - Sro Maj 01, 2013 4:19 pm

Dziękuje. Przejrzę i się zadumam :brake:
Krzysztof - Nie Maj 05, 2013 9:33 pm

Zbych napisał/a:
istniała cała sieć torów prywatnych odchodzących od stacji Leeges Tor

Ale na tej mapie (i innych) nie ma tego toru, ani tego mostu.
discus napisał/a:
Czy mógłbyś wskazać mi wątek na forum o tej śluzie.

Jest wątek o śluzach (wszystkich), a tam sporo o Kamiennej Śluzie.
http://www.forum.dawnygda...ghlight=%B6luzy

Krzysztof - Nie Maj 05, 2013 9:37 pm

Zbych napisał/a:
pod tym adresem:
http://www.deutschefotothek.de/obj70302450.html#|home

Ja nie potrafię obejżeć. :II

Zbych - Nie Maj 05, 2013 11:01 pm

Krzysztof napisał/a:
Ale na tej mapie (i innych) nie ma tego toru, ani tego mostu.
Przedstawiłem tylko jak bardzo rozwinięta była sieć torów prywatnych, które nie musiały być szczegółowo przedstawiane, a sam most występuje tylko na mapach WIG.
Krzysztof napisał/a:
Ja nie potrafię obejżeć.
Kliknięcie w obrazek mapy prowadzi do strony z mapą przedstawianą za pomocą programu Zoomify, a ten działa wtedy, gdy jest zainstalowana i włączona wtyczka do przeglądarki, program Adobe Flash Player. To powszechnie stosowany program, więc prawdopodobnie jest zainstalowany, trzeba tylko sprawdzić, czy nie jest wyłączony.
W Firefoksie: Narzędzia→Dodatki→Wtyczki otworzy się lista wtyczek i wystarczy sprawdzić, czy rzeczona wtyczka jest włączona i ewentualnie ją włączyć.

pumeks - Pon Maj 06, 2013 12:11 am

Krzysztof napisał/a:
Zbych napisał/a:
pod tym adresem:
http://www.deutschefotothek.de/obj70302450.html#|home

Ja nie potrafię obejżeć. :II

A może bezpośrednio do pliku: Klik ?

discus - Pon Maj 06, 2013 11:59 am

Krzysztof napisał/a:
Jest wątek o śluzach


Krzysztof dziękuję za link. Jednak moja fantazja zawoalowała w błędne myśli i wyobrażałem sobie śluzę na wysokości skrzyżowania ulic Dobrej z Toruńską :)
Zauważam też dobre strony tej sytuacji. Tak mi się zdaje, iż na skrzyżowniu Kamienna Grobla ze Śluza jest zaznaczona śluza (jak sama nazwa ulicy mówi). Ogólnie nie myślałem, iż nazwa ulicy pochodzi od prawdziwej konstrukcji wodnej w tym miejscu.

Zbych napisał/a:
ale można ją zobaczyć na nieco starszej mapie pod tym adresem:


Zbychu mapa poszerza wyobraźnię. Na poprzedniej ukazana była sieć kolejowa. Ta druga powinna się nazywać "Wenecja -Dolnego Miasta".

Jako ciekawostkę zauważyłem również, iż most nad Motławą (Ten Bliżej Żabiego Kruka) leży w innym miejscu niż obecny.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group