Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Lotnisko Zaspa - zdjęcia

Hanemann - Nie Sie 28, 2005 11:36 pm
Temat postu: Lotnisko Zaspa - zdjęcia
Szukam zdjęć lotniska na Zaspie - najlepiej przedwojennych bądź zaraz powojennych, ale nie pogardzę też tymi z lat 60-70. Interesuje mnie też specyfikacja techniczna owego lotniska. Za Waszą pomoc z góry dziękuję.
Mikołaj - Nie Sie 28, 2005 11:47 pm

Na początek wpisz wyrażenie lotnisk* do wyszukiwarki, jest sporo wyników. Było już o tym trochę na forum, były i zdjęcia. Zajrzyj też do Sabaotha, ma cała serię lotniczych zdjęć.
a o specyfikacji tego lotniska nie słyszałem :???:

Pepo - Sro Sie 31, 2005 7:52 pm

Jeśli chodzi o nieco danych technicznych, trochę historii i parę szkiców, to pomocą może służyć artykuł Mieczysława Mikulskiego "Cywilne porty lotnicze Gdańska i Gdyni w latach 1921 - 1974" w Roczniku Gdańskim (t.24/25, r.1974/75).
pumeks - Czw Wrz 01, 2005 9:39 am

Na wszelki wypadek zapytam: a tę książkę znasz, Hanemann?
Hanemann - Czw Wrz 01, 2005 8:39 pm

Znam, znam... trochę ciekawych zdjęć, ale faktów mało...
jahrek - Czw Paź 20, 2005 12:12 am

Jest taki film z młodym Janem Machulskim...za nic nie przypomnę sobie tytułu, ale myślę, że mam gdzieś na VHS.. Dzieje się w Gdańsku i zaczyna się właśnie sceną lądowania samolotu na Zaspie. Jak gdzieś znajdę wkleję "screenshoty" :wink:

Edit- Ha! przypomniałem sobie tytuł chociaż :) "Z tamtej strony tęczy" 1972, może będzie na eMule?

Mikołaj - Sob Cze 24, 2006 9:09 pm

trafiłem na bardzo ciekawe zdjęcia na Forum Gdańskiego Stowarzyszenia Miłośników Lotnictwa
gargoyle dfl - Sob Cze 24, 2006 10:29 pm

jak poczytac troche to i link do tutejszego forum mozna znalezc
Tequilla - Nie Cze 25, 2006 12:40 pm

Cytat:
trafiłem na bardzo ciekawe zdjęcia na Forum Gdańskiego Stowarzyszenia Miłośników Lotnictwa

I jeszce to http://lotnictwo.net/foto.php?id=117730 :OO

misza - Nie Cze 25, 2006 11:29 pm

Fajne zdjątko, nawet moja szkoła podstawowa się załapała, tylko blok się nie zmieścił. Ale "badziewiak" czyt. MANHATAN w całej okazałości :)
jayms - Wto Cze 27, 2006 6:35 pm

misza napisał/a:
Fajne zdjątko, nawet moja szkoła podstawowa się załapała, tylko blok się nie zmieścił. Ale "badziewiak" czyt. MANHATAN w całej okazałości :)


Ja słyszałem inną nazwę targowiska na Zaspie- BANGLADESZ :hihi:

schulze - Wto Cze 27, 2006 9:13 pm

a pamietaciete dwa wraki po których sie buszowalo,nie wiem co to za były modele ,ale frajda była,takie dwupłatowce
misza - Wto Cze 27, 2006 9:34 pm

Wraki różniste, jeżeli pamięć mnie nie myli to stały troche dalej w kierunku obecnego szpitala. Stały tam cysterny i wagony kolejki wąskotorowej. Z samolotów to najsłynniejszy to stał między Pilotów i Startową miał byc z niego pomnik na takim łuku stalowym. Tylko jak łuk wkopali w ziemie to samolot sie juz do niczego nie nadawał, gdyż był mocno zdekompletowany :) A żelastwo to stało jeszcze przez czas jakiś i nie wiedzieli co z nim zrobić, aż któregoś pięknego dnia rozebrali je. A co do samolotów to tylko pamiętam, ze startowały jeszcze z pasa jak już było osiedle "A" i odbywały sie zawody spadochronowe.
gargoyle dfl - Wto Cze 27, 2006 9:40 pm

to Zaspa tez jest podzielona na jednostki ?hmm tego nie wiedzialem
misza - Wto Cze 27, 2006 9:41 pm

A wracając do Manhatanu vel Bangladeszu to proszę "sliczne" zdjęcie w scenerii zimowej. Budowniczowie lotniska to się w grobach przewracja jak patrzą na to cudo.
misza - Wto Cze 27, 2006 9:47 pm

Jest podzielona w kolejności budowy. Pierwsze były Pilotów i Startowa i dlatego "A" Potem budowali Dywizjonu i Nagórskiego i tak dalej w kierunku morza.
Tequilla - Wto Cze 27, 2006 10:08 pm

Cytat:
była,takie dwupłatowce

To już końcówka działalności lotniska dwupłaty, jakie były używane w lotnictwie to samoloty AN2 używane w agro lotnictwie, w wojsku i aeroklubach. Prawdo podobnie używał ich LOT Na Zaspie najdłużej działał aeroklub Gdański wraz z sekcją spadochronową (wykonałem aż 3 skoki) wiem chwalipięta :oops: :P

misza - Wto Cze 27, 2006 10:22 pm

Gratuluje udanych skoków. Jak wprowadzilismy się na Zaspe to miałem 3 lata, więc takich wspomnień to nie mam, a szkoda. Ale ze sportów ekstremalnych to pamiętam pływanie w dole pod wiaduktem w ciągu Al. Jana Pawła, po deszczu zawsze było tam pełno wody, która stała dośc długo. Nawet teraz jak popada to przez chwile też jest tam wesoło
Bartosz B. - Sro Cze 28, 2006 8:45 am

misza napisał/a:
Jest podzielona w kolejności budowy. Pierwsze były Pilotów i Startowa i dlatego "A" Potem budowali Dywizjonu i Nagórskiego i tak dalej w kierunku morza.


A jak się ma do tego Młyniec? Młyniec = Jednostka "A"?
A prawdziwa Zaspa jest przecież w rejonie cmentarza, hmm?

misza - Sro Cze 28, 2006 9:16 am

http://www.gdansk.pl/g2/other/88/56_file.pdf
Zgodnie z podziałem administracyjnym Zaspa ciągnie sie od SKMki do Brzeźna. Tory tramwajowe dzielą ja na Młyniec i Rozstaje. Troche o historii jest na stronie Młyńca.

http://www.sm.mlyniec.gda.pl/historia/1.php

Corzano - Sro Cze 28, 2006 9:37 am

misza napisał/a:
http://www.gdansk.pl/g2/other/88/56_file.pdf
Zgodnie z podziałem administracyjnym Zaspa ciągnie sie od SKMki do Brzeźna.

A w najnowszym planie inwestycyjnym Gdańska na lata 2007-2011, UM pisze w jednym z punktów: "wydłużenie mola na Zaspie". :haha:
Chyba sami swoich dokumentów nie czytają.

Bartosz B. - Sro Cze 28, 2006 10:39 am

Corzano napisał/a:
A w najnowszym planie inwestycyjnym Gdańska na lata 2007-2011, UM pisze w jednym z punktów: "wydłużenie mola na Zaspie". :haha:
Chyba sami swoich dokumentów nie czytają.


Takich "drobnych" błędów tam jest więcej: Cmentarz Łostowice (powinno być Łostowicki), czy szkoła na Ujeścisku (a to historyczny teren Zakoniczyna). Spieszyło im się z tą propagandą. :-)

A wracając do Zaspy, to gdyby się uprzeć mogłoby dojść do zmiany nazwy przystanku z Gdańsk-Zaspa na Gdańsk-Młyniec. A po budowie stadionu i reaktywacji SKM do Nowego Portu Gdańsk-Zaspa Towarowa stałby się Gdańskiem-Zaspą. Hehe.

Paramedic - Czw Sie 10, 2006 9:20 pm

Znalazłem bardzo ciekawe zdjęcie Zaspy z 1984 roku...
Pochodzi ze strony http://fotka.spec.pl/

misza - Czw Sie 10, 2006 9:37 pm

W lecie w miejscu lodowiska była tam karuzela, a w dolnym lewym rogu widać "bilardy"
MIRECKI - Czw Sie 17, 2006 2:46 pm

Witam wszystkich.Oczywiście kolega misza ma racje tak zgadza się z opisem .Zdjęcia wykonalem z mojego dawnego bloku na ul. startowa 5.Właśnie dodalem więcej zdjęć Zaspy, pasa startowego i innych . http://fotka.spec.pl/
Pozdrawiam i zapraszam miłośników fotografi do umieszczania fotek na tej galeri.

Zdzislaw - Pią Sie 25, 2006 11:45 am

Tequilla napisał/a:
Cytat:
była,takie dwupłatowce

To już końcówka działalności lotniska dwupłaty, jakie były używane w lotnictwie to samoloty AN2 używane w agro lotnictwie, w wojsku i aeroklubach. Prawdo podobnie używał ich LOT Na Zaspie najdłużej działał aeroklub Gdański wraz z sekcją spadochronową (wykonałem aż 3 skoki) wiem chwalipięta :oops: :P


Wcześniej, a doskonale to pamietam bo bywałem często przy i na lotnisku, zamiast AN2 (czyli popularnych antków) do skoków spadochronowych uzywano popularnego PO-2 (Kukuruźnika) w wersji produkowanej w Polsce w latach pięćdziesiątych, oznaczonego bodajże jako CSS-13. Mój starszy kolega był czlonkiem sekcji spadochronowej Aeroklubu Gdanskiego i wielokrotnie opowiadał jak wygladaly takie skoki. Najlepsze było to, iż skok odbywało sie ze skrzydła samolotu, innymi slowy delikwent musiał opuścić samolot, wyłażac na lewe skrzydlo i dopiero stamtąd .... hm.... wypaśc .... moim zdaniem on był pozbawiony wyobraźni.... :hmmm:

Paramedic - Sob Sie 26, 2006 2:33 pm

Poruszając się po internecie natrafiłem na taką ciekawą stronę ze zdjęciami starego lotniska i nie tylko: Pomorskie Forum Eksploracyjne

:^^

beaviso - Sob Sie 26, 2006 5:18 pm

Zdzislaw napisał/a:
Najlepsze było to, iż skok odbywało sie ze skrzydła samolotu, innymi slowy delikwent musiał opuścić samolot, wyłażac na lewe skrzydlo i dopiero stamtąd .... hm.... wypaśc .... moim zdaniem on był pozbawiony wyobraźni.... :hmmm:


To jeszcze normalka. Ale czytałem wspomnienia pilota, który "wywoził" skoczków w powietrze na CSS-13. Był to samolot dwumiejscowy, z dwoma odseparowanymi otwartymi kabinami. umieszczonymi jedna za drugą. Urządzenia sterownicze były w obu kabinach, ale lepiej pilotowało się z przedniej kabiny (zwłaszcza jeśli chodzi o widoczność przy lądowaniu). Rzecz jednak w tym, że skoczek także musiał siedzieć w pierwszej kabinie, aby móc wyleźć na skrzydło. Dlatego pilotowanie odbywało się z kabiny drugiej (tej bardziej z tyłu). Tenże pilot wkurzył się pewnego dnia, że po wyrzuceniu skoczka musi lądować pilotując z tylnej kabiny, więc... postanowił przesiąść się do przedniej kabiny w powietrzu! W dodatku bez spadochronu! No i szczęśliwie uskuteczniał ten wyczyn przez pewien czas, aż go jakiś wyższy przełożony przyuważył, że wraca w innej kabinie niż wyleciał... :lol:
Na marginesie, pilotem tym był zmarły niedawno Władysław Hermaszewski, brat naszego kosmonauty, zresztą także świetny pilot i dowódca.

Sagapo8 - Nie Lip 17, 2011 1:13 pm
Temat postu: Lotnisko
Znalazłem i wkleiłem w innym miejscu
http://forum.dawnygdansk....t=2019&start=15
Pozdrawiam

TomekCz - Pon Sie 08, 2011 5:10 pm

Witam,
jako nowy na forum chciałbym prosić o pomoc w kilku kwestiach.
Na początek kilka słów wyjaśnienia. Staram się zbudować makietę lotniska gdańskiego w skali 1/500. Czas to lata 30-ste XXw. Poszukując zdjęć istniejących wówczas budynków i instalacji lotniskowych oraz przeglądając plany lotniska wykonałem wstępną makietę - jest na zdjęciach.
Forumowiczów proszę o komentarze, zwłaszcza te dotyczące wzajemnego położenia budynków: hangaru, terminalu czy budynku warsztatowego. Zależy mi na jak dokładniejszym odwzorowaniu tej części lotniska.

Całość opisująca przebieg tworzenia makiety: http://www.wings900.com/v...fen-1936-a.html

Z góry dziękuję za pomoc. Zdjęcia mile widziane. :)

pumeks - Pon Sie 08, 2011 6:46 pm

Przede wszystkim szukasz w złym dziale forum. Nie-dawny Gdańsk ma być poświęcony czasom nam bliższym, powiedzmy lata 70., 80., 90. XX wieku. Jeśli interesuje cię lotnisko z lat trzydziestych to przejrzyj te wątki: http://forum.dawnygdansk....p=123923#123923 , http://forum.dawnygdansk....p=114100#114100 oraz oczywiście stronę Danzig-online naszego forumowego kolegi (zwłaszcza http://www.danzig-online.pl/luft/flug.html )
danziger - Nie Sie 14, 2011 10:20 pm

Tomku, nie dubluj swoich postów w różnych działach forum - staramy się czytać wszystko, starczy więc napisać raz. Do tego wątku skierowałem Cię, żebyś zobaczył inne zdjęcia itp.
Nie znaczy to oczywiście, że nie możesz się w tym wątku wypowiadać, tylko nie pisz dwa razy tego samego :wink:

TomekCz - Pon Sie 15, 2011 12:11 am

danziger napisał/a:
Tomku, nie dubluj swoich postów w różnych działach forum - staramy się czytać wszystko, starczy więc napisać raz. Do tego wątku skierowałem Cię, żebyś zobaczył inne zdjęcia itp.
Nie znaczy to oczywiście, że nie możesz się w tym wątku wypowiadać, tylko nie pisz dwa razy tego samego :wink:


Wątek w tym dziale był pierwszy i po poprzedniej sugestii/uwadze przeniosłem go do innego.
Przepraszam za bałagan. Admin może skasować oba moje wpisy w tym wątku. Generalnie odpowiedzi pojawiają się w tym drugim. Nota bene bardzo pomocne.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group