Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Kolejowe wspomnienia

sajmoon - Wto Gru 12, 2006 10:59 am

Chciałbym podzielić się z Wami zdjęciami mojego dziadka - maszynisty, Czesława Żarnowskiego. Jako repatriant z Wilna trafił do Gdańska, gdzie przechodził kilka szczebli chierarchii służbowej PKP. Dokumentują to liczne ciekawe dokumenty, które oczywiście posiadam. Bardzo chętnie powrzucam na forum, jeśli stwierdzicie, że może to być interesujące. POniższe fotki to mój dziadek na ciężkim parowozie manewrowym TKw2 w okolicach gdańskiego błędnika :D




Mikołaj - Wto Gru 12, 2006 2:27 pm

Cytat:
chętnie powrzucam na forum, jeśli stwierdzicie, że może to być interesujące

a jakże! wydzieliłem nowy wątek - wrzucaj śmiało, wielu osobom sprawisz takim zdjęciami radość!

seestrasse - Wto Gru 12, 2006 2:31 pm

jest już pierwsza taka osoba! :huuurra:
sajmoon - Wto Gru 12, 2006 4:15 pm

No to super! Dzięki za nowy wątek. Więc tak, skaner mam w pracy, a bywam w tymże miejscu w poniedziałki, wtorki i czwartki. No, chyba że dopadnę takie magiczne urządzenie już jutro :D , czyli w środę. Tak więc proszę o chwilę cierpliwości, bo papierów jest sporo. Począwszy od wezwania Dyrekcji Okręgowej PKP w Gdańsku do stawienia się na egzamin na palacza (choć nie dam głowy, muszę spojrzeć na oryginał) - to dokument nr 1 napisany na starym niemieckim formularzu, vide revers zadrukowany charakterystyczną czcionką, ale tutaj będę liczył na podpowiedź forumowiczów, bo niezabardzo wiem czego dotyczy druk:). Jest przydział do parowozowni Zaspa Towarowa, jest dokument potwierdzający zdanie egzaminu na maszynistę I i II klasy, a także dokument potwierdzający przeszkolenie na maszynistę trakcyjnych pojazdów spalinowych. Rodzice opowiadali mi, że dziadek prowadził pod koniec kariery ekspresy do Warszawy. KIedy zestawiłem owy papierek z tą informacją i pewnym wagonem motorowym...pozostawiam niedopowiedzenie, ale znawcy pewnie i tak wiedzą o jakie składy kombinowane chodzi :OO
rispetto - Wto Gru 12, 2006 4:31 pm

seestrasse napisał/a:
jest już pierwsza taka osoba! :huuurra:

Mam takie ciche marzenie zobaczyć Cię w realu tak podskakującą z radości (razem z tą mimiką) :hihi:

A na zdjęcia ja też nie mogę się doczekać :tuptup:

seestrasse - Wto Gru 12, 2006 4:37 pm

rispetto napisał/a:
seestrasse napisał/a:
jest już pierwsza taka osoba! :huuurra:

Mam takie ciche marzenie zobaczyć Cię w realu tak podskakującą z radości (razem z tą mimiką) :hihi:

postaram się Ciebie nie zawieść :hihi:

Kolins - Wto Gru 12, 2006 5:45 pm

sajmoon napisał/a:
Rodzice opowiadali mi, że dziadek prowadził pod koniec kariery ekspresy do Warszawy. KIedy zestawiłem owy papierek z tą informacją i pewnym wagonem motorowym...pozostawiam niedopowiedzenie, ale znawcy pewnie i tak wiedzą o jakie składy kombinowane chodzi :OO


Zapewne o SN61 chodzi? Już się nie mogę doczekać, co dalej... Co nam tu jeszcze zapodasz....

renekk - Wto Gru 12, 2006 6:42 pm

Zapewne o SN61 chodzi? [/quote]
Zdjęcie chyba już gdzieś chodziło, ale myślę, że jest jak najbardziej na miejscu.

Kolins - Wto Gru 12, 2006 6:47 pm

renekk napisał/a:
Zdjęcie chyba już gdzieś chodziło, ale myślę, że jest jak najbardziej na miejscu.


O rany, tego jeszcze nie widziałem... Piekne!

seestrasse - Wto Gru 12, 2006 7:43 pm

kapcie mi spadły z wrażenia :szczena: :==
sajmoon - Sro Gru 13, 2006 1:05 am

Piękna fotka składu SN61. Z tego co wiem, to takie składy jeździły jako pociagi ekspresowe z Gdyni do Warszawy, być może również do innych miast; również w układzie gdzie jedna SNka ciągneła reszte zwykłych wagonów osobowych.
Wracając do tematu mojego dziadka i jego kolejowej kariery, mam nadzieje, że nikogo nie wytrącę z równowagi ujmując ciąg rzeczy dokumentalnej w forme sagi. Spróbuję zatem popełnić pierwszy odcinek pokazując Wam dokumenty z pierwszego, jeszcze przedwojennego etapu drogi - z Wilna. Pwiedzmy, że libretto do reszty stanie się odręczny życiorys. Aha, i ważna sprawa. Aby uniknąć blokowania miejsca na serwerze zdecydowałem się umieszczać skany na źródle zewnętrznym. Gdyby z czasem zniknęły - służę wysyłką.



Charakter pisma iście przedwojenny, ale do kolei... :D

Chyba najwcześniejszym posiadanym dokumentem jest legitymacja kolejowa, wydana w Wilnie wraz z legitymacją do "swobodnego poruszania się w obrębie stacji Kiena"





Okładki nie skanowałem, ale wierzcie mi, orzełek ma koronę :D
No to jedziemy dalej, a koła stukocą... Każdy porządny maszynista powinien znać budowę i działanie kotłów parowych... ha, w końcu toria najmocniejsza wtedy, kiedy podparta praktyką, a więc...





I kolejne przeniesienia, zmiany parowozowni itp.:





Na koniec cześci przedwojennej (jest późno, a żona klnie poświatę monitora :???: ) ciekawy dokument - Poświadczenie podróży służbowej i czasu pracy. Nie wiem czy wszyscy się ze mna zgodzą, ale do niedawna delgacje rozliczano podobnie, umieszczając konotacje wraz z pieczątkami docelowymi na odwrocie blankietu. Gratisem niech będzie stosowny bilecik :hihi:







Mam nadzieję, że się podobało :mrgreen: Jutro lub pojutrze papierki już po wojennej burzy, i oczywiście już z Gdańska. :co_jest:

syrenka - Sro Gru 13, 2006 1:07 am

Sajmoon, dodaję ten wątek do ulubionych.
Zazdroszczę Ci - ja też jestem z kolejarskiej (po cześci) rodziny, ale nie zachowały się ani zdjęcia, ani dokumenty... :(

sajmoon - Sro Gru 13, 2006 9:41 am

Hmm, :hmmm: pomyslałem, że może źle sformułowałem pierwszego posta, bowiem fotki mojego seniora z gatunku kolejowych tam zamieszczone należą do jedynych. Może ktoś czeka na więcej zdjęć, ale ja jestem w stanie zaprezentować tylko dokumenty z jego historii. Ale zaręczam, będą ciekawe. Na pocieszenie wrzucam ciekawa fotkę. Nie mam pojęcia co to za lokomotywa i gdzie została "zdjęta". A chciałbym się dowiedzieć :mrgreen: Te i inne zdjęcia znalazłem ongiś w piwnicach MDKu w Nowym Porcie. Spuścizna po dawnym kole fotograficznym? To nasuwa na myśl jakiś portowy plener, ale jaki?
Mikołaj - Sro Gru 13, 2006 8:39 pm

Cytat:
Aby uniknąć blokowania miejsca na serwerze zdecydowałem się umieszczać skany na źródle zewnętrznym. Gdyby z czasem zniknęły

śmiało wrzucaj na serwer, szkoda by było je stracić! miejsce się znajdzie

sajmoon - Sro Gru 13, 2006 10:41 pm

OK, nie ma sprawy :wink:
Hej forumowicze, nikt nie pomoże w sprawie tej lokomotywy? Jestem ciekaw, czy przypadkiem trafił mi się rarytas 8))

Hochstriess - Sro Gru 13, 2006 10:48 pm

Jaaaaaaaaaaaaaaakie skarby masz:-)
sajmoon - Sro Gru 13, 2006 11:22 pm

Ok, jak obiecałem kolejna garść kolejowych dokumentów z historii jednego człowieka. Chronologicznie pierwszym jest dwujęzyczna legitymacja osobowa:
syrenka - Sro Gru 13, 2006 11:49 pm

Sajmoon - ta lokomotywa, która Cię tak gnębi to spalinowa, przedwojenna typu Kof II, której po wojnie zostało parę sztuk.
sajmoon - Czw Gru 14, 2006 12:13 am

Bardzo ciekawie rysują się dwa dokumenty. Na uwagę zasługują zwłaszcza ich rewersy. To oczywiście poniemicka spuścizna, ale prosiłbym forumowiczów o rozszyfrowanie i ch przeznaczenia, do czego W Deutshe Reichsbahn były używane. Wydaje mi się, ale to tylko mój wniosek, że Gdańsk cierpiał na...braki papieru. Sajmoon jak ty na to wpadłeś :hiihihi:
Boleję tylko, ze niespecjalnie znam się na obróbce zdjęć - przy moich ustawieniach przy 80kB koniecznych do wrzucenia na serwer forum tracą na jakości dość znacznie, vide wczesniejsze skany :D

sajmoon - Czw Gru 14, 2006 12:19 am

Dzięki Syrenka za info. Nigdzie nie mogłem znaleźć fotki podobnej lokomotywy. Teraz wiem czego szukać dalej... :D
sajmoon - Czw Gru 14, 2006 12:55 am

Powyżej pierwszy dokument z "rewersem", poniżej drugi - wezwanie do egzaminu na stanowisko maszynisty parowozu. Tutaj pominałem celowo chronologię, aby umieścić obok siebie dwa dokumenty z niemieckimi "odwrotkami". A gdzie droga awansu służbowego? Jest, a jakże. Przed wezwaniem na egzamin na maszynistę datowanym na 26 lutego 1946 roku Czesław Żarnowski zdał egzamin na pomocnika maszynisty parowego, niestety tylko z wynikiem dostatecznym, co dokumentuje stosowne świadectwo z 7 stycznia 1946 roku. A dalej siłą rzeczy 12 marca 1946 roku zdał egzamin na maszynistę zapowiedziany wezwaniem. Tym razem już z wynikiem dobrym, jak głosi świadectwo :==
Skany jutro, albo pojutrze :co_jest:

sajmoon - Czw Gru 14, 2006 10:18 pm

Oto dwa świadectwa złożenia egzaminów na palacza i maszynistę parowozu.
renekk - Pią Gru 15, 2006 6:00 pm

Cytat:
Nie mam pojęcia co to za lokomotywa i gdzie została "zdjęta"

Słupy oświetleniowe widoczne na zdjęciu są charakterystyczne dla Gdyni, więc może zdjęcie wykonano właśnie w Gdyni?

sajmoon - Pią Gru 15, 2006 9:10 pm

Dobra, myślę, że pora zakończyć tę moją "papierkową prezentację". Wrzucam po raz ostatni dokumenty, które mogą okazac się ciekawe dla każdego, kto przepada za wagonami motorowymi, nie tylko tymi produkcji węgierskiej. Jak wspomniałem wcześniej dziadek prowadził ekspresy do Warszawy. Oprócz dokumentów które miałem przyjemność Wam pokazać posiadam jeszcze 14 pozostałych (przeniesienie do Parowozowni Głównej w Gdyni, zmiany stopni uposażenia, mianowania na maszynistę I i II klasy etc.). Ostatnim dokumentem jest przyznanie 7 grupy uposażenia z 10 stycznia 1970 roku. W miarę zainteresowania służę skanami.

Moj dziadek Czesław Żarnowski zginął tragicznie 4 lipca 1971 roku. To był wypadek motocyklowy na drodze z Żukowa do Kościerzyny, zaledwie kilometr przed Borczem. Jechali z babcią na zwykłą przejażdżkę, jak to się mówi "podładować akumulatory". Zostali potrąceni przez wyprzedzający ich samochód. Wanda Żarnowska przeżyła...

Pozdrawiam
Sajmoon

Wrzeszczak - Sob Gru 16, 2006 1:24 pm

Zdjecie wykonano na WOC-u w Nowym Porcie
Zdzislaw - Sob Gru 16, 2006 2:49 pm

sajmoon napisał/a:
Spuścizna po dawnym kole fotograficznym? To nasuwa na myśl jakiś portowy plener, ale jaki?


Moim zdaniem to teren WOC-u w Nowym POrcie, ale pewności nie mam


Dodałem o godzinie 13.51.

Wrzeszczak, ja sie nie bawie, nie dolecialem do konca wątku a ty juz dales odpowiedz :==

sajmoon - Sob Gru 16, 2006 3:14 pm

Ej, no nie kłóćcie się :hihi: Faktycznie teraz jak sobie skojarzyłem budynki magazynów na WOCu to rzeczywiście pasuje.
A co powiecie na TKh1, prawdopodobnie też w porcie. Trdycyjnie lokalizacja i data nie znane... :^^

Kolins - Sob Gru 16, 2006 4:51 pm

sajmoon napisał/a:
A co powiecie na TKh1, prawdopodobnie też w porcie. Trdycyjnie lokalizacja i data nie znane... :^^



Co powiemy? Buty zgubiłem z wrażenia, szczęka gdzieś leży... Rewelacyjne fotki!

sajmoon - Pią Gru 22, 2006 9:40 pm

Gwoli ścisłości powinienem wnieść korektę, ponieważ popełniłem błąd. Na pierwszych dwóch zdjęciach przedstawiających parowóz koło błędnika widnieje prawdopodobnie TKw1, a nie TKw 2.
Druga sprawa opiera się już bardziej o wyjaśnienie. Jeden z miłych czytelników niniejszego forum zainteresował się sprawą domniemanej lokomtywy Kof II ze zdjęcia. Okazuje się, że prawdopodobnie nie jest to Kof II. Cytuję za autorem:

"No więc na zdjęciu jest uwieczniona lokomotywa spalinowa typu N4 Lokomotivbau Karl Marks. Lokomotywa powstała na bazie przedwojennej koncepcji lokomotywy O&K RL7 lub 8. Rama i kabina została wzięta z typowej małej lokomotywy (Kleinlok). Była produkowana przez LKM w latach 1953 do 1958 numery fabryczne 251001 do 251257. Do Polski trafiły poprzez Metalexport. Nappewno trafiły 251003,251004,251005 i pewnie jeszcze inne, ale brak o nich informacji. Zakładając, że członkowie kólka fotograficznego nie wyjeżdżali za granicę to może to być zdjęcie, którejś z polskich lokomotyw a to jest wieeeelka rewelacja".

"Prosta sprawa widziałem kilka tabliczek LKM. Z resztą na początku również myślałem, że to typowy Kof II, ale nie pasował ślepy wał i wiązary. Oczywiście wiedziałem, że do Polski po II wojnie przyszła pewna liczba lokomotyw LKM typu N3, ale szczerze mówiąc nie wiedziałem nic o N4. Szukając po sieci udało mi się znaleźć stronę na której obok N3 była N4 i reszta była już prosta. Zdjęcie rzeczywiście ma duże ziarno, ale mniej więcej widać zarys napisu VEB Lokomotivbau Kral Marx Germany."

Dziękuję za ogomną pomoc w rozwiązaniu zagadki :OO

Zdzislaw - Sob Gru 23, 2006 11:49 pm

Jesli chodzi o parowozy to i tak przyjme każdą informację bo moja wiedza "w temacie" jest "mniej niż Zerooooo", ale fotki prima sort
turecki - Pon Sty 01, 2007 11:22 pm

tu coś znalazłem dla Zesi http://www.holdys.pl/tomi..._wach/tw016.jpg http://www.holdys.pl/tomi..._wach/tw024.jpg

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group