|
Dawny Gdańsk
|
|
Gdańsk - Sopot - Gdynia - Synagoga
roland - Wto Mar 07, 2006 9:32 pm Temat postu: Synagoga Znalazłem dość unikalne zdjęcie - demontaż Wielkiej Synagogi
Sabaoth - Wto Mar 07, 2006 9:50 pm
www.danzig-online.pl (Sławne budynki / Wielka Synagoga) albo w "Danzig 1939. Schätze einer zerstoeren Gemeinde"
danziger - Wto Mar 07, 2006 9:59 pm
Sabaoth napisał/a: | www.danzig-online.pl (Sławne budynki / Wielka Synagoga) albo w "Danzig 1939. Schätze einer zerstoeren Gemeinde" |
W 30 dni (albo w powiązanych wydawnictwach) tez chyba było
roland - Wto Mar 07, 2006 10:03 pm
Zdjęcie pochodzi ze świeżo zakupionej ksiażki "Danzig 1939 Schätze einer zerstoerten Gemeinde"
dandola - Sob Cze 26, 2010 5:47 pm
I ja mam ciekawostkę, a mianowicie tablicę (Heldengedenktafel) upamiętniającą poległych żydowskich członków gminy gdańskiej w czasie I wojny, która niegdyś od 1918 roku wisiała w Wielkiej Synagodze dziś jest przechowywana w żydowskim muzeum w Nowym Jorku.
dandola - Pon Lis 14, 2011 5:28 pm
Trzy niepowtarzalne pocztówki z widokiem Wielkiej Synagogi, po której do dziś pozostały fundamenty (źródło: http://www.sztetl.org.pl/pl/image/5428/). Tu też między innymi informacje nt. obiektu: http://www.danzig-online.pl/bud/synagoga.html. Poza tym warta polecenia jest lektura artykułu Jacka Bielaka, Wielka synagoga gdańska An der Reitbahn 11/13 w latach 1887 - 1939. Są tu plany budowli, nieznane zdjęcia, umowy kupna - sprzedaży działki itd.
pucior - Pon Lis 14, 2011 11:56 pm
dandola napisał/a: | I ja mam ciekawostkę, a mianowicie tablicę (Heldengedenktafel) upamiętniającą poległych żydowskich członków gminy gdańskiej w czasie I wojny, która niegdyś od 1918 roku wisiała w Wielkiej Synagodze dziś jest przechowywana w żydowskim muzeum w Nowym Jorku. |
Poniżej zdjęcie ze strony muzeum:
HENRYK0072 - Sro Kwi 03, 2013 12:21 am
Tyle lat minęło, a nikt nie ma innych zdjęć, wszystkich może zebrało by się ze 20 na stronie Sabaoth'a są te znane, pytanie skąd wziąć inne???? Przecież to była popularna budowla w Gdańsku.
fulko - Sro Kwi 03, 2013 9:11 am
Co prawda pocztówka nie jest podpisana Synagoga, ale masz inne ujęcie (w tle)
HENRYK0072 - Sro Kwi 03, 2013 9:16 am
Dziękuję i proszę o więcej.Swoją drogą intryguje mnie właśnie ta budowla,nie jestem jakoś związany z tą religią (może wręcz przeciwnie),ale akurat ta synagoga jakoś mnie wciągnęła przez swój brak zdjęć które nie możliwe by nie istniały.
Pozdrawiam.
seestrasse - Sro Kwi 03, 2013 4:53 pm
jeśli błp. Sally Feibel była kobietą, jest to jedyna przedstawicielka mojej płci na tej liście. ciekawe, co robiła, jak zginęła... (pielęgniarka?)
HENRYK0072 napisał/a: | nie jestem jakoś związany z tą religią (może wręcz przeciwnie) | wszyscy jesteśmy (no, może poza buddystami)
pawel.45 - Sro Kwi 03, 2013 6:32 pm
seestrasse napisał/a: | jeśli błp. Sally Feibel była kobietą, jest to jedyna przedstawicielka mojej płci na tej liście. ciekawe, co robiła, jak zginęła... (pielęgniarka?)... |
Wir erinnern an:
Nachname Feibel
Vorname Sally
geb. am 20.06.1894
Geburtsort Groß Lichtenau
Dienstgrad / Beruf Jäger
Erkennungsmarke
Truppenteil Res.-Jäg.-Batl. Nr.2, 1.Komp.
Todes-/Vermisstendatum 21.03.1918
Todesland Frankreich
Todes- / Vermisstenort Ist uns nicht bekannt !
Todesart
Erstbestattungsort
Letzte Ruhestätte/Stadt Neuville-Saint Vaast
(Klicken Sie auf den Link für nähere Informationen)
> dort Grablage Block 8 Grab 481 / Foto vorh.
Denkmal / Gedenkbuch Res.Jäg.B 2
(Klicken Sie auf den Link für nähere Informationen)
> dort verzeichnet im Online-Gedenkbuch
2. Denkmal/Gedenkbuch Jüdische Frontsoldaten (RJF)
(Klicken Sie auf den Link für nähere Informationen)
> dort 2.mal verzeichnet im Gedenkbuch
Weitere Infos
letzter Wohnort Danzig
Straße
http://www.weltkriegsopfe...n_0_467853.html
pumeks - Sro Kwi 03, 2013 7:35 pm
Myślę, że Sally Feibel to jednak mężczyzna (Salomon?). W 1917 r. mieszkał przy Świętojańskiej i zajmował się garncarstwem.
Pewności co prawda nie mam, ale jednak, gdyby to była kobieta, w księdze adresowej powinni wpisać zawód z końcówką -in (Töpferin), tak, jak w przypadku Helene Fehlisch i Nathalie Feibusch.
HENRYK0072 - Sro Kwi 03, 2013 11:09 pm
i jak zawsze niezawodny Pumeks.Jesteś po prostu the best.Szczególnie ,że jestem na etapie czytania wszystkich możliwych postów na forum,więc widzę jaką masz wiedzę prostując niejeden temat i odpowiedzi.
Pozdrawiam.
feyg - Czw Kwi 04, 2013 8:18 am
Sally Feibel wg tej bazy przyszedł na świat we wsi Lichnowy:
http://www.weltkriegsopfe...t_1_467853.html
P.S. Już było, jakby co można post usunąć
EwkaW - Czw Kwi 04, 2013 9:03 am
A to zdjęcia wnętrza synagogi, autorstwa Rudolfa Theodora Kuhna
Fotomemoria - Czw Kwi 04, 2013 9:59 am
Jeszcze jeden obraz z Danziger Hauskalender.
HENRYK0072 - Czw Kwi 04, 2013 10:09 am
No i Piękne,mamy ich więcej.Dziekuję
Sabaoth - Czw Kwi 04, 2013 7:28 pm
Zdjęcia synagogi, dokumentacja jej rozbiórki i garść informacji znajdziesz na mojej stronie w dziale Sławne budynki / Wielka Synagoga.
Dohler - Sro Kwi 10, 2013 7:16 pm
Co prawda pocztówka nie jest podpisana Synagoga, ale masz inne ujęcie (w tle)
--------------------------------------------------------------------------------
danzig.jpg
To chyba nie jest Wielka Synagoga, lecz siedziba główna straży pożarnej.
HENRYK0072 - Sro Kwi 10, 2013 8:49 pm
U mnie nie widać zdjecia Dohlera
Sabciu nie ma możliwości nie znania Twojej strony.Pisałem już o tym na wstępie.
Dohler - Czw Kwi 11, 2013 2:21 pm
fulko napisał/a: | Co prawda pocztówka nie jest podpisana Synagoga, ale masz inne ujęcie (w tle) | Pomyliłem, zamiast kopiuj-wklej winno być cytuj.
Dohler - Czw Kwi 11, 2013 2:27 pm
fulko napisał/a: | Co prawda pocztówka nie jest podpisana Synagoga, ale masz inne ujęcie (w tle) | Nie wyświetli się, bo zamiast kopiuj-wklej winno być cytuj.
Zbych - Nie Kwi 20, 2014 5:06 pm
Duże czarno-białe zdjęcie litografii Wielkiej Synagogi i jej mała kolorowa wersja. Zdjęcie kolorowe pochodzi z okładki książki Samuela Echta "Dzieje Żydów gdańskich" ze strony czec.pl, a czarno-białe z ebaya.
djjack - Czw Sie 07, 2014 8:42 am Temat postu: Dwa wizerunki wnętrza Synagogi 1/ ebay
2/ ebay
djjack - Wto Sie 12, 2014 7:12 pm Temat postu: Ruiny Synagogi 3/ ebay
Wiercipietek - Wto Sie 12, 2014 7:44 pm
A która to gdańska synagoga? Bo chyba nie ta obok miejsca gdzie stoi dzisiaj czarna pogańska świątynia ...
tzn chodzi mi o to zdjęcie rozbiórki
doldar - Wto Sie 12, 2014 8:21 pm Temat postu: Re: Ruiny Synagogi
djjack napisał/a: | 3/ ebay |
Raczej rozbiórka
Sabaoth - Wto Sie 19, 2014 1:58 pm
Nie ważne czy to rozbiórka czy nie. Ważne, że to nie Gdańsk. Nie zgadza się łuk nad głównym wejściem (było okrągłe okno w ścianie) i nie zgadza się układ okien z boku. Nie pasują też wejścia do bocznych wieżyczek (chociaż ich układ, jedna cofnięta, druga wysunięta, jest taki sam jak w Wielkiej Synagodze w Gdańsku).
Wiercipietek - Nie Sie 24, 2014 8:30 pm
Nie zgadza się całe mrowie elementów i układ przestrzenny. Nawet widoczny kawałek wnętrza jest zupełnie inny - na zdjęciu e-buja kopuła stała na niskim tamburze opartym na pendentywach, a w Gdańsku było zupełnie inaczej.
Nawet nie umiem powiedzieć, czy to obiekt z Polski. Nie przerabiałem jeszcze tego tematu dokładnie.
discus - Wto Sie 26, 2014 2:15 pm
Sporne zdjęcie z Synagogą zostało zrobione w Bydgoszczy.
pawel.45 - Wto Sie 26, 2014 3:41 pm
http://firtelbydgoski.blo...bydgoskich.html
Dostojny Wieśniak - Pią Sie 29, 2014 12:30 am
Pogaduchy terminologiczne przeniesione w to miejsce.
discus - Sro Cze 05, 2019 1:42 pm
Synagoga - Gdańsk.
Miro - Sro Paź 11, 2023 12:08 pm Temat postu: Synagoga Mattenbuden 26 (ul. Szopy) Synagoga Mattenbuden 26 (ul. Szopy)
W 1884 roku cztery gminy gminy żydowskie działająe a terenie Gdańska (oprócz „polskiej”) połączyły się w jedną. Postanowiono wówczas wybudować wspólną synagogę, tzw. Wielką Synagogę.
Otwarto ją pod koniec 1887 roku przy Reitbahn. Gmina „polska” pozostała przy swojej synagodze przy Mattenbuden 26, choć uznawała zwierzchnictwo wspólnoty zjednoczonej.
W 1830 r. utworzono nową administrację miejską, na której czele stanął zamożny kupiec Itzig Ben Mosze Goldstein. Dzięki jego finansowemu wsparciu w 1837 roku dokończono budowę synagogi przy Mattenbuden, która jednak spłonęła już rok później. Odbudowa trwała 5 lat i została ukończona w 1844 roku dzięki dużej darowiznie Salomona Friedlandera. Była to bożnica ortodoksyjna, nazywana „polską”, zbudowana w stylu neogotyckim, a jej wyposażenie było wystawne i utrzymane w stylu orientalnym. Mogła pomieścić tysiąc osób.
Niedaleko synagogi znajdował się dom rabina, szkoła chederowa i mykwa. Społeczność „polska” posiadała własne stowarzyszenie Talmud-Tora zajmujące się edukacją najuboższej młodzieży.
W 1926 r. ortodoksyjna młodzież gdańska założyła stowarzyszenie „Ceire Tiferes Isroel”. Przewodniczącym został Chaim Berant.
Funkcję tę pełnił przez kilka kolejnych lat.
Członkowie spotykali się codziennie w godzinach wieczornych i studiowali Talmud. Nauka odbywała się w jednej z sal kompleksu zabudowań synagogi ortodoksyjnej przy Mattenbuden. Oprócz działalności duchowej młodzież z „Ceire Tiferes Isroel” pracowała także fizycznie w warzywniaku przekazanym jej przez gminę. Nauczycielem (mełamedem) był Beniamin Skorupa. Stowarzyszenie nie cieszyło się dużą popularnością.
W 1931 r. zrzeszało zaledwie 32 osoby.
W czerwcu 1938 r., w czasie zakrojonych na szeroką skalę wystąpień antyżydowskich młodzież hitlerowska wybiła w synagodze Matenbuden 120 szyb.
Następnie, w dniach 12–15 listopada 1938 r., ponownie zdewastowano bożnicę oraz próbowano ją podpalić.
Ostatecznie, na polecenie hitlerowskich władz Gdańska w kwietniu 1939 została rozebrana.
Miro
Miro - Pią Paź 13, 2023 11:29 am Temat postu: Synagoga Matenbuden 26 Według moich obliczeń ten dom na niżej przedstawionym zdjęciu to Matenbuden 26.
Jest on dosyć okazały a według ksiegi adresowej widnieje tam tylko kilka nazwisk.
Myślę, że była to istotna część synagogi nazwałbym ją miejsce edukacji i spotkań społeczności żydowskiej. Budynek główny mieścił się na tej samej działce, ale zlokalizowany głębiej.
Poza kilkoma zdjęciami lotniczymi nie udało mi się znaleść żadnego innego, chociaż Matembuden jako ulica była fotografowana.
Jednym z powodów jest fakt że, ciągła i wysoka zabudowa ulicy zasłaniała to co jes bardziej cofniete.
W żaden sposób synagoga nie mogła nawet przypadkowo załapać się na zdjęciu.
Chciałem też coś ściągnąć od „Opowiadaczy Historii”, ale też nic chociaż obszernie w III częściach na swojej stronie pokazali ul. Szopy na pocztówkach.
Trzeba szukać dalej, albo liczyć na wsparcie innych.
Miro
pumeks - Pią Paź 13, 2023 12:16 pm
Wg mnie ta okazała kamienica miała adres Mattenbuden 30 i nie istniała jeszcze kiedy Buhse rysował swój plan. Oznaczyłem ją zieloną strzałką.
Kamienica nr 30 była wysunięta w stosunku do budynków o mniejszych numerach i na pocztówce zasłania kamienice 27 oraz 29. Posesja 28 była prawdopodobnie niezabudowana w pierzei, budynek o tym numerze stał w głębi parceli. Na fragment pocztówki naniosłem numerację wg planu z 1927 r.
Miro - Pią Paź 13, 2023 1:20 pm
Jeżeli jest tak jak to przedstawiłeś, to gdzie się podziały nr 27, 28,29.
W książkach adresowych z 1900, 1907, 1914 te adresy są z wykazem mieszkańców podane.
Miro
pumeks - Pią Paź 13, 2023 4:20 pm
Tak, jak wyżej napisałem - przy tym kącie fotografowania zostały zasłonięte przez kamienicę nr 30 (to wysunięcie linii zabudowy było czytelne już na planie Buhsego)
pumeks - Pią Paź 13, 2023 6:10 pm
Szkic zamieszczony w książce Hanny Domańskiej "Żydzi znad gdańskiej zatoki" wyd. II, Warszawa 2000
Miro - Pią Paź 13, 2023 6:25 pm
Pumeks dziękuję, w tym zdjęciu była pułapka i ja w nią wpadłem, tak jak w piosence " dobry fotograf to zdjęcie zrobił".
Miro
Wiercipietek - Pią Paź 13, 2023 9:29 pm
Zgadzam sie całkowicie z diagnoza Pumeksa.
Poza tym zdjecie zrobione pod takim kątem, że nawet gdyby fotograf podskoczył 20 metrów, to synagoga zostaje z prawej poza kadrem. Ale za to widoczny budynek nr 26, połączony na planie ścieżką z synagogą, mógł należeć do gminy. Moze w nim była owa szkółka czy coś tam.
Miro - Sob Paź 14, 2023 8:49 am Temat postu: Synagoga Mattenbuden 26 Karl-Heinz Jarsen mieszkaniec Mattenbuden 19, wspomina swoje dzieciństwo.
Tłumaczenie może nie kropka w kropke, ale zawsz coś jest.
Miro
Die Synagoge auf Mattenbuden 26
Aus „Unser Danzig“, 02.08.1962, Nr.16, Seite 6
von Karl-Heinz Jarsen
Oprócz reprezentacyjnej synagogi gdańskiej zbudowanej z cegły na Reitbahn, za nieprzerwanym rzędem domów w Mattenbuden stała jeszcze inna, mniej znana. Powstała na przestronnym, zadbanym placu, porośniętym trawą i krzewami.
Od dziedzińca przy Mattenbuden 19 oddzielał ją drewniany płot. Synagoga była pobielona, a jej fasada sprawiała wrażenie powściągliwej, wręcz szarej. Wewnątrz natomiast – co potwierdziło kilku nieżydowskich zwiedzających – ukazywał się orientalny przepych: cenne dywany, złote wykończenia, czerwone, pluszowe gobeliny, błyszczące, kunsztowne kandelabry itp.
Dozorca synagogi, wysoki i tęgi, mieszkał w zrujnowanym budynku ocienionym szerokimi kasztanowcami. Czasami, gdy my, chłopcy, graliśmy w piłkę nożną na zasypanym piaskiem podwórzu, twarda, odziana w skórę piłka przelatywała nad wysokim płotem.
Szczególnym wydarzeniem – także dla każdego chrześcijanina mieszkającego w pobliżu tej synagogi – było Święto Namiotów. Krótko wcześniej niezliczone kurczaki zostały zabite z wielkim wrzaskiem. Tłumy gromadziły się wiernych, starcy z Galicji z patriarchalną brodą, lokami i czarnymi kaftanami, łódzcy wytwórcy tkanin, handlarze z Krakowa; ludzie każdego zawodu, bogaci i biedni, młodzi i starzy. Wśród nieznajomych, którzy obchodzili Święto Namiotów, my, maluchy, widzieliśmy dwóch ubranych w mieszczańskie stroje fryzjerów Banacha i Grünberga, którzy prowadzili interesy z budek z matami, a także warzywniaka Dymarcka, którego syn był naszym przyjacielem.
Stojąc blisko drewnianego płotu, usłyszeliśmy piosenki, piękne, poruszające piosenki. Tekst hebrajski nie mógł osłabić oddziaływania tych melodii. Na zewnątrz, na świeżym powietrzu, rozpoczęła się przytulna część Święta Dziękczynienia. Ucztowali, rozmawiali, radowali się. Jednak przyjemność była ograniczona. Nigdy nie było śmiechu, nikt nie pękał; choć radość napełniła ich wszystkich, zarówno młodych, jak i starych.
Jeszcze przed wybuchem wojny popadające w ruinę zabudowania przydomowe, w tym synagoga, padły ofiarą nowoczesnego planu zabudowy. Planowano budowę nowych bloków, jednak pokrzyżowały to groźne późniejsze wydarzenia.
Wiercipietek - Sob Paź 14, 2023 11:33 am
Wg opisu zapodanego przez Miro, synagoga została odbudowana w stylu neogotyckim. Na zdjęciach widać już bryłę jak najbardziej neoklasycystyczną (lub eklektyczną wariację na temat), z tympanonem, niskim dachem, gzymsami itp. Wiadomo kiedy przeszła tak znaczące zmiany?
Miro - Sro Lut 07, 2024 7:48 pm Temat postu: Synagoga Mirchauer Weg Synagoga Mirchauer Weg, niedzielę 25 września 1927 roku
Rosnąca liczba mieszkańców wyznania mojżeszowego we Wrzeszczu od dawna sprawiała, że budowa synagogi w tej części miasta wydawała się koniecznością.
Plany tego rodzaju nie mogły jednak zostać sfinalizowane wcześniej, ponieważ nie udało się wynegocjować niezbędnych funduszy na budowę. Dzięki gotowości do poświęceń ze strony liczącej około 1000 członków społeczności żydowskiej udało się jednak ostatecznie zebrać z darowizn około jednej trzeciej kosztów budowy domu modlitwy, który może być teraz przekazany zgodnie z jego przeznaczeniem, a mianowicie szacowną sumę około 65 000 guldenów.
Synagoga przy Mirchauer Weg została ukończona i zostanie oficjalnie otwarta. Budowa miejsca kultu napotkała szereg trudności.
Budowę utrudniał stary dom znajdujący się na tyłach placu budowy. Budynek został cofnięty za linię zabudowy,
pomiędzy dwoma sąsiednimi domami z dachem dwuspadowym po prawej i lewej stronie, aby z jednej strony uzyskać jak największą długość, a z drugiej stworzyć godny parking.
Berlińscy architekci Regierungsbaumeister Paul Imberg i Regierungsbaumeister Leopold Friedmann musieli również spełnić wymóg, aby dostęp do kościoła był możliwy zarówno z Hauptstraße, jak i Mirchauer Weg.
To ostatnie wymaganie spełnia ciągła szatnia po lewej stronie budynku, dzięki czemu można przejść przez budynek od Mirchauer Weg do głównej ulicy.
Wygląd zewnętrzny synagogi jest różowo-szary. Jest to centralny budynek, którego wnętrze wieńczy kopuła.
Z zewnątrz kopuła ma kształt dachu namiotowego.
Architekci umiejętnie ukryli nieestetyczne szczyty domów po prawej i lewej stronie działki budowlanej, dodając dobudówki po obu stronach. W dobudówkach wydzielono specjalne pomieszczenia. Jeśli wejdziesz do prawego skrzydła przez specjalne wejście od strony Mittelweg, najpierw dojdziesz do pokoju synagogi, którego ściany są pokryte jasnymi kolorami.
Pomieszczenie to służy również jako sala weselna. Z tyłu synagogi, od strony głównej ulicy, zbudowano specjalne boczne skrzydło, które zakrywa również nieestetyczny szczyt sąsiedniego domu. Mieści ono pokoje rabina, z centralnym ogrzewaniem w piwnicy. Po lewej stronie budynku przy Mirchauer Weg znajdują się osobne wejścia dla mężczyzn i kobiet. Wchodząc przez wejście dla mężczyzn, należy najpierw minąć przedsionek i wejść do męskiej szatni, która znajduje się na poziomie gruntu. Toalety i umywalnie dla mężczyzn znajdują się poniżej poziomu gruntu.
Wejście dla kobiet znajduje się w mniejszym ganku obok wejścia dla mężczyzn. Szatnia, umywalnie i toalety dla kobiet znajdują się na pierwszym piętrze. Dzięki niezwykle umiejętnemu wykorzystaniu tych rozszerzeń, przestrzeń została całkowicie wykorzystana, a na pierwszym piętrze znajduje się również sala do celów dydaktycznych i spotkań. Z tyłu budynku znajdują się również osobne wejścia dla kobiet i mężczyzn. Podobnie jak z przodu, wejście dla kobiet prowadzi bezpośrednio na galerię. Jeśli wejdziesz do wnętrza świątyni z przedsionka, wejdziesz do głównego pomieszczenia przez dwoje podwójnych drzwi po prawej i lewej stronie.
Od razu widać, że architekci zaprojektowany w tradycyjnych formach budynek synagogi uwolnili od tradycyjnych form i stworzono przepełnioną nowoczesnym duchem budowlę o prostych formach, obiektywnie podkreślających charakter domu modlitwy. Ponieważ na wystrój wnętrza przeznaczono bardzo ograniczone środki, dużą wagę przywiązano do detali, które utrzymane są w całości w kolorystyce. Podstawowym kolorem podstawy świątyni, która rozciąga się od pod galerią do szczytu kopuły, jest żółty i wyznacza go mocny zielony pas. Patrząc w kierunku wnętrza, pierwszą rzeczą, która przyciąga wzrok, jest estrada. Jest ona wykończona parapetem z ciętego drewnianego maswerku, który wyróżnia się kolorem. Widzimy tam obramowane w kolorze szarym, niebieskim i zielonym i przykryte zabytkową zasłoną haftowaną starym złotem. Po obu stronach estrady znajdują się dwa duże siedmioramienne świeczniki z kutego żelaza. Pokój świątynny jest otoczony z jednej strony empirem, gdzie znajdują się siedzenia dla kobiet. Wesołe, ale stonowane kolory nadają wnętrzu ciepły charakter.
Należy również zauważyć, że żadne konstrukcje, takie jak filary, nie zasłaniają widoku. Z każdego miejsca jest wyraźny widok. Siedzenia, utrzymane w spokojnych, funkcjonalnych formach, oferują miejsce dla 500 osób. Światło dzienne wpada do głównej sali przez 6 dużych okien znajdujących się nad galerią i 6 małych okien znajdujących się pod galerią. Oszklenie katedry jest szczególnie atrakcyjne, a okna ozdobione są indywidualnymi emblematami z kolorowego szkła w ołowianych ramach.
Gdy zapada ciemność, główne pomieszczenie jest oświetlane przez ogromne światło elektryczne lampy elektryczne rozmieszczone w całym pomieszczeniu.
Oprawy oświetleniowe dostosowują się do kształtu pomieszczenia, wszystkie są kute ręcznie.
Lampy są rozmieszczone w taki sposób, aby każde miejsce miało wystarczającą ilość światła do czytania.
Stojąc na środku, można odnieść wrażenie, że obaj architekci zaprojektowali cały budynek ze szczególną starannością.
Architekci zaprojektowali cały budynek ze szczególną miłością i troską, w którym główny budowniczy, Reg. Baumeister dr inż. Abraham, również odegrał znaczącą rolę.
Firmy zaangażowane w budowę
Są to:
Bruno Blank, monter dzieł sztuki i maszyn, Langfuhr Mirchauer Weg 44, Gdańsk
Paul Danschke, malarz, Gdańsk Schmiedegasse 3,
Gebrüder Henking, budownictwo żelazne, Gdańsk Schuitenstig 3,
Lehmann Siegmundsburg, rzeźbiarz, Langfuhr St. Michaelsweg 2b,
Artur Müller, mistrz hydraulik i monter, Gdańsk Breitgasse 36,
Teppichhaus Fels, Danzig Kohlenmarkt 14/16,
Franz Giesen, Gartenbaubetrieb, Langfuhr Hauptstraße 11,
otrzymał zlecenie udekorowania synagogi kwiatami z okazji dzisiejszej ceremonii inauguracyjnej.
Zebrane informacje na podstawie prasy z tamtego okresu.
Miro
|
|