|
Dawny Gdańsk
|
 |
Gdańsk - Sopot - Gdynia - GLT wraca
seestrasse - Pią Cze 10, 2005 10:25 pm Temat postu: GLT wraca http://www.zkm.gda.pl/liniaglt2005.htm
Cytat: | Inauguracyjny przejazd linią GLT - 1 nastąpi w dniu 25 czerwca o godz. 13.05 z pętli tramwajowej w Oliwie.
Dla miłośników komunikacji mamy szczególną niespodziankę. Prawdopodobnie, Bergmann będzie wspomagany przez inny zabytkowy tramwaj. Obecnie jest rekonstruowany w zajezdni i mamy nadzieję, że jeszcze w tym sezonie uda nam się wypuścić go na trasę. Relację z prac przedstawimy wkrótce. |
Gdanszczanin - Pią Cze 10, 2005 11:22 pm
Fajnie gdyby przedłużyli trasę na stogi , może ten drugi tramwaj tam dotrze...
seestrasse - Pią Cze 10, 2005 11:25 pm
a mnie się marzy trasa do Nowego Portu - kamienice i zabytkowy tramwaj to jest to
jahrek - Pią Cze 10, 2005 11:25 pm
Swietne zdjęcia by powychodziły na tej długiej prostej w kierunku plaży, gdyby miał się tam pojawic taki tramwaj.......
Gdanszczanin - Pią Cze 10, 2005 11:32 pm
Cytat: | Swietne zdjęcia by powychodziły na tej długiej prostej w kierunku plaży, gdyby miał się tam pojawic taki tramwaj....... |
Wlasnie tez myslalem o tym odcinku, o ile sie nie myle widzialem gdzies stare zdjecie z tramwajem w tym miejscu .( a moze pomylilo mi sie ze zdjeciem na wielkiej alei - dawniej drzewa byly tam gestsze.
jahrek - Pią Cze 10, 2005 11:35 pm
jest takie zdjęcie, jest....a moje ulubione to to z zakrętem na małym nasypie, na zboczu którego siedzą sobie beztrosko dziewczęta...
A co do Nowego Portu - wyszłyby jeszcze bardziej klimatyczne foty - nawet stare elementy trakcji jescze są.. http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=1662
Sabaoth - Pią Cze 10, 2005 11:38 pm
Cytat: | a moje ulubione to to z zakrętem na małym nasypie, na zboczu którego siedzą sobie beztrosko dziewczęta... |
Ach to, z pętlą
jahrek - Sob Cze 11, 2005 12:05 am
A na tych, to akurat lepiej mieć oko wszędzie
Marcin - Pon Cze 13, 2005 9:05 pm
Zabytkowy tramwaj na ulicach Gdańska
seestrasse - Pon Cze 13, 2005 9:30 pm
Cytat: | W tym roku czeka nas prawdopodobnie jeszcze jedna tramwajowa atrakcja.
- Powoli dobiega końca remont kolejnego zabytkowego pojazdu - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Chodzi o tramwaj typu N. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dołączy on do bergmanna i będą zamiennie pojawiać się na trasie GLT |
Marcin - Pon Cze 13, 2005 9:38 pm
Jeśli chodzi o tramwaj typu N to więcej o nim tu.
Sabaoth - Pon Cze 13, 2005 9:40 pm
A drzwi tak fajnie robiły w nim, żżżżżynnnn
seestrasse - Pon Cze 13, 2005 10:10 pm
Marcin napisał/a: | :hurra:
Jeśli chodzi o tramwaj typu N to więcej o nim tu |
wrzuciłeś w gogle? też wlazłam na ten link
Marcin - Pon Cze 13, 2005 10:29 pm
Nic się nie ukryje...
seestrasse - Pon Cze 13, 2005 11:33 pm
ano nie
eNką jechałam raz w życiu - była to piątka, a działo się to w latach siedemdziesiątych. letni dzień, mnóstwo słońca, trupio białe bloki na Zaspie, wlokący się koszmarnie tramwaj, drewniane ławeczki...
Corzano - Wto Cze 14, 2005 5:50 am
Sabaoth napisał/a: | A drzwi tak fajnie robiły w nim, żżżżżynnnn |
I te fajne kasowniki z dźwignią. I te czadowe siedzenia. Toż to moje najstarsze tramwajowe wspomnienia.
seestrasse - Wto Cze 14, 2005 12:18 pm
Corzano napisał/a: | I te fajne kasowniki z dźwignią |
no taaak ale na stare kasowniki pewnie nie mamy co liczyć
stary szkot - Sro Cze 15, 2005 12:40 am
Cytat: | I te fajne kasowniki z dźwignią. I te czadowe siedzenia. Toż to moje najstarsze tramwajowe wspomnienia. |
Jeszcze przed kasownikami byli konduktorzy albo raczej konduktorki... Na te chyba też nie ma co liczyć.
Sabaoth - Sro Cze 15, 2005 6:43 am
Cytat: | Jeszcze przed kasownikami byli konduktorzy albo raczej konduktorki... Na te chyba też nie ma co liczyć. |
Jak Wrangli do twarzy w mundurze SM, to może ładnie będzie wyglądała i w mundurze kanarki
wrangla - Sro Cze 15, 2005 12:08 pm
Sabaoth napisał/a: | Cytat: | Jeszcze przed kasownikami byli konduktorzy albo raczej konduktorki... Na te chyba też nie ma co liczyć. |
Jak Wrangli do twarzy w mundurze SM, to może ładnie będzie wyglądała i w mundurze kanarki | Nie ma problemu. Mogę to dla Was zrobić. Lubię jeździć tramwajami, a takimi zabytkowymi to już w ogóle frajda wielka.
Gdy miałam kilka lat i przyjeżdzałam do Gdańska, to największą atrakcją dla mnie była właśnie jazda tramwajami.
W Gdańsku byłam średnio dwa razy w roku, eh jakie to było dla mnie wydarzenie.
seestrasse - Czw Cze 16, 2005 5:20 pm
http://www.zkm.gda.pl/nka2005.htm
Cytat: | Jak wcześniej informowaliśmy przygotowujemy dla gdańszczan i turystów niespodziankę. Letnią linię GLT - 1 będzie wspierał tramwaj typu "N". Na razie jednak jest rekonstruowany w zajezdni.
Wagony tramwajowe typu "N" były pierwszymi wagonami produkowanymi w Polsce po II Wojnie Światowej. Ich podstawę stanowił niemiecki wagon tzw. budowy wojennej (KSW) skonstruowany w 1943 r. - charakterystyczna cecha dla tego typu, to np. dwie pary, symetrycznie rozłożonych, bardzo szerokich drzwi. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1949 roku i kontynuowano aż do 1956 r. w zakładach: Konstal w Chorzowie, stoczni Północnej w Gdańsku i fabryce w Sanoku.
Nasza "N-ka" została wyprodukowana w 1952 r. w Chorzowie. Jako tramwaj liniowy "służyła" aż do końca lat 70-tych XX w. Potem została przerobiona na wagon gospodarczy. Obecnie jest gruntowanie odnawiana. Zależy nam, aby jak najwięcej części było oryginalnych, poszukujemy więc ich po całej Polsce, np. pantograf otrzymaliśmy z Elbląga. Są jednak elementy które trzeba wykonać własnymi siłami. "N-ka" wyposażona jest w 16 miejsc siedzących. Wykonali je nasi pracownicy z drewna bukowego. W sumie tramwajem będzie mogło jechać około 30 osób. |
Mikołaj - Pią Cze 24, 2005 8:56 pm
Rusza GLT-1
seestrasse - Wto Sie 16, 2005 3:44 pm
zkm cóś ściemnia
zkm napisał/a: | Classic-look na szynach
W dniu 13.08.2005 w swoją pierwszą podróż wyruszył historyczny tramwaj typu 105N.
Wydział Naprawy Taboru Tramwajowego specjalnie dla miłośników komunikacji tramwajowej wyremontował "stopiątkę" która teraz swoim wyglądem przypomina pierwszą serię gdańskich wagonów. Pierwsze tramwaje tego typu dotarły do Gdańska w marcu 1975r. i były w tamtych latach sensacją - z uwagi na nowoczesny kształt wagonu. Charakterystyczne elementy pierwszych "stopiątek" to m.in. szybki nad drzwiami, pod którymi zakładano podświetlane tablice kierunkowe, dodatkowe małe szybki w kabinie motorniczego, klapy przysprzęgowe. Schemat malowania pierwszych wagonów 105N był "kremowy-czerwony-kremowy".
Nasz wagon (numer taborowy: 06205) będzie wyjeżdżał tylko okazjonalnie i najprawdopodobnie będzie służył jako drugi wagon w składzie "Nauki Jazdy". |
a narobili smaka na eNkę! ja się tak nie bawię...
Paramedic - Czw Sie 18, 2005 11:58 pm
Mamy w Gdańsku kolejny wagon historyczny...Może nie tak zabytkowy jak nasz Bergmann ale zawsze coś
Kolejnym wagonem jest "zabytkowy" wagon 105N... Prezentuje się świetnie...
A my czekamy na nastepne wagony zabytkowe na naszych torowiskach.
Może i wagon tramwaju konnego się kiedyś pojawi np. na ulicy Długiej...Kto wie...
Faktycznie ZKM narobił troszkę smaka na zabytkowy tramwaj N... Ale dobre i to co jest
http://www.zkm.pl/visuals...irm/classic.php
Mikołaj - Pią Sie 19, 2005 12:13 am
nie przyszłoby mi do głowy, że one jest zabytkowy...
seestrasse - Pią Sie 19, 2005 12:36 am
Paramedic napisał/a: | Ale dobre i to co jest |
taa... szkoda tylko, że okazjonalnie
Hanemann - Pią Sie 19, 2005 1:49 am
Zawszeć stary... ale czy od razu zabytkowy ? Proponuję:
Zabytkowy - <1945
Historyczny - 1945-1975
Sabaoth - Pią Sie 19, 2005 6:26 am
A czy takie podobne ale trochę stuningowane nie jeżdżą jeszcze po Gdańsku?
gargoyle dfl - Pią Sie 19, 2005 7:05 am
takim to ja jeszcze w latach 80-tych do szkoly jezdzilem,zabytek to moze jest w porownaniu do reszty Europy
parker - Pią Sie 19, 2005 9:37 am
Takim to nawet ja jeździłam
Hanemann - Pią Sie 19, 2005 10:17 am
Rzeczywiście takie same (tyle że przerobione) jeżdżą po Gdańsku, tylko że mają szybki zaślepione (po co ?)
wrangla - Pią Sie 19, 2005 6:21 pm
parker napisał/a: | Takim to nawet ja jeździłam | Ja jeżdżę nim codziennie.
Kazdego dnia jest jakaś niespodzianka... wczoraj na przykład kierowca zapomniał (?) zamknąć drzwi w całym wagonie. I tak sobie jechaliśmy z wietrzeniem gratis.
Sabaoth - Pią Sie 19, 2005 7:29 pm
Dobrze, że jest ciepło . Ja kiedyś jechałem tak w Warszawie autobusem zimą.
parker - Pią Sie 19, 2005 7:38 pm
Ale najprzyjemniej podobno jedzie się zimą za kierownicą bez przedniej szyby
seestrasse - Pią Sie 19, 2005 8:33 pm
wrangla napisał/a: | kierowca |
kierowca? jak w tramwaju, to chyba motorniczy względnie motorniczyna
wrangla - Pią Sie 19, 2005 8:52 pm
seestrasse napisał/a: | wrangla napisał/a: | kierowca |
kierowca? jak w tramwaju, to chyba motorniczy względnie motorniczyna | oni zawsze mi się mylą
parker - Pią Sie 19, 2005 9:08 pm
a czy ja powiedziałam, że w tramwaju?
dodane: aaa, to nie ja
Vuki - Pon Sie 22, 2005 7:34 pm
Cytat: | Faktycznie ZKM narobił troszkę smaka na zabytkowy tramwaj N... Ale dobre i to co jest |
Wagon N jest już odbudowany i będzie jeździł na linii turystycznej w przyszłym sezonie (obok Bergmanna). Informacja z podsłuchanej rozmowy motorniczego z jednym z pasażerów podczas wczorajszej przejażdżki Bergmannem.
Zoppoter - Wto Sie 23, 2005 8:04 am
105N w wersji fabrycznej i w zmodyfikowanych (np.805N) są podstawą taboru w całej Polsce. Ale faktem jest, że pierwsza wersja z tymi dodatkowymi szybkami to już wielka rzadkość. Te wagony były budowane jeszcze w latach 90-ych. Takie juz są polskie realia, że tabor szynowy jest produkowany 20 - 30 lat, uzywany jeszcze dłuzej, no i w ten sposób prawie każda podróż koleją albo tramwajem jest jednocześnie podróżą zabytkiem...
Wedle ustawy o zabytkach zabytkiem jest każda rzecz ruchoma majaca co najmniej 25 lat. Nawet jesli nie jest wpisana w rejestr zabytków.
Tramwaje N i 4N (czyli gorsze wersje niemieckich KSW) były z Gdańska wycofane bardzo wcześnie. Zniknęły z torów jakies 20 lat temu, wtedy tylko Gdańsk i Warszawa były ich pozbawione. W innych miastach eNki kursowały nawet do końca lat 90-ych. To, ze w ogóle jakaś eNka w Gdańsku nadaje się do renowacji to już cud.
Kilkanaście lat temu wycofano też z Gdańska nieudolne kopie Tatry, o symbolu 102N (zaokrąglone przegubowce). I tu Gdańsk wyprzedził nawet Warszawę, gdzie te tramwaje (w wersji pojedynczej nie przegubowej) kursuja do dziś. stodwójki są też wciąż uzywane w całej Polsce, niekiedy "zmodernizowane" w dziwaczny sposób: krągłości są zkanciastowane. Takie cuda można zobaczyć na słynnej linii z Łodzi do Ozorkowa.
Sabaoth - Wto Sie 23, 2005 9:04 am
Zoppoter napisał/a: | krągłości są zkanciastowane |
No tak, ale teraz to ja juz zakrecony jestem Najpierw kragle tramwaje przerabiano na kanciaste, a teraz kanciaste sie zaokragla. Zamiast wydawac pieniadze na taki "tjuning" nie lepiej kupic nowy tramwaj?
Zoppoter - Wto Sie 23, 2005 9:11 am
Sabaoth napisał/a: | Zoppoter napisał/a: | krągłości są zkanciastowane |
No tak, ale teraz to ja juz zakrecony jestem Najpierw kragle tramwaje przerabiano na kanciaste, a teraz kanciaste sie zaokragla. Zamiast wydawac pieniadze na taki "tjuning" nie lepiej kupic nowy tramwaj? |
Nie ten rząd wielkości, jeśli chodzi o koszty... Tle, że przykrywanie zaokrągleń wagonów dodatkową blachą to według mnie wyrzucanie pieniędzy w błoto. A owo zaokrąglanie stopiątek to chociaż jest połączone z modernizacją kabin i urządzeń sterujących...
R.M.B. - Wto Sie 23, 2005 9:18 am
Oby ci turyści nie pomyśleli tylko, że nie stać miasto na lepsze tramwaje. Dobrze, że ich trasa leci od Oliwy do śródmieścia, bo na innych osiedlach to mogłoby wyglądać biednie. Acha, te bilety które tu ktoś pokazywał mogłyby być bardziej stylowe, tzn. mniej kolorowe, bardziej "zabytkowe".
Zoppoter - Wto Sie 23, 2005 3:07 pm
Sabaoth napisał/a: | A drzwi tak fajnie robiły w nim, żżżżżynnnn |
A tak, to była jedna z polskich modernizacji KSW. Pierwotnie drzwi były otwierane i zamykane ręcznie, ale po jakims czasie montowano tam silniczki elektryczne od... wiertarek. Stąd ten niepowtarzalny efekt akustyczny.
Zoppoter - Wto Sie 23, 2005 3:18 pm
seestrasse napisał/a: | ano nie
eNką jechałam raz w życiu - była to piątka, a działo się to w latach siedemdziesiątych. letni dzień, mnóstwo słońca, trupio białe bloki na Zaspie, wlokący się koszmarnie tramwaj, drewniane ławeczki... |
Eee tylko raz.... Ty jakaś smarklata chyba jesteś. Ja to sie nimi najeździłem w... Szczecinie. Czasem trafiały sie poniemieckie przedwojenne wagony doczepne, wyglądały inaczej niż N, choć też kanciaste.. To była pierwsza połowa lat 70-ych.
Dopiero po latach dowidziałem się z fachowej prasy (Świat Kolei ), że te doczepy były poniemieckie.
seestrasse - Wto Sie 23, 2005 3:29 pm
Zoppoter napisał/a: | Kilkanaście lat temu wycofano też z Gdańska nieudolne kopie Tatry, o symbolu 102N (zaokrąglone przegubowce) |
nie powiem, mam do stodwójek szczególny sentyment, może nawet większy niż do eNek miały przegub (więc i karuzelę), miętkie siedzenia...
i siorbały
Sabaoth - Wto Sie 23, 2005 4:32 pm
Przegub był moim drugim ulubionym miejscem podróżowania, pierwszym było siedzenie obok kierowcy (a właściwie silnika) w ogórkowym autobusie
Zesztrasiu, czy mogłabyś onomatopeicznie zademonstrować ten dźwięk siorbania 102, bo mi to się jakoś inaczej kojarzy.
seestrasse - Wto Sie 23, 2005 4:40 pm
wątek się odblokował
siorbanie było bogate dźwiękowo (a ja ze względów zawodowych mam czułe uszko )
było bliskie również chrapaniu, tak, były tam również elementy nosowe
sssssiorrrrb
Sabaoth - Wto Sie 23, 2005 5:03 pm
Cytat: | były tam również elementy nosowe |
Ja co prawda nie mam czułego uszka (i względy zawodowe nie maja tu nic do rzeczy), ale mi ten dźwięk bardziej przypominał inny, wydawany zupełnie z drugiej strony względem nosa
seestrasse - Wto Sie 23, 2005 5:06 pm
heheheheheheee
ale na poważnie, bo czasem sobie żartujemy.
kto powie mi, co to było za siorbiąco-chrapiąco-pierdzące urządzenie???
Sabaoth - Wto Sie 23, 2005 5:27 pm
Ta korbka to był taki "pedał gazu" załączała czy rozłączała kolejne oporniki.
turecki - Wto Wrz 27, 2005 10:42 pm
seestrasse napisał/a: | ano nie
eNką jechałam raz w życiu - była to piątka, a działo się to w latach siedemdziesiątych. letni dzień, mnóstwo słońca, trupio białe bloki na Zaspie, wlokący się koszmarnie tramwaj, drewniane ławeczki... | ja też po raz-ostatni w Gdańsku jechałem enką linii 5 na pętlę pod Trzema Krzyżami po śledzie do rybnego na Jana z Kolna .Potem tym samym i na tym samym bilecie wracałem na Zaspę.To za spóźnienie extremalne-ok 30 lub więcej minut.Wtedy 5 omijała wykop pod wiadukt na Zaspie-na pasie startowym
turecki - Wto Wrz 27, 2005 11:14 pm
A jeśli chodzi o gdańskie 102Na[nie 102N-bo to ''kanciaki'']to kilka fotek.Jeszcze kilka lat temu jeździły po Krakowie[Seestrasse-jak poprzednio maxy-daj cynk]
seestrasse - Sro Wrz 28, 2005 12:30 am
ojej, dawaj co masz - ale nie licz na rewanż (niestety)
turecki - Sro Wrz 28, 2005 8:23 pm
ładne kwiatki!
za to coś z innego gońca katolandu-skąd[chyba ,że macie coś z Gdańska]
Vuki - Sro Wrz 28, 2005 8:28 pm
Podgórzyn, prawda?
turecki - Sro Wrz 28, 2005 8:30 pm
również-ale główne miasto!!!
Sabaoth - Sro Wrz 28, 2005 8:31 pm
W Zakopanem tramwaje jeździły?
Vuki - Sro Wrz 28, 2005 8:37 pm
turecki napisał/a: | również-ale główne miasto!!! |
Chodzi ci o Jelenią Górę? W każdym razie mini-2 to "skałka" w Podgórzynie, mini-4 to chyba szlak Cieplice - Podgórzyn. I komu to przeszkadzało?
turecki - Sro Wrz 28, 2005 8:40 pm
nie jeździły-ale blisko zakopca-w Cieszynie i Bielsku-Białej[ale w Bielsku]
turecki - Sro Wrz 28, 2005 8:43 pm
bardzo trafnie!i to razem z pytaniem!a jak foty z Sopotu?Sabaoth-czy Twoje foty można zdobyć[od Ciebie]w lepszej rozdziałce?
Sabaoth - Sro Wrz 28, 2005 8:52 pm
Cytat: | Sabaoth-czy Twoje foty można zdobyć[od Ciebie]w lepszej rozdziałce? |
To zależy które, część mam w lepszej rozdzielczości a część nie.
turecki - Sro Wrz 28, 2005 8:58 pm
te ,które masz-nie oczekuję cudów
turecki - Sro Wrz 28, 2005 9:19 pm
kto mi odpowie co się stało z ''Tramwaje w Gdańsku'' bo ładuje się bla bla
danziger - Sro Wrz 28, 2005 10:36 pm
turecki napisał/a: | kto mi odpowie co się stało z ''Tramwaje w Gdańsku'' bo ładuje się bla bla |
Musisz kliknąć na numer strony w tym wątku - ostatni, względnie któryś z wczesniejszych - i wszystko powinno wrócić do normy.
To jest niestety efekt uboczny sprzątania.
turecki - Czw Wrz 29, 2005 10:24 pm
dzięki za odpowiedzi! coś niewiele waszych zdjęć się pojawia, nie wiem jak się podobały fotki z Cieszyna i Bielska,zdjęcia mi się kończą!ale teraz jeszcze dwa-jedno-perełka-ksw-czyli niemiecka n-ka,oraz zgodnie z tytułem-glt-w 1967 czekało kilka extra okazów na takie linie[teraz tylko rekonstrukcja-i budowa replik ]
Sabaoth - Czw Wrz 29, 2005 10:36 pm
No, to do nr 2 dołożę trzy zdjęcia nr 3
Sabaoth - Czw Wrz 29, 2005 10:39 pm
I jeszcze mała komparatystyka, to samo miejsce, ten sam tramwaj, różne czasy.
Zoppoter - Pią Wrz 30, 2005 7:14 am
turecki napisał/a: | ale teraz jeszcze dwa-jedno-perełka-ksw-czyli niemiecka n-ka, |
Ale to jest polska N-ka, nie KSW. Błąd w opisie. Chociaż jeszcze sprawdzę.
turecki - Pią Wrz 30, 2005 11:48 pm
wiem ,że jest podobny-ale:okna z ''szybką'' w górnej części występują we wszystkich otworach-n-ka miała tylko 3 wewnętrzne tak robione-na dokładkę w wersji ze stoczni gdańskiej[z sanoka chba też-sprawdzę],2-pantograf podobny bardziej do modelu z bergmana,
turecki - Sob Paź 01, 2005 12:25 am
a tak dla rozruszania szarych komórek-2 zdjęcia i pytanie co to za modele tramwajów? 2 perełki!
Sabaoth - Sob Paź 01, 2005 12:28 am
A gdzie to jest? Nie przypominam sobie żeby w Gdańsku była linia o numerze 27.
seestrasse - Sob Paź 01, 2005 12:31 am
turecki wrzuca Wszystkie Tramwaje Świata
turecki - Sob Paź 01, 2005 12:36 am
bo jest to na południu Polski,ale odpowiedź stanowiłaby podpowiedż
a swoją drogą sprawdzaliście pocztę?
seestrasse - Sob Paź 01, 2005 12:39 am
tak bardzo dziękuję
Sabaoth - Sob Paź 01, 2005 12:43 am
Ja również
turecki - Sob Paź 01, 2005 12:47 am
gdyby ktoś miał wątpliwości czemu wszystkie tramwaje świata-gdańskie 102na w -krakowie
seestrasse - Sob Paź 01, 2005 12:51 am
śliczne
turecki - Sob Paź 01, 2005 12:51 am
macie może foty ze strony jednego z 3-miejskich hoteli-stare zdęcia Gdańska niedające się ściągnąć?
seestrasse - Sob Paź 01, 2005 12:53 am
pierwsze słyszę
turecki - Sob Paź 01, 2005 1:09 am
a tak wyglądają w łodzi gdańskie tramwaje a niby jest to bulwa vel żelazko
Zoppoter - Sob Paź 01, 2005 8:26 am
seestrasse napisał/a: | śliczne |
No nieee, mydelnica z prostokątnymi reflektorami od Poloneza...
W ogóle ta mania montowania na starych tramwajach dwóch reflektorów w miejsce jednego centralnego dawała raczej średni efekt wizualny. Co gorsza, Gdańsk w tym przodował, jak mi sie wydaje...
turecki - Sob Paź 01, 2005 12:51 pm
oj Zoppoter-nie ładnie ! masz jakieś foty z tramwajami w Sopocie-1946-60?
Zoppoter - Sob Paź 01, 2005 2:08 pm
turecki napisał/a: | masz jakieś foty z tramwajami w Sopocie-1946-60? |
Jak bym miał, to pochwaliłbym się nimi jakies dwa lata temu już...
turecki - Sob Paź 01, 2005 2:26 pm
a ma ktoś jakieś foty z zajezdnią w oliwie z czasów działalności?
seestrasse - Sob Paź 01, 2005 6:13 pm
Zoppoter napisał/a: | seestrasse napisał/a: | śliczne |
No nieee, mydelnica z prostokątnymi reflektorami od Poloneza... |
Zoppciu, chciałam być uprzejma
turecki - Sob Paź 01, 2005 6:17 pm
a ja się pytam -rozpoznano tramwaje?
Zoppoter - Nie Paź 02, 2005 11:37 am
turecki napisał/a: | wiem ,że jest podobny-ale:okna z ''szybką'' w górnej części występują we wszystkich otworach-n-ka miała tylko 3 wewnętrzne tak robione-na dokładkę w wersji ze stoczni gdańskiej[z sanoka chba też-sprawdzę],2-pantograf podobny bardziej do modelu z bergmana, |
Świat Kolei 11/2003 na stronie 44 pokazuje "pierwszy wagon silnikowy typu N". Ma on owóż wąska poziomą szybke w górnej częsci każdego okna (łącznie z oknami w drzwiach) i nieco "kanciasty" dach. Dokładnie jak ten rzekomy KSW ze zdjecia, które tu pokazałeś. Na stronie 45 ŚK jest zdjecie KSW: ten nie ma wcale tych wąskich szybek u góry i bardziej zaokraglony dach. Na kolejnej, 46 stronie mamy doczepnego N z 1948 roku: tez bez wąskich szybek u góry, ale z nieco "wyprostowanym" dachem. Z tego wynika jednoznacznie, że owe szybki w górnej części okien pojawiły sie dopiero w 1949 roku, a więc nie były one instalowane w KSW.
W 1950 roku wprowadzono niższe, ale za to podzielone w połowie wysokości okna, z przesuwną górna częścią.
Zatem pamięć mnie nie myliła, na Twoim zdjęciu jest N pierwszej generacji (1949) a opis nad zdjęciem jest błędny.
Jakkolwiek, rzeczywiście w Gdańsku pojawiło sie w 1944 roku 5 silnikowych i 10 doczepnych KSW. Jednak żaden z nich nie został uwieczniony na Twoim zdjęciu.
stumar - Nie Paź 02, 2005 12:45 pm
turecki napisał/a: | nie jeździły-ale blisko zakopca-w Cieszynie i Bielsku-Białej[ale w Bielsku] |
Co prawda mocno odbiegamy od tematu - czyli GLT, skoro jednak jesteśmy na "antypodach" to trzeba zauważyć, że tramwaj jeździł (i nadal jeździ) znacznie, znacznie bliżej Zakopca niż Cieszyn i Bielsko, wystarczy tylko przekroczyć granicę na Łysej Polanie i kawałek podjechać......
turecki - Nie Paź 02, 2005 2:14 pm
Zatem pamięć mnie nie myliła, na Twoim zdjęciu jest N pierwszej generacji (1949) a opis nad zdjęciem jest błędny.
[zoppoter napisał][powyższei poniższe]
Jakkolwiek, rzeczywiście w Gdańsku pojawiło sie w 1944 roku 5 silnikowych i 10 doczepnych KSW. Jednak żaden z nich nie został uwieczniony na Twoim zdjęciu.[/quote]
zgadza się-autor książki zbytnio się rozpędził-jest to kolejna jego gafa-jednak porównując do następnych N-nek ma kilka różnic-m-in inne rozmieszczenie gniazd,i ta kratka wywietrznika jakby dorobiona.
a co powiesz na temat tych bez opisu?
Zoppoter - Nie Paź 02, 2005 9:43 pm
turecki napisał/a: |
a co powiesz na temat tych bez opisu? |
Że nie są gdańskie. Wygladaja mi na zmodyfikowane w warsztatach naprawczych tramwaje "wielkoseryjne". Górny to 102N, dolny to tramwaj z któerjs z polskich przedwojennych serii K, albo L, albo M, z mocno "zmodyfikowanym" ryjem. W wersji "podstawowej" znane one były przede wszystkim z Warszawki, ale i w Gdańsku takie jeździły. Częśc z nich była w Gdańsku wyprodukowana. Ale one miały tępe proste kanciaste przody, a nie takie "opływowe". Ten zaokrąglony przód to dzieło jakichs blacharzy-artystów z jakiegos zakładu komunikacji miejsckiej.
turecki - Nie Paź 02, 2005 10:05 pm
przegubowy to prototypowy 15N , ten dziwny to typ''chorzów'' krótkoseryjny.15N skasowano,ale pomysł posłużył do budowy 102N,potem 102Na.Oba zdjęcia z Górnego Śląska
pumeks - Pon Paź 03, 2005 10:30 am
turecki napisał/a: | macie może foty ze strony jednego z 3-miejskich hoteli-stare zdęcia Gdańska niedające się ściągnąć? |
Daj namiary, to zobaczymy, czy się nie da
seestrasse - Pon Paź 03, 2005 9:47 pm
Pumcio-haker
turecki - Pon Paź 03, 2005 10:38 pm
http://villasart.pl
seestrasse - Pon Paź 03, 2005 10:59 pm
turecki napisał/a: | http://villasart.pl |
a ja myślałam, że Turecki co najmniej Amerykę odkrył...
parker - Pon Paź 03, 2005 11:08 pm
i nie widzę problemu z zapisywaniem tych obrazków...
Sabaoth - Pon Paź 03, 2005 11:13 pm
Prawy klik i "Zapisz obraz jako..." Tylko zapisuje się ciągle z tym czerwonym napisem
seestrasse - Pon Paź 03, 2005 11:20 pm
a ja nie mam żadnego "prawego" i co ja teraz biedactwo pocznę, cytując pewnego klasyka
Sabaoth - Pon Paź 03, 2005 11:24 pm
seestrasse napisał/a: | a ja nie mam żadnego "prawego" |
A, bo Ty jakiś "lewy" komputer masz
seestrasse - Pon Paź 03, 2005 11:28 pm
heretycki, rzekłabym
turecki - Wto Paź 04, 2005 5:50 pm
no to macie fajnie-u mnie jakieś cyferki i inne ptaszki się zapisują może na tym sprzęcie z wielbłądem można piratować
turecki - Wto Paź 04, 2005 6:00 pm
no już wiem jak temat ruszyć-dzięki za sugestie
turecki - Sro Paź 12, 2005 11:53 pm
podobno jeszcze w 2006 ruszy budowa linii na Chełm-i wymiana 20 km szyn i drutów tramwajowych w Gdańsku...ale będą korki! Jak dodać do tego remont-Hucisko-Błędnik-proponuję długie urlopy....
Hanemann - Czw Paź 13, 2005 6:58 pm
Bedą korki, będą - ale za to wyczekiwana od dawna linia na Chełm powstanie. A propos - kiedy zrobiono ten "wykop" w którym idzie ul. Armii Krajowej, i co było tam przedtem (jakieś zdjęcia) ?
pumeks - Pią Paź 14, 2005 11:32 am
Zerknij tutaj:
80 mln na autobusy i tramwaje w Gdańsku
turecki - Wto Paź 18, 2005 1:37 am
pumex zawsze na Ciebie liczyłem w kwestii zdjęć-i na Sabcia-myślę,że to nie jest ostatnie wstawione-a tak swoją drogą-możesz podesłać lepszy skan na emilka?
pumeks - Wto Paź 18, 2005 12:02 pm
Niestety To zdjęcie Zb. Kosycarza, zobacz tutaj:
http://www.kfp.com.pl/ind...074354b037755a2
turecki - Nie Paź 23, 2005 11:20 pm
coś autorka jeszcze zupy nie skończyła-a temat powoli przepada w czeluściach historii.No to od podstaw-stare[reprint]zdjęcie tramwaju gdańskiego-konnego
Sabaoth - Nie Paź 23, 2005 11:43 pm
A co to za wagon? Z lat nastych.
pumeks - Pon Paź 24, 2005 3:12 pm
turecki napisał/a: | stare[reprint]zdjęcie tramwaju gdańskiego-konnego |
Ale to drugie zdjęcie przedstawia konny tramwaj na odbudowanym Długim Targu, pewnie w latach sześćdziesiątych XX wieku... czyżby stąd to "hiihihi"?
Sabaoth - Pon Paź 24, 2005 7:37 pm
Powojenne ujęcie tramwaju z tabliczką kierunkową:
turecki - Pon Paź 24, 2005 10:01 pm
pumex jak zawsze czujny-bo miałem wstawić jedno...a za to jeszcze foty konnego z XIX wieku na 3-maja
turecki - Nie Lis 06, 2005 12:18 am
Zoppoter napisał/a: | turecki napisał/a: | ale teraz jeszcze dwa-jedno-perełka-ksw-czyli niemiecka n-ka, |
Ale to jest polska N-ka, nie KSW. Błąd w opisie. Chociaż jeszcze sprawdzę. |
a tu mam opis ksw...gdański-fotka dzięki pumexowi -jest to inny pojazd[!]
Sabaoth - Nie Lis 06, 2005 12:24 am
Czy ktoś może wie jak kupić albo dostać lepszej jakości zdjęcia z kfp? Bo żeby się zarejestrować trzeba podać nazwę firmy i NIP, osób fizycznych wogóle nie uwzględniają i nie odpowiadają na maile
Zoppoter - Nie Lis 06, 2005 8:16 am
turecki napisał/a: |
a tu mam opis ksw...gdański-fotka dzięki pumexowi -jest to inny pojazd[!] |
To jest KSW, tylko nie wiem, czy gdański. Widze tam napis MZK i jakis herb - ani jedno ani drugie mi sie z Gdańskiem nie kojarzy.
turecki - Nie Lis 06, 2005 8:42 pm
nie zwróciłem uwagi-sprawdzę co to za herb!
Sabaoth - Nie Lis 06, 2005 9:04 pm
Na innych zdjęciach gdańskich tramwajów z tego okresu (np. w książce Wydarzyło się w Gdańsku) też jest taki sam herb i napis MZK.
Skany z albumu:
danziger - Nie Lis 06, 2005 9:35 pm
turecki napisał/a: | nie zwróciłem uwagi-sprawdzę co to za herb! |
A masz jakieś wyraźniejsze zdjęcie?
Bo na herbach to się trochę znam - mógłbym pomóc, tylko muszę widzieć co nieco
Sabaoth - Nie Lis 06, 2005 9:39 pm
Ja myślę, że to był po prostu herb MPK vel MZK, trzy litery postawione w kopnięty słup
seestrasse - Nie Lis 06, 2005 9:46 pm
w roku '59 istniało już Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - WPK - co zresztą widać na powiększeniu
Sabaoth - Nie Lis 06, 2005 9:55 pm
I istniało nadal w 1967 r. (na poniższych zdjęciach to dobrze widać).
seestrasse - Nie Lis 06, 2005 11:22 pm
Sabaoth napisał/a: | Na innych zdjęciach gdańskich tramwajów z tego okresu [...] też jest taki sam herb i napis MZK |
więc uściślijmy - nie ma tam takiego napisu
Zoppoter - Pon Lis 07, 2005 7:38 am
Sabaoth napisał/a: | Na innych zdjęciach gdańskich tramwajów z tego okresu (np. w książce Wydarzyło się w Gdańsku) też jest taki sam herb i napis MZK.
Skany z albumu: |
MZK - jak sama nazwa wskazuje -to przedsiębiorstwo miejskie, czyli powinien byc jeden herb - gdański. Na tym KSW jest herb, który z całą pewnościa nie jest gdański.
Komunikacja u nas od dawna była zarządzana przez WPK - Wojewózkie PK - stąd kilka herbów na raz w logo na późniejszych zdjęciach. A czy w gdańsku miedzy 1945 a 1959 było MZK, czy MPK, to nie wiem.
Corzano - Pon Lis 07, 2005 8:20 am
Zoppoter napisał/a: | Komunikacja u nas od dawna była zarządzana przez WPK - Wojewózkie PK - stąd kilka herbów na raz w logo na późniejszych zdjęciach. |
A konkretnie Gdańsk, Gdynia i Elbląg.
Strona ZKM Gdańsk napisał/a: | 1951 - Powstanie nowego przedsiębiorstwa "Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk - Gdynia" (WPK G-G). Dostawa pierwszych wagonów typu "N" (17 sztuk) i "ND" (20 sztuk).
1974 - Nastąpiło przekształcenie WPK G-G w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku (do 1975 obejmuje swoją administracją również tramwaje w Elblągu).
1989 - Podział WPK. W Gdańsku utworzone zostaje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. |
DarioB - Pon Lis 07, 2005 11:01 pm
Jutro wylatuję na kilka dni do miejscowości Mettmannn (Niemcy) i robiąc sobie rozeznanie co jest tam ciekawego trafiłem na tramwaj
http://www.mettmann.de/tourismus/stadtfuehrung.php
Nie za bardzo kumam o co chodzi, ale domyślam się że stoi tam sobie jako pomnik i z tego co wyczytałem w folderze, który znalazlem na tej stronie jest to TW-9 z 1909 roku. Wam pewnie to powie coś więcej, mnie nie za dużo Ale postaram się go znaleźć i obfotografować
turecki - Sro Lis 09, 2005 9:01 pm
danziger napisał/a: | turecki napisał/a: | nie zwróciłem uwagi-sprawdzę co to za herb! |
A masz jakieś wyraźniejsze zdjęcie?
Bo na herbach to się trochę znam - mógłbym pomóc, tylko muszę widzieć co nieco |
na dziś nie mam-myślę,że jednak za kilka dni...co do samego herbu-porównywałem ten ze zdjęcia z herbami z burt tramwajowych na lata 60.-nici!!! w-g kfp-lata 50-60.-jeśli chodzi o zdjęcie ksw-zesztrasia pisał[a ]w roku '59 powstało wpk g-g-ale przed tym okresem...
pumeks - Sro Lis 16, 2005 10:22 am
Kurcze, z wczesnego dzieciństwa pamiętam napis WPK GG na autobusach... na przykład na przegubowym "ogórku" linii 101, która leciała bodaj z Gdyni przez Sopot i Oliwkę do urzędu wojewódzkiego w Gdańsku, a przy tylnym wejściu pani konduktorka sprzedawała bilety... ech
Zoppoter - Sro Lis 16, 2005 10:27 am
pumeks napisał/a: | na przegubowym "ogórku" linii 101, która leciała bodaj z Gdyni przez Sopot i Oliwkę do urzędu wojewódzkiego w Gdańsku, a przy tylnym wejściu pani konduktorka sprzedawała bilety... ech |
I na każdym przystanku mowila jaki to przystanek. Ale, zeby te ogórki latały to nie pamietam...
Sabaoth - Sro Lis 16, 2005 10:34 am
Ja od przegubowych wolalem zwykle, z przyczepa I byly takie fajne karnety wieloprzejazdowe, ktore trzeba bylo odpowiednio skasowac, wsuwajac bilet na odpowiednia glebokosc w szczeline kasownika. A miejsce konduktora bylo oznaczone tabliczka.
pumeks - Sro Lis 16, 2005 2:30 pm
Hmm w mojej świadomości przyczepy (przynajmniej na liniach 132 i 139 )zaistniały później niż przegubowce, bodaj po 1975... nie wiem czy to nie było jakieś doraźne uzupełnienie taboru WPK przez sprzęt wycofany z PKS... zresztą o ile pamiętam, część z nich nawet nie była przemalowana na czerwono, tylko jeździła w "pekaesowym" niebieskim kolorze.
Sabaoth - Sro Lis 16, 2005 3:11 pm
Tak, przyczepy byly niebieskie. Ale ktory to byl rok to nie pamietam. Ja jezdzilem glownie linia 139, jako ze wtedy mieszkalem na Kolobrzeskiej.
pumeks - Sro Lis 16, 2005 3:36 pm
Ja na Lumumby 10G/88. Zaznaczyłem na zdjęciu gdzie powinno być moje okno
turecki - Pią Lis 18, 2005 9:16 pm
coś wątek wleciał w ,,ogórki,, ja mam takie ujęcie,a jeśli chodzi o przyczepki-co powiecie na ,,samobieżną,,? :hiihihi:no i jeszcze inne zdjęcia :hmmm:no...ale może warto coś na temat glt..napisać?
turecki - Nie Lis 20, 2005 9:04 pm
no to jeszcze kilka fotek ,,ogórków,, dla miłośników niektóre tragiczne [wkradł się jeden pseudoogórek]
turecki - Pią Gru 23, 2005 10:28 pm
zła wiadomość-tego pojazdu[4N] już na glt nie zobaczymy-choć byłby dobrym uzupełnieniem -pocięty na polsilwery
seestrasse - Nie Cze 25, 2006 11:14 pm
eNką po gdańskich torach
widziałam dziś, bardzo sympatycznie się prezentuje
turecki - Nie Cze 25, 2006 11:22 pm
Widzę Zesiu ,że odgrzebałaś temat-to dobrze,bo by się gdzieś zapodział....Glt ma zabierać ludków głównie w śródmieściu ,ponieważ cena biletów jest niezmienna i pozostałą trasę będzie jechać[tramwaj] już raczej bez przystanków.Wg prowadzących ciężko namawiać kogoś do zapłaty 5 pln[lub zł]za 1 czy 2 przystanki.
rev - Pon Cze 26, 2006 2:06 pm
W tym miejscu chciałbym podziękować naszym chłopakom z WNTT ZKM za włożony wysiłek i ciężką pracę odrestaurowania N-ki, Heubuder'a i 06205. Dzięki za cierpliwe wysłuchiwanie naszych ciągle zmieniających się pomysłów
seestrasse - Pon Cze 26, 2006 2:53 pm
jednakowoż czegoś nie rozumiem dlaczego powodem dla zawieszenia trasy Bergiego jest remont torowiska w Oliwie? remont jest przecież na Seestrasse - tam Bergi na GLT-1 nie dojeżdzał...
rev - Pon Cze 26, 2006 2:55 pm
seestrasse napisał/a: | jednakowoż czegoś nie rozumiem dlaczego powodem dla zawieszenia trasy Bergiego jest remont torowiska w Oliwie? remont jest przecież na Seestrasse - tam Bergi na GLT-1 nie dojeżdzał... |
Ponieważ za tydzień zamykany jest odcinek Abrahama-Oliwa i na pętli Ogrodowa zrobi się ciasno....
seestrasse - Pon Cze 26, 2006 3:00 pm
o jezu...
tramwajowa Apokalipsa 1 - Seestrasee, 2 - Nowy Port, 3 - za chwilę wyłączenie z ruchu Jana z Kolana/Marynarki Polskiej, 4 - Oliwa-Ogrodowa
turecki - Wto Cze 27, 2006 11:06 pm
i tak łącznie ok.20 km toru pojedynczego do wymiany,rozjazdy[m.in.zaspa]itd.może tramwaj na trasę skm do n-portu?
seestrasse - Nie Lip 02, 2006 1:01 am
Zoppoter - Nie Lip 02, 2006 10:18 am
"eN_1.jpg"
Nie dość że pod prąd, to jeszcze bez motorniczego....
Paramedic - Nie Lip 02, 2006 10:33 am
A jak wygląda sprawa zainteresowania tą linią przez mieszkańców lub turystów...
Bo nie widzę by w tramwaju ktoś był... No jest motorniczy ale reszta miejsc jest wolna... Chyba, że dalej się zrobily tłumy... Możesz napisać coś wiecej...??
Chyba jak tak będzie dalej (małe zainteresowanie) to ZKM zawiesi GLT...
seestrasse - Nie Lip 02, 2006 12:08 pm
Zoppoter napisał/a: | Nie dość że pod prąd, to jeszcze bez motorniczego.... |
jak to bez...
seestrasse - Nie Lip 02, 2006 12:13 pm
Paramedic napisał/a: | A jak wygląda sprawa zainteresowania tą linią przez mieszkańców lub turystów... |
nasz kurs wyglądał właśnie tak - dwie osoby na pokładzie plus pani, która za pół ceny dojechała do, cytuję: "Karola Marksa" (w zasadzie tramwaj jest z epoki, nieprawdaż? ). ludzie na przystankach ostro się gapią, ale prawie nikt nie pyta co to za tramwaj.
na pocieszenie mogę dodać, że w drodze powrotnej pasażerów było trochę więcej.
Corzano - Nie Lip 02, 2006 1:59 pm
seestrasse napisał/a: | motornicza.jpg |
Ech ta rura...
seestrasse - Nie Lip 02, 2006 2:06 pm
prawda? motornicza wielofunkcyjna
coś jak Koło Gospodyń Wiejskich: tańczy, śpiewa, recytuje, [:cenzura:] i gotuje
Zoppoter - Nie Lip 02, 2006 5:37 pm
Nie zebym sie wtrącał, ale motorniczy winien prowadzić tramwaj za pomoca korby w pulpicie, a nie rury....
gargoyle dfl - Pon Lip 03, 2006 4:10 am
Zopp,cicho bo sie zniecheci
Corzano - Pon Lip 03, 2006 7:34 am
Liczysz na ciąg dlaszy?
villaoliva - Pon Lip 03, 2006 11:21 am
seestrasse napisał/a: | dwie osoby na pokładzie plus pani, która za pół ceny dojechała do, cytuję: "Karola Marksa" |
Ten Karol to jej znajomy?
Zdzislaw - Nie Sie 13, 2006 7:46 pm
villaoliva napisał/a: | seestrasse napisał/a: | dwie osoby na pokładzie plus pani, która za pół ceny dojechała do, cytuję: "Karola Marksa" |
Ten Karol to jej znajomy? |
Znajomy ..... mnie tez (to pewnie wina starej głowy) ciągle ta Al. K. Marksa we łbie siedzi.
A pozatym tramwaj ....miodzio. Pamietam jak dzis: bilety sprzedawane przez konduktorów (konduktorki) wyrywane z tzw. bloczka (koniecznie owinietego specjalna gumką) cena najtańszego 20 gr (chyba niebieski kolor napisów). Za 50 gr. (czerwony) jechałem od Dworca do MIckiewicza, a potem pieszo na Kolonię uroda...... łza sie w oku kręci..... POźniej bylo latwiej bo pętla byla na Kol. Uroda
DarioB - Nie Sie 13, 2006 9:50 pm
Jak ktoś nie ma możliwości skorzystać na żywo, proponuję wirtualną podróż
http://www.youtube.com/wa...related&search=
|
|