Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Maszyny parowe w Gdańsku i okolicach

Paradoks18 - Wto Cze 19, 2012 8:54 pm
Temat postu: Maszyny parowe w Gdańsku i okolicach
Witam. Nie wiem, czy taki temat był już poruszany na forum, niemniej bardzo jestem ciekaw gdzie w Gdańsku i okolicach używane były w okresie powojennym maszyny parowe? Właściwie to najbardziej interesuje mnie schyłek eksploatacji takich maszyn w naszym regionie. Oczywiście nie chodzi mi tutaj o maszyny na pomnikach lub insze mające już status zabytków, zaś o te będące przed laty w normalnej służbie (przede wszystkim w przemyśle). Pozdrawiam
Anker - Wto Cze 19, 2012 11:25 pm

http://forum.dawnygdansk....mobila&start=30
Krzysztof - Sro Cze 20, 2012 9:10 am

Maszyny parowe były napędem dla wielu pompowni, ale w tej są fundamenty po silnikach elektrycznych (?).
http://forum.dawnygdansk....c02255r_157.jpg
Była maszyna parowa w Różewie. http://forum.dawnygdansk....ght=stacja+pomp
I jest w Różanch. http://forum.dawnygdansk....p=131980#131980
O ile dobrze wiem, jest jeszcze maszyna parowa przy śluzach w Przegalinie (?)

Paradoks18 - Sob Cze 23, 2012 11:30 pm

A jak sytuacja wygląda w kwesti samego Gdańska (nie pytam tu tylko o pompy, lecz o "cokolwiek" z parowym silnikiem)? Świta mi, że przed siedzibą Saura na Wałowej jest jakaś pompa, niestety jeszcze nie było mi dane sprawdzić jej roku produkcji, zaś obecnie wystawiona jest chyba z silnikiem elektrycznym. Ale wracając do sedna mam jeszcze inne, poboczne pytanie - czy znane są w Gdańsku przypadki stosowania kotłów parowozowych do ogrzewania hal zakładowych?
Krzysztof - Nie Cze 24, 2012 9:05 am

Sądzę, że było sporo takich przypadków, ale mogą być problemy z ich "znaniem".
W latach 70 w Kwidzynie była duża budowa (International Paper-Kwidzyn S.A). Do grzania wody dla celów budowy używany był parowóz stojący na bocznicy na terenie budowy.

Zbych - Nie Cze 24, 2012 11:25 am

Ogrzewania czegokolwiek z kotłów parowozowych najprędzej można się spodziewać tam , gdzie parowozy były używane zgodnie z przeznaczeniem, czyli na kolei.
W Wagonowni Gdynia (WGW) na Grabówku była używana lokomotywa parowa do ogrzewania pomieszczeń biurowych dyrekcji w latach 70-tych. Stała przed budynkiem dyrekcji.

Paradoks18 - Nie Cze 24, 2012 12:24 pm

No właśnie niekoniecznie. Wieloktrotnie czytałem o kotłach parowozowych, bądź też całych parowozach używanych do ogrzewania hal zakładów niezwiązanych z koleją, ani też jakąkolwiek inną formą transportu szynowego. Niestety, przypadki takie znane są mi tylko z regionów mocno od Gdańska oddalonych. Pozdrawiam
Krzysztof - Nie Cze 24, 2012 1:08 pm

Paradoks18 napisał/a:
o kotłach parowozowych, bądź też całych parowozach używanych do ogrzewania hal zakładów

Na pewno było tego sporo, ale dokumentacji brak :II
Poniżej przykłady z muzeum w Rudzie. Kocioł parowozowy, wbudowany i kociołek mobilny na własnych, ale nie szynowych kołach.

Piotr - Nie Cze 24, 2012 4:11 pm

Paradoks18 napisał/a:
Niestety, przypadki takie znane są mi tylko z regionów mocno od Gdańska oddalonych.


Wiele lat temu w Tczewie na Suchostrzygach Unimor kupił niedokończoną "fabrykę domów". Interes ten był prawie gotowy ale zamiast normalnej kotłowni źródłem pary technologicznej był parowóz. Co najmniej jeden. Bywałem tam wielokrotnie w czasie demontażu "betoniarni" i rozruchu naszej montowni TV.
P

Paradoks18 - Nie Cze 24, 2012 5:52 pm

Bardzo ciekawa informacja. Pamięta Pan może jaka to była maszyna (jej przybliżony wygląd etc.)?
Piotr - Nie Cze 24, 2012 6:16 pm

Ni cholery nie pamiętam co to było. Nie pozwalali się za bardzo kręcić po terenie, wszędzie jakieś żelastwa cięli itd. Poza tym to było wiele lat temu a ja miałem swoją robote do zrobienia wewnątrz hal. Na pewno jakaś (jakieś) duże maszyny, coś w rodzaju Trumana Ty246 albo itp. Tam się w ogóle działy ciekawe rzeczy. Któregoś dnia ewakuowali wszystkich bo przylecial śmigłowiec z Instalu zabrać wieżę zasypową cementu. Było na co popatrzeć. Ale to nie w temacie.
P

Hinek - Sob Wrz 08, 2012 5:12 pm

Krzysztof napisał/a:

O ile dobrze wiem, jest jeszcze maszyna parowa przy śluzach w Przegalinie (?)

Nie ma. Była kiedyś, ale dawno ślad po niej zaginął. Dotrwała bodaj do wczesnych lat 60-tych Służyła do awaryjnego napędu maszynowni śluzy.
Pozdrawiam.

villaoliva - Pią Paź 04, 2013 9:36 pm

Przez minutę na peronie dworca w Oliwie można się było poczuć jak w pierwszych latach od jego powstania. Niczym Polarny Express, przez Oliwę przejechały dwa parowozy, ciągnąc niemiecki pociąg turystyczny „Ostbahn”.

Ten dźwięk jest niesamowity!

Parowozy na oliwskiej stacji

princessita - Pią Paź 04, 2013 10:51 pm

A moze coś wieceij na ten temat? Po co i dlaczego? Jakas okazja?
Dostojny Wieśniak - Sob Paź 05, 2013 1:00 am

Trochę tutaj :arrow: naduś.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group