|
Dawny Gdańsk
|
 |
Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Most obrotowy kolejki wąskotorowej w Rybinie
Junior_Stegna - Wto Gru 08, 2009 6:16 pm Temat postu: Most obrotowy kolejki wąskotorowej w Rybinie Poszukuje jak najwięcej informacji o moście obrotowym kolejki wąskotorowej, który znajduje się w Rybinie.Pozdrawiam
2xM - Wto Gru 08, 2009 7:12 pm
Na początek:
Most stalowy zbudowany w 1905 roku przez Stahlwerke Dortmund AG o długości 51,21 m (przęsło obrotowe o długości 43,4 m). Prześwit pod zamkniętym mostem 3,5 m. Wysokość przęsła obrotowego - 2 m. Przęsło oparte w połowie długości za pomocą łożysk na filarze (konstrukcja zrównoważona). Końce przęsła opierają się w trakcie przejazdu pociągu na specjalnych ślizgach. Napęd ręczny poprzez układ zębatek umożliwia obrócenie mostu przez 2-3 ludzi.
Most został zniszczony w 1945 roku i odbudowany w 1948. W 2001 pełnił zaszczytną funkcję kładki dla pieszych (kilka zdjęć z tego okresu: http://picasaweb.google.p...at=directlink).
Źródło (nie do końca niestety pewne ): Bogdan Pokropiński: Koleje Wąskotorowe Polski Północnej
PS
Mógłbyś sprecyzować, o jakie informacje Ci chodzi? Historię, kwestie techniczne?
Krzysztof - Wto Gru 08, 2009 9:25 pm
Mam taki obrazek. Niestety nie pamiętam gdie go pozyskałem
pumeks - Wto Gru 08, 2009 9:44 pm
U nas na forum było o nim w wątku o nieco zaskakującym tytule:
Zdjęcia z Chopina.
feyg - Wto Gru 08, 2009 10:58 pm
Krzysztof napisał/a: | Mam taki obrazek. Niestety nie pamiętam gdzie go pozyskałem |
Ale to nie ten most! Tego z pocztówki już nie ma, dziś w tym miejscu jest stały most na Tudze na wyjeździe z Nowego Dworu Gdańskiego w kierunku Stegny.
A co do mostu w Rybinie to najgorzej go ruszyć z miejsca, potem już idzie...
2xM - Sro Gru 09, 2009 12:42 am
To jeszcze dodam, że model naszego mostu w skali 1:45 zbudował Pan Ulrich Thorhauer:
http://750mm.pl/viewtopic...der=asc&start=0
Prawda, że ładny?
Krzysztof - Sro Gru 09, 2009 11:08 am
feyg napisał/a: |
Ale to nie ten most! Tego z pocztówki już nie ma, dziś w tym miejscu jest stały most na Tudze |
Kiedy i dlaczego zastąpiono go stałym?
2xM - Sro Gru 09, 2009 12:19 pm
Krzysztof napisał/a: | Kiedy i dlaczego zastąpiono go stałym? | Przed wojną na sieci kolejek żuławskich było kilka mostów obrotowych (poza wspomnianymi: w Rybinie na Linawie, pod Nowym Dworem na Tudze na linii do Ostaszewa, dwa kolejowo-drogowe w Przegalinie), które w trakcie powojennej odbudowy przebudowano na stałe.
Dlaczego? Bo stały jest lepszy od zwodzonego (oczywiście pod warunkiem, że ma się pod dostatkiem żołnierzy, pionierów i inne hufce pracy, które przy pomocy taczek i łopat usypią odpowiednio wysokie nasypy aby umożliwić swobodną żeglugę pod mostem ).
Można zadać pytanie, dlaczego nie przebudowano w taki sposób mostu w Rybinie?
Myślę, że chodziło o znaczenie Szkarpawy jako drogi wodnej. Założono możliwość żeglugi większych jednostek niż na Tudze i dlatego most musiał pozostać zwodzony. Być może rolę odegrało tu również sąsiedztwo przystanku i ładowni w Rybinie - podniesienie niwelety mogło oznaczać w tym przypadku dużo większy zakres robót. Wreszcie sam rozmiar - był to (o ile dobrze się orientuję) największy ze wspomnianych mostów. W pozostałych przypadkach (było tak na pewno z mostami na Tudze) udało się wykorzystać oryginalne przęsła, a tutaj przęsło ma 2 metry wysokości.
Z innych ciekawostek dotyczących mostu w Rybinie.
Jesienią 1943 roku nie zdążono na czas obrócić mostu i lokomotywa z jednym wagonem pociągu towarowego spadła do rzeki. Wówczas wybudowano semafory i żeberka ochronne (krótkie ślepe tory uniemożliwiające wjazd na zamknięty dla kolejki most).
Dostojny Wieśniak - Sro Gru 09, 2009 7:17 pm
Junior_Stegna napisał/a: | Poszukuje jak najwięcej informacji o moście obrotowym kolejki wąskotorowej, który znajduje się w Rybinie |
Forum to wymiana informacji. Poszukując wiadomości, na jakieś już pewnie trafiłeś. Wrzuć też coś od siebie.
Junior_Stegna - Czw Gru 10, 2009 11:21 pm
Most kolejowy składa się z trzech przęseł. Pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, zwodzoną. Drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego wykonywane są ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładn
Intersuje mnie historia tego most kto był jego pomysłodawcą, wykonawcą! W przyszłym tygodniu wybieram się do Nowego Dworu zaczerpnąć inforamacji w tamtejszej Dyrekcji... jak będę miał coś więcej to wrzucę na forum:)
W prawym, górnym rogu opcja - edytuj. Umożliwia edycję. Nie ma potrzeby mnożenia postów.
Krzysztof - Pią Gru 11, 2009 8:09 am
Junior_Stegna napisał/a: | Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego |
Czy dobrze rozumiem? Krótkie przęsło, dojazdowe do części obrotowej, też jest zwodzone
2xM - Pią Gru 11, 2009 9:31 am
A oto źródło naszych "rewelacji": http://www.wrotapomorza.p...owe/wezel_wodny
W zasadzie należałoby napisać do nich maila z wyjaśnieniami, żeby ludzi w błąd nie wprowadzali. Oczywiście przęsło dojazdowe nie jest i nigdy nie było zwodzone (bo i po co?).
Co do ilości przęseł... Wszystko zależy od przyjętej definicji - most obrotowy jest pod tym względem konstrukcją nietypową. Ja jednak (i tu niech mnie specjaliści w razie czego poprawią) osobiście traktowałbym część obrotową jako jedną całość.
feyg - Pią Gru 11, 2009 9:32 am
Junior_Stegna napisał/a: | Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego |
Pierwsze słyszę aby małe przęsło było podnoszone!
Junior_Stegna - Pią Gru 11, 2009 7:19 pm
Spokojnie Panowie nieobrażajacie się narazie ja informacje czerpie z internetu i je sprawdzam czy są zgodne. Moja wiedza na temat zabytków jest znikoma i niemoge się z wami prownywać. Dlatego porsze Was o zrozumienie i wybaczenie. Narazie niemam jak się wybrać do Nowego Dworu GD., ponieważ niemam jak, ale jak bede miał inforamcje z urzędów to wam napisze o tym i je przedstawie. Chciałbym wam Wszystkim którzy odpisujecie na moje pytania Podziękować są one moim filarem do pisania pracy i wiem teraz na czym moge bazować. Jeszcze raz dziekuje i Pozdrawiam mam nadzieje że nikogo nieurazilem, a jak tak to Przepraszam.
Dostojny Wieśniak - Pon Gru 14, 2009 1:42 am
Cytat: | A co do mostu w Rybinie to najgorzej go ruszyć z miejsca, potem już idzie... |
A jakieś szczegóły techniczne? Jak to działa?
feyg - Pon Gru 14, 2009 9:18 am
Dostojny Wieśniak napisał/a: | Cytat: | A co do mostu w Rybinie to najgorzej go ruszyć z miejsca, potem już idzie... |
A jakieś szczegóły techniczne? Jak to działa? |
Najpierw należy most odblokować kręcąc specjalną korbą a następnie widocznym na zdjęciu kluczem można most obrócić. Po zamknięciu mostu należy go ponownie zablokować a następnie skręcić łubkami końcówki szyn z obu stron i gotowe!
Dostojny Wieśniak - Wto Gru 15, 2009 12:52 am
Faktycznie proste. O blokadach nie ma co opowiadać. Zaś samo obracanie ciekawi mnie niezmiernie. Pisząc o kluczu na zdjęciu, piszesz o tym poziomym, długim cosiu? A jak się tym kręci? Wokół osi drąga? Wyobrażałem sobie jakąś korbę właśnie, połączoną z systemem przekładni. A tu drąg. Pewnie marudzę, ale jako laika fascynuje mnie ręczne wprawianie w ruch takiej konstrukcji. Bo pewnie zasilania żadnego elektrycznego, wodnego czy wiatrowego tam nie ma.
|
|