Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - wątek motoryzacyjny na zdjeciach

war1 - Sro Lis 21, 2007 1:38 pm
Temat postu: wątek motoryzacyjny na zdjeciach
znalazłem taką fotkę w albumie rodzinnym
czy takie rejestracje były w powojennym Gdańsku?
GW0094 , GS7718 , GS8282 , GS1515
i gdzie to zdjęcie mogło byc wykonane?




pawel.45 - Sro Lis 21, 2007 2:29 pm
Temat postu: Re: wątek motoryzacyjny na zdjeciach
war1 napisał/a:
...czy takie rejestracje były w powojennym Gdańsku?
GW0094 , GS7718 , GS8282 , GS1515 ...

To tablice rej. wzór 1956. Obowiązywały od 1956 do 1976r.
GS - powiat miejski Gdynia, GW - powiat Wejherowo.

Mikołaj - Sro Lis 21, 2007 2:40 pm

co do tablic to polecam http://rejestracje.uctb.pl/tablice.php - menu po lewej - tablice wcześniejsze albo 17 województw
war1 - Czw Lis 22, 2007 1:59 pm

Tu inna fotka z tego albumu
sądząc z ilosci nieczytelnych literek na tablicy ****** to tez Gdańsk zwłaszcza ze dziadek był jednym z "krzewicieli" ruchu motoryzacyjnego w Gdańsku


war1 - Pią Lis 23, 2007 12:01 pm

ciekawe auto jako nauka jazdy
z boku napis STER - nazwa pierwszej na Wybrzeżu Szkoły Samochodowej "Ster"
http://www.gamk.pl/historia.html




pawel.45 - Pią Lis 30, 2007 6:10 pm

war1 napisał/a:
Tu inna fotka z tego albumu
sądząc z ilosci nieczytelnych literek na tablicy ****** to tez Gdańsk ...


Napewno Gdańsk - świadczy o tym wyróżnik 08 początku numeru na tabl.rej. wzór 1946.(obowiązywała do 1957r.)
Fot.prawdopodobnie wykonana została na pocz.lat 50-tych. bo widoczna na niej nieco zdezelowana Skoda 1102 produkowana była od 1948r.

Kursy Samochodowe STER - to było w drugim od rogu ul. Miszewskiego budynku przy Grunwaldzkiej (nr 25) - przed wyburzeniem nieparzystej strony Grunwaldzkiej i zbudowaniem nowej jezdni w kier.Oliwy, oraz wydzielonego torowiska tramwajowego między jezdniami.
Potem naukę jazdy przeniesiono za Zakład Doskonalenia Rzemiosła po lewej stronie Miszewskiego na samym zakręcie ulicy. Nie pamiętam jednak czy to nadal prowadził STER.
Ale już w 1947r. prowadzili kursy również w Gdyni na ul.Kilińskiego.

Na ostatnich dwóch fot.widoczny jest samochód Fordson WOT 2 15cwt - czyli po naszemu 3/4 tony z niezłym silnikiem V8. Kilka takich, pochodzących z demobilu jeżdziło po Gdańsku do lat 60-tych.
Może znajdziesz jeszcze jakieś fotografie ukazujące to miejsce we Wrzeszczu. Bardzo chętnie obejrzę. Mieszkałem niemal naprzeciwko - pod nr28. Pozdrawiam.

war1 - Wto Gru 04, 2007 11:45 pm

mama moja mowila ze dziadek po wojnie rozkręcał w Gdańsku cały ruch motoryzacyjny i ujeżdżał z powodzeniem różne pojazdy
przegladam sobie więc album i znajduje cos co powaliło mnie na kolana
fotki pod tytułem "koło historii"
tutaj dziadek za kólkiem:


a tutaj babcia na boku


a 60 lat pozniej okazuje sie ze dziadek jezdzil na moim ukochanym Dodge'u WC ,ktorego od roku posiadam w swojej kolekcji
tu fotki z dnia niepodleglosci 2007 w Gdansku na ul Rycerskiej



feyg - Sob Lut 09, 2008 11:10 pm

Widoczek z gdyńskiego Skweru Kościuszki podobno z roku 1957, z czasów gdy na rogu Skweru Kościuszki i ul. Żeromskiego funkcjonowała stacja pogotowia ratunkowego. Czy może ktoś (wiadomo kogo mam na myślii :^^ ) rozpoznaje markę i model zaparkowanych karetek?
pawel.45 - Nie Lut 10, 2008 4:29 pm

feyg napisał/a:
...Czy może ktoś (wiadomo kogo mam na myślii :^^ ) rozpoznaje markę i model zaparkowanych karetek?


Jeśli mnie masz na myśli - rozpoznaję - to Framo V901-2 produkcji Barkasa, lecz tu mam mały problem.
Wydawało mi się, że wersja przedstawiona na fot. - to znaczy z drzwiami zawieszonymi na przedniej krawędzi produkowana była od 1958r. Tu datowanie może wskazywac na 1957r.? Nie mam 100% pewności.
Samochody przystrojone chorągiewkami - zapewne zabezpieczają imprezę publiczną z okazji któregoś ze świąt okresu letniego (wtedy nie oflagowywano pojazdów z powodu strajku czy protestu :hihi: ).Pozdrawiam.

feyg - Nie Lut 10, 2008 5:24 pm

pawel.45 napisał/a:
... to Framo V901-2 produkcji Barkasa, lecz tu mam mały problem.
Wydawało mi się, że wersja przedstawiona na fot. - to znaczy z drzwiami zawieszonymi na przedniej krawędzi produkowana była od 1958r. Tu datowanie może wskazywać na 1957r.? Nie mam 100% pewności.

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Zatem to produkt bratniej NRD. Co do datowania, to może być błędne, podobno tak opisane jest zdjęcie na odwrocie.

źródło

feyg - Nie Lut 10, 2008 5:37 pm

Pozwolę sobie zapytać o jeszcze jeden gdyński, bardzo nietypowy pojazd, bardzo możliwe że podobne pracowały również w Gdańsku.
pawel.45 - Nie Lut 10, 2008 6:24 pm

feyg napisał/a:
... bardzo możliwe że podobne pracowały również w Gdańsku.


Możliwe - o tę konstrukcję podejrzewam pana Komnicka.Pozdrawiam.

feyg - Wto Lut 12, 2008 10:02 pm

W ramach odświeżenia wątku widoczek z Wrzeszcza z Wartburgiem 312 (o ile się nie mylę) :wink:
pawel.45 - Sro Lut 13, 2008 3:35 am

feyg napisał/a:
W ramach odświeżenia wątku widoczek z Wrzeszcza z Wartburgiem 312 (o ile się nie mylę) :wink:


Skłaniał bym się raczej ku 311-ce.
Przyjęło się u nas mylne pojęcie, że kratka wlotu powietrza została wprowadzona w miejsce "szczebelków" w modelu 312. Faktycznie zastosowano ją już w 1959r. w modelu 311. Model 312 - to samochód z silnikiem 1000ccm - produkowany seryjnie od 1963r.
Jeśli więc przedstawiona przez Ciebie fot. wykonana została przed 1963r. - to bez wątpliwości jest to 311(model 312 do Polski sprowadzany chyba był dopiero od połowy 1964r. - lecz nie jestem tego całkowicie pewny).
Za modelem 311 przemawia również dzielony zderzak przedni z zagłębioną tablicą rejestracyjną i jak mi się wydaje starego typy "kanciate" lusterko zewnętrzne.
W 312 zastosowano nowe lusterko o zaokrąglonych rogach i zwężone z jednej strony- tzw. "łezka". Oczywiście zmian było więcej, lecz piszę o tych tylko, które dają sie dostrzec na tej fot. od przodu pojazdu. Pozdrawiam.

feyg - Pią Lut 15, 2008 6:07 pm

Znalezione na stronie ZKM GDYNIA

pawel.45 - Sob Lut 16, 2008 2:49 pm

feyg napisał/a:
Pozwolę sobie zapytać o jeszcze jeden gdyński, bardzo nietypowy pojazd, bardzo możliwe że podobne pracowały również w Gdańsku.


Zamiatarka Komnicka - nieco starszy model (lata 20..) i niestety fot. nie z Gdańska, lecz z Królewca.

feyg - Pon Lut 18, 2008 12:27 am

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź i rewanżuję się zdjęciem "nie-dawno" gdyńskiego pojazdu o napędzie... nożnym :hiihihi:
pawel.45 - Pon Lut 18, 2008 5:58 pm

feyg napisał/a:
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź i rewanżuję się zdjęciem "nie-dawno" gdyńskiego pojazdu o napędzie... nożnym :hiihihi:


Tu chciałbym zapytac o model i rocznik :hihi: Pozdrawiam

feyg - Pon Lut 18, 2008 6:39 pm

pawel.45 napisał/a:
feyg napisał/a:
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź i rewanżuję się zdjęciem "nie-dawno" gdyńskiego pojazdu o napędzie... nożnym :hiihihi:


Tu chciałbym zapytac o model i rocznik :hihi: Pozdrawiam

Model gdyński jak widać, a co do rocznika to mogę podać rocznik kierującego: 1970 :hihi:

pawel.45 - Pon Lut 18, 2008 7:44 pm

feyg napisał/a:
...Model gdyński jak widać, a co do rocznika to mogę podać rocznik kierującego: 1970 :hihi:


Pozwalam sobie wyrazic przypuszczenie - że to Feyg osobiście dumnie dzierży ster. Gratuluję. :D
Posiadałem podobną fot. o jakieś 20 lat wcześniejszą i z Wrzeszcza (pojazd oczywiście nie był tak elegancki jak ten). Niestety nie mogę jej odnależc. Mam nadzieję, że nie przepadła bezpowrotnie. Pozdrawiam.

feyg - Pią Lut 22, 2008 3:31 pm

"Zboczenia" motoryzacyjnego ciąg dalszy czyli trzy widoczki z Dworcem Morskim w Gdyni oraz "Batorym" z drugiej połowy lat 40-tych.
feyg - Pią Mar 14, 2008 7:54 pm

Dwa widoczki z "autostrady" Sopot - Gdynia z lat 50=tych, wykonane w odstępie kilku minut.
feyg - Sob Kwi 19, 2008 1:34 pm

Lata 60-te, rejon dzisiejszego parkingu podziemnego przy City Forum.

źródło

feyg - Pon Lip 14, 2008 10:00 am

Dla odświeżenia wątku,
P.S. ciekawie zapisano litery "N" :
źródło

penetrator - Sro Lip 16, 2008 6:41 pm

"Gdański" mercedes. :co_jest:
mac_kaw - Nie Lip 20, 2008 4:55 pm

Wrzeszcz, Wartburg + Inne ;)
Tequilla - Pon Lip 21, 2008 2:22 pm

I to jakiś "Garbus" :hihi:
Dostojny Wieśniak - Sob Kwi 04, 2009 12:58 am

Wartburg 1000 na czarnych, elbląskich blachach. Widok współczesny.
Tequilla - Nie Kwi 05, 2009 1:09 pm

Wygląda że nie wielkim nakładem pracy można by go doprowadzić do stanu używalności
Myślę że blachy są jeszcze zdrowe

Dostojny Wieśniak - Nie Kwi 05, 2009 1:19 pm

Tequilla napisał/a:
Wygląda że nie wielkim nakładem pracy można by go doprowadzić do stanu używalności

Jeżeli ktoś chce i potrafi, służę namiarami. :D

swiss - Sro Maj 06, 2009 8:22 pm

Potrzebuję pomocy fachowców przy określeniu marki tych strażackich wozów. Ponoć niektóre z nich to przerobione niemieckie frontowce... nie wiem ile w tym prawdy - opieram się na wspomnieniach sprzed 60 lat. Zdjęcia pochodzą z Pruszcza lat 50-tych.
Dostojny Wieśniak - Sro Maj 06, 2009 11:04 pm

Mało kompetentny jestem w tematach motoryzacyjnych. Straz-3.jpg kojarzy mi się z autem marki ZAZ, produkowanym potem w oparciu o licencje w Lublinie, pod marką Lublin...
Jerzy Makieła - Czw Maj 07, 2009 9:41 pm

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Straz-3.jpg kojarzy mi się z autem marki ZAZ


Eee raczej jest to Studebaker US6-U4

pawel.45 - Pią Maj 08, 2009 4:44 am

swiss napisał/a:
Potrzebuję pomocy fachowców przy określeniu marki tych strażackich wozów...


Na początku zapytam co znaczą te napisy na pojazdach – czy możesz to rozszyfrować?
Jeśli zaś chodzi o marki pokazanych pojazdów to wydaje mi się, że jednoznacznie będzie trudno do końca to wyjaśnić. Samochody są moim zdaniem poskładane z różnych elementów pochodzących ze zdobyczy powojennych. Fot. oznaczone nr 1 i 2 przedstawiają samochód zbudowany z podwozia nie związanego pierwotnie z nadwoziem tu widocznym. Moim zdaniem kabina kierowcy z osłoną silnika pochodzi z samochodu Steyr 1500A albo 2000A, natomiast podwozie prawdopodobnie z samochodu International. Pozostała część nadwozia została dorobiona w warunkach warsztatowych chyba z wykorzystaniem fragmentów nadwozi innych pojazdów. Na czym opieram swoje przypuszczenia? – W samochodzie Steyr silnik mieści się całkowicie przed przegrodą czołową, a tu na pierwszej fot. widać przez otwarte drzwi kabiny pokrywę silnika wchodzącą do wnętrza kabiny kierowcy. Kolumna kierownicy jest pochylona pod znacznie mniejszym kątem niż w oryginale i sięga jak się wydaje prawie do zderzaka – gdzie zamocowana jest przekładnia. Koła takie również nie były stosowane w tym samochodzie.
Na fot.nr 3 widoczny jest samochód GMC- CCKW-353 czyli wersja o zwiększonym rozstawie osi. Zamknięta kabina kierowcy i wyciągarka. W tym przypadku prawdopodobnie wykorzystano zabudowę oryginalną z innego wozu bojowego straży poż. i dostosowano do tego podwozia z kabiną kierowcy. Widać wyrażnie jak wpasowano węższą kabinę do szerszego przedziału załogowego – drzwi jakby rozbiegały się w tyle kabiny.
Fot. nr 4 wzbudza u mnie pewne wątpliwości i muszę jeszcze przeanalizować pewne szczegóły.
Natomiast przód samochodu z kabiną kierowcy z fot. nr5 wydaje mi się pochodzić z Bedforda OYD, choć błotniki przednie są trochę za długie pod zderzakiem i nie posiadają charakterystycznych scięć na zewn. przednich końcach. Także koła nie pasują mi do tego modelu. Zabudowa specjalna nie wygląda na fabryczną.
Przyjrzę się jeszcze dokładniej tym fot. i dopiszę swoje spostrzeżenia. Chętnie poznam zdanie innych kolegów. Jeśli mógłbyś zeskanować w dobrej rozdzielczości koła sam. z fot. 1 i 2, oraz przód sam. z fot. nr 4 – to można by upewnić się co ich pochodzenia. Pozdrawiam.

feyg - Pią Maj 08, 2009 8:58 am

pawel.45 napisał/a:

Na początku zapytam co znaczą te napisy na pojazdach – czy możesz to rozszyfrować?


Skrót CZPC oznacza Centralny Zarząd Przemysłu Cukrowniczego zatem prawdopodobnie byłyby to pojazdy zakładowej straży pożarnej cukrowni w Pruszczu Gdańskim.
A za wyjaśnienia odnoście wozów strażackich wielkie :== :== :==

swiss - Pią Maj 08, 2009 9:59 am

Wszystko się zgadza. Pojazdy pochodziły w cukrowniczych OSP, jednak z Pruszcza pochodzi tylko wóz ze zdjęć nr 1 i 2, reszta pewnie z okazji defilady bądż strażackich zawodów pochodziła z sąsiednich jednostek.

pawel.45 - dziękuję bardzo za pomoc, szczegółowe zdjęcia wyślę na @.

pawel.45 - Pon Maj 25, 2009 1:06 am

Witam.
Dziękuję Wam za wyjaśnienie znaczenia skrótów i przysłane przez Swissa fot. Niestety nie mogłem wcześniej zająć się nimi – teraz uzupełnię nieco swoje wcześniejsze spostrzeżenia.
Wszystkie fot. przedstawione tutaj wykonano pomiędzy 1951 a 1957r. – bo samochody posiadają tabl.rej. wz. 1950r. – stosowane w tych latach. Jedynie na fot. od przodu samochodu z cukrowni Pruszcz (nie pokazanej tu przez autora tego tematu) widoczna jest tabl.rej.wz.1956r.
Teraz parę słów o samochodzie z fot. straż 4 – to jest wóz gaśniczy (prawdopodobnie LF8) na 3-tonowym podwoziu Opel Blitz model A – czyli z napędem wszystkich kół. Niestety nie można mieć pewności czy jest to produkt Opla, bo na licencji produkowany był również jako Mercedes Benz L 701. Zabudowa o drewniano-metalowej konstrukcji przypomina nadwozie produkowane przez Magirusa. Nie mam jednak pewności co do oryginalności, bo szczegóły nie są dobrze widoczne, a przedni prosty zderzak też nie pasuje do fabrycznego wyposażenia.
Wracając do samochodu straży zakładowej cukrowni z Pruszcza – podwozie z kołami tego wzoru może pochodzić od 2-4 tonowego samochodu IHC Serie D model z 1938r., lub Serie K – modele od 1941-45r. (Pojazdy takie w znacznych ilościach były dostarczane do ZSRR w ramach umowy o pomocy wojennej, a także po wojnie do Polski przez UNRRA). Samochód ten posiada bardzo charakterystyczne kulkowe tylne światła odblaskowe (widoczne są one na przesłanych mi fot. tyłu samochodu na białych polach namalowanych na płycie poniżej ramy podwozia). Takie odblaski były stosowane również w niektórych modelach samochodów Dodge. Na tych zdjęciach widać też niemieckie przenośne zwijadła węży tłocznych. Pozdrawiam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group