Dawny Gdańsk

Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Szosa Warszawa - Gdynia

Krzysztof - Pon Sty 01, 2007 7:30 am
Temat postu: Szosa Warszawa - Gdynia
Bartosz B. napisał/a:


Może jeszcze informacja o "autostradzie" Warluubie - Skórcz - (Gdynia), którą zamieściłem już na innym forum:

Dzięki życzliwości Macieja Oksienia („Nowe Drogi”) nareszcie dowiedziałem się jaka była historia drogi Warlubie – Skórcz – Lubichowo – (Gdynia). Sprawa została opisana w „Drogownictwie” nr 1/87. Prace ziemne z Warlubia do Lubichowa wykonano w latach 1937-38. W 1939 roku miała powstać betonowa nawierzchnia (wtedy w Polsce coś tak egzotycznego jak trzypasmowa autostrada obecnie) o szerokości 6 metrów na odcinku Warlubie – Skórcz (do drogi Osie – Skórcz). Prace przerwała wojna w związku z tym w środkowym i końcowym odcinku pozostało kilka nieukończonych kilometrów. Odcinek Skórcz – Lubichowo był przewidziany do realizacji w 1940 roku. Na finał czeka po dziś dzień. Co ciekawe droga ta była realizowana jako wojewódzka. Zgaduję, że może po ukończeniu miała stać się państwową (krajową). W ramach usprawnienia tego szlaku przebudowano też drogę Nowa Karczma – Egiertowo (jezdnia o szerokości 5 metrów z bruku, materiał z okolicy, który się nie sprawdził). Jechałem tam kiedyś i pamiętam, że raczej omija ona domy, jest dość nudna krajobrazowo i dość szybko się ją pokonuje. Powstała też nowa droga Tuchom – Chwaszczyno – Gdynia (dziś DK20) także 5 metrów szerokości, bruk ze Szwecji. Wracając do „autostrady” Warlubie – Skórcz to wcale nie realizowała ją firma Puricelli S.A. Tylko polska „Ołtarzew”. Włosi jednak rzeczywiście modernizowali inne drogi w okolicy (np. DK22). A np. „Drogomost” zrealizował brukowy przejazd przez Zblewo, co do dziś można oglądać na nieużywanym od 1941 roku odcinku przy skrzyżowaniu DK22 z DW214.
Obrazek

Dwa lata temu oglądałem (wtedy dla mnie tajemnicze) niedokończone prace budowy szosy Warszawa - Gdynia koło Lubichowa. Tej jesieni byłem tam ponownie i przedstawiam kilka zdjęć nasypów i wykopów tej inwestycji.

Krzysztof - Pon Sty 01, 2007 7:56 am

I jeszcze zdjęcie z góry, z paralotni. Wyraźna lina trasy szosy.
Lit. "K" oznacza linę kolejową (też nie dokończoną): Berlin, Prusy Wschodnie przez: Człuchów, Lubichowo, Smętowo, Kwidzyń, Myślice.
"most" na drodze Lubichowo - Zelgoszcz pod który nie mieszczą się wysokie TIR-y. Od strony Zelgoszczy jest dla nich wykonana specjalna pętla do zawracania :II

Bartosz B. - Wto Sty 02, 2007 11:00 am

:==

Cytat:
Lit. "K" oznacza linę kolejową (też nie dokończoną): Berlin, Prusy Wschodnie przez: Człuchów, Lubichowo, Smętowo, Kwidzyń, Myślice.


Jaki odcinek uznaje się za niedokończony?

malgos - Wto Sty 02, 2007 11:24 am

Cytat:
Kwidzyń


:bang: jaki Kwidzyń, jaki Kwidzyń :rwie_wlosy:

Kwidzyn jest :tuptup: :amen:

Krzysztof - Wto Sty 02, 2007 9:32 pm

Przepraszam za "Kwidzyń" :oops: :oops: :oops:


Cytat:
Jaki odcinek uznaje się za niedokończony?

Pomimo dużego zaawansowania jest niedokończona.
- Na, chyba, całej trasie nie położono drugiego toru.
- Na tym odcinku (Lubichowo - Smętowo) nie wykonano przebudowy starszej, lokalnej trasy. Nie przebudowano mostów na linię dwutorową (nie tylko tego koło Zelgoszczy), nie złagodzono łuków. Koło Skórcza i, chyba, Starej Jani obok do ...? używanej linii są pozostałości porzuconych w 1918 takich prostujących trasę prac.
- Uważając inwestycję za niedokończoną mam na myśli również nie wykonanie (nawet nie rozpoczętych prac) magistrali za Myślicami. Nic nie ujmując tej miejscowości (pamiętam ją jak stacja miała jeszcze 5 peronów) planowano z pewnością jakąś kontynuację.

jarek - Wto Sty 02, 2007 11:32 pm

Zawsze fascynowała mnie ta trasa (autostarada) jak nazywali ja w Osieku.
Tam urodziła sie moja Babcia. Kiedy przyjeżdżałem w tamte strony zawsza chciałem poznać historię tej trasy. Jeżeli ktoś ma skan z tego artykułu z 87 roku i mógłby mi go przesłać na mój e-mail to będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam
Jarek
jaroslaw.sidorczuk@neostrada.pl

Krzysztof - Pią Sty 05, 2007 12:07 am

To chyba ostatnie zdjęcie z trasy Warszawa - Gdynia.
Drogowskaz w Egiertowie.

Bartosz B. - Nie Lis 06, 2011 3:14 pm

Gazeta Kościerska, nr 145, 1938: http://pbc.gda.pl/dlibra/...2E73F79709D1-45 na stronie 2 "Autostrada przez Szwajcarię Kaszubską"
Krzysztof - Sro Sie 26, 2020 9:43 am

Kociewie skrywa przedwojenną matkę polskich autostrad
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,98579,26240749,kociewie-skrywa-przedwojenna-matke-polskich-autostrad.html?fbclid=IwAR0djE7gvvgO4WnV5de-WXjNLDOeiFFmkhD_GAmPtB25dWtmYW4KbD-A1hk


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group