Dawny Gdańsk

Materialne ślady przeszłości - Dzwon kolejowy

Nauticus - Czw Lis 23, 2006 10:24 pm
Temat postu: Dzwon kolejowy
Dzwon pochodzi prawdopodobnie z dworca w St. Albrecht lub Guteherberge. Czy ktoś ma zdjęcia tych dworców ? W jakich sytuacjach używano dzwonu na stacji kolejowej ?
Mikołaj - Pią Lis 24, 2006 2:00 am

ech, Zoppoter...
Marcin - Sob Lis 25, 2006 12:48 pm

To z okazji Dnia Kolejarza odświeżę wątek. :)
Piękne "znalezisko" z Królewskiej Kolei Wschodniej :D napisz coś o nim więcej (gdzie, kiedy, kto, czyj :wink: ).

Jedną z form łączności i sygnalizacji na kolei były ówcześnie dzwony sygnałowe. Stawiano je zazwyczaj przy posterunkach dróżniczych (umieszczano je zwykle w drewnianych budkach) - i stanowiły podstawę sygnalizacji dla dróżników odpowiedzialnych za sterowanie zwrotnicami, obsługę rogatek oraz utrzymanie toru.
Dzwony sygnalizacyjne były podłączone do linii telegraficznej, za pomocą której "dzwoniono" nimi z najbliższej stacji.

Według przepisów sygnalizacji Ostbahn z 1851 roku:
dwie serie po 12 uderzeń dzwonu awizowały odejście pociągu z najbliżej stacji z kierunku Berlina, jedna seria - z kierunku przeciwnego (Królewca). Trzy serie były sygnałem, że do następnego rozkładowego pociągu ruchu na linii nie będzie, a dróżnicy mogą udać się do domów.
Jeszcze innego rodzaju sygnały stosowano na posterunkach dróżniczych przy mostach (m.in. Tczew, Malbork):
dwa podwójne uderzenia oznaczały nakaz zamknięcia ruchu pieszych, zwierząt i wozów na moście; 3 podwójne uderzenia były sygnałem zwrotnym potwierdzającym przejezdność mostu. W odpowiedzi na niego odprawiano pociąg, nadając dróżnikowi sygnał 4 podwójnych uderzeń. Nastawiał on semafor w położenie "wolna droga", a po przejściu pociągu nadawał do stacji sygnał zwrotny - 5 podwójnych uderzeń. Następny most był powiadamiany drogą okrężną przez swoją stację. Dwie serie po 6 podwójnych uderzeń dzwonu oznaczały przerwę w ruchu pociągów.

Z tego co kojarzę to tego typu dzwony sygnałowe nie miały formy klasycznej - były raczej czaszami – i wykluczałoby to tego typu zastosowanie.
Tak jak piszesz będzie to dzwon stacyjny lub dzwon sygnałowy z parowozu.
Do przepisów dotyczących tych dzwonów (jeszcze ;) ) nie dotarłem – ale będę szukał. :)

seestrasse - Sob Lis 25, 2006 4:14 pm

:==
Nauticus - Nie Lis 26, 2006 10:47 pm

Dzwon po II Wojnie Światowej używany był w szkole do ogłaszania rozpoczęcia i zakończenia, lekcji i przerw. W latach sześćdziesiatych wyparł go dzwonek elektryczny. Kiedy i jak trafił do szkolnictwa - nie wiem. Marcinie :== , informacje o używaniu dzwonów na stacjach Królewskich Kolei Wschodnich bardzo ciekawe. Wg mojej oceny zasięg słyszalności tego dzwonu to od 0,5 do 2,0 km.
feyg - Pon Lis 12, 2007 10:01 pm

A propos dzwonu i dzwonów sygnałowych o których wspominał Marcin swego czasu, to na pewno nie jest sygnałowy dzwon stacyjny. Te bowiem miały zupełnie inny kształt i były montowane u szczytu cylindra który mieścił wszystkie mechanizmy i przykryty był charakterystycznym szpiczastym szpiczastym daszkiem. Etatowym producentem tychże była w Prusach firma Siemens&Halske. O dzwonach sygnałowych był swego czasu artykuł w periodyku "Koleje Małe i Duże" w numerze 1/2002
http://www.kmd.pl/1_2002.php
Kilka przykładów bliższych i dalszych. Jak widać rangę stacji wyznaczała również liczba dzwonów sygnałowych...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group