|
Dawny Gdańsk
|
 |
Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Wąskie tory na Kaszubach.
penetrator - Sro Lis 01, 2006 12:53 pm Temat postu: Wąskie tory na Kaszubach. Jakie zadanie pełniła wąskotorówka między dzisiejszym
Barkoczynem a dawną "Ober Polen".
Fragment mapy z 1936r.
Roman - Sob Lis 03, 2007 10:19 pm Temat postu: Re: Wąskie tory na Kaszubach. Trzeba bedzie zrobic wizje lokalna ale na pierwszy rzut oka wydaje sie ze przewozono nia zwir do Nowego Barkoczyna.
marcin.klan - Pią Lut 19, 2010 5:54 pm
penetrator, Co to za mapa dokładnie? Mieszkam w Lubaniu od urodzenia, znam okolice jak własną kieszeń, jednak nie kojarzę żadnych śladów po torach. Jeśli ktoś wie więcej na temat wąskotorówki w tym regionie to proszę o kontakt. Jak zejdą śniegi to wybiorę się na poszukiwania jej śladów.
Łukasz - Pią Lut 19, 2010 8:06 pm
To jest WIG-ówka 1:100 000; a gwoli ścisłości, na tych mapach w ten sposób nie oznaczano generalnie wąskotorówki, lecz kolejkę gospodarczą lub tramwaj.
2xM - Pią Lut 19, 2010 8:12 pm
marcin.klan napisał/a: | Co to za mapa dokładnie? | Przedwojenna polska mapa WIG w skali 1:100 000: http://www.mapywig.org/m/...ZYNA_300dpi.jpg
Dokładniej południowy odcinek trasy można prześledzić mapie 1:25 000: http://www.mapywig.org/m/...elki_Klincz.jpg
Domyślam się, ze była to jedna z wielu kolejek gospodarczych funkcjonujących w okresie międzywojennym (na mapie: http://www.mapywig.org/m/...1925_300dpi.jpg z 1925 r. na podstawie mapy niemieckiej z 1918 r. nie jest ona zaznaczona).
Korzystając z http://maps.geoportal.gov.pl widać, że zachowała się równia po ładowni, w miejscu styku z linią normalnotorową. Większość dawnej trasy to obecnie drogi gruntowe. Jeśli będziesz miał czas na eksplorację, chętnie przeczytamy Twoją relację (najlepiej ze zdjęciami) .
Dodam jeszcze, że linia jest zaznaczona na powojennej mapie amerykańskiej z 1959 r (co ciekawe, tym razem jako normalnotorowa, co jest raczej mało prawdopodobne).
http://www.lib.utexas.edu...2044-nn34-4.jpg
Z "przyczyn obiektywnych" ciężko ocenić, na ile te informacje były aktualne (o czym zresztą poinformowano na marginesie).
Edit:
Przejrzałem jeszcze niemieckie mapy (stąd: http://igrek.amzp.pl/mapindex.php?cat=TK25 ) i kolejka nie jest zaznaczona na żadnej mapie sprzed I Wojny Światowej. Nie zaznaczono jej również na mapie z 1925, choć to akurat nie koniecznie oznacza, że jej tam nie było (mapa została sporządzona na podstawie wcześniejszych materiałów). Pojawiła się natomiast na Grossblatt z 1942 r. (opracowanej częściowo na podstawie polskich map z 1936 r.): http://www.mapywig.org/m/...russ-Czersk.jpg . Myślę, że można wstępnie założyć (oczywiście to tylko domysły), że kolejka funkcjonowała od połowy lat '20 (początek lat '30 nie sprzyjał tego typu inwestycjom) i dotrwała do II WŚ. Czy działała po wojnie?
Hamburger - Sob Lut 20, 2010 5:01 pm
Jeszcze fragment mapy okolic Kościerzyny - kolejka wąskotorowa koło Lubiany. Czy ktoś posiada jej dane, może natrafił już na jakieś fotki ?
2xM - Sob Lut 20, 2010 6:12 pm
Hamburger napisał/a: | Czy ktoś posiada jej dane, może natrafił już na jakieś fotki ? | Tylko tyle:
http://www.berlinka.pcp.pl/koscierzyna.html (pod koniec strony).
Hamburger - Sob Lut 20, 2010 6:50 pm
Serdeczne dzięki. Przynajmniej jest jakiś ślad.
Bartosz B. - Nie Lut 21, 2010 7:05 pm
Na ten temat powinno jeszcze być w internecie więcej. Np. archiwum grupy dyskusyjnej pl.misc.kolej z okolic 2003/2004 roku. Chyba też jakieś archiwalne zdjęcie gdzieś było. Trzeba poszukać też tu na FDG, na Pomorskie Forum Eksploracyjne, może na Wolne Forum Gdańsk. Było o tym, było. Starsi ludzie w okolicach Gostomia dobrze pamiętają tę wąskotorówkę.
classix - Nie Lut 21, 2010 7:34 pm
Hamburger napisał/a: | Serdeczne dzięki. Przynajmniej jest jakiś ślad. |
Ja też intersuje tym , o wąskotorowy trasach.
Według mnie po wojnie brano kamienie z niedokończonej autostrady ale być może też żwir.
Jak widzimy trasa prowadzila przy drogach, Wieprznica-Gostomie oraz z kierunku Wieprznica do Łubiany.
A jeszcze powinne być widoczny odcinek torów od asfaltowej drogi do stacji Łubiana.
Tak po wojnie
Tak teraz.
Hamburger - Nie Lut 21, 2010 10:53 pm
Tak kamienie - bardzo prawdopodobne do zakładu zlokalizowanego przy szosie Kościerzyna - Korne. Tam była przeładownia z/na wagony normalnotorowe, jeszcze dziś widać jakieś pozostałości. Piękna jest ta fotka feldbahny z trakcją konną ! Gratuluję. Na kolejce tej w latach 60. pracował parowóz Las 4282 z 1955 r.
Na tej poprzedniej kolejce (Nowy Barkoczyn) do początku lat 60. pracowały dwa parowozy: z kotłem O&K nr 13399 z 1940 r. oraz Rheinische Maschinenfabrik w Düsseldorfie nr 622 z 1925 r., a potem także maszyna serii Las (?)z kotłem nr 1855 z 1956r.
classix - Nie Lut 21, 2010 11:12 pm
Trzeba na wiosnę zatrzymać w Grabówku i zrobic wycieczkę dawną trasą Nowy Barkoczyn - Górna Polska.
Popatrzeć nietylko co zostało po trasie ale widoki.
marcin.klan - Pon Lut 22, 2010 2:28 pm
Po przeprowadzeniu wywiadu wśród najstarszych mieszkańców Lubania zagadka wydaje się być rozwiązana.
Kolej została wybudowana na potrzeby transportu kamieni (do budowy bunkrów dróg itp) z okolic jeziora Kamiony przez Lubań aż do Barkoczyna, gdzie prawdopodobnie były przeładowywane na inne pociągi i jechały dalej. W 1939 roku podobno już nie funkcjonowała, była powoli rozbierana. Jej budowę finansował również właściciel ziemski mieszkający w Lubańskim "pałacu" stojącym do dziś.
Istniała również odnoga tej linii kolejowej - jej trasa prowadziła na wschód od Lubania (w stronę Nowej Karczmy). Skrzyżowanie torów mieściło się ok 100m od miejsca, w którym stoi teraz lubański kościół.
Jak już stopnieje śnieg w lasach wybiorę się na poszukiwania dokładnego szlaku tej wąskotorówki i wrzucę tu zdjęcia z wyprawy.
Hamburger - Pon Lut 22, 2010 7:04 pm
Zanim jednak śniegi stopnieją proponuję pójść za ciosem i popytać najstarszego mieszkańca o istotne szczegóły - gdzie stacjonował tabor, co było koniem pociągowym, może ktoś ma jakieś fotki ? Ot, widoczny kawałek lokomotywy lub wagonik. Poza tym nazwisko tego dziedzica (?), który sfinansował budowę kolejki, może szerokość toru i całkowitą długość torów da się jakoś określić ?
Qba - Pon Lut 22, 2010 7:18 pm
Jakieś ćwierć wieku temu na podobne wagoniki i tory można się było natknąć w lesie między Kartuzami a Łapalicami - służyły do przewozu gliny do łapalickiej cegielni.
feyg - Pon Lut 22, 2010 7:21 pm
Te zdjęcia już kiedyś wrzucał Sabaoth - to może być któraś z tych kolejek (parowóz wyprodukowały zakłady Orenstein & Koppel):
marcin.klan - Pon Lut 22, 2010 10:45 pm
Więcej informacji raczej nie uda się od niego wyciągnąć.
Właściciel ziemski nazywał się Herleman (nie wiem czy napisałem poprawnie).
Jest o nim wzmianka w tekście o Lubaniu na Wikipedii.
classix - Pon Lut 22, 2010 10:59 pm
Planie mam obejrzec tą trase ,zawsze przejedzalem jak jedzily ,teraz chyba nieczynna.
Pisze o Łapalicach.
Z tej fotki ,to są odcinka kolejowego Nowy Barkoczyn - Góra Polska ?
Hamburger - Wto Lut 23, 2010 12:10 pm
Trudno jednoznacznie powiedzieć z jakiej kolejki na Kaszubach są te zdjęcia. Gdyby komuś udało się odcyfrować numer parowozu (z tabliczki umieszczonej na budce maszynisty widać napis Orenstein & Koppel), to byłbym w stanie na 90% określić która to kolejka. Same wagoniki sugerują kolejkę w Mojuszu, parowóz na Nowy Barkoczyn, dlatego prosiłem Marcin.Klan o zebranie więcej szczegołów. Nie ma we wsi już żadnych (zdrowych na umyśle) 85 letnich dziadków ?
Łapalice to odrębny temat - w latach 60. i 70. była tam kolejka 600 mm o długości ok. 1,5 km od cegielni do urobiska gliny na południowy wschód od zakładu. W połowie trasy kolejka przecinała w poziomie pod kątem ca 45° szosę Kartuzy - Sierakowice i nieraz widywałem składy do 10 wagonów-koleb załadowanych gliną, mknących w poprzek drogi. Koniem napędowym były lokomotywki WLs40. W odwrotną stronę - do urobiska wagoniki były pchane, gdyż na koncu linii nie było możliwości objechania składu.
Hamburger - Wto Lut 23, 2010 3:00 pm
Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg.
Hamburger - Wto Lut 23, 2010 3:04 pm
Nieco rozjaśniona tabliczka na parowozie:
Qba - Wto Lut 23, 2010 6:24 pm
Hamburger napisał/a: | Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg. |
O super! ja widziałem już tylko zardzewiałe wagoniki i rozkręcone tory porzucone w lesie. Ciekawe czy jeszcze tam stoją czy je złomiarze zniknęli ? ;)
classix - Sro Lut 24, 2010 7:56 pm
Hamburger napisał/a: | Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg. |
Tyle map jest ale zadna nie pokazuje.
Hamburger - Sro Lut 24, 2010 8:22 pm Temat postu: Zagadka A teraz zagadka - kolejka cegielniana w pełnej krasie, gdzie wykonano to zdjęcie ?
pumeks - Sro Lut 24, 2010 8:24 pm
Blisko Gdańska, hmmm.... Bysewo?
Hamburger - Sro Lut 24, 2010 8:34 pm
Tak. Brawo. Widzę że na "niektórych" nie ma mocnych....
Łukasz - Czw Lut 25, 2010 12:58 pm
Super fotki. Czy takie kolejki jeżdżą jeszcze gdzieś w naszych stronach?
Hamburger - Czw Lut 25, 2010 2:30 pm
Do 2000 r. pracowała kolejka w Bysewie, poniższa mapka ilustruje przebieg jej trasy. Ciekawostką jest że w 1936 r. cegielnia ta nie miała żadnej kolejki, ale w okolicy było kilka innych o dość rozbudowanych układach torowych.
W 2007 r. działała jeszcze kolejka cegielniana z Niezabyszewie koło Bytowa. Trzebyby sprawdzić, czy AD 2010 jeszcze kursuje.
Najciekawsza, chyba jeszcze istniejąca tego typu kolejka przemysłowa znajduje się w Krakulicach koło Łeby. Jest to kolejka torfowa również o prześwicie toru 600 mm i posiada nawet małe wagoniki do przewozu osób ! Biegnie przez ciekawy teren, w pobliżu lasu nadmorskiego i ma dość rozbudowany układ torowy o długości ca 3,5 km.
Hamburger - Czw Lut 25, 2010 3:15 pm
Dla porównania fragment mapy z 1936 r.
Hamburger - Pią Lut 26, 2010 9:30 pm
Okazuje się że kolejki przemysłowe mogą być przydatne turystom zmotoryzowanym w ich trudnych chwilach życiowych: widoczny na zdjęciu samochód, w pogoni za kolejką cegielnianą, wpadł w jakąś dziurę w ziemi. O wydostaniu się z niej o własnych siłach nie było mowy. Na szczęście za chwilę obok przejeżdżała kolejka cegielniana, maszynista odczepił wagony i za pomocą liny wyciągnął samochód z pułapki.
Hamburger - Wto Mar 16, 2010 9:04 pm
Jeszcze dwie kolejki torfowe na starej mapie
luban - Wto Lut 11, 2014 3:37 pm Temat postu: kolej chyba dokladnie nie znasz lubania, wydaje mi sie ze ta mapa tez nie jest calkiem dokladna przedwojenne tory szly inaczej niz jest na tej mapie
.
|
|