Dawny Gdańsk

Akademia Rzygaczy - Dworce Langfuhr, Oliva, Zoppot, Kielau

Zoppoter - Czw Maj 13, 2004 12:03 pm
Temat postu: Dworce Langfuhr, Oliva, Zoppot, Kielau
W dyskusji o dworcu przy bramie Oliwskiej Pumeks zapytał:
pytanie dodatkowe: czy budynki dworcowe w Oliwie (istniejący), Sopocie i Wrzeszczu (znane ze zdjęć archiwalnych) powstawały od razu w 1870 r., czy może ich budowa była rozłożona w czasie?

Trochę poszperałem w moich amatorskich szpargałach (czyli Albumy z serii "Był sobie..." i "Świat Kolei") tudzież w czeluściach wiedzy osobistej i doszedłem do wniosków takich:

Dworce te były zbudowane według jednego projektu. Projekt składał się z czegoś w rodzaju "segmentów", które "składało się" w różnych kombinacjach, co pozwalało uzyskac budynki o kształcie i wielkości dostosowanych do lokalnych potrzeb. Budynki te budowano od razu w latach 1869 - 1870, były to typowo dla Prus i Pomorza budynki z czerwonej nietynkowanej cegły, okna miały łuki pełne (na parterze) lub takie płasko-ścięte (na piętrze). Dworzec w Sopocie został (zapewne później) otynkowany od strony miasta i zaopatrzony w indywidualne detale, przez co wydaje się być innym niż identyczne dworce we Wrzeszczu i w Oliwie (patrz zdjęcia w albumach "Wrzeszcz", "Oliwa", "Dawny Sopot"). Jednak układ i kształt okien zdradza ścisłe pokrewieństwo tych budynków.
Dworce w Oliwie i we Wrzeszczu (w tych albumach) można rozróżnić jedynie po otoczeniu. We Wrzeszczu jezdnia była bardziej oddalona od schodów wejściowych niz w Oliwie. To umożliwiło urządzenie przy budynku czegoś w rodzaju ogrodu, który rozdziela byudynek od chodnika.
Podobnie jak w Sopocie, dworzec w Chyloni (Kielau) został później otynkowany i prawdopodobnie trochę przebudowany, ale kształt jego środkowej piętrowej części też jest identyczny z pozostałymi omawianymi dworcami.

NIe mam zdjęć, ale moja wzrokowa pamięć każe mi wyrazić sugestię, że wedle tego samego projektu zbudowano również dworce w Redzie (Rheda), Wejherowie (Neustadt) i w Lęborku (Lauenburg). Dworce w Redzie i w Lęborku szczęśliwie uniknęły otynkowania, więc o ile rzeczywiście sa z tego samego projektu, to można w ich przypadku obejrzeć pełen oryginał...

Marcin - Czw Maj 13, 2004 12:36 pm

I ilustracje do postu Zoppotera. :D
Zoppoter - Pią Maj 14, 2004 8:59 am

Marcin napisał/a:
I ilustracje do postu Zoppotera. :D


Oo, Ty też Świat Kolei kupujesz?

Pumeksowe pytanie o te oliwskie dworce zaczyna powodowac straty u mnie. Materialne i moralne. Kiedy z ogniem w oczach przeglądałem wczoraj kolejny raz ponad 70 numerów Świata Kolei, to przyszło dziecko i rzekłszy "Tata, zobacz tu jest parowóz" naderwało mi jeden z egzemplarzy (strata materialna). A Żona widząc jak od trzech dni uważnie studiję ciągle te same szpargały zaczyna na mnie dziwnie patrzeć i stara sie nie wchodzić mi w drogę... (strata moralna)

No ale dogrzebałem sie zdjęć i informacji z Redy. Tamtejszy dworzec jest z 1910 roku, ale wygląda na to, że mimo upływu 40 lat nadal stosowano ten sam zunifikowany projekt. Z kolei w artykule o SKM trafiłem na zdjęcie dworca w Wejherowie. Daty budowy nie podano, ale jego wygląd potwierdza moje wcześniejsze przypuszczenia. Zwłaszcza, że zdjęcie jest z lat 60-ych, a na budynku nie ma jeszcze polskiego tynku.

Marcin - Pią Maj 14, 2004 9:39 am

Cytat:
Oo, Ty też Świat Kolei kupujesz?

Też. :D Również jestem miłośnikiem kolei - chociaż baaaardzo amatorsko.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group