|
Dawny Gdańsk
|
 |
Gdańsk - Sopot - Gdynia - Gdański dworzec i jego bracia
rispetto - Wto Mar 07, 2006 12:06 pm
Czy ta pocztówka czegoś Wam nei przypomina?
stumar - Wto Mar 07, 2006 12:56 pm
Cytat: | Czy ta pocztówka czegoś Wam nei przypomina? |
Trochę przypomina, trzeba by zobaczyć też bardziej współczesne zdjęcie dworca w Opolu.
seestrasse - Wto Mar 07, 2006 3:14 pm
stoi do dziś
http://www.opole.pl/turystyka/trasy.html
Sabaoth - Wto Mar 07, 2006 6:22 pm
A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu. Kiedyś były nawet o tym artykuły w 30 dniach.
Zoppoter - Wto Mar 07, 2006 6:31 pm
Sabaoth napisał/a: | A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu. Kiedyś były nawet o tym artykuły w 30 dniach. |
Te artykuły z 30 Dni dotyczyły podobnych projektów, ale to podobieństwo wynikało raczej z mody, dotyczyło ogólnej bryły budynków, ale inne było ich wykończenie.
Natomiast wielokrotnie budowano identyczne budynki dworcowe na wielu stacjach na konkretnej linii - po prostu stworzono jeden projekt dworca okreslonej wielkości dla calej linii. Tak było na przykład z Hinterpommersche Bahn, gdzie jednakowe dworce postawiono na stacjach Langfuhr, Oliva, Zoppot, Kielau, Rheda, Neustadt i chyba Lauenburg. Podobnie ma sie rzecz z lokalnymi liniami, np. Arys - Lyck (Orzysz - Ełk), tam jest bodaj 5 al;bo szesc stacyjek po drodze, na kazdej stoi identyczny budynek. PKP tez stosowały taką unifikację: tak zwana magistrala węglowa miała przygotowane bodaj 3 projekty dworców różnych wielkosci.
Ale duże stacje jak w Gdańsku czy w Opolu miały swoje indywidualne projekty. Dworzec w Opolu miałem przyjemnośc zwiedzac kilka lat temu. Podobieństwo do dworca gdańskiego jest uderzające, ale nie pod wzgledem układu stacji czy też bryły całego budynku. Podobieństo jest w detalach architektonicznych samego budynku i wiat peronowych. Wygląda to tak, jak by obydwa dworce zostały zaprojektowane przez tego samego architekta.
parker - Wto Mar 07, 2006 6:35 pm
Cytat: | A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu |
Choćby Colmar, Luxemburg i Krefeld
Zoppoter - Wto Mar 07, 2006 6:40 pm
parker napisał/a: | Cytat: | A mało to miast na świecie miało dworce budowane według tego samego projektu |
Choćby Colmar, Luxemburg i Krefeld |
No tak, ale to sa własnie przykłady podobnych brył, przy zupełnie odmiennych detalach i wykończeniu. Nie wystarczy wieża (zresztą zupełnie inna w kazdym z tych budynków) do stwierdzenia, że dworzec jest podobny do gdańskiego.
Wręcz przeciwnie, to dworzec w Opolu - bez zadnej wiezy - jest znacznie bardziej do naszego podobny.
parker - Wto Mar 07, 2006 7:21 pm
Podobna bryła - podobny główny budynek z charakterystycznym półkolistym oknem i wieża o podobnej wysokości i kształcie - pomimo różnicy detali (i być może zupełnie odmiennego "klimatu") stwarza wyraźne podobieństwo. Każdy z tych budynków jest inny, ale nie sposób tego nie zauważyć
Może w Opolu zabrakło im pieniędzy na wieżę
Sabaoth - Wto Mar 07, 2006 7:23 pm
Tak jak piszesz Zoppciu, prawdopodobnie projektował oba dworce ten sam architekt.
danziger - Wto Mar 07, 2006 7:32 pm
Wspomniane przez Parker (i 30 dni, o ile pamiętam) budynki mają podobny cały układ - wieza, hala główna i budynki "pomocnicze".
A dworzec w Opolu, to z tego co widzę prawie identyczna hala główna, ale cały układ (nie tylko brak wieży) już inny.
Te dworce z 30 dni projektował zdaje się ten sam architekt, byc może dworzec w Opolu też - tylko, ze zamówienie było na dworzec w innej skali, czy układzie więc zamiast powielać schemat powielił jeden element i detale.
parker - Wto Mar 07, 2006 7:58 pm
Te które ja wymieniłam, wzięłam z książki "Gust gdański" - może autor artykułu z 30 dni jest ten sam Ale nazwisko architekta u mnie nie zostało podane, niestety.
rispetto - Sro Mar 08, 2006 8:45 am
Widząc te dworce w Colmar i Krefeld nie mam dejavu, natomiast widząc ta opolską pocztówkę od razu rzuciło mi się w oczy to "coś", czyli
Cytat: | Podobieństo jest w detalach architektonicznych samego budynku |
Zoppoter - Sro Mar 08, 2006 11:00 am
rispetto napisał/a: | Widząc te dworce w Colmar i Krefeld nie mam dejavu, natomiast widząc ta opolską pocztówkę od razu rzuciło mi się w oczy to "coś", czyli
Cytat: | Podobieństo jest w detalach architektonicznych samego budynku | |
No właśnie. A na peronach to wrażenie sie wzmaga...
fritzek - Sro Mar 08, 2006 12:29 pm
Kiedyś słyszałam o tym, że gdzieś w Japonii stoi wierna kopia naszego dworca. Ktoś coś wie o tym?
Zoppoter - Sro Mar 08, 2006 12:41 pm
fritzek napisał/a: | Kiedyś słyszałam o tym, że gdzieś w Japonii stoi wierna kopia naszego dworca. Ktoś coś wie o tym? |
O tym tez było w 30 Dniach. Ale ona nie jest aż taka wierna, jakkolwiek to rzeczywiście było inspirowane naszym dworcem. To chyba jest tamtejszy pałac slubów, czy cos w tym rodzaju.
stumar - Sro Mar 08, 2006 2:44 pm
Sabaoth napisał/a: | Tak jak piszesz Zoppciu, prawdopodobnie projektował oba dworce ten sam architekt. |
Nie jestem pewien ale czy dworca głównego w Gdańsku nie projektował czasem Albert Carsten
jayms - Sro Mar 08, 2006 6:35 pm
Gdański dworzec projektowali Aleksander Ruedell,Paul Thoemer i Georg Cuny.A pałac ślubów, który został zbudowany na podobieństwo naszego dworca znajduje się w mieście Imari na wyspie Kiusiu.
stumar - Sro Mar 08, 2006 6:42 pm
Cytat: | Gdański dworzec projektowali Aleksander Ruedell,Paul Thoemer i Georg Cuny. |
Teraz pozostaje sprawdzić kto projektował dworzec opolski.
Sabaoth - Sro Mar 08, 2006 6:43 pm
A'propos dworca, właśnie dostałem pocztówkę z dworcem, znane ale trochę inne ujęcie. Z okazji "mieżdunarodnowo dnia raboczich żenszczin" skan pocztówki w lepszej rozdzelczości dostępny jest tu
feyg - Sob Sie 16, 2008 10:26 pm
Świat niezadrutowany
P.S. Mam nadzieję że tego jeszcze nie było...
Mpudello - Wto Sie 19, 2008 11:51 am
Wspaniałe ujęcie Feyg
Wielkie dzięki
|
|