Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Doki plywajace w Gdansku i Gdyni

AvM - Pią Lut 17, 2006 11:28 am
Temat postu: Doki plywajace w Gdansku i Gdyni
Gdanskie doki w 1913 roku

Goverment
ImperialFloating Dock 6000t 323.7/322.0x75.5x1.0x14.9

J.W.Klawitter
Dok zelazny 2600t 237.6x54.0x?x16.4

Gdanskie doki w 1933 roku

The International SB & E Co., Lim.
Dock No 1 zelazny 8000t zbud 1880 426x85x25
Dock No 2 stalowy 3500t zbud 1916 394x66x24.6
Dock No 3 stalowy 1400t zbud 1910 246x60.6x18
Ponton No 1 stalowy 2500t zbud 1918 393x45x118
Ponton No 2 stalowy 2500t zbud 1918 393x45x118
Ponton No 3 stalowy 2500t zbud 1918 393x45x118

F. Schichau GmbH
Dock No 1 stalowy 2 sekcyjny 3200t 338/282x62.4x19
Dock No 2 stalowy 2 sekcyjny 1200t zbud 1906 226x47.3/41.4x12.4

Klawitter Werftgetriebsges. mbH & Co.
Dock kompozytowy (bud mieszanej) zbud 1904 2600t 237.6x54x16.4

A. & W. Wojan schiffwerft , Troyl
Dock stalowy 950t zbud 1915 262.6x35.5x12.6

AvM - Pią Lut 17, 2006 11:42 am

W 1904 J.W.Klawitter, Danzig zbudowal dok 3000 t
dla Klawitter nr. stoczniowy #290

1854 Klawitter zbudowal dok dla Koenigliche Werft, Danzig

AvM

AvM - Pią Lut 17, 2006 3:02 pm

Dock 2
- czyli ten maly 600 t dla torpedowcow
Byl zbudowany w 1903 przez KW Danzig

AvM

AvM - Pią Lut 17, 2006 3:05 pm

Tu za akademii Rzygaczy dok duza Nr 1 6000t



AvM

AvM - Pią Lut 17, 2006 3:33 pm

Wg.
"Die Geschichte der Koeniglichen/Kairselichen Werft Danzig 1844-1918"

Dok I byl zbudowany 1878/9 przez "Gutehoffnungshütte" (GHH) . W koncu 1989 byl z Kilonii poprzez Hamburg sprzedany do belgii.
Dok III - byl to dok dla U-botow
Dok IV 3-3500t zamowiony w 1916 byl zbudowany przez "Gutehoffnungshütte" (GHH) na Holmie
i zwodowany w 3.11.1917r.
W 1916 byly tez dostarczone 2 Pontony
Dok V dla U-bootow byl zamowiaony w 1918 roku nie byl zbudowany
podobnie jak 5 pontonow zamowionych 5.11.18 w MAN i GHH

AvM

AvM - Pią Lut 17, 2006 9:18 pm

Stocznia Gdynska miala w 1933
Dok zelazny zbud 1882 2600t
328/317x48.9x15.5 stop (na blokach)

wedlug Czeslawa Jerysia
Budownictow Okretowe w Gdyni 1920-1945
byl to wydzierzawiony dok o nosnosci 2500t
Ale co to byl za dok i co sie z nim stalo po upadku stoczni.
U Jerysia jet tez zdjecie wlaczenia doku do eksplotacji
i kilka innych slabej jakosci (min okladka)
Byl podobno bardzo wolny. Losow na razie nie
udalo mi sie ustalic.

AvM

roland - Pią Lut 17, 2006 11:36 pm
Temat postu: Doki
Celem uzupełnienia tematu przedstawiam wam fragment zdjęcia z roku 1945 z pływającym dokiem
AvM - Sob Lut 18, 2006 4:03 pm

Danziger przeslal mi na priv takie zdjecie doku dla torpedowcow.
(Dock 2)

AvM

AvM - Sob Lut 18, 2006 4:29 pm

Dock III mial 2 dzwigi obrotowe o nosnosci 2-4 tony.
Czy to ten ze zdjecia Rolanda.

AvM

AvM - Sob Lut 18, 2006 5:02 pm

Zdjecie 1Dok dla U-bootow (tak podpisano u Stavorinusa)
Zdjecie 2 VINETA w doku

AvM

AvM - Sob Lut 18, 2006 5:44 pm

Dock III tzw "Abschleppdock" lub "Abschleppe für U-Boote"
byl zbudowany w 1910 w stoczni Howaldtswerke, Kilel #521
75,0x18,5x5,5m nasnosc normalny 900t lub 2x450t max. 1400t

Zastanawialem sie skad noscosc Doku I jako 8000t
A w 1917 roku budowa #34 Bruckanbau Flender zbudowala
przedluzenie doku o 2000t

Gutehoffnungshütte zdudowala dla KW, Danzig:
#1 (1881) Pontondock 6000t
#16 (1917) Hebewerk 3500t
#17/19 (1917) Einsetzponton 2500t
#24 (1919) Hebewerk 3500t
#25 (1919) Einsetzponton 2500t

#1 dla KW Danzig byl pierwszym dokiem wykonanym
przez ta firme, NB istniejaca do dzis.

#24,25 nie byly dostarczone co sie z nimi stalo znajde.

AvM
PS Niestety na tak powaznej pracy jak Stavorinusa nie mozna sie do konca oprzec
jjakby wyrywkowoopisuja dzialanosc KW Danzig

AvM - Sob Lut 18, 2006 8:35 pm

Dock I stoczni Blohm und Voss , Hamburg skladal sie z 3 sekcji
1-sza wodowana 31.5.1881
2-ga wodowana 14.6.1881
3-cia wodowana 28.6.1881
3000t nosnosc 33,00m szerokosci razem 2.1.1882 w sluzbie
w 1929 sprzedany

LRS (lloyd Register 1930/31) podaje juz dok w sluzbie Stoczni Gdynskiej
Ale czy to ten ?

AvM

AvM - Nie Lut 19, 2006 8:37 pm

Od znajomego wlasnie dostalem:

Andrzeju,
dokumenty CAW, akta KMW
I.300.21.434
Dok plywajacy Stoczni Gdynskiej: 110x15,4 m, bud. 1888 r. Blohm&Voss
wartosc obecna (lata 30.) - 100 tys. zl, wartosc jako zlom - 60 tys. zl.
I.300.21.42
informacja gen. Borowskiego (1920) o sytuacji w Stoczni Gdankiej mówi o
wyprzedawaniu przez stocznie wyposazenia w obawie, ze wpadnie ono w rece
Polaków.
Wymienia 4 doki: Nr 1 (5800 t), Nr 2 (800 t) który zakupila stocznia Wojana,
jednak chce zamiast niego dok Nr. 3, Nr 3 (1400 t), Nr 4 (3000 t + 3 pontony
po 2400 ton). Cena ostatniego doku to 3 mln 400 tys. marek.
Pozdrawiam
Janek

Slaw - Nie Lut 19, 2006 9:57 pm

Dodam do tematu tą oto fotkę wykonaną w latach 20.
poz.Slaw

AvM - Nie Lut 19, 2006 10:33 pm

A nie masz zdjecia (dobrego) doku z Gdyni ?
Ani Stoczni Wojana ?

AvM

Slaw - Nie Lut 19, 2006 10:57 pm

Tak aby było widać szczegóły w środku - to nie .
I jeszcze dok Gdyński .
poz.Slaw

pumeks - Wto Lut 21, 2006 4:26 pm

Trzy zdjęcia z okresu międzywojennego – o ile nie ma błędów w podpisach, to wszystkie ze stoczni Danziger Werft. Na trzecim – w doku polski "Dar Pomorza" !
AvM - Czw Lut 23, 2006 10:01 am

Pumeks, super zdjecia, dzieki! Slaw przeslam mi tzez super fotki polskich okretow dokowanych w Gdasnku.

Na trazie o doku w Gdyni , przezyl do wojny.
Dalsze jego losy sa na razie nieznane.

AvM

AvM - Pon Lut 27, 2006 9:27 pm

Niemiecka baza w Gdyni (Gotenhafen) byla bardzoo rozbudowana

Deutsche Werke Gotenhafen jak sie stocznia wtedy nazywala
przeznaczono

1) Schwimmdock A - najprawdopodobnniej maly 500t dok
b. Stoczni Marynarki Wojennej

1) W 1942 roku sprowadzono z Kilonii (Kiel) dok
Schwimmdock B = 40,000t
-zniszcziony w nalocie 18.12.1944 bombowcow amerykanskich

2) Pod koniec 1942 roku dok o nosnosci 70,000t
= Schwimmdock C
-zniszcziony w nalocie 18.12.1944 bombowcow amerykanskich

3-4) Byly jeszcze 2 mniejsze doki
4000t zbudowany przez Lübecker Flenderwerke #336 w 1942 r.
6000t

5) Podnosnik z 3 pontonami po 2000t kazdy

Lübecker Flenderwerke #288 zbudowala w
1941 5500 t dok sla Danziger Werft

AvM - Pon Lut 27, 2006 9:29 pm

Ugoda (tzn. dyktat sowiecki) między Polską a ZSRS z 25 sierpnia 1945 roku w sprawie podziału poniemieckich urządzeń do dokowania staków i okrętów - doków pływających i pontonowych przewidywała dla Polski:

Gdańsk:
Dok pływający* o nośności 6000 t, 144x27 m;
Dok pływający* o nośności 2700 t, 93x24,2 m;
Dok pływający o nośności 2500 t, 74x20 m;
Podnośnik pontonowy o nośności 1400 t, 75x18,3 m;
2 pontony o nośności ~1000 t;
3 pontony* o nośności 2000 t, 92x16 m.

Doki i pontony oznaczone gwiazdką zostały "wypożyczone" do Libawy, nie wiem, czy wróciły.

Gdynia
Dok pływający o nośności 6000 t, 144x26 m;
Dok pływający o nośności 1500 t, 80x18 m;
Dok pływający o nośności 400 t, 52x8,3 m;
Podnośnik pontonowy ("Hebewerk") o nośności 2500 t, 74x20 m;
2 pontony o nośności 1700 t należące do tego podnośnika.

JB

W 1947 byly wg Lloyda (zostawione przez Niemcow ?)
Wszystie w posiadaniu Zjednoczenie Stoczni Polskich:

Gdansk:
Dok No.2 stalowy 9000t zbud 1943
511.9x118.0x28 (na blokach)
Dok No.1 stalowy 1400t zbud 1910
246.0x60.6x15 (na blokach)
Ponton No.1 stalowy 1700t zbud 1939
301.9x52.6x18.0
Ponton No.2 stalowy 1700t zbud 1939
301.9x52.6x18.0

Gdynia
Dok stalowy 6000t zbud 1943
476.0x101.3
Dok stalowy 2700t zbud 1938/9
286.0x95.3
Dok stalowy 500t zbud 1937
167.6x36.6
Ponton stalowy 1700t zbud 1939
274.0x61.0
Ponton stalowy 1700t zbud 1939
274.0x61.0


W Rejestrze PRS z 1957-58 roku jest spis doków, pontonów, podnośników i slipów (wg. stanu na 1.12.1957). Pominiemy te ostatnie:

Stocznia Gdańska
Dok Nr 3 - nosność użytkowa 1500 t, długość całkowita 75,00, szerokość całkowita 23,7

Gdańska Stocznia Remontowa
Dok 8000t - 8200 t (nomnalnie 8000 t); 156,0 x 26,0 m; 2 dźwigi 10t
Dok-ponton - 1700 t; 92,0 x 20,0 m

Stocznia Komuny Paryskiej
Dok Nr 1 - 8200 t (nominalnie 6000 t); 156,0 x 26,0 m; 1 dźwig 10t
Dok-ponton - 1700 t; 91,4 x 19,4 m

Gdyńska Stocznia Remontowa
Dok 1200 t - 1200 t; 91,4 x 19,4 m
Dok-ponton - 1700 t; 93,0 x 19,5 m

Szczecińska Stocznia Remontowa
Dok Nr III - 4000 t (nominalnie 2700 t); 93,0 x 31,2 m; 1 dźwig 7,5t
Dok Nr IV - 700 t (nominalnie 900 t); 58,0 x 22,0 m
Dok Nr II - 400 t (nominalnie 650 t); 46,2 x 22,5 m

Rybacka Baza Remontowa Świnoujście
Dok 850 t - 850 t; 69,1 (długość podporowa) x 18,0 m

AvM

roland - Sro Mar 01, 2006 7:20 pm

Znalazłem ciekawe zdjęcie , nie dotyczy to tematu doków ale jest pokrewne.
przedstawia dźwig w Gdańsku , podobno największy na świecie.

parker - Sro Mar 01, 2006 10:57 pm

roland napisał/a:
Znalazłem ciekawe zdjęcie , nie dotyczy to tematu doków ale jest pokrewne.
przedstawia dźwig w Gdańsku , podobno największy na świecie.


Wielki dźwig stoczni Schichaua

pumeks - Pią Mar 03, 2006 10:23 am

A czemu myślicie, że największy na świecie?
W Hamburgu był bardzo podobny, też 250-tonowy.

roland - Pią Mar 03, 2006 12:05 pm

taki był podpis pod zdjęciem.
pumeks - Pią Mar 10, 2006 11:54 am

Załączam dwa zdjęcia z Hamburga - wygląda to jak dwa rózne dźwigi, ale może to złudzenie - na jednym jest "Deutschland", na drugim "Wilhelm Gustloff". I jeszcze jedno z Kilonii, z tym, że tamtejszy dźwig był chyba nieco mniejszy.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group