|
Dawny Gdańsk
|
 |
Gdańsk - Sopot - Gdynia - Wlasciciele statkow
AvM - Czw Lut 09, 2006 10:27 am Temat postu: Wlasciciele statkow Ponizej lista wlasciciel statkow, czesto talkojednej barki lub motorowki z Gdanska i Okolic
Trudno ich nazwac armatorami. Czy ktos moze wic cos wiecej o nich, jest w stanie podsc dokladne
adresy losy po 1945, itd.
Albert Becker, Danzig
Emil Behrenz , Danzig ,Schфferi 18
Johann Bekusch, Danzig, Weichselstrasse 12
Gustav Bloda Einlage b.Danzig
Richard Blum , Danzig, Hirschtrasse 7
Gerhard Brode, Danzig, Bastion Ochs
Burnicki , Danzig
Johann Cichotzki, Danzig
Dilengawski, Danzig
Josef Deutschendorf, Danzig
Paul Erdmann ,Danzig ,Bleihof
Otto Erdmann ,Danzig , Holm 8
Max Fobianski ,Danzig
Wladyslaw Fobianski ,Danzig
Bruno Fobianski ,Danzig
Rudolph Freitag ,Danzig
Robert Grќtzmacher ,Danzig
Paul Greiser ,Danzig , Plankengasse 15
Richard Grety ,Danzig , Plankengasse 8A
Gustav Grety ,Danzig , Plankengasse 9
Irene Grety und Herbert Winkler , Danzig
Otto Gherke , Stutthof
Heinrich Gottenmeyer, Danzig, Metzerstrasse 2
Otto Gottenmeyer, Danzig,
John Gohl , Danzig, Olivastrasse 26A
Johann Gortz, Danzig
Paul Grќbner , Danzig, Paul Benecke weg 24
Kurt Hoffmann, Danzig
Otto Herbert , Danzig, Eintrachtchtstr. 6
Richard Hirsch, Danzig
Franz Jantzen,. Danzig, Rennerstiftsgasse 1c
Paul Koschke, Stutthof
Adolf Kruger , Danzig, Wilhelmplatz 5
Falix Krќger, Danzig
Heinrich Kurek, Danzig
Franz Kurek, Danzig
Leo Kossmann, Danzig
Arthur Krause, Danzig
AvM
AvM - Czw Lut 09, 2006 4:46 pm
Pomililem sie zamiast Grety powinno byc Crety
Ta rodzina pochodzaca z Mewy (Moewe) kolo Tczewa
posiadala holowniki wislane.
Richard Crety ,Danzig , Plankengasse 8A
Gustav Crety ,Danzig , Plankengasse 9
Irene Crety und Herbert Winkler , Danzig
byl jeszcze
Willi Crety ktory posiadal holownik EMMA
AvM
Gustav Crety wrocilpo wojnie do Mewy
i ozenil sie tam z Amalia Ziolkowska.
AvM
seestrasse - Czw Lut 09, 2006 4:48 pm
Cytat: | z Mewy (Moewe) kolo Tczewa |
chodzi o Gniew, prawda?
AvM - Czw Lut 09, 2006 5:37 pm
Tez mi sie tak wydaje mam nawet zapisane
Crety Gustav, Gniew
AvM
pumeks - Sob Lut 11, 2006 5:19 pm
To po niemiecku było Mewe, a nie Moewe.
AvM - Sob Lut 11, 2006 6:57 pm
2 ga czesc.
Lothar Laser Danzig Brausedenweg 12
Johann Lipke
Josef Lipke
Johann lengowski
Walter Ladbahn Danzig Saspstrasse 31a
Paul Lengowski Danzig
Karl Marks Danzig Schlifgasse 8
Max Mietchen Danzig Plankengasse 8
Josef Meyerowski Danzig
Gerard Neumann , Danzig, Trumpturm 5
Norbert & Strenlu, Stutthof
Fritz Quram, Danzig, Saspenstrasse 30a
Johann Orlowski, Danzig,
Andrzej Omnieczynski, Danzig,
Samuel Philipp, Pnegalina
Gustav Pohlmann, Danzig, Milchkannengasse 21
Marianne Pohlmann, Danzig,
Franz Preukschat, Danzig, Burgstrasse 14
Panninsky & Sohn, Danzig, Langgarten 82
Pestka Franz, Danzig, (Biala Gora)
Brunio Pischke , Danzig, Norderstr. 3/4
Hermann Porsch, Danzig,
Bruno Prillwitz, Danzig, Weichselstr 13
Paul Rautenberg , Danzig, Altstadt Groben 96
Otto Runde , Danzig, Alte Ross 4
William Runde, Danzig, Olivarstrass. 24
Erich Runde , Danzig, Phippstr. 4
Eduard Streu, Danzig, Plankengasse 16
Johann Senger, Pnegaunz
Peter Senger, Lakendorf/Gr. Werder
Johann Saidowski, Danzig, Badelschwinng 2
Hermann Schmidt , Danzig, Nehrungerweg 2
Leo Wittkowski, Danzig, Plankengasse 1
Ernst Wanderlich , Danzig, Brabank 226
Andreas Wojan , Danzig, Troyl
Johann Wickland, Danzig,
Albert Zimmermann, Danzig, Wallgasse
pumeks napisał/a: | To po niemiecku było Mewe, a nie Moewe. |
Masz racje :-)
Szukam informacji, zdjec o tychludziach i ich statkach.
AvM
Szkuta - Sro Lut 22, 2006 3:05 am
A ci armatorzy Cię nie interesują ?
Od wojny na dnie Zatoki Puckiej, w rejonie Osłonina, spoczywają wraki czterech niedużych, drewnianych żaglowców towarowych z przełomu XIX i XX wieku. Dopiero niedawno jednak udało się je zlokalizować i zidentyfikować archeologom podwodnym z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.Do wybuchu wojny małe żaglowce eksploatowane były przez armatorów kaszubskich z Rewy. Jeszcze w okresie międzywojennym pod polską banderą żeglowało po Zatoce Gdańskiej dziesięć takich jedno- lub dwumasztowych statków. Ich macierzystą przystanią była Rewa, którą już na niemieckich mapach z ubiegłego stulecia oznaczono, jako mały port morski, choć w rzeczywistości były tam tylko pomost przeładunkowy i kotwicowisko żaglowców. Większość kaszubskich statków uległo uszkodzeniom lub całkowitej zagładzie na kotwicowisku rewskim w latach 1939-1945, a jeden przebudowano po wojnie na kuter rybacki.
- Sporządzając morską dokumentację archeologiczną penetrujemy dokładnie niektóre akweny, wykorzystując m.in. fotografie lotnicze i sonary, elektroniczne urządzenia do wykrywania obiektów podwodnych - mówi Iwona Pomian, kierownik Działu Poszukiwań i Badań Podwodnych CMM.
- Następnie nanosimy na mapy pozycje wszystkich historycznych obiektów podwodnych. Często też sami schodzimy pod wodę, aby obejrzeć jakieś znalezisko. W ten sposób natrafiliśmy cztery wraki żaglowców rewskich, leżące w Zatoce Puckiej, pomiędzy Osłoninem a Beką.Przed trzydziestu laty płetwonurkowie z gdyńskiego klubu Kotwica odnaleźli i spenetrowali powierzchownie pokład jednego z wraków rewskich, który był pozostałością żaglowca "Helena". Wydobyli wtedy z niego lornetkę, kompas i trochę elementów wyposażenia pokładowego. Eksponaty te trafiły do muzeum morskiego.- Postanowiliśmy ponownie odnaleźć wrak "Heleny". Odszukaliśmy nie tylko ten żaglowiec, ale także leżący obok kadłub "Katarzyny" oraz zalegające nieco dalej wraki "Erwina" i "Eugenii". Znaleźliśmy również pozostałości dawnego drewnianego pomostu przeładunkowego - dodaje Pomian.Jacek SieńskiKaszubska żeglugaRozwojowi lokalnej żeglugi towarowej w rejonie Zatoki Gdańskiej sprzyjał brak połączeń drogowych pomiędzy miejscowościami nadbrzeżnymi i na Mierzei Helskiej. Nie bez znaczenia były też niższe koszty przewozów morskich.Już przed sześciu wiekami w okolicy Beki i Rewy przeładowywano na małe żaglowce drewno, spławiane wcześniej rzeką Redą.
W późniejszych stuleciach statkami takimi transportowano, pomiędzy portami leżącymi nad Zatoką Gdańska, torf i materiały budowlane. W XIX wieku niedużymi żaglowcami przewożono do Gdańska piach i żwir pozyskiwany z dna Zatoki Puckiej, a także - głazy i cegły.Nie było przypadkiem, że ośrodkiem lokalnej żeglugi nad Zatoką Gdańską była kaszubska miejscowość Rewa. Zadecydowało o tym jej dogodne położenie nad głęboko wcinającą się w ląd zatoczką, osłoniętą tzw. szperkiem, czyli piaszczystą mierzeją.
ŻAGLOWCE Z REWY
Nazwa -- rok budowy/rok przebudowy -- długość -- armator
1. "Anna" ------------- 1901 ------------------- 13,1 m --- Antoni Pioch
2. "Ekonomia" ------- 1906 ------------------- 11, 8 m -- Franciszek Marek
3. "Erwin" ------------ 1874/1902 ------------ 13, 8 m -- Jan Długi
4. "Eugenia" --------- 1905 ------------------- 12, 4 m -- Franciszek Bigot
5. "Helena" ---------- 1872/1906 ------------ 13, 6 m -- Józef Długi
6. "Henrietta" ------- 1853/1907 ------------ 14, 3 m -- Augustyn Markowc
7. "Henryk" ---------- 1869/1904 ------------ 14, 2 m -- Klemens Długi
8. "Leopold" ---------- 1910 ------------------ 13, 3 m -- Michał Markowc
9. "Marta" ------------ 1862/1905 ----------- 17, 6 m --- Franciszek Voss
10. "Tersa" ----------- 1907 ------------------- 12, 8 m -- Jan Długi
(o zaznaczonych moge powiedzieć więcej - to moj dziadek i pradziadek)
Cztery żaglowce zbudowano w Rewie i wszystkie dziesięć tam przebudowano. Pozostałe sprowadzono do Rewy z portów niemieckich i skandynawskich. Iwona Pomian, kierownik Działu Poszukiwań i Badań Podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku:
- Wraki rewskich żaglowców należałoby odsłonić i dokładnie zbadać. Trudność polega na tym, że leżą one kilkaset metrów od brzegu i na małej głębokości. Nie możemy więc podpłynąć do nich naszym statkiem badawczym "Kaszubski Brzeg", gdyż ma on zbyt duże zanurzenie. Badania trzeba będzie prowadzić z lądu, w oparciu o bazę nurkową założoną na płytko zanurzonym pontonie. Musimy znaleźć sponsora, który pokryłby koszty takiej ekspedycji i badań prowadzonych od strony lądu. Postaramy się zainteresować tym środowiska kaszubskie, bowiem znalezisko jest świadectwem wielowiekowych tradycji morskich Kaszubów.
Winda "Katarzyny" według relacji Iwony Pomian, archeologa morskiego, z czterech wraków żaglowców kaszubskich, spoczywających na dnie Zatoki Puckiej, w najlepszym stanie znajduje się kadłub "Katarzyny". Mimo pokrywającej go warstwy glonów, roślinności podwodnej i pąkli, widać wyraźnie wystające z piachu dennego burty z wręgami oraz fragmenty pokładu z windą kotwiczną, lukami i nadbudówką. Zapewne na wszystkich czterech wrakach jest wiele ciekawych obiektów, które powinny wzbogacić zbiory Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.(JAS)
Źródło: Dziennik Bałtycki Autor: (JAS) 8 luty 2000
Piotr Durrandir - Pon Lis 20, 2006 9:43 pm
Ktoś ma więcej danych na temat Antoniego Piocha ?
Identycznie nazywał się mój dziadek mojego pradziadka tyle ze on mieszkał według moich danych w Rotmance; na pewno około 1878.
Szkuta - Czw Sty 03, 2008 12:29 am
Piotr Durrandir napisał/a: | Ktoś ma więcej danych na temat Antoniego Piocha ? | O ile dobrze pamiętam, to o takiej osobie z Rewy wspominała moja mama
ninha - Czw Sty 07, 2021 8:05 pm
Cześć!
Moim pradziadkiem był Albert Becker i pochodził z Gdańska. Był także właścicielem statku. Może to Albert Becker, którego tutaj szukamy?
Niewiele wiem o jego przeszłości przed 1945 rokiem. Znam datę urodzenia, rodziców i ich rodziców itp., Jego rodzeństwo i jego pracę, żony i własne dzieci z pobytu w Gdańsku. Może ktoś ma więcej informacji na temat Alberta Reinholda Beckera sprzed 1945 roku i chciałby do mnie napisać?
Przepraszam za język. Użyłem Tłumacza Google, ponieważ nie mówię po polsku.
wiele pozdrowień
pumeks - Czw Sty 07, 2021 8:21 pm
Za język nie musisz przepraszać, bo tłumacz Google przełożył wszystko perfekcyjnie.
W Danziger Einwohnerbuch 1937-1938, a także Danziger Einwohnerbuch 1942 znalazłem tylko: Becker Albert Arb(eiter?), Heubuder Straße 45.
ninha - Czw Sty 07, 2021 8:31 pm
Wielkie dzięki!
Najnowsze informacje o miejscu zamieszkania, jakie znalazłem w dotychczasowych dokumentach, to: Auf dem Kutter Kaporn (1928). :-)
Będę teraz kontynuował badanie Heubuder Strasse.
pumeks - Czw Sty 07, 2021 9:12 pm
Obecny adres to ul. Sienna 45. Teraz są tam jakieś firmy związane z żeglugą (znalazłem Sail Service Sp. z o.o., chyba wytwarzają żagle), ale przed wojną był w tym miejscu chyba tartak - Sägewerke GmbH. Może więc jednak ten Albert Becker, cały czas pod tym adresem (znalazłem go też w Adreßbuch für Danzig und Vororte 1920) to inna osoba niż Twój pradziadek.
|
|