|
Dawny Gdańsk
|
 |
Materialne ślady przeszłości - Fragmenty większej całości?
pumeks - Pią Kwi 22, 2005 3:27 pm Temat postu: Fragmenty większej całości? Coś znalazłem, nie wiem co
Leży to-to prawie w centrum Miasta, wielkie kamienne bloki (z braku podziałki użyłem leżącego w pobliżu standardowego opakowania po napoju wieloprocentowym), ładnie obrabiane, wyglądają na cokolwiek - może nawet na fragmenty jakiegoś zdemontowanego pomnika ale żaden mi się nie kojarzy. Na ostatnim zdjęciu (chyba słabo to widać) próbowałem pokazać, że między dwoma kamiennymi elementami tkwi fragment jakiejś blachy, może tabliczki - niestety, nie miałem szans tego wyciągnąć.
wrangla - Pią Kwi 22, 2005 3:34 pm Temat postu: Re: Fragmenty większej całości? Intrygujące znalezisko
Gdzie to dokładnie leży?
Może wspólnymi siłami trzeba do tej blachy dotrzeć...
Makabunda - Pon Kwi 25, 2005 8:58 am
Szczególiki poproszę! Mam już pewną hipotezę. Ale za nim się z nią wychylę musze zlustrować wszystko in situ.
pumeks - Pon Kwi 25, 2005 9:02 am
To jest mniej więcej to samo miejsce, z którego robiłem to zdjęcie:
czyli teren pomiędzy Okopową a niedoszłym peronem SKM Gdańsk-Urząd Wojewódzki.
Makabunda - Pon Kwi 25, 2005 9:07 am
No to podejrzewam, że najopóźniej w najbliższy weekend ten trawnik będzie sie roił od ludzi. Ludzi z rzygaczami kłutymi na piersiach siną farbą
pumeks - Pon Kwi 25, 2005 9:15 am
Tam jeszcze znalazłem taki kamienny słupek - niezupełnie to widać na zdjęciu, ale na jego szczycie jest wykuty równoramienny krzyżyk.
Makabunda - Pon Kwi 25, 2005 9:29 am
Nie wiem na 100% czy słupek z krzyżykiem ma coś wspólnego z pozostałymi obiektami ale z pewnościa jest to pozostałość po jakimś obiekcie inżynierskim typu wiadukt nad torami. JEst ten kamień pozostałością sieci geodezyjnej. Bardzo często (choć nie wiem czy jest to reguła odnosząca sie do obiektów wszystkich typów) w okolicy obiektu umieszczano takie punkty aby było możliwe łatwe nawiązanie do sieci geodezyjnej w czasie budowy i eksploatacji obiektu. Przy obiektach mostowych można a też znależć repery (znaki wysokościowe), których zadaniem było umozliwienie łatwego śledzenia osiadań i odkształceń obiektów.
Nie chcę się rozpędzać z resztą domysłów do czasu wizji lokalnej.
Sabaoth - Pon Kwi 25, 2005 9:59 am
Ta linijka w ksztalcie butelki jest ciekawa. Wyglada na stara
Makabunda - Pon Kwi 25, 2005 10:06 am
Sabaoth napisał/a: | Ta linijka w ksztalcie butelki jest ciekawa. Wyglada na stara |
Późne rokokoko.
A tak całkiem na serio to jakaś przynajmniej kładeczka nad torami tam chyba była. Jeszcze nawet pozostałości przyczółka od strony Kanałau Raduni w postaci betonowego bloku się ostały.
dago - Czw Maj 05, 2005 11:00 pm
Słupek z krzyżykiem to znak geodezyjny, być może nie na swoim miejscu. Bez znaczenia dla "sprawy".
Pozdrawiam.
Makabunda - Czw Maj 05, 2005 11:40 pm
Byłem w poniedziałek na miejscu. Konsultuję z mostowcami ewentualne pochodzenie elementów kamiennych, bo według mnie najprawdopodobniej były one jednymi z elementów obiektu mostowego.(tzw ciosy). Przeglądnę obrazki gdańskich mostów. Może nacoś się natknę.
Poza tym jest w tamtej okolicy niezły b...l. Wygląda na to, że urządzono tam sobie małe wysypisko odpadów budowlanych w środku miasta.
Wydaje mi się, że natknąłem się też na słupek kilometrowy nieistniejącego torowiska. Wygląda na to że kamień jest "tamtejszy". Zdjęcie załączam,
Zoppoter - Pią Maj 06, 2005 1:56 pm
Makabunda napisał/a: | Wydaje mi się, że natknąłem się też na słupek kilometrowy nieistniejącego torowiska. Wygląda na to że kamień jest "tamtejszy". Zdjęcie załączam, |
Ale zaraz. Kolejowego torowiska? To znaczy, gdzie go znalazłeś?
Bo przy tramwajach to takich słupków nie stawiano raczej...
pumeks - Pią Maj 06, 2005 2:31 pm
Kolejowego, chodzi o miejsce między obecną Okopową a torami kolejowymi, na wysokości komendy wojewódzkiej policji. Tam pewnie były jakieś przesunięcia torów, kiedy budowano wiadukt nad torami w ciągu Armii Krajowej.
Zoppoter - Pią Maj 06, 2005 2:34 pm
pumeks napisał/a: | Kolejowego, chodzi o miejsce między obecną Okopową a torami kolejowymi, na wysokości komendy wojewódzkiej policji. Tam pewnie były jakieś przesunięcia torów, kiedy budowano wiadukt nad torami w ciągu Armii Krajowej. |
Trudno to wykluczyć... A przystanek Petershagen to nietam był?
pumeks - Pią Maj 06, 2005 2:37 pm
Myślę że był ok. 300-400 metrów dalej na południe. Gdyby był w tym miejscu to nazwano by go raczej Bischofsberg a nie Petershagen.
Zoppoter - Pią Maj 06, 2005 2:43 pm
pumeks napisał/a: | Myślę że był ok. 300-400 metrów dalej na południe. Gdyby był w tym miejscu to nazwano by go raczej Bischofsberg a nie Petershagen. |
Nooo, nazwa przystanku kolejowego to akurat nie musi świadczyć o jego położeniu...
A co stare plany miast na ten temat?
Gdanszczanin - Pią Maj 06, 2005 6:39 pm
Na mapie z 1947r dworzec jest na wysokości urzędu wojewódzkiego i nazywa się : Biskupia Góra . A i wg tej mapy wygląda jakby istniał wtedy wiadukt biegnący pod kątem prostym do torów , może to są jego pozostałości ? Byłoby to przedłużenie ulicy Augustyńskiego.
stary szkot - Pią Maj 06, 2005 11:46 pm
Cytat: | A i wg tej mapy wygląda jakby istniał wtedy wiadukt biegnący pod kątem prostym do torów |
I na przedwojennej mapie też go widać. Rozbiórkę tego wiaduktu pamiętam jeszcze z dzieciństwa. Wschodni przyczółek pozostał prawie kompletny min. do poł. lat siedemdziesiątych.
Ale to było przedlużenie ulicy Augustyńskiego.(ex Białowiejskiej), przy samym TM-E, a nie naprzeciw Urzędu Wojewódzkiego.
Zoppoter - Sob Maj 07, 2005 8:27 am
stary szkot napisał/a: | I na przedwojennej mapie też go widać. Rozbiórkę tego wiaduktu pamiętam jeszcze z dzieciństwa. Wschodni przyczółek pozostał prawie kompletny min. do poł. lat siedemdziesiątych.
Ale to było przedlużenie ulicy Augustyńskiego.(ex Białowiejskiej), przy samym TM-E, a nie naprzeciw Urzędu Wojewódzkiego. |
O prostopadlym wiadukcie w ciągu Białowiejskiej to pisano w 30 Dniach. Ale mię się rozchodzi o ewentualny związek tego znalezionego kamienia kilometrowego z przystankiem Petershagen. Wiadomo, ze w miejscu przystanku torowisko byłoy szersze niż na szlaku.
Nie znam za bardzo tego miejsca, dlatego pytałem Was, czy ten kamień jest w miejscu dawnego przystanku...
seestrasse - Sob Maj 07, 2005 4:44 pm
Białowiejskiej? a nie Białowieskiej???
stary szkot - Sob Maj 07, 2005 8:28 pm
Na moich dwóch planach pisze "Białowiejska".
Dziś skontaktowałem się z teściem, który w połowie lat 50 często korzystał z tego przystanku. On twierdzi, że przystanek był dokładnie pod wiaduktem. Dojścia na perony były obok wiaduktu. Przystanek nazywał się oficjalnie Biskupia Górka. Funkcjonował do budowy obecnego wiaduktu z Traktu na Okopową. Wtedy też rozebrano stary wiadukt, który w wyniku uszkodzeń wojennych był od wojny dla ruchu kołowego zamknięty.
seestrasse - Sob Maj 07, 2005 9:07 pm
Białowiejska, fakt. sorki
Makabunda - Pon Maj 09, 2005 8:35 am
Już wyjaśniam. Słupek, którego fotkę zamieściłem znajduje się raczej bliżej Komendy Policjim - dosłownie parę metrów od znalezisk Pumeksa.
Jakiś "kolejarz" musi odwiedzić to miejsce i je opisać bo jeszcze jakichś herezji tu nawygaduję. Niemniej słupek wygląda na kilometrowy. I jeszcze jedno. W tych krzakach widać ewidentnie rząd słupów betonowych. Niektóre jeszcze stoją, inne są wypatroszone przez złomiarzy z prętów zbrojeniowych. Nie wyglądają one jednak na słupy trakcyjne.
Co do elementów kamiennych to jadę dzisiaj na zwiad bo dostałem cynk, że podobne elementy można dostrzec na jednym z poznańskich mostów. Gdyby tak było bedziemy wiedzieć na jakie fragmenty konstrukcji mostu szukać na starych fotografiach.
Makabunda - Pon Maj 09, 2005 8:38 am
Teraz przyjżałem się załączonym powyżej planom. Widać na nich aż trzy mosty lub kładki w okolicy cmentarza. Ja bym w nich upatrywał pochodzenia naszych znalezisk.
|
|