Dawny Gdańsk

Na papierze, ekranie i w Mieście - Wyciąg krzesełkowy

parker - Sro Gru 08, 2004 12:33 pm
Temat postu: Wyciąg krzesełkowy
Mam wrazenie, że to kolejny wracający jak bumerang pomysł?

Wyciąg w poziomie

Sabaoth - Sro Gru 08, 2004 1:07 pm

A pomyslcie ilu turystow skorzystaloby z takiego wyciagu nad ul. Dluga :hihi: To jest bardziej atrakcyjne miejsce niz molo na Zaspie. A liny alternatywnie mozna rozciagnac tez miedzy wiezami Ratusza i kosciola Mariackiego.
pumeks - Sro Gru 08, 2004 2:21 pm

A gdyby odtworzyć kolejkę Wijbego z Biskupiej Górki w okolice Muzeum Narodowego? :D
parker - Sro Gru 08, 2004 2:23 pm

a była już jakas taka kolejka???
8O

Sabaoth - Sro Gru 08, 2004 2:29 pm

Cytat:
a była już jakas taka kolejka???

Byla, ale chyba nie krzeselkowa :hihi:

pumeks - Sro Gru 08, 2004 2:30 pm

Ale tylko towarowa. Zdaje się w 1645 roku. Wożono nią ziemię do usypania Bastionu Berg. Konstruktorem był niejaki Wijbe Adam (albo Adam Wijbe, bo do dziś nie wiadomo, co jest imieniem a co nazwiskiem). A sam bastion później przemianowano na Bastion Wijbego. Jest nawet rycina Wilhelma Hondiusa przedstawiająca tę kolejkę.

Co ciekawe, po jakichś 250 latach zastosowano bardzo podobne rozwiązanie techniczne, kiedy budowano Stocznię Schichaua (1889-1893). Wtedy było potrzeba mnóstwo ziemi żeby umocnić podmokły teren, i woziła tę ziemię kolejka linowa z Wroniej Górki (Krähenberg) ponad Wielką Aleją i linią "tylnopomorską" na teren przyszłej stoczni.

parker - Sro Gru 08, 2004 3:57 pm

Encyklopedia, słowo daję :)
Dzięki :)

knovak - Sro Gru 08, 2004 8:29 pm

Ta kolejka Wijbego jest uznawana za pierwszą na świecie. Gdzieś w Alpach, bodaj w Szawjcarii, jest muzeum kolei linowych i tam jest ona określana w ten sposób.
Marek Z - Czw Gru 09, 2004 12:34 am

Cytat:
Pan Maciej Drabarek - mieszkaniec Gdańska - wpadł na pomysł zbudowania wyciągu krzesełkowego, którego trasa miałaby przebiegać wzdłuż deptaku prowadzącego do mola w Brzeźnie. Stacja pierwsza znajdowałaby się przy al. Jana Pawła II, druga - przy deptaku nadmorskim.

Ja bym jeszcze zbudował drugą trasę. Od Auchana wzdłuż Kartuskiej, przez Hagelsberg, Stocznię, dalej przy Martwej Wiśle aż do Nowego Portu. (mógłbym dojeżdżać do pracy)
Później linię tą połączyłoby się z tą z Zaspy i przejażdżka jak się patrzy. Aaa.. i odwrotnie - ludzie z Zaspy mogliby dojeżdżać do Auchana.. :wink: :D

seestrasse - Czw Gru 09, 2004 12:36 am

Marku, to ja poprosze o odnoge (powiedzmy, dwa krzeselka) na Wonneberg :hihi:
Sabaoth - Czw Gru 09, 2004 9:34 am

Mozna z powodzeniem zastapic SKM wyciagiem krzeselkowym z odnogami na Chelm, Morene, Jelitkowo, molo w Sopocie i gdzie tylko chcecie :hihi:
Marcin - Czw Gru 09, 2004 11:15 am

Każdy z nas krzesła ma, więc wystarczy zamontować tylko linę. :hihi: :wink:
Grün - Pią Gru 10, 2004 12:38 am

Była kolejka - nawet ją któś narysował :)
parker - Pią Gru 10, 2004 12:55 am

tylko obrazka jeszcze brakowało :)
Marek Z - Pią Gru 10, 2004 4:28 pm

Cytat:
Mozna z powodzeniem zastapic SKM wyciagiem krzeselkowym

O ! To z trasą z Gdańska do Nowego Portu nie będzie problemu. Kolejki przestaną jeździć, a druty zostaną. Dorobi się tylko krzesła i rolki i sprawa załatwiona. W Porcie
przerzuci sie jeszcze linię nad kanałem, tak żeby turyści mogli zwiedzać Westerplatte.
Zgłaszamy gdzie trzeba projekt racjonalizatorski ? :hihi:

djjack - Pią Sie 21, 2015 1:25 pm
Temat postu: Odkrycie dawnych fortyfikacji gdańskich
4 listopada 1972 r. pojawiła się taka oto sensacyjna wiadomość w "Dzienniku Bałtyckim".
Anker - Sob Sie 22, 2015 8:44 pm

djjack napisał/a:
sensacyjna wiadomość

Tym węzłem komunikacyjnym było skrzyżowanie ówczesnej Trasy W-Z z ul. Okopową.
Zlikwidowano wówczas tkwiące pod ziemią pozostałości po średniowiecznej Bramie Karowej i póżniejszym Bastionie Karowym. Bastion Wijbego znajdował sie na wysokości dzisiejszego Urzędu Wojewódzkiego. Tow. redaktor z DB chyba czegoś nie doczytał.

Wiercipietek - Nie Sie 23, 2015 1:23 pm

Tow. redaktor w ogóle musiał być specyficzny. Stwierdzenie "podziemna przeszkoda w postaci skamieniałego muru" przypomina mi język mojego nauczyciela P.O.
Bardziej poruszająca jest chronologia badań "przeszkody w postaci" : najpierw młoty, potem konserwator.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group