Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tramwaje w Gdańsku
Autor Wiadomość
swiss 


Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 42
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 2:31 am   

Tangens napisał/a:
Pojęcia nie mam jak mogło stać się, że przez ponad 2 lata Was nie znalazłem.


a swego czasu zostawiłem tutejsze namiary na forum lechia.gda.pl :hihi:
Witamy wielkiego specjalistę!... nie tylko tramwajowego

:==
_________________
Forum Stary Pruszcz
 
 
Tangens 

Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 65
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 3:18 am   

swiss napisał/a:
Tangens napisał/a:
Pojęcia nie mam jak mogło stać się, że przez ponad 2 lata Was nie znalazłem.


a swego czasu zostawiłem tutejsze namiary na forum lechia.gda.pl :hihi:
Witamy wielkiego specjalistę!... nie tylko tramwajowego

:==

Choroba, muszę otworzyć okno, bo spalę się ze wstydu.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 9:17 am   

Co do datowania zdjęcia mijanki wątpliwości rozwiał pawel.45 (i sprostował mnie przy okazji - nie byłem pewny roku wycofania tablic starego typu; napisałem zresztą "chyba do 1961"). Co do samej tablicy rejestracyjnej też już chyba nie ma wątpliwości. Co do przystanku końcowego na Oruni - zawsze był na Gościnnej; od kiedy w postaci pętli, tego nie potrafię ustalić. Mijanka ze zdjęcia była między ulicami Serbską i Rejtana i na pewno nie był to przystanek końcowy. Natomiast w sprawie przystanku na rogu Lendziona: proszę uważnie czytać posty. Napisałem, że istniał jeszcze w drugiej połowie lat 70-tych, to znaczy że istniał również w czasie, gdy zrobiono te zdjęcia. Róznica polegała na tym, że pod koniec lat 50-tych przystanek był między jezdniami w obu kierunkach, natomiast po wybudowaniu osobnej jezdni w kierunku Sopotu znalazł się miedzy jezdnią w kierunku Gdańska a kamienicami na wysepce.
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 9:39 am   

A czy ma ktoś może zdjęcie mijanki w Brzeźnie, koło parku i WOC?
_________________
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 9:50 am   

Mijanka koło parku pojawia się na moment w filmie "Katz und Maus". Postaram się przygotować i zamieścić odpowiednie kadry.
 
Tangens 

Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 65
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 11:00 am   

Czekaj, nie nerwowo. Zaszło małe nieporozumienie. Myślałem, że chodzi o wysepkę tramwajową na przystanku. Stąd moje zdziwienie. Jak mogła jeszcze nie być wysepką, skoro jest i ludzie wsiadają do tramwaju? Teraz już wszystko jasne.
A co do Oruni to nie będę się sprzeczał, moją specjalnością jest Nowy Port. Jednak wydaje mi się mało prawdopdoobne aby skład dwóch wagonów silnikowych i to jeszcze typu 4N był podstawowoym na linii 6. Zresztą na tym zdjęciu http://www.forum.dawnygdansk.pl/files/t3.jpg są starsze wozy, a jednak przyczepa jest przyczepą.
Jesli chodzi o linie 6 to moim zdaniem była to najgorsza linia w mieście. Żółwie tempo, dużo mijanek. Tory raz bokiem, raz środkiem, a był nawet odcinek, że po bokach szły tory, a samochody jechały środkiem. Zaletą było to, że prawie się nie czekało na przystanku. Nie trzeba było gonić. Jeden odjechał, zaraz był drugi.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 1:37 pm   Tramwaj w Brzeźnie

Tak jak obiecałem. Lepszej jakości nie potrafię uzyskać, być może nawet nie da się, z powodu słabej jakości kopii filmu.

brz1.jpg
Plik ściągnięto 8180 raz(y) 57,23 KB

brz2.jpg
Plik ściągnięto 8180 raz(y) 51,47 KB

brz4.jpg
Plik ściągnięto 8180 raz(y) 51,59 KB

brz3.jpg
Plik ściągnięto 8180 raz(y) 53,95 KB

 
Tangens 

Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 65
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 1:41 pm   

heheh. Ostatnia mijanka w Gdańsku. No, może niezupełnie, bo jak pobudowano wiadukt to zarówno z Brzeźna jak i Nowego Portu wyjeżdżało sie po jednym torze, więc dwutorowy odcinek od przystanku przy WOC-u do lasku mozna by od biedy uznać za nieco dłuższą mijankę.
Wracając do mijanki Corzano, to jej ewenement polegał na tym, że była to mijanka bez przystanku. Ciekawe, czy jeszcze gdzieś w Gdańsku takowe były?
Chociaż właściwie co ja gadam? Ta, gdzie obecnie jest przystanek PCK, też była tylko mijanką. Ciekawe jaki był sens, skoro i tak co drugi tramwaj nusiał się tam zatrzymywać?

Oj, chyba Corzano nie o to chodziło. To jest wyjazd (wjazd) z Brzeźna, a nie mijanka. Mijanka była pół kilometra dalej. Wcześniej rzeczywiście była tam mijanka. Da się z filmu odczytać jakieś numery wagonów?
A o czym jest ten film?
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 1:57 pm   

Tangens napisał/a:
A o czym jest ten film?

o zwierzątkach dwóch :wink:
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 1:59 pm   

To chyba rzeczywiscie nie jest to, ale nic lepszego nie mam :roll:
Film jest ekranizacją noweli Grassa "Kot i mysz", a o numerach wagonów zapomnij.
 
Tangens 

Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 65
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 2:21 pm   

Jeszcze ciekawe dlaczego do piątki ludzie wsiadają z lewej strony? Fakt, że z prawej jest jezdnia (podobnie było przy Sterniczej), ale nie przypominam sobie takich praktyk, aby na dwa przystanki zmieniano drzwi. Tam gdzie ruch odbywał sie wahadłowo, to zamykało się drzwi i otwierało z drugiej strony na końcowych.
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 2:37 pm   

renekk, to nie o to mi chodziło, ale kadry są świetne i za nie bardzo dziękuję. :hurra:
A co do filmu, to jest DVD?
_________________
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 2:43 pm   

VHS skopiowany na płytę DVD
 
Tangens 

Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 65
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 6:21 pm   

No to zabieramy sie do nadrabiania zaległości.
Linia 5 (przed wojną 9) kursowała na trasie Nowy Port - Brzeźno - Krasickiego - Gdańska - Chrobrego - Pl. Komorowskiego - Waryńskiego. Tam jak już napisano w 2005 roku nie było pętli. Specjalny pracownik (na którego mówiono "szczepiarz" - pamietam go) odczepiał wagon silnikowy od doczepnego, silnik drugim torem mijanki wracał na początek Waryńskiego i z powrotem po swoją przyczepę koło rynku, tyle że już z drugiej strony. Następnie czekał na kolejny skład z Nowego Portu, aby włączyć się do ruchu. Był obowiązek mijania na mijankach, na tramwaj z przeciwka czekało sie do skutku, niekiedy bardzo długo, nie wiedząc co sie dzieje. Nie było sygnalizatorów świetlnych ani radiotelefonów, tym bardziej komórkowych. Ciekawym miejscem był Plac Komorowskiego, na którym przecinały się tory ósemki i piątki. I tylko sie przecinały, nie było zwrotnicy. Żeby z Waryńskiego dojechać wozem tramwajowym do obecnej al. Legionów, trzeba było jechać przez Nowy Port i Śródmieście.
Gdy zlikwidowano tory na Chrobrego piatkę puszczono przez Hallera i Mickiewicza do al. Legionów, gdzie była pętla u zbiegu z Kościuszki. Idąc więc ulicą Kościuszki widziało się tramawaj na Grunwaldzkiej, Legionów (Dzierżyńskiego), Chrobrego i Hallera (K. Marksa).
Potem przedłużono do Śródmieścia, czyli kursowała z Nowego Portu przez Brzeźno do Targu Węglowego.
Następnie skrócono trasę do Brzeźno - Śródmieście, a dawną trasę piątki z Portu na Lotnisko (tak nazywała się pętla przy Legionów) oznaczono linią 7. Potem zlikwidowano i reaktywowano na zupełnie innej trasie po wybudowaniu linii na Przymorze. Dalej już ktoś opisał jej dzieje. Niestety nie pozyła długo.
Jak napisałem w poprzednim zdaniu została zastapiona siódemką, więc może teraz o jej historii.
A więc najpierw jak już napisano był Targ Węglowy - Sopot.
Następnie przerwa i Targ Węglowy - Brzeźno.
Potem znów przerwa i Nowy Port - Lotnisko (kompletnie nie wiem dlaczego zmieniono im numerację).
Następnie przedłużenie przez zaspę i Przymorze do Jelitkowa.
Później zmieniono Jelitkowo na Oliwę.
W pewnym momencie w związku z remontem na Legionów lub Mickiewicza siódemkę z Oliwy skrócono do istniejącej wciąż pętli na Legionów, tyle, że trzeba ja było... obrócić w drugą stronę. Po remoncie siódemka wróciła na swoją trasę, a pętlę zlikwidowano. Siódemkę po kilku latach też.
Petla na Kolonii Uroda była końcowym przystankiem trzynastki i czternastki (do Oliwy). Gdy zlikwidowano tory na Chrobrego przedłuzono tasę na Hallera do Brzeźna. Czternastkę przedłużono do Brzeźna od razu, ale wkrótce została wyparta przez piętnastkę. Trzynastkę przedłużono nieco później. W tym czasie kursowała do Przeróbki.
Najwierniejsza swej trasie jest piętnastka. Od poczatku lat 60-tych praktycznie jeździ tą sama trasą. jedyna zmiana to wiadukt Nowy Port - Brzeźno i krótki epizod w latach 80-tych z przedłużeniem do Jelitkowa.


Szesnastka jeździła krótko istonie jako prawa (16P) i lewa (16L). To znakowanie dla pasażera miało znaczenie tylko na pętli w Oliwie, na każdym pozostałym przystanku wiadomo przeciez było w którą strone pojedzie. Potem jednak skrócono ją do Abrahama (Ogrodowej jak kto woli lub po prostu zajezdni we Wrzeszczu) i wtedy juz nie było bez znaczenia w którą stronę się jedzie.

Tramwaje nocne:
20 - Jelitkowo (lub Oliwa dokładnie nie pamiętam) - Siedlce
30 - Nowy Port targ Węglowy
40 (podobno istniała, niestety byłem zbyt mały żeby po nocach szlajać sie tak daleko od domu) Oliwa - Jelitkowo. Prawdopodobnie w pewnej chwili przedłużono 20 do Jelitkowa a 40 zlikwidowano.
50 - Nowy Port - Jelitkowo.
60 - Targ Węglowy - Orunia
70 - nie wiem czy istniała, ale prawdopodobnie musiała kursowac do Sopotu.
80 - Lotnisko - Łąkowa
90 - Targ Węglowy - Stogi.
100 (wiem tylko z opowiadań, nigdy na własne oczy nie widziałem) - Hucisko - Siedlce.

Potem zlikwidowano i... przywrócono. Ale już tylko 4 linie.
20 - Jelitkowo - Siedlce
50 - Nowy Port - Jelitkowo
80 - Lotnisko (później Zaspa, a może i jeszcze dalej - nie pamiętam) - chyba Stogi.
90 - Nowy Port - Stogi.
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Czw Lut 01, 2007 11:49 pm   

witam tangensa co do zdjęć-na or2 też tramwaj blokuje ruch-widać pantograf... :roll:
_________________

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk