Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tramwaje w Gdańsku
Autor Wiadomość
KrzySad 

Dołączył: 01 Sty 2018
Posty: 8
Wysłany: Sob Sty 06, 2018 7:14 pm   

Kiedy mogły zostać zlikwidowane linie tramwajowe 7 Oliwa - Nowy Port przez Przymorze, Zaspę oraz 14 Zaspa - Siedlce przez Mickiewicza, Hallera? Kiedy została uruchomiona linia 14 Nowy Port - Urząd Miejski? Bo wiem że linia 11 Siedlce - Abrahama w kwietniu 1999...
 
discus 

Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 309
Wysłany: Pon Sty 08, 2018 10:44 am   

Rozmowa pomiędzy prezesem miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje a zastępcą dyrektora ZTM ds. przewozów na temat przyszłości komunikacji miejskiej w Gdańsku w tym i tramwajów. Konstatacje adwersarzy pozostawiam do indywidualnej oceny, mnie jednak zaciekawiła teza w rozmowie, która z pętli tramwajowych w mieście była pierwsza a trochę ich było. Jeden z Panów wskazał na Stogi a drugi stanowczo na Brzeźno.
Zastanawiam się czy na pewno pierwszą pętle wybudowano w Brzeźnie. Jestem pewien, iż na forum jest zdjęcie z tramwajem w Brzeźnie na końcowym torze a za nim widać tylko piasek plaży i wodę a może zdjęcie przedstawia sytuacje z przed wybudowania pętli?
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pon Sty 08, 2018 6:01 pm   

Jest możliwość wjechania od strony Wrzeszcza do Brzeźna jedną trasą, a wyjechania inną. Ale tą "dużą pętlę", wykonaną dobrze po wojnie nie nazwał bym "pętlą". Typowej pętli nigdy tam nie było. Pierwotnie tramwaje zmieniały kierunek na "mijance" przy plaży (to znane zdjęcie). Później (również po wojnie) można było podobnie zawrócić na bocznicy w lasku, ale generalnie 5 jeździła z Wrzeszcza do Nowego Portu.
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pon Sty 08, 2018 6:39 pm   

Czyli to wyjaśnia sprawę - pętlę na Stogach przy plaży zbudowano chyba w 1927 r. A swoją drogą, kiedy powstały pętle na Przeróbce i "Stogi Pasanil"?
Pętle uliczne powstały w 1929 r. na terenie Nowego Portu: duża dla linii 9 jadącej od Brzeźna, mniejsza dla 8 docierającej ze Śródmieścia przez Letnicę.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pon Sty 08, 2018 7:28 pm   

Przeróbka to koniec lat 50, Pasanil - sporo później.
Po Stogach następna to przy ob. Szymanowskiego - Wojska Polskiego i już w czasie wojny na ob. pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie. Reszta to powojenne - może powinniśmy je zdekomunizować :skolowany:
Jeszcze jedna uliczna była od (prawie) zawsze - Targ Węglowy.
 
 
adzygmunt 
A capriccio


Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 255
Wysłany: Pon Sty 08, 2018 10:16 pm   

Targ Węglowy nie da się zdekomunizować :hihi: Do pierwotnej nazwy nie warto wracać. Nie znam dobrze historii tramwaju gdańskiego, choć śledzę pilnie. Pierwsza pętla bez tej pierwszej przy zajezdni była właśnie na Holzgasse - Kohlenmarkt i ...Theatermarkt :II
_________________
Kłaniam się
Tylko ten może zmieniać poglądy, kto je posiada.
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Czw Sty 11, 2018 8:00 pm   

Mijanka przed Nowym Portem.
Cytat:
Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Pana Macieja Gwiazdy, źródło: forum.mojeosiedle.pl

http://ii.forum.mojeosied...mijanka_138.jpg


mijanka_138.jpg
Plik ściągnięto 15802 raz(y) 80,26 KB

mijanka2.jpg
Plik ściągnięto 15802 raz(y) 98,93 KB

 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 533
Wysłany: Pon Mar 26, 2018 8:37 am   

Jak tramwaj jadący z Oruni dostawał się z tego miejsca do rozjazdu pod Bramą Wyżynną (i na odwrót)?

pumeks napisał/a:
Na Hucisku chyba nie, ale kawałek dalej w stronę Oruni, owszem.
Pod koniec swojego funkcjonowania, tory oruńskiej "szóstki" zostały przełożone z wału przy Kanale Raduni nieco niżej, do wykopu linii kolejowej.

Obrazek

"Szóstka" jadąca z Oruni na wysokości Zaroślaka/Urzędu Wojewódzkiego, zdjęcie z 24 sierpnia 1967 r.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pon Mar 26, 2018 9:49 am   

Z pod mostu wracał na Jedności Robotniczej i starym mostem nad torowiskiem kolejowym wjeżdżał na Plac 1 Maja (obecnie Forum Radunia).
Przed przeniesieniem torowiska tramwajowego z Długiej na Podwale szóstka miała swoją pętlę wokół banku, a później przez kilka lat korzystała (podobnie jak 9) z pętli na Targu Węglowym.
Trasy szóstki podkolorowałem na niebiesko.

szóstka.jpg
Plik ściągnięto 14884 raz(y) 118,59 KB

 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 533
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 8:36 am   

Tramwaj między Zaroślakiem a obecnym wiaduktem WZ jechał wzdłuż Raduni, bo wale przeciwpowodziowym i przez stary wiadukt nad torami i Radunią wjeżdżał pod Bramę Wyżynną. O ile w którymś albumie Tuska jest zdjęcie mostku kolejowego nad Radunią, to nie kojarzę żebym gdziekolwiek widział zdjęcie tego wiaduktu. Ani przed, ani po wojnie. Jak wynika w 1960 którymś, bo zbudowaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka, puszczono pod nim ruch tramwajowy. Jak z poziomu torów tramwaje dostawały się na stary wiadukt (ten gdzie obecnie WZ)? Też nie ma żadnych zdjęć z tego miejsca? Zgaduję, że obecny podjazd obok zboru mennonitów (chodnik i droga rowerowa) to pozostałość po podjeździe tramwajowym. Tak samo jak nagle urwany nasyp/wał przeciwpowodziowy chwilę wcześniej.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 9:31 am   

Bartosz B. napisał/a:
Jak z poziomu torów tramwaje dostawały się na stary wiadukt (ten gdzie obecnie WZ)? Też nie ma żadnych zdjęć z tego miejsca? Zgaduję, że obecny podjazd obok zboru mennonitów (chodnik i droga rowerowa) to pozostałość po podjeździe tramwajowym.

Jak to "nie ma"? Przecież to właśnie ten podjazd.
 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 533
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 11:31 am   

Widzisz Krzysztofie to co jest za drzewami, daleko za nimi, w lewym górnym rogu tej fotografi??????
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 11:34 am   

Coś jest (?)
Ale kościół Mennonitów powinien być, jeszcze bardziej na lewo.
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 12:00 pm   

Przypomniałem sobie gdzie szukać zdjęcia mostu pomiędzy Pl. 1 Maja (w lewo od mostu), a Jedności Robotniczej (szpaler drzew nad prawym przyczółkiem).
http://wolneforumgdansk.p...php?p=8384#8384


200_136.jpg
Plik ściągnięto 14790 raz(y) 85,18 KB

 
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 533
Wysłany: Wto Mar 27, 2018 5:07 pm   

Dziękuję. Tylko tu mamy oczywiście widok w kierunku Oruni. Tylko wiemy, że na wiadukcie po lewej jest ten tor tramwajowy.
Na dalszych stronach tego wątku jest też takie zdjęcie:

Tu mamy wiadukt od góry. W dalszym ciągu brak fotki od strony Oruni. A przede wszystkim brak fotki z okresu kiedy tor tramwajowy "zszedł" z wału/nasypu i biegł wzdłuż linii kolejowej i potem jakoś "wchodził" na ten wiadukt.

Bardzo, bardzo dziwne, ż takie miejsce w centrum, istniejące do lat 70. nie jest (publicznie) obfotografowane.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk