No i mniej więcej na wysokości kościoła Chrystusa Króla jest z tego torowiska zrobiony zjazd w kierunku Kartuskiej. Nie jestem pewien czy na Pohulance też wydzielono torowisko, ale nawet jeśli nie, to jest to stosunkowo krótki brakujący odcinek.
Ostatnio zmieniony przez pumeks Pon Cze 19, 2017 12:47 pm, w całości zmieniany 1 raz
Ja tu żadnego przystanku na Wałach Jagiellońskich nie widzę a jedynie tramwaj na przystanku przy ruinie teatru.
Notabene na Fotopolsce http://fotopolska.eu/574943,foto.html to zdjęcie datowane jest na 1957-58, a zatem przed przeniesieniem torowiska na Al.Leningradzką
Słupek przystankowy z okrągłym zwieńczeniem widać na tym zdjęciu, no i ludzie najwyraźniej czekają na jakiś pojazd (tramwaj, autobus?). Choć przyznam,że ja takiego przystanku sobie nie przypominam, ale to pewnie dlatego, że korzystałam z przystanków na Targu Węglowym, bo od Długiej tam bliżej.
Co do datowania, to wystarczy, że pomylili się o jeden rok, bo w 1959 tramwaje już jeździły Aleją Leningradzką.
Tak czy siak, tak usytuowany przystanek jest jednak dla mnie zagadką, zwłaszcza, że bardzo blisko był w tym samym kierunku przystanek przy banku, za Bramą Wyżynną.
Ja też nie pamiętam tego przystanku, ale jako mieszkaniec górnego Wrzeszcza nie jeździłem ósemką, ani trzynastką, a jedenastka kursowała tylko w godzinach szczytu.
Przed 59 ósemka miała przystanek (w stronę Wrzeszcza) na Targu Węglowym, razem z dwójką i jedynką. Po wykonaniu torowiska na Al. Leningradzkiej i dodaniu drugiego toru na tym odcinku ten i przystanek przy wyjeździe z Targu Drzewnego umożliwiał oczekiwanie na wszystkie tramwaje jadące do teatru (przy Zwycięstwa - Wielkiej Alei) blisko siebie.
Nie pamiętam, czy od razu był wcześniejszy przystanek przy Bramie Wyżynnej, czy później przeniesiono ten w tamto miejsce.
Masz rację, Ewko, przegapiłem ten słupek, a także dwa tory na pierwszym planie
Czyli że zdjęcie można datować po likwidacji linii przez ul. Długą, a przed odbudową teatru? wychodzą dosyć wąskie "widełki"
To przystanek na Wałach Jagiellońskich. Tam stawać mogły ósemka, jedenastka i trzynastka po przeniesieniu torowisk z Długiej na Al. Leningradzką.
Dlaczego tak selektywnie, a co z liniami 2,3,6,(7?),9. Słabo ten okres pamiętam, ale przystanek przy Hucisku i to zwłaszcza w stronę przeciwną do dworca PKP przetrwał do około połowy lat 60-tych.
1,2,3,6 i 9 miały dużą pętlę Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - Targ Węglowy - Targ Drzewny po której jeździły tylko w jedną stronę (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara). Na tym zdjęciu po tym torze bliżej fotografa. Na Wałach jagiellońskich nie miały przystanku. Na tym widocznym przystanku stawały tylko te tramwaje, które nie wjeżdżały na Targ Węglowy. Czyli te które z Dolnego Miasta jechały dalej w stronę dworca.
7 wtedy już nie dojeżdżała z Sopotu do Gdańska, a tylko do Oliwy.
Tak przyznaję mój błąd, ale na małym ekranie miałem wrażenie że tory są za czekającymi ludżmi, czyli że jest to przystanek w kierunku Bramy Wyżynnej i stąd pytanie o te linie.
Tak gwoli ścisłości... Torowiska przeniesiono z ul. Długiej na Podwale Przedmiejskie a nie na Al. Leningradzką...
Gwoli większej ścisłości ... wtedy i długo jeszcze to była Al. Leningradzka - nie bójmy się pisać takich nazw, one były naprawdę. Nie tylko one ...
Oczywiście można dopisać w nawiasie - (obecnie Podwale Przedmiejskie)
Tak gwoli ścisłości... Torowiska przeniesiono z ul. Długiej na Podwale Przedmiejskie a nie na Al. Leningradzką...
Gwoli większej ścisłości ... wtedy i długo jeszcze to była Al. Leningradzka - nie bójmy się pisać takich nazw, one były naprawdę. Nie tylko one ...
Oczywiście można dopisać w nawiasie - (obecnie Podwale Przedmiejskie)
Zdecydowanie nie masz racji. Ja na Podwalu Przedmiejskim (nie na Aleii Leningradzkiej) mieszkałem od bodaj 1959 roku (pierwszy wybudowany tam budynek po wojnie). Jak się tam przeprowadziliśmy z Wrzeszcza, to jezdnie nie były jeszcze oddane do użytku (w budowie była ta południowa połówka), było tylko torowisko a "nasz" przystanek (róg Zabiego Kruka) był przystankiem "na żądanie". Niestety, nie jestem w stanie sobie dokładnie umiejscowić w czasie tego momentu, jak wracam skądś do domu, a robotnicy na naszym domu montują tabliczkę z nazwą ulicy "Al. Leningradzka". Wiem jednak, że było to dwa, lub trzy dni przed pierwszymi "Dniami Leningradu" w Gdańsku i naszą ulicą miała jechać jakaś wysoka delegacja z ZSRR. Mieszkańcy ulicy nie zostali oficjalnie poinformowani o tej zmianie adresu i mogłem moją mamę zaskoczyć pytaniem czy wie ne jakiej ulicy mieszka. Myślę, że zmiana ta nastąpiła gdzies w połowie lub pod koniec lat 60tych.
Pozdrawiam Piotr
Ostatnio zmieniony przez Piotrp Sob Paź 28, 2017 8:20 pm, w całości zmieniany 1 raz
Poszukałem właśnie w internecie planów Gdańska z tamtych lat. Na STRONIE jest plan z 1962 roku jescze z Podwalem Przedmiejskim a na planie z 1970 jest już Aleja Leningradzka...
Jescze raz pozdrawiam
Piotr
Ostatnio zmieniony przez Piotrp Sob Paź 28, 2017 8:33 pm, w całości zmieniany 4 razy
Sorry - jescze raz ja... Tak mi coś świta, że to z tej samej okazji (dni Leningradu) akurat wtedy zmieniono też nazwę Stoczni Gdańskiej dodając "im. Lenina".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum