Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Gedanopedia/Encyklopedia Gdańska
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7292
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 10:24 am   Gedanopedia/Encyklopedia Gdańska

W haśle "Głos Wybrzeża" zamieszczono zdjęcie podpisane jako "Siedziba redakcji „Głosu Wybrzeża” przy ul. Robotniczej, 1946–1948". W rzeczywistości jest to zupełnie inny budynek. Rozpozna ktoś?
_________________

 
Anker 

Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 274
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 11:22 am   

Budynek stał do ok. 1971r między d. Żakiem a bastionem Św. Elżbiety, wyburzony w czasie budowy drugiej jezdni Podw. Grodzkiego.
W budynku w którym obecnie mieści się tzw. Ratusz w czasie kiedy wykonano powyższe zdjęcie mieścił się Komitet PZPR, tak więc mieli blisko do żródła wiedzy wszelakiej.
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7292
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 12:00 pm   

Zgadza się, chociaż co do daty rozbiórki, istnieją rozbieżności,
Na początku 1971 tego budynku na pewno już nie było. Ostatnio w dyskusji na Fotopolsce twierdzono, że rozebrano go jeszcze wcześniej, na początku lat 1960-tych.
_________________

 
Anker 

Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 274
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 12:35 pm   

Na pewno?
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7292
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 1:21 pm   

No to teraz mnie zaskoczyłeś. Opierałem się na sprawozdaniu archeologicznym Andrzeja Zbierskiego z badania reliktów baszty Bramy Raduńskiej i jakoś miałem w pamięci, że chodziło właśnie o początek 1971 r. Widocznie się myliłem :skolowany:
_________________

 
Anker 

Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 274
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 6:13 pm   

Marzec 1971r
http://www.britishpathe.c...ur/query/gdansk
Archeolodzy musieli przystąpić do pracy bezpośrednio po rozbiórce budynku
Ciekawi mnie jedno czy zbadano na jakim fundamencie stał ten budynek? Gdzieś czytałem że budynek ówczesnego Żaka został posadowiony na stalowych kesonach ze względu na niestabilny grunt (d. fosa) Podobne rozwiązanie zastosował G. Eiffel przy budowie paryskiej wieży. ćzy również przy budowie tego budynku zastosowano taką metodę?
 
princessita 

Dołączyła: 27 Lis 2005
Posty: 433
Wysłany: Czw Mar 10, 2016 5:14 pm   

Jak to jest z ta Gedanopedia, ostatnio natykam się tam na dziwaczne stwierdzenia " wizerunek króla polskiego Jana Leszczynskiego ja nie znam takiego króla o tym imieniu. Druga rzecz to przy haśle Samuel Donnet pojawia się ilustracja Nowego Portu z podpisem ze jest z 1707 roku a widnieja na niej postacie z przynajmniej połowy XIX wieku.
Taja bylejakość chyba nie uchodzi popularyzacji historii Gdańska, zwłaszcza ze hasła opracowywali chyba gdańscy badacze?
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7292
Wysłany: Czw Mar 10, 2016 9:35 pm   

W 1707 r. nie było raczej Nowego Portu :roll:
Ale gdzie jest owa rycina? tutaj http://www.gedanopedia.pl...e=DONNET_SAMUEL jej nie widzę :???:
_________________

 
princessita 

Dołączyła: 27 Lis 2005
Posty: 433
Wysłany: Pią Mar 11, 2016 10:52 am   

Tak to wyglada:

http://www.gedanopedia.pl...onnet,_1707.JPG
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7292
Wysłany: Pią Mar 11, 2016 12:55 pm   

No przecież to rycina C.G.Ludwiga rytowana przez F.Bilsa, w prawym dolnym rogu powinna być na niej data 1839 :lol:
Jest fajna ze względu na dwie okoliczności: wizerunek łodzi spacerowej "treckschuitte" niemal identycznej jak na pół wieku wcześniejszym rysunku Chodowieckiego, i chyba najstarsze znane przedstawienie dworku Fischera.
_________________

 
Adamdownunder 
Adam K


Dołączył: 17 Kwi 2013
Posty: 584
Wysłany: Pią Mar 11, 2016 11:50 pm   

pumeks napisał/a:
wizerunek łodzi spacerowej "treckschuitte" niemal identycznej jak na pół wieku wcześniejszym rysunku Chodowieckiego

Jak ktoś chce zobaczyć ten załączony niżej wizerunek to proszę się zarejestrować :heej:
 
Zbych 
Wonneberger


Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 905
Wysłany: Sob Mar 12, 2016 10:47 pm   

pumeks napisał/a:
No przecież to rycina C.G.Ludwiga rytowana przez F.Bilsa, w prawym dolnym rogu powinna być na niej data 1839 :lol:

Jeśli to drzeworyt, to może drzewo na niego zostało ścięte w 1707 r.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk