Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Herb Prus Królewskich - kolorystka
Autor Wiadomość
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Sob Maj 25, 2013 11:56 pm   

A czy tarcza herbu Prus Królewskich nie powinna być przypadkiem złota? :arrow: Naduś.
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Nie Maj 26, 2013 12:17 am   

Dostojny Wieśniak napisał/a:
A czy tarcza herbu Prus Królewskich nie powinna być przypadkiem złota? :arrow: Naduś.

Zdecydowanie nie. Nie wiem skąd złoto pola herbowego w Twoim przykładzie, ale jest to jakiś wypadek przy pracy (albo przy odpoczynku :wink: )
_________________
da, da, da...
 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Nie Maj 26, 2013 12:21 am   

Z literatury... Niemieckiego leksykonu. :wink: Bardziej mu ufam niż internetowi. :P Te beże np na krawędziach traczy są absurdalne. To jakaś radosna twórczość. :) I już tylko w uzupełnieniu - Niemcy byli i są zdecydowanie bardziej rygorystyczni w kwestiach heraldycznych od nas. :wink: Nawet ci z enerdowa. :brake:
_________________
Poldergeist
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Nie Maj 26, 2013 1:10 am   

No dobra, żeby nie było, że mieszam ... Prusy Królewskie to jedno, Prusy Zachodnie drugie. Niżej zestawienie. Na złotej tarczy orzeł czarny z koroną pod dziobem, z ramieniem okutym, z mieczem, z roku 1720 (Prusy Książęce - księstwo lenne w stosunku do Korony Polskiej) i - na tarczy srebrnej godło Prus Zachodnich (prowincji Królestwa Pruskiego), identyczne w przekazie. Dwie prowincje, dwa herby. :szept:
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Nie Maj 26, 2013 10:05 pm   

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Z literatury... Niemieckiego leksykonu. :wink: Bardziej mu ufam niż internetowi.

Lepiej ufać internetowi niż jednej książce, w której ktoś walnął babola. :P
Ten herb ze złotym polem z Twojego leksykonu to jakieś kuriozum. Oczywiście, tych obrębień tarczy herbu z wiki można się czepiać, ale przynajmniej barwy ma prawidłowe.
Herb Prus królewskich (a potem zachodnich) był zawsze taki sam - czarny orzeł w srebrnym polu - takie wizerunki powstawały na długo przed powstaniem internetu - poniżej masz drzeworyt ze Statutu Łaskiego z 1506 r.


Jeśli nie ufasz temu obrazkowi (wszak jest w postaci cyfrowej), to przejdź się np. do Sali Czerwonej Ratusza Głównomiejskiego i przypatrz sufitowi, albo przyjrzyj się Bramie Wyżynnej... :wink:
_________________
da, da, da...
 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Pon Maj 27, 2013 12:29 am   

Zacznę od tego, że w tych pogaduchach najmniej chodzi o to by się kogoś czy czegoś czepiać. Jak będę w mieście, to się oczywiście przejdę. :mrgreen: A obrazek... Zdaje się przedstawiać herby województw ówczesnych między innymi. Jeżeli przyjąć go za wyrocznię, to i Niesieckiego można spokojnie spalić. :wink:
Bo na obrazku w herbie województwa sendomierskiego pasy złote przedzielane są czerwonymi. W polu niebieskim trzy rzędy po dwie gwiazdy złote i jedną widać. Niesiecki zaś trzy rzędy po trzy gwiazdy złote opisuje, zaś pasy czerwone, srebrnymi dzieli.
W herbie województwa kaliskiego żubrza głowa tutaj na szachownicy złoto - czerwonej, u Niesieckiego czerwono - srebrnej występuje.

Komu wierzyć? :P

A jak już tak sobie pleciemy o heraldyce, to przemycę ciekawostkę bardziej ogólną. Bez komentarza. :wink:
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Pon Maj 27, 2013 5:20 pm   

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Bo na obrazku w herbie województwa sendomierskiego pasy złote przedzielane są czerwonymi. W polu niebieskim trzy rzędy po dwie gwiazdy złote i jedną widać. Niesiecki zaś trzy rzędy po trzy gwiazdy złote opisuje, zaś pasy czerwone, srebrnymi dzieli.
W herbie województwa kaliskiego żubrza głowa tutaj na szachownicy złoto - czerwonej, u Niesieckiego czerwono - srebrnej występuje.

Tu racja. Przytoczyłem to, bo to było pierwsze co mi do głowy przyszło - jak widać był to przykład tylko nieznacznie lepszy niż Curie - Skłodowska jako przykład zasłużonego mężczyzny. :wink: Ale akurt herb PK akurat jest tu prawidłowy. :P
A swoją szosą Niesiecki też - o ile dobrze pamiętam - nie jest bezbłędny, bo orła Prus Królewskich "spolszczył" - umieścił białego w czerwonym polu.
Ciekawy jest zresztą ten "spolszczony orzeł" bo np. Gloger podaje, że tak wyglądał herb woj. chełmińskiego... Sam bym chciał dotrzeć do niebudzących wątpliwości "kwitów" określających jak to dokładnie było z herbami woj. malborskiego i chełmińskiego.

Co do meritum wątku - widać, że zainteresowanie jest, więc z projektem ruszymy. Po długim weekendzie być może będą już jakieś bardziej szczegółowe informacje.
_________________
da, da, da...
 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Pon Maj 27, 2013 11:08 pm   

No nie chciałem wchodzić za daleko... Ale skoro już wspomniałeś o województwie chełmińskim, to
Niesiecki napisał/a:

(...)Herb tego województwa i owszem i księztwa całego Pruskiego, Orzeł biały w czerwonem polu, o jednej głowie, a na szyi ma koronę, z prawego skrzydła wyszła ręka człowieka zbrojna, która miecz goły trzyma wyniesiony, jakby do cięcia, skrzydła u niego rozciągnione i nogi; to Bielecki fol. 8. Atoli Paprocki o herbach fol. 719. Orła mu czarnego przyznaje. Mistrzowie niegdyś Krzyżaccy w Prusiech, zażywali chorągwi starej z żółtym krzyżem a we środku była tarcza, z czarnym orłem na białem polu. Dziś książę Pruski ile Feudatarius Polski, gdy hołd czyni i homagium oddaje Królom Polskim, bierze chorągiew białą, na której jest Orzeł czarny.

O herbie województwa Malborskiego:
Niesiecki napisał/a:
(...)Herb tego województwa tenże co i Chełmińskiego. )...)

Źródło - "Herbarz Polski Kaspra Niesieckiego S.J.
powiększony dodatkami z późniejszych autorów, rękopismów, dowodów urzędowych wydany przez Jana Nep. Bobrowicza" w Lipsku nakładem i drukiem Breitkopfa i Hertela 1839-1846 (Za pozwoleniem cenzury)

Jak widać o ile godło raz białe, raz czarne występuje, to już o barwie pola w źródłach "papierowych" nie ma dyskusji.
Ot zagwozdka. Na szczęście jest internet. :P
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Wto Maj 28, 2013 7:11 pm   

Czyli dobrze pamiętałem, że Niesiecki namotał.

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Na szczęście jest internet. :P

Internet jest jak papier - wszystko zniesie. Na szczęście rzeczywistość jest jaka jest, bez względu na to jak bardzo ją zmieni ktoś w necie, czy na papierze.
_________________
da, da, da...
 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Wto Maj 28, 2013 10:07 pm   

danziger napisał/a:
Czyli dobrze pamiętałem, że Niesiecki namotał.
To jest dobre. :)
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Wto Maj 28, 2013 11:27 pm   

Co jest dobre? Że namotał? A co w tym dobrego?
Wierz sobie jakiemuś tam niemieckiemu leksykonowi, czy też, jak wolisz, Niesieckiemu. Albo jednemu i drugiemu. To że podają sprzeczne informacje to nic, grunt, że je wydrukowano na papierze.
Tylko w takim razie donieś p. Chmielewskiemu by poprawił herb Prus Królewskich widniejący na gdańskich zabytkach.

Nb. - Długosz w Banderia Prutenorum opisał elbląską chorągiew jako gdańską. Też będziesz udowadniał, że miał rację? A przecież to źródło z pierwszej ręki w porównaniu do Niesieckiego, nie mówiąc już o jakichś współczesnych niemieckich wydawnictwach.

A całkiem serio - robisz sobie jaja, czy o co chodzi?

Edit - podzieliłem wątek, żeby nie robić bałaganu w wątku o gadżetach.
I teraz się przyjrzałem raz jeszcze obrazkowi z Twojego "źródła". Tam nie tylko barwy są błędne, ale nawet Prus Królewskich od Książęcych nie odróżniają. Istotnie, niemiecka precyzja. :hiihihi:
_________________
da, da, da...
 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Sob Cze 01, 2013 12:40 am   

W. Wysocki napisał/a:
(...)Radzili mi pod inne leć adresy i nie licz bracie, że się stanie cud, i co też ci odbiło, komunikat był z Odessy, że mgła na startowych pasach lód.(...)

Ale co mi tam. :) Niżej masz jeszcze jeden herb województwa pomorskiego. Mokry paluszek - mam go na kilkudziesięciu papierach i specjalnie dla Ciebie w sieci znalazłem. :arrow: Naduś sobie.
A to ci dopiero, powiedziałaby baba z wielkim nosem na przyzbie. :mrgreen:
To lecę sobie. :)
_________________
Poldergeist
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Sob Cze 01, 2013 1:28 am   

Współczesny herb województwa pomorskiego nie ma (niestety) żadnego związku z herbem Prus Królewskich. Jak widać zresztą.
_________________
da, da, da...
 
 
discus 

Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 282
Wysłany: Sob Cze 01, 2013 10:40 pm   

Przepraszam. A jak wyglądał herb Województwa Pomorskiego w Prusach Królewskich? Przypomnę, iż tak wygląda teraz.
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3712
Wysłany: Sob Cze 01, 2013 11:29 pm   

discus napisał/a:
Przypomnę, iż tak wygląda teraz.
Ty to potrafisz. :ok:
_________________
Poldergeist
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk