Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: pumeks
Pon Paź 23, 2017 11:53 am
Hochzeit über Danzig
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11325
Wysłany: Wto Lis 10, 2009 7:56 pm   Hochzeit über Danzig

Na ebayu pojawiła się pocztówka z opisem: Gasthaus zum grünen Kranze Reinhard Schulz, Hochzeit / Schule. Na odwrocie pieczątka Hochzeit über Danzig 1. Zaadresowana do Stadtkrankenhaus Danzig. Czy komuś ten Hochzeit z czymś się kojarzy, bo mi niestety nie.

Hochzeit.jpg
Plik ściągnięto 9889 raz(y) 70,39 KB

Hochzeit - r.jpg
Plik ściągnięto 9889 raz(y) 79,74 KB

_________________
www.danzig-online.pl
Ostatnio zmieniony przez Sabaoth Pon Mar 01, 2010 9:34 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
gringoi 
ciekawski

Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 17
Wysłany: Wto Lis 10, 2009 9:35 pm   

w Wiślinie (Hochzeit), http://www.chem.univ.gda....kprzewodnik.htm
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11325
Wysłany: Wto Lis 10, 2009 9:54 pm   

Dziękuję.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2073
Wysłany: Wto Lis 10, 2009 11:06 pm   

Sabaoth napisał/a:
Gasthaus zum grünen Kranze Reinhard Schulz

Jak twierdził właściciel tego obiektu - "Przed wojną była to restauracja, a po wojnie jego teść udostępnił go na kościół"
Teraz po drugiej stronie ulicy stoi nowy kościół, ale krzyż na szczycie pozostał.

DSC02274.r.JPG
Plik ściągnięto 9862 raz(y) 75,52 KB

 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7140

Wysłany: Wto Lis 10, 2009 11:35 pm   

Dokładnie to chyba ta miejscowość nazywała się po polsku Weselno, obecnie wchłonięta przez Wiślinę.
_________________

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11325
Wysłany: Sro Lis 11, 2009 3:05 pm   

pumeks napisał/a:
Weselno

To by bardziej na Hochzeit pasowało.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sro Lis 11, 2009 8:40 pm   

Tu można znaleźć mój artykuł na temat Wiśliny:
http://www.starypruszcz.p...ghlight=wislina
*w gminie Pruszcz znajduje się wieś Weselno nosząca niegdyś tak, jak i Wiślina nazwę Hochzeit, co może wprowadzać w błąd i konsternację poszukujących informacji. Stąd pytanie, czy na pewno na pocztówce chodzi tu o Wiślinę. Tu mapka z położeniem wzmiankowanych miejscowości, które w spisie wsi wchodzących w skład gminy Pruszcz Gdański występują oddzielnie oraz mapka archiwalna, na której nie widzimy Weselna, tylko Wiślinę. Sprawdziłem w "Westpreußisches Ortsverzeichnis", ale pod hasłem Hochzeit figuruje tylko Wiślina.
I zagadka rozwiązana - na pierwszym zdjęciu szkoła w Wiślinie i szkoła z pocztówki. Jak widzimy są to 2 różne budynki. Tym samym Hochzeit z pocztówki jest źle opisany i nie jest Wiśliną pruszczańską (pomijając fakt, że w Wiślinie nigdy nie było gospody "Pod Zielonym Wieńcem" !!!)

schule.jpg
Plik ściągnięto 9739 raz(y) 63,77 KB

hochzeit_karte.jpg
Plik ściągnięto 9746 raz(y) 76,47 KB

weselno.jpg
Plik ściągnięto 9783 raz(y) 52,33 KB

 
 
tplucinski 

Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 27
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 5:28 pm   

dandola napisał/a:
I zagadka rozwiązana - na pierwszym zdjęciu szkoła w Wiślinie i szkoła z pocztówki. Jak widzimy są to 2 różne budynki. Tym samym Hochzeit z pocztówki jest źle opisany i nie jest Wiśliną pruszczańską (pomijając fakt, że w Wiślinie nigdy nie było gospody "Pod Zielonym Wieńcem" !!!)


Wcale nie jestem pewien, czy zagadka jest rozwiązana. Zdjęcia budynku "schule" są jednak dość podobne. A czy czasem nie są robione z przeciwnych stron? (kominy).
A zdjęcie zamieszczone przez Krzysztofa pochodzi na pewno z Wiśliny: obaj tam byliśmy, i obaj byliśmy zupełnie trzeźwi! Oczywiście, budynek dawnego domu modlitwy (jak kto woli: kaplicy) jest bardzo podobny do tego ze starej pocztówki. Mogły być dwa takie, ale to niezbyt prawdopodobne. Tak więc nie jest to dla mnie rozstrzygnięte.
tpl
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2073
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 6:48 pm   

tplucinski napisał/a:
A czy czasem nie są robione z przeciwnych stron? (kominy).

Oczywiście to ten sam budynek widziany od tyłu!
Przejeżdżałem dzisiaj przez Wiślinę. Są jeszcze resztki podstawowego budynku gospody :rwie_wlosy:

hochzeit_683[1].f.jpg
Plik ściągnięto 9701 raz(y) 77,72 KB

DSC02400.r.JPG
Plik ściągnięto 9701 raz(y) 74,37 KB

Wiślina 1925.jpg
Plik ściągnięto 9701 raz(y) 70,18 KB

DSC02405.r.JPG
Szkoła obecnie - tym razem ściana frontowa i boczna
Plik ściągnięto 9701 raz(y) 79,03 KB

 
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 9:31 pm   

Dzięki za sprostowanie i za zdjęcie zrobione w ostatnim momencie. Ciekawe, czy będzie rozbiórka, czy rewitalizacja wzorem szkoły? Jednak koleżance z Mokrego Dworu dolega skleroza i wprowadziła mnie w błąd. Jej przodkowie mieszkali w Wiślinie przed wojną. Szkoda, że nie skontaktowaliśmy się wcześniej, gdyż może udałoby się ustalić dokąd przeniesiono żołnierzy francuskich z mennonickiego cmentarza w Wiślinie. A co to jest Boettchergasse?
Ostatnio zmieniony przez dandola Sob Lis 14, 2009 7:17 am, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2073
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 10:37 pm   

Böttcher to bednarz, a Böttchergasse to, chyba to obecne Weselno :hmm:
 
 
Łukasz 


Dołączył: 13 Mar 2007
Posty: 280
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 10:59 pm   

Tak to wyglądało w kwietniu 2008.

wislina.jpg
Plik ściągnięto 9661 raz(y) 73,05 KB

 
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3694
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 11:12 pm   

dandola napisał/a:
Ciekawe, czy będzie rozbiórka, czy rewitalizacja wzorem szkoły?

A na jakim świecie Ty żyjesz?
dandola napisał/a:
może udałoby się ustalić dokąd przeniesiono żołnierzy francuskich z mennonickiego cmentarza w Wiślinie.

Krótka wizyta w Urzędzie Gminy i ustalenie gotowe. :wink:
_________________
Poldergeist
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sob Lis 14, 2009 7:21 am   

Nie byłbym tego taki pewien, bo kiedyś próbowałem tego dokonać. Jedna opinia mówi o cmentarzu w Gdańsku, druga wątpliwa o przewiezieniu szczątków żołnierzy napoleońskich do Francji. Proboszcz również nic nie wie.
Wspaniałe zdjęcie Łukasz nie pozostawiające wątpliwości co do tego, że gospoda "Pod Zielonym Wieńcem" z pocztówki adresowanej do szpitala miejskiego w Gdańsku jest tą, którą uwieczniłeś w jej obecnej postaci.
I jeszcze jedno ujęcie przedmiotowej gospody datowane na ok. 1920 rok (chyba młodsze od "pocztówkowego" -zwróćmy uwagę na drzewa i zwieńczenie dachu przyległego budynku, który później pełnił rolę kaplicy). W owym czasie właścicielem był H. Peters. Może komuś uda się odczytać datę na pocztówce? Będziemy wiedzieć, kto był pierwszym właścicielem - Schulz czy Peters.

gasthaus.jpg
Plik ściągnięto 9633 raz(y) 79,62 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2073
Wysłany: Sob Lis 14, 2009 8:55 am   

dandola napisał/a:
kto był pierwszym właścicielem - Schulz czy Peters.

Ponieważ szczyt "sali bankietowej" z czasów Schulza zachował się do chwili obecnej - to on musiał być właścicielem po Petersie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk