Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Gdańskie organy
Autor Wiadomość
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Cze 19, 2011 6:58 am   Gdańskie organy

Szanowni Forumowicze,

temat dotyczy wprawdzie okolic Elbląga, ale wiąże się z największymi istniejącymi jeszcze gdańskimi organami z XVIII w., w których zachowała się nie tylko szafa, ale także aparat brzmieniowy i mechanizm.

http://orgelcentrum.de/Paslek.htm

Pasłęk (ehem. Pr. Holland)

Orgel der Pfarrkirche St. Bartholomäus / Organy kościoła parafialnego pw. św. Bartłomieja

Baugeschichte / historia budowy instrumentu:


1717-1719 – Bau einer neuen Orgel von Andreas Hildebrandt aus Danzig unter Wiederverwendung einiger Register aus der Vorgänger von Joachim Zickermann (1597) / budowa nowych organów przez Andreasa Hildebrandta z Gdańska przy wykorzystaniu części piszczałek ze starych organów Joachima Zickermanna z roku 1597



1750-1752 – Abbau und Wiederaufbau der Orgel durch Hildebrand-Schüler Christoph Heinrich Obuch wegen Bauarbeiten beim Ersatz des alten Gewölbes / demontaż i powtórna instalacja organów przez ucznia Hildebrandta – Christopha Heinricha Obucha w związku z pracami przy nowym stopie kościoła



1860, 1897 – Reperaturen und Umdisponierungen durch verschieden Orgelbauer / naprawy i przedysponowania wykonywane przez różnych organmistrzów



1928-1928 – Pneumatisierung der Traktur durch Wilhelm Sauer unter Beibehaltung der Pfeifen und Schleifladen von Hauptwerk und Pedal / pneumatyzacja traktury organów wykonana przez Wilhelma Sauera przy wykorzystaniu dawnych piszczałek oraz wiatrownic sekcji hauptwerku oraz pedału



1944-1945 – Auspünderung eines Teiles des Pfeifenwerks / rozszabrowanie części piszczałek organów



nach 1945 – Ergänzung der fehlenden Pfeifen durch polnische Orgelbaufirmen / uzupełnienie brakujących piszczałek przez polskie firmy organmistrzowskie



ab 2010 – Restaurierung und Rekonstruktion auf den Zustand von 1719 durch die Orgelbauwerkstätte Kristian Wegscheider (Dresden) und SLJ Budowa Organów (Niedalino) / renowacja i rekonstrukcja stanu z 1719 r. przez warsztaty organowe Kristiana Wegscheidera (Drezno) oraz SLJ Budowa Organów (Niedalino)



FÖRDERUNG DER RESTAURIERUNG DURCH:



HERMANN REEMTSMA STIFTUNG HAMBURG



WOJEWODSCHAFT UND KOMMUNE IN POLEN



FACHBERATUNG:
BOC e.V.



Bedeutung / znaczenie:

Die Orgel in Pasłęk ist die größte nach den schmerzlichen Verlusten des 2. Weltkrieges noch erhaltene Barockorgel im ehem. Ost- und Westpreußen.

Sie ist gleichzeitig das letzte zweimanualige Instrument des berühmten Danziger Orgelbauers Andreas Hildebrandt, das noch existiert.

Im Kontext der erhaltenen Registrierungen Daniel Magnus Gronaus für die große Hildebrandt-Orgel der Danziger Johannikirche ist das Instrument in Pasłęk ein wichtiges Referenzobjekt für die historische Aufführungspraxis der Orgelmusik des 18. Jh.

Wegen der besonderen Austellung der beiden Orgelgehäuse mit speziellen Platz für Orchester und Solisten ist die Orgel in Pasłęk ideal geeignet für die Aufführung großer Danziger Kantaten mit obligater Orgel.



Organy w Pasłęku to największe ocalałe z bolesnych zniszczeń II wojny światowej barokowe organy na terenie dawnych Prus Wschodnich i Zachodnich. Są one jednocześnie ostatnim istniejącym dwumanuałowym instrumentem z pracowni słynnego gdańskiego organmistrza Andreasa Hildebrandta.



Organy w Pasłęku są w kontekście zachowanych registracji Daniela Magnusa Gronaua na duże organy Hildebrandta z gdańskiego kościoła św. Jana ważnym obiektem referencyjnym dla historycznie poinformowanego wykonawstwa muzyki organowej XVIII w.



Dzięki wyjątkowemu ustawieniu obu szaf organowych z przewidzianym specjalnie miejscem dla orkiestry i solistów, organy w Pasłęku są idealne do wykonywania wielkich gdańskich kantat z organami obligato.



Restaurierungsprojekt / projekt renowacji:

- Restaurierung der Windladen vom Hauptwerk und Pedal, Rekonstruktion der Oberwerkswindlade / renowacja wiatrownic sekcji hauptwerku i pedału, rekonstrukcja wiatrownicy sekcji oberwerku,

- Rekonstruktion der Ton- und Registertraktur / rekonstrukcja traktury tonowej i rejestrowej,

- Restaurierung der erhaltenen und Rekonstruktion der fehlenden Bereiche des Spieltisches / renowacja zachowanych i rekonstrukcja niezachowanych obszarów stołu gry,

- Restaurierung der erhaltenen Balganlage / renowacja zachowanych miechów,

- Restaurierung der erhaltenen und Rekonstruktion der fehlenden Pfeifen / renowacja zachowanych i rekonstrukcja brakujących piszczałek.

Disposition 1719 und nach der Rekonstruktion / dyspozycja organów w 1719 r. i po rekonstrukcji:

Manual C-c3:

1. Quintatön 16'
2. Principal 8' (Prospekt)
3. Quintatön 8'
4. Holflöte 8'
5. Gedacktflöte 8' (Holz)
6. Viol di Gamba 8'
7. Octav 4'
8. Rohr Flöte 4'
9. Quinta 3'
10. Octav 2'
11. Tertie
12. Mixtur 4fach
13. Trompet 8'

Ventil

Oberwerk C-c3:

14. Flöte Douce Ged. 8' (Holz)
15. Kurtz Flöte 8'
16. Principal 4' (Prospekt)
17. Fleute Duce 4' (Holzspitzflöte)
18. Salicinal 4'
19. Nasat 3'
20. Octav 2'
21. Traverse 2'
22. Sesquialter 2fach
23. Schalmose 8'
24. Vox humana 8'

Ventil
Tremolant
Glockenspiel (8 Töne davon von den Engeln im Prospekt geschlagen)
Glockenstern (2 Zimbelsterne)

Pedal C-d1:

Unterlade:

25. Unter Bass Off. 16'
26. Ho[l]flöte 8' (Holzrohrflöte)
27. Octaf 2'
28. Nachthorn 2'
29. Fagot 16'
30. Trompet 8'
31. Schalmei 4'

Unter Ventil

Oberlade:

32. Unter Bass Ged. 16' (doppeltlabierter Subbaß)
33. Quinta 10 2/3'
34. Principal 8'
35. Octav 4'
36. Rausch Quinta 2fach

Ober Ventil
Schleifladen (1 für HW, 1 für OW, 2 für das Pedal)
Mechanische Ton- und Registertraktur
4 Keilbälge
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Cze 19, 2011 7:02 am   

Prospekt przed renowacją



Prospekt po renowacji (piszczałki będą jeszcze do 2012 r. poddawne pracom konserwatorskim i rekonstrukcyjnym)

 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Cze 19, 2011 7:12 am   

Piszczałki drewniane sekcji pedału (rejestr Ho[l]flöte na pierwszym planie, dalej Unter Bas Offen): 1719 r.
wykonane z najlepszego dębu i ze świerku



Jedna z 27 głowic głosu Fagot 16', fantastyczna jakość opracowania drewna, mosiężne języki są wciąż oryginalne, z 1719 r. (wielki rarytas)



Tabliczki z nazwami rejestów po zdjęciu wtórnych przemalowań:



czerwowany, impregnowany papier, nazwy głosów organowych wyciskane złotą czcionką, ornamenty wyciskane i srebrzone







Toczone uchwyty cięgieł rejestrowych (stan przed renowacją):



Studium geometrii cięgieł rejestrowych w barokowych organach szkoły gdańskiej:

[img][/img]

Odrestaurowane szafy organowe:























 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3888
Wysłany: Nie Cze 19, 2011 3:47 pm   

Miło powitać. :) Zapraszam przy okazji do wątku powitalnego :arrow: Naduś I opowiadaj jak najwięcej. :)
_________________
Poldergeist
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Nie Cze 19, 2011 3:57 pm   

Witam ponownie, cieszę się! Czekamy na więcej takich dobrych wieści. :==
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
Ostatnio zmieniony przez Dostojny Wieśniak Nie Cze 19, 2011 5:00 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Pon Sie 01, 2011 5:57 pm   



Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Józefa w Pasłęku,
Starosta Powiatu Elbląskiego,
Burmistrz Miasta Pasłęka

zapraszają

na

sympozjum organowe
“Organy mistrza Andreasa Hildebrandta
dziedzictwem kulturowym regionu Warmii i Mazur“
,

które odbędzie się w dniu 24 sierpnia 2011 r.
w zabytkowym wnętrzu kościoła farnego pw. św. Bartłomieja
w Pasłęku, Pl. Świętego Wojciecha 11.

Andreas Hildebrandt z Gdańska, którego udokumentowana działalność przypada na lata 1709-1755, był jednym z wielkich budowniczych organów epoki baroku.
Należał do pokolenia sławnego królewieckiego organmistrza Johanna Josua Mosengela i był jego gdańskim konkurentem. Andreas Hildebrandt nie musiał - jak miało to miejsce w przypadku jego saksońskiego kolegi Zachariasa Hildebrandta - pracować w cieniu innego budowniczego, mógł rozwinąć swój kunszt swobodnie i bez ograniczeń.
Stworzył znaczną liczbę znakomitych instrumentów w rejonie Gdańska, z których do dziś przetrwały jedynie nieliczne.
Hildebrandt rozpoczął nową linię sztuki organmistrzowskiej w Gdańsku, którą przed nim wyznaczała pochodząca z południa Polski rodzina Nitrowskich. Wykształcił także grono świetnych uczniów i następców, do których należeli między innymi Friedrich Rudolf Dalitz oraz Christoph Heinrich Obuch.
Inicjatorzy projektu renowacji pasłęckich organów chcą przywrócić do życia ten największy istniejący dziś instrument Andreasa Hildebrandta, a wraz z nim umieścić postać budowniczego na należnym mu miejscu w historii sztuki budowy organów. Organy Hildebrandta w Pasłęku są, podobnie jak wileńskie organy Adama Gottloba Caspariniego, jednym z ostatnich świadków kultury organowej istniejącej w czasach baroku między Gdańskiem a Królewcem.

Program sympozjum:

12:00 – 13:30

słowo wstępne proboszcza parafii ks. Jana Sindrewicza
prelekcja I: mgr Carolin Vogel
“Nasza droga do organów w Pasłęku“
prelekcja II: mgr Marta Skowrońska-Szczęsny
“Problematyka konserwatorska prospektu organowego
w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku“
dyskusja

13:30 – 14:30
– przerwa

14:30 – 16:30
prelekcja III: mgr Krzysztof Urbaniak
“Dzieło warsztatu organowego Andreasa Hildebrandta z Gdańska;
projekt renowacji organów Hildebrandta w Pasłęku“
prelekcja IV: dr Wiesław Śniecikowski
“Zabytki Pasłęka jako potencjał kulturowy i turystyczny miasta“
prelekcja V: dr Ewa Mrowca
“Historyczny instrument jako źródło informacji i inspiracji
artystycznej. Muzyczne i pedagogiczne perspektywy
oraz konteksty renowacji organów Hildebrandta w Pasłęku“
dyskusja

16:45 – 17:45
– koncert muzyki dawnej

18:00
– Msza Święta z uroczystą oprawą muzyczną

Prelegenci:

dr Ewa Mrowca
– Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

mgr Marta Skowrońska-Szczęsny
– konserwator zabytków

dr Wiesław Śniecikowski
– Burmistrz Miasta Pasłęka

mgr Krzysztof Urbaniak
– Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi,
Baltisches Orgel Centrum e.V. Stralsund

mgr Carolin Vogel
– Hermann-Reemtsma-Stiftung Hamburg
 
princessita 

Dołączyła: 27 Lis 2005
Posty: 441
Wysłany: Wto Sie 02, 2011 5:08 pm   

Bardzo interesujace a kto wystapi na koncercie?
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Sro Sie 03, 2011 6:04 pm   

Grać będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, ja będę grać na klawesynie.

Zapraszam na nową stronę www organow Hildebrandta w Pasłęku:

www.hildebrandt-paslek.pl
 
princessita 

Dołączyła: 27 Lis 2005
Posty: 441
Wysłany: Sro Sie 03, 2011 9:51 pm   

Swietna strona, toz to jest rywalizacja z organami ze Sw. Trojcy w Gdansku. :hmm:
Ale bardzo chwalebne i gratuluje uporu...
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Sro Sie 03, 2011 11:51 pm   

Różnica między św. Trójcą a Pasłękiem jest taka, że w św. Trójcy nie zachowało się z wnętrza instrumentu nic poza kilkudziesięcioma drewnianymi piszczałkami, co w skali całości organów (jakieś 2500 piszczałek) jest znikomą liczbą - w Pasłęku natomiast mamy ostatnie tak duże gdańskie organy z XVIII w., które mają nie tylko historyczną szafę, ale i mówią niejako głosem z przeszłości dzięki swojemu historycznemu mechanizmowi i piszczałkom.

Oczywiście św. Trójcy oddać trzeba wyższą rangę artystyczną ich wspaniałego prospektu!
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Gru 04, 2011 4:28 pm   

Drodzy Forumowicze,

przesyłam parę nowych informacji o organach w Pasłęku:

Organmistrzowie podczas prac w Pasłęku nie oszczędzają na niczym i nie robią niczego na skróty:

- nie używają papieru ściernego: wszystko opracowywane jest heblem,
- nie używają sztucznych klejów: wszystko klejone klejem kostno-skórnym na ciepło,
- nie używają śrub krzyżakowych z Praktikera...: zamówiono u kowala kute gwoździe na wzór tych zachowanych w organach,
- nie używają żadnych filców czy produktów "skóropodobnych": wszędzie jedynie naturalna skóra i pergamin.

[ Dodano: 2011-12-04, 10:30 ]


- stolarskie uzupełnienia perforacji i wtórnych otworów w klapach wiatrownicy pedałowej dolnej

[ Dodano: 2011-12-04, 10:30 ]


- na nowo oskórowany wentyl

[ Dodano: 2011-12-04, 10:32 ]


- skoble utrzymujące zamknięcia wiatrownic - rekonstrukcja wg. oryginalnych egzemplarzy w Pruszczu Gdańskim, widoczny wspaniały, perłowy prawie połysk heblowanego drewna

[ Dodano: 2011-12-04, 10:32 ]


- kute gwoździe

[ Dodano: 2011-12-04, 10:33 ]


- stolarskie uzupełnienia wiatrownic

[ Dodano: 2011-12-04, 10:33 ]


- stolarskie naprawy rys w wiatrownicach

[ Dodano: 2011-12-04, 10:35 ]

- jeden z oryginalnych kutych zamków

[ Dodano: 2011-12-04, 10:42 ]


- prace przy oskórowaniu górnej wiatrownicy pedałowej

[ Dodano: 2011-12-04, 10:43 ]
(ciekawe, że Hildebrandt nie przykleja wentyli do górnej ściany komory klapowej wiatrownic, ale dociska je przykręcaną drewnianą listwą - tak, aby podczas konserwacji łatwo je było zdemontować)

[ Dodano: 2011-12-04, 10:44 ]


- na listwie utrzymującej sprężyny klapowe widoczne wycięcie w miejscu, gdzie do wiatrownicy doprowadzony jest kanał powietrzny

[ Dodano: 2011-12-04, 10:45 ]


- otwór w listwie utrzymującej sprężyny klapowe, umożliwiający łatwe dostanie się do kutych śrub mocujących listwę dociskającą klapy

[ Dodano: 2011-12-04, 10:45 ]


- prace z użyciem kleju kostno-skórnego

[ Dodano: 2011-12-04, 10:47 ]


- stolarskie uzupełnienia wtórnych perforacji i otworów; obok widoczna uzupełniona kuta śruba na oryginalnym miejscu. Niektórych śrub brakowało - tak akurat pochodzi ze składu w pracowni Kristiana Wegscheidera i oryginalnie znajdowała się w dziś nieistniejących XVIII-organach.

[ Dodano: 2011-12-04, 10:48 ]


- oryginalne kuty śrube z organów Hildebrandta

[ Dodano: 2011-12-04, 10:54 ]
...dodam jeszcze, że w tym tygodniu udało się wreszcie odnaleźć wzór dla brakującego rejestru Traverse 2' dla Oberwerku pasłęckich organów.

W IV manuale organów Oliwskich znajduje się głos Traversflöte 4' wykonany w pracowni Friedricha Rudolfa Dalitza - co udało się potwierdzić dzięki badaniom porównawczym m.in. na innych obiektach z pracowni Dalitza w Różynach k. Gdańska, w Krzywym Kole.

Piszczałki są bardzo wąskiej menzury, wykonane z drewna, kryte i przedęte (!!!).
Najniższa oktawa jest innej konstrukcji, dopiero od okolic c0 piszczałki mają opisaną powyżej budowę. Zasięgiem rejestr pasuje dokładnie do głosu 2' zrealizowanego w całości w takiej konstrukcji.

Mamy zatem oryginalny wzór z kręgu Hildebrandta - Dalitz był bowiem hildebrandtowskim uczniem.

Piszczałki w Oliwie są również bliźniaczo podobne do drewnianych piszczałek Hildebrandta z Pasłęka (forma uchwytów szpuntów, forma forszlagów etc.).
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Czw Gru 22, 2011 7:03 pm   

Drodzy Forumowicze,

jeśli tylko ktoś z Was chciałby wesprzeć finansowo projekt renowacji organów Hildebrandta w Pasłęku, zapraszamy na stronę:

http://hildebrandt-paslek.pl/aktualnosci.html



 
abi 

Dołączyła: 21 Mar 2011
Posty: 7
Wysłany: Nie Lut 19, 2012 9:54 am   organy

Witam,


widzę, że pisze Pan wiele o organach. Z racji sentymentu do tego tematu (broniłam pracę mgr dotyczącą organów Hildebrandta w Pruszczu)- będę się pewnie jeszcze nie raz przyglądała pańskim postom. Miło, że są ludzie zajmujący sie tym tematym ( zabytkowymi, dawwnymi organami).

Pozdrawiam serdecznie
Marta Saj
 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Lut 19, 2012 11:57 am   

Szanowna Pani,

cieszę się, że interesuje Panią temat organów Hildebrandta w Pasłęku.
Przesyłam więcej zdjęć:

Fagot 16'







Trompeten Bas 8'





Schalmey 4'







Unter Bas 16'
(Holzprinzipal)



Wiatrownice manuału z oskórowaniem dla szlajf (technika wg. A. Hildebrandta):
wypalanie otworów dla piszczałek:







Odrestaurowane miechy (poniższe fotografie miechów wykonał p. Szymon Januszkiewicz, który przeprowadził renowację 4 oryginalnych klinowych miechów z 1719 r.):







 
KrzysztofUrbani 
Krzy.Urbaniak

Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 51
Wysłany: Nie Lut 19, 2012 12:41 pm   

Dla zainteresowanych jeszcze dyspozycja organów w 1719 oraz w 2003 r.:

x - rejestry całkowicie lub częściowo zachowane
xx - rejestry z mniejszą ilością oryginalnej substancji
r - rekonstrukcje

Manual: (Manual II)
C-c3:


Quintatön 16 Fus x
Principal 8 Fus x
Quintatön 8 Fus x
Hol Flöte 8 Fus xx
Gedackt Flöte 8 Fus x
Viol di Gamba 8 Fus r
Octaf 4 Fus x
Rohr Flöte 4 Fus r
Quinta 2 2/3 Fus r
Octaf 2 Fus r
Tertie [1 3/5 Fus] r
Mixtur 4 Fach r
Trompet 8 Fus r

Ventil r

Ober Werck: (Manual I)
[B1,H1,]C-d1:


Flöte douce G.D. 8 Fus x
Kurtz Flöte 8 Fus r
Principal 4 Fus x
Fleute douce 4 Fus x
Salicinal 4 Fus xx
Nasat 2 2/3 Fus xx
Octaf 2 Fus x
Traverse 2 Fus r
Sesquialter 2 Fach r
Schalmose 8 Fus r
Vox Humana 8 Fus r

Tremulant r
Ventil r
Glocken * x
[Transpositionseinrichtung für das OW: 465 Hz – 415 Hz] r

Pedal:
C-d1:

[Unterlade:]
Unter Bas Ofe[n] 16 Fus x
Ho[l]flöte 8 Fus x
Octaf 2 Fus r
Nacht Horn 2 Fus xx
Fagot 16 Fus x
Trompeten Bas 8 Fus x
Schalmey 4 Fus x

Unter Ventil r

[Oberlade:]
Unter Bas Ged. 16 Fus x
Quinta 10 2/3 Fus x
Principal 8 Fus x
Octav 4 Fus xx
Rausch Quinta 2 Fach r

Ober Ventil r
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk