Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
al.Marksa/Hallera
Autor Wiadomość
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 8:49 pm   

mce napisał/a:
Zwróćcie uwagę na gazową latarnię, okiennice, no i tego Chevroleta FAT (?) z demobilu


Bardziej mi wygląda na Ford Canada
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 9:05 pm   

Masz racje wyglada to na stabilizację betonem. Natomiast ja pamiętam kocie łby na odcinku od Mickiewicza do Kościuszki
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 9:05 pm   

Darek Ma napisał/a:
mce napisał/a:
Zwróćcie uwagę na gazową latarnię, okiennice, no i tego Chevroleta FAT (?) z demobilu


Bardziej mi wygląda na Ford Canada


Możliwe, ciężarówki typu Canadian Military Pattern (CMP) i ich producenci to nie moja działka :)

W poprzednim poście może nieściśle się wyraziłem, chodziło mi o to, że (prawdopodobnie) w latach 1976-77 bruk na Hallera przykrywano asfaltem. Też pamiętam wcześniej kostkę brukową na ulicy. Zresztą przy okazji ostatniego remontu i wymiany nawierzchni jedną wziąłem sobie do ogrodu na pamiątkę :)

A przy okazji, to coś na temat omawianych budynków można by pewnie wyczytać w książce "Cielątkowska R., Lorens P., Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego, Gdańsk 2000", której niestety nie da się zdobyć. Nigdy nie miałem jej w rękach ale może ktoś ma i pożyczy, to bym chętnie tego białego kruka zeskanował... :)
Ostatnio zmieniony przez mce Wto Maj 18, 2010 9:14 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 9:11 pm   

Może wiesz w jakich jeszcze wydawnictwach można coś znalezć na temat ulicy Hallera? Ten temat zaczyna mnie coraz bardziej interesować. Jeżeli masz jakies zdjęcia to bardzo proszę o zamieszczenie
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 9:25 pm   

Chyba prawie cała dostępna wiedza na temat Hallera/Ostseestrasse jest teraz na stronie PDW i na tym forum w innych wątkach. Zresztą wszystkie znane mi przedwojenne zdjęcia chyba też. Jeśli są jakieś powojenne to pojawiły się tu w tym wątku, a jak znajdę nowe to zeskanuję i wrzucę. Szczątkowe informacje na temat tej ulicy są w rożnych książkach o Gdańsku, m. in, w przywołanym dziele J.Stankiewicza i Szermera "Gdańsk..." z 1959, przewodnikach, starych planach. Zresztą szeroka bibliografia na pokrewne tematy jest też na stronie PDW. Trochę dodatkowych informacji można wyciągnąć też od miłośników tramwajów.

Jeszcze znalazłem takie zdjęcie, z netu, pochodzi prawdopodobnie z podanej książki R. Cielątkowska, P. Lorens "Architektura i urbanistyka...." Brak daty, wygląda na lata 60.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 822
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 10:23 pm   

mce napisał/a:
Chyba prawie cała dostępna wiedza na temat Hallera/Ostseestrasse jest teraz na stronie PDW i na tym forum w innych wątkach.


I w artykule, który niedawno ukończyłem a który być może ukaże się drukiem :%
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 10:26 pm   

Dzięki. Na zdjęciach z Hallera jest zawsze blok 90-102 a nie ,,mój" 108-120. Postaram się mocno poszperać nie tylko w necie, ale i w starych fotografiach

Jarek PDW napisał/a:
I w artykule, który niedawno ukończyłem a który być może ukaże się drukiem


Chętnie przeczytam
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Wto Maj 18, 2010 10:38 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pią Maj 21, 2010 10:07 pm   

Sprawdziłem w literaturze i uzupełniam dane: zdjęcie, które wkleiłem 2 posty wcześniej pochodzi z książki B.Szermera "Gdańsk - przeszłość i współczesność" str.73.
Podpis do zdjęcia: "Zabudowa przy ul. Marksa we Wrzeszczu - jedno z osiedli wybudowanych w okresie Wolnego Miasta (stan z r. 1966, po renowacji)."

A poniżej dowód na to, że budynek przy Hallera 90-102 powstał jeszcze za niemieckich czasów: zachowały się oryginalne tabliczki ze strzałkami pod numerami 98 i 102.
Zdjęcie jak na razie słabe, ale robione przed chwilą po ciemku komórką, podczas spaceru do Groszka po piwo :)

Przyjrzałem się też zachowanym oryginalnym oknom z parteru i w budynkach 90-102 jak i 104-120 są one takie same, mają też tego samego kształtu metalowe klamki.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 822
Wysłany: Sob Maj 22, 2010 12:02 am   

Cytat:
A poniżej dowód na to, że budynek przy Hallera 90-102 powstał jeszcze za niemieckich czasów: zachowały się oryginalne tabliczki ze strzałkami pod numerami 98 i 102.
(...) Przyjrzałem się też zachowanym oryginalnym oknom z parteru i w budynkach 90-102 jak i 104-120 są one takie same, mają też tego samego kształtu metalowe klamki.


Nie sposób się przyczepić, teraz potrzebna nam jedynie data budowy :)
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 24, 2010 2:15 pm   

Po przejrzeniu domowych źródeł muszę umieścić erratę do moich własnych słów z pierwszej strony tego wątku:

1. w budynku Hallera 66, tam gdzie przed wojną prof.Otto Kloeppel, po 1945 mieszkał prof. Leon Dreher, kierownik Katedry Spawalnictwa i Wykonywania Ustrojów Stalowych PG. (a nie jak napisałem prof. Doerffer... no wstyd mi, ale te fajne c.k. lwowskie nazwiska mylą mi się) :oops:


2. Jak napisano w znakomitym albumie "Gdańsk na fotografii lotniczej z okresu międzywojennego" prof. Otto Kloeppel był projektantem budynków w kwartale Hallera-Mickiewicza-Mierosławskiego (zresztą to widać, że wyszły raczej spod jednej ręki). Z tego wnioskuję, że tak jak myślałem wcześniej, ostatnie 4 budynki przy Hallera (nr 50 do 64) od strony potoku Strzyża zostały zaprojektowane później w bardzo podobnym kształcie przez wspomnianego Hugo Conze i stąd ich różnice w szczegółach.

Dla porównania szczegółów wrzucam rysunek z książki Cielątkowska Lorens "Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska..." - skan znaleziony na forum wieżowców i moja nieudolna przeróbka tego rysunku dla zobrazowania różnic budowy obu projektów.


3. Do spotkania "Pohoreckiego" z "Hubertem" (a nie Łupaszką) doszło w styczniu 1946 w mieszkaniu przy Roosevelta 116 (a nie 114). Info pochodzi z książeczki "Od wyzwolenia do referendum" J.Babczenki, str. 139. wyd 1974. Swoją drogą wyczytałem tam, że spotkania z Łupaszką odbywały się na Reymonta ale to już inna sprawa.
 
jayms 
dżejms


Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 1001
Wysłany: Wto Maj 25, 2010 6:16 am   

mce napisał/a:
poniżej dowód na to, że budynek przy Hallera 90-102 powstał jeszcze za niemieckich czasów


Jeszcze jeden dowód z drzwi mieszkania przy Hallera 90,gdzie obecnie mieszkam. Poza tym kiedyś rozmawiałem z ludzmi z tego bloku,którzy wprowadzali się do niego w 1945 roku. Mam nawet kilka obrazków,które pozostały po dawnych niemieckich właścicielach mieszkania.
_________________
Bacz byś nie zgłupiał od mądrości swojej.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 822
Wysłany: Pon Lip 19, 2010 10:43 pm   

Darek Ma napisał/a:
Jarek PDW napisał/a:
I w artykule, który niedawno ukończyłem a który być może ukaże się drukiem


Chętnie przeczytam


Mój artykuł o ulicy Bałtyckiej właśnie ukazał się w '30 dniach' :D Zebrałem w nim wszystko, co mi o dzisiejszej alei Hallera wiadomo. Zapraszam do lektury :wink:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Lip 20, 2010 5:59 am   

Dziękuję za informację
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 10:20 am   

Dobry artykuł, dawno tak szybko nie byłem w kiosku po 30 dni :) W dodatku mój dom na zdjęciu się załapał. Niestety jest jeden "chochlik" - zdjęcie Helene-Lange-Schule jest w lustrzanym odbiciu (podobnie chyba było w BSG - taka lewa odbitka pokutuje). Ponadto szkoda, że nie znalazło się jedno zdanie wyjaśnienia co to są "fińskie domki" i skąd się wzięły. My wiemy ale chyba czytelnicy nie wszyscy.
Jak ktoś nie wie to wyjaśniam, że była to część reparacji wojennych, które Finlandia musiała po wojnie przekazać ZSRR, a łaskawca Stalin dał to Polsce, żeby pokazać jaki to on dla Polaków dobrotliwy wujcio i w dodatku jak to bogaty naród radziecki gardzi darami od "biełofincow" ;)
Ciekawe czy takie fińskie drewniane domki są gdzieś indziej poza Gdańskiem?
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 822
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 3:24 pm   

mce napisał/a:
Dobry artykuł, dawno tak szybko nie byłem w kiosku po 30 dni :)


Dziękuję :)

mce napisał/a:
Niestety jest jeden "chochlik" - zdjęcie Helene-Lange-Schule jest w lustrzanym odbiciu (podobnie chyba było w BSG - taka lewa odbitka pokutuje).


Też to zauważyłem, niestety odrobinę za późno... :II

mce napisał/a:
Ponadto szkoda, że nie znalazło się jedno zdanie wyjaśnienia co to są "fińskie domki" i skąd się wzięły. My wiemy ale chyba czytelnicy nie wszyscy.


Założyłem, że Czytelnik będzie wiedział, Pan Redaktor też nie chciał uściślenia więc chyba nie będzie problemu :wink:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk