Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
al.Marksa/Hallera
Autor Wiadomość
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 10:12 pm   

Moje informacje opierają się na relacjach dziadka. Jeżeli chodzi o mapę to tez nie wiemy jak długi był cykl wydawniczy mapy w 1940 roku. Na tej mapie nie ma budynku, który został wybudowany 1933 roku a istnieje do dzisiaj. Moze to zdjęcie trochę wyjaśni. N azdjęciu brak jest torów tramwajowych w kierunku Brzezna a budynki przy Hallera stoją. Wystarczy ustalić date położenia torów i mamy pewne przybliżenie
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 10:18 pm   

Super zdjęcie, z jakiej książki pochodzi?
A tory na wprost położono w 1959.
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 10:35 pm   

Pochodzenia zdjęcia nie pamiętam. Poszukam jeszcze w zdjęciach rodzinnych bo jak sobie przypominam mam ujęcie ulicy Hallera. Troche mi nie pasuje rok budowy 1942-44. To są dwa ciągi budynków między numerami 90 a 120 no jakoś tak musiały być bardzo szybko budowane i to jeszcze w warunkach gospodarki wojennej. Na podstawie wyposażenia mojego mieszkania tzw poniemieckiego czyli podwójne drzwi wejściowe, podłogi drewniane, solidne kaflowe piece, osobno wc i łazienka z trzonem grzewczym do ciepłej wody, spiżarnia w kuchni, potężny piec kuchenny oraz piwnica o powierzchni około 20 m. Mieszkania przeważnie o powierzchniach rzędu 60-100 m2 zależnie od położenia. Jak na warunki wojenne to standart znacznie lepszy niż wszystkie bloki z lat 50-tych. W sumie to mocno mnie to zaciekawiło. Trzeba poszperać.

Pytanie: Czy Einwohnerbuch 1942 jest dostepny w internecie?
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Pon Maj 17, 2010 11:28 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 11:04 pm   

Jeszcze jedno wyszperane zdjęcie interesujących nas budynków, mam nadzieje że regulamin pozwala na takie podlinkowanie:

Konstal 4N #1069
21 lipca 1959 - Gdańsk-Wrzeszcz, al. Marksa. Uroczysty przejazd eNki wraz z doczepka warszawską, z okazji otwarcia linii tramwajowej 13 na trasie Kolonia Uroda - Przeróbka.

http://www.phototrans.eu/...al_4N_1069.html

Zwróćcie uwagę na gazową latarnię, okiennice, no i tego Chevroleta FAT (?) z demobilu :)

Darek Ma napisał/a:
Pytanie: Czy Einwohnerbuch 1942 jest dostepny w internecie?


Do niedawna była tu:
http://www.ptg.gda.pl/ind...rmArticleID/11/

Ale może gdzieś jeszcze jest, ja mam ją na dysku od dawna.
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Pon Maj 17, 2010 11:27 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 11:07 pm   

Dobre. Przy Koloni Urodzie była pętla tramwajowa. Ale kiedy naprawdę były wybudowane te bloki to na pewno nie wiemy.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 11:08 pm   

Link i zdjęcia znam jak najbardziej.

Zdjęcie z 1959 - cymes :==

Jeżeli nie 1942-44 a lata 30. to tym bardziej budynki te powinny być uwzględnione na mapach z lat 30. oraz książce adresowej np. z 1937 roku - a nie są. Istne Archiwum X... :???:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 11:16 pm   

Aktualnie skanuje zdjecia rodzinne, pewnie natrafie na fotki z Hallera a jak wiadomo na starych zdjęciach na odwrocie można czasami dużo wyczytać.

Panowie a dokąd jezdził tramwaj przez Mickiewicza?
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Pon Maj 17, 2010 11:26 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 11:26 pm   

Do pętli przy dzisiejszym skrzyżowaniu al.Legionów i ul.Kościuszki.
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 12:18 am   

Darek Ma napisał/a:
Dobre. Przy Koloni Urodzie była pętla tramwajowa. Ale kiedy naprawdę były wybudowane te bloki to na pewno nie wiemy.


Wyszperałem jeszcze takie zdjęcie:
1969 - Gdańsk, ul. Karola Marksa (obecnie al. Hallera). W tle, za składem eNek widoczna tymczasowa pętla Kolonia Uroda.
http://www.phototrans.eu/...al_4N_1021.html

Polecam wszystkim tą stronę, znakomite zdjęcia tam mają, choć większość to już epoka cyfrowa po 2003. Takich rarytasów jak ten jest b. mało.

----------
Darek M sprawdź skrzynkę bo chyba moje maile nie dochodzą?
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 8:36 am   

mce napisał/a:
1969


No ale przecież już od 1960 roku tramwaje jeździły prosto do Brzeźna... :???:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 8:44 am   

Jarek PDW napisał/a:


No ale przecież już od 1960 roku tramwaje jeździły prosto do Brzeźna... :???:


To chyba nie ma nic sprzecznego w tej dacie (1969), widać na zdjęciu trakcję tramwajową na wprost do Brzeźna, pętla chyba mogła jeszcze istnieć pomimo wybudowania linii przez Hallera?
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 5:50 pm   

Resztki pętli przy Koloni Urody istniały jeszcze w latach 70-tych
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 6:55 pm   

Wydawało mi się, że skoro była tymczasowa, to po przedłużeniu torów do Brzeźna ją zlikwidowali :wink:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 8:22 pm   

Resztki tzn mam na mysli tory wyłączone z ruchu i pozostawione sobie samym. Może wiecie koledzy kiedy przedłużono Hallera w kierunku Brzezna? Pamietam jeszcze w latach 60-tych była to żwirowa droga. Chyba wiąże sią ta data z początkami budowy polmozbytu. Sam pamiętam jak na lewej nitce Hallera był gładki, bruk natomiast na prawej ( patrząc w stronę Brzeznia) kocie łby. Wydaje mi się że położenie asfaltu wiąże się z przedłużeniem Hallera do Brzezna. Ale kiedy to było ? J aobstawiam poczatek lat 70-tych
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Wto Maj 18, 2010 9:40 pm   

Darek Ma napisał/a:
Wydaje mi się że położenie asfaltu wiąże się z przedłużeniem Hallera do Brzezna. Ale kiedy to było ? J aobstawiam poczatek lat 70-tych


Pamiętam z dzieciństwa że bruk na odcinku od Mickiewicza w kierunku Gdańska przykryto asfaltem około 1976-1977, a może nawet 1975, jak będę w domu to sprawdzę stare zdjęcia, może uda się coś dokładniej datować. Na zdjęciu z tramwajem z 1959 widać że jezdnia z Brzeźna raczej jest już brukowana.
Podejrzewam że nawierzchnia mogła być robiona odcinkami, im bliżej Brzeźna tym później była utwardzana.
W dodatku na zdjęciu ze Stankiewicza nr 288 które zamieściłem wcześniej w wątku widać, że nawierzchnia na jezdni w kierunku Brzeźna nie jest brukowana, wygląda mi to na stabilizację cementem lub może raczej chudy beton i jest w krawężnikach (widoczne są jakby dylatacje).
Ostatnio zmieniony przez mce Wto Maj 18, 2010 10:09 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk