Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
al.Marksa/Hallera
Autor Wiadomość
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 5:01 pm   

mce napisał/a:
Wrzucam dalsze zdjęcia z książki "Gdańsk..." z 1959, Stankiewicza i Szermera, może rozkręci się jakaś dyskusja... :)
Oczywiście podpis jest błędny, są to budynki z lat 40. przy ówczesnej Marksa, na odcinku od Lilii Wenedy do Kościuszki. Ścieżka rowerowa jak widać ma swoje tradycje, rowery za to nowocześniejsze niż mój :)


Przepraszam, ale nie są to budynki od Lilli Wenedy do Kościuszki, lecz między Mickiewicza a Kościuszki. Natomiast Lilli Wenedy jest pośrodku zdjęcia niewidoczna.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 6:45 pm   

Dwa uściślenia:

1) Budynki na zdjęciu scan2b.jpg powstały najprawdopodobniej w II połowie lat 40., choć to tylko przypuszczenie; jak ktoś z Was znajdzie dokładne info to proszę dać znać.
2) Domy "z łukami" powstały ok.1924 wg projektu nie Kloeppela lecz niejakiego Hugo Conze.

Które budynki "od strony rzeczki" masz na myśli? Te naprzeciwko ZSBO?
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 7:04 pm   

Darek Ma napisał/a:

Przepraszam, ale nie są to budynki od Lilli Wenedy do Kościuszki, lecz między Mickiewicza a Kościuszki. Natomiast Lilli Wenedy jest pośrodku zdjęcia niewidoczna.


Słusznie, nie zwróciłem uwagi, przecież budynek na rogu Lilii Wenedy ma na szczycie takie charakterystyczne duże okno... No i brak przejazdu przez tory.

A tak przy okazji historii tych okolic...
Przy ówczesnej ulicy Roosewelta 114 (lub 112, bo coś nie pamietam?), na pewno w tym budynku bliżej ul.Kościuszki, miał lokal konspiracyjny ostatni komendant Okręgu Wileńskiego AK-DSZ ppłk Antoni Olechnowicz ps. "Pohorecki" i w X-XI 1945 odbyło się tam jego spotkanie z Mjr Zygmuntem Szendzielarzem "Łupaszką". Można o tym przeczytać w książkach Bolduana z lat komuny, na pewno pisanych na podstawie akt UB.

Jarek PDW napisał/a:
Dwa uściślenia:

1) Budynki na zdjęciu scan2b.jpg powstały najprawdopodobniej w II połowie lat 40., choć to tylko przypuszczenie; jak ktoś z Was znajdzie dokładne info to proszę dać znać.
2) Domy "z łukami" powstały ok.1924 wg projektu nie Kloeppela lecz niejakiego Hugo Conze.

Które budynki "od strony rzeczki" masz na myśli? Te naprzeciwko ZSBO?


Dzięki za te informacje, muszę przyznać, że ten Hugo Conze znał się na swoim fachu :)
Ad. 2) chodziło mi o 4 budynki z łukami od strony rzeczki Strzyżej, te które mają po 3 okna z boków, inne klatki schodowe i zupełnie inny układ mieszkań wewnątrz. Można je poznać po tych "drabinkach" z cegieł po bokach wejścia (wiatrołapu).

Też obstawiałem dla mojego domu lata 1923-1924 na podstawie detali stolarki, wykończeń itp. Te nowsze "od rzeczki" to już wykończenia (drzwi, okna, itp) w typie lat 30.

Ad.1) to w Danziger Einwohnerbuchu 1942 numeracja parzysta Ostseestr. kończy się na nr 84, więc raczej wtedy tych budynków jeszcze nie było, a w 1945 już były :)
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Pon Maj 17, 2010 10:28 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 7:30 pm   

mce napisał/a:
w Danziger Einwohnerbuchu 1942 numeracja parzysta Ostseestr. kończy się na nr 84, więc raczej wtedy tych budynków jeszcze nie było, a w 1945 już były :)


No właśnie, skąd się nagle w tym 1945 wzięły? Przecież była wojna, takie inwestycje były raczej wstrzymane. Skąd masz ten rok 1945? I skąd masz info o Hallera 122? Nie pasuje mi to zupełnie :???:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 7:36 pm   

Jarek PDW napisał/a:


No właśnie, skąd się nagle w tym 1945 wzięły? Przecież była wojna, takie inwestycje były raczej wstrzymane. Skąd masz ten rok 1945? I skąd masz info o Hallera 122? Nie pasuje mi to zupełnie :???:


Hallera 122 ? Ten powstał przecież po wojnie, to ta szkoła/akademik.

A tamte budynki na 100% powstały jeszcze "za Niemca", w końcu 1942-1944 to jeszcze był okres względnego pokoju w Gdańsku. Na niemieckim forum jakiś ziomek szukał adresu Ostseestrasse 110, więc musiał tam mieszkać przed końcem wojny. Poszukam linka.

edit: znalazłem: http://forum.danzig.de/sh...5-Ostseestr-110
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 7:42 pm   

Wybacz, moja pomyłka, napisałeś 112 a ja przeczytałem 122 :hihi:

Dzięki za link ale na ile zrozumiałem, to tam wcale nie ma zgodności co tego...
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 7:56 pm   

A info o Roosevelta 114 (raczej to był ten adres) pochodzi z książeczki z lat 60 "W walce o utrwalanie władzy ludowej na Wybrzeżu Gdańskim" R.Bolduana i J.Babczenki, mogłem przekręcić tytuł ale coś w tym stylu. Wydana do użytku wewnętrznego MO i SB. W wersji zbeletryzowanej powtarza się to w książce "Front bez okopów" tych samych autorów, o walkach dzielnych ubeków z krwiożerczym Łupaszką.

Jarek PDW napisał/a:

Dzięki za link ale na ile zrozumiałem, to tam wcale nie ma zgodności co tego...


No na tamtym forum ogólnie za wiele konkretnych informacji nie ma, w końcu to piszą nie hobbyści tylko najczęściej bardzo starzy ludzie bazujący na wspomnieniach z dzieciństwa.
Ostatnio zmieniony przez Jarek z Wrzeszcza Pon Maj 17, 2010 10:29 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:01 pm   

...toteż pozostaję sceptyczny wobec teorii o przedwojennym pochodzeniu tamtych budynków :wink:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:12 pm   

Ale w dziele Stankiewicza jest o tym, tam gdzie zdjęcie które wkleiłem, ilustrujące w tej książce rozbudowę Wrzeszcza w latach 30 do końca wojny. Niestety nie sprawdzę teraz co dokładnie napisał.
Zresztą wystarczy się przejść i obejrzeć detale (te jeszcze nieusunięte) tych budynków by zobaczyć że nie budowano ich za Bieruta. Np to duże wystające okno na rogu L. Wenedy, niestety już teraz zamienione na plastika, to był typowy przykład tzw. ogrodu zimowego, popularne rozwiązanie w domach w Niemczech, w polskich budynkach z lat 50 nigdy nie widziałem takich fanaberii.
Oczywiście teraz sam się nie przejdę, bo mam chwilowo ze 150 km do tego miejsca, ale może ktoś kto tam mieszka się odezwie. Wystarczy nam np. zdjęcie zaworu od kaloryfera "kalt-warm" i wszystko będzie jasne :hihi:

Edit:
zwróć uwage na okiennice na zdjęciu, kto takie coś projektował w latach 50... Zresztą domy "z bramami" też je miały jak widać na pocztówce z mojego awatara. Te okiennice (wypaczone i nie do użytku) do lat 70 jeszcze zalegały u mnie w piwnicy aż trafiły do pieca.
Ostatnio zmieniony przez mce Pon Maj 17, 2010 8:25 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:23 pm   

mce napisał/a:
może ktoś kto tam mieszka się odezwie. Wystarczy nam np. zdjęcie zaworu od kaloryfera "kalt-warm" i wszystko będzie jasne :hihi:


No to czekamy :hihi:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:25 pm   

mce napisał/a:
A info o Roosevelta 114 (raczej to był ten adres) pochodzi z książeczki z lat 60 "W walce o utrwalanie władzy ludowej na Wybrzeżu Gdańskim" R.Bolduana i J.Babczenki, mogłem przekręcić tytuł ale coś w tym stylu. Wydana do użytku wewnętrznego MO i SB. W wersji zbeletryzowanej powtarza się to w książce "Front bez okopów" tych samych autorów, o walkach dzielnych ubeków z krwiożerczym Łupaszką.

Pod numerem 114 właśnie mieszkałem. Mój dziadek sprowadził się tam w 1945 r ( mieszkał w Starachowicach przed wojną i walczył w partyzantce w tamtych okolicach). Z jego opowieści nie pamietam żadnych detali na temat mieszkańców. Byli to ludzie napływowi z różnych stron Polski. W dziadka opowieściach nie było nic o dzielnych zuchach z sb i mo ani ich ,,utrwalaniu". Może chodziło o 112 ? Zreszta w tamtych czasach było za dużo tematów tabu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:34 pm   

Niewykluczone że to było tylko mieszkanie konspiracyjne na 1 kontakt, wątpię żeby taki ważny gość jak Antoni Olechnowicz-Pohorecki spotykał się z Łupaszką we własnym mieszkaniu. Nie pamiętam już tego dokładnie ale być może pisali w tych książkach że jego tam ujęto? To by się nie zgadało z biografią bo Antoni Olechnowicz "Pohorecki" został wg wikipedii złapany we Wrocławiu w 1948. Jak Cię to interesuje to sięgnij do "Frontu bez okopów" za parę zł jest ta wiekopomna pozycja na allegro.
 
Darek Ma 
Darek M

Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 55
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:40 pm   

Jarek PDW napisał/a:
...toteż pozostaję sceptyczny wobec teorii o przedwojennym pochodzeniu tamtych budynków :wink:


Budynki po lewej stronie Hallera ( patrząc w kierunku Brzezna ) stały na pewno przed wojną w latach 30-tych. Zrelacji dziadka pamiętam że prawa strona Hallera była budowana w latach 50-tych. Zresztą występuję duże podobieństwo architektoniczne do bloków z ulic Manifestu Połanieckiego, Żywieckiej,Racławickiej. A w moim mieszkaniu na Hallera 114 były piece i drewniane podłogi. Wydaje mi się że raczej na początku bloku w którym mieszkałem nie było wogóle kaloryferów. Chyba że któś może miał etażowe. Było bardzo charakterystyczne przed każdą zimą jak mieszkańcy bloku napełniali piwnice węglem przywożonym różnymi środkami tarnsportu, począwszy od wozów konnych a na wywrotkach skończywszy. I tak było do lat70-tych. Tylko co bogatsi przerabiali ogrzewanie na gaz.Od podwórka były małe ogródki uprawine przez mieszkańców, warsztat motocyklowy pod 116, duży gołębnik pod 110. Nawet stała ciężarówka sąsiada która była użyta w filmie Wolne miasto.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 830
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 8:45 pm   

Darek Ma napisał/a:
Budynki po lewej stronie Hallera ( patrząc w kierunku Brzezna ) stały na pewno przed wojną w latach 30-tych.


Też tak przez dłuższy czas myślałem, ale nie ma ich ani na mapie z 1940 , ani w książce adresowej z 1942. Jak to wyjaśnisz?
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Pon Maj 17, 2010 9:05 pm   

Ja jestem przekonany że te budynki są z lat 1941-1944. Trzeba uwzględnić że wszelkie wydawane plany to nie jest geodezyjna mapa zasadnicza i mają stan aktualizacji co do drobnych szczegółów czasem nawet o kilka lat wstecz. A Einwohnerbuch 1942 tez pewnie nie odzwierciedla dokładnie stanu na rok 1942 tylko raczej końca 1941. Trzeba uwzględnić pewną bezwładność przepływu informacji i czasu do wydania, to nie były czasy komputerów.


*****
A przy okazji czy znasz ten link: http://www.herder-institu...00&lang=de#jump

są tam inne zdjęcia lotnicze z serii 1929, nie tylko to co na stronie Projektu Dolny Wrzeszcz

(sory za oftop, jak to info już było to zaraz wywalę )
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk