Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Historia jednej gdańskiej lokomotywy
Autor Wiadomość
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 10:16 pm   

Hamburger napisał/a:
Tu nie chodzi o dworzec, ale zabudowania parowozowni Danzig Olivaer Tor.


Jasne, ale powstały one przy okazji budowy dworca. Zwykle natrafiam na jakąś notatkę, że znajdowała się parowozownia, albo jakiś budynek kasowy. A w przypadku Danzig Olivaer Tor żadnych takich. Dopiero w późniejszych czasach. Dlatego pytam o ewentualne źródło.
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:01 pm   

Ja również jeszcze nie natknąłem się na szczegółowszy opis tego miejsca. W tym przypadku logika i specyficzny "kolejowy nos" podpowiada mi, że początkowo musiała istnieć mała parowozownia i fragment bodajże 2 stanowiskowej widać na fotce Sabaotha. Taka wówczas wystarczała, gdyż trasą do Słupska kursowały 3-4 pociągi dziennie. Gdy powstawał Hauptbahnhof stało się jasne, że będzie to za mało. Dodatkowy wniosek można wysnuć z położenia "dobudówki" - równolegle do torów szlakowych. To było wówczas typowe, gdyż prywatne spółki bardzo "oszczędnie" podchodziły do wykupu gruntów. Gdy na przełomie XIX i XX w. powstawała duża stacja pod zarządem kolei państwowej (KPEV), stać ich było na wykup (lub uzyskanie drogą innych transakcji) większego areału ziemi i wtedy można było wybudować dużą parowozownię wachlarzową w tym układzie przestrzennym, nie licząc się specjalnie z kosztami większego gruntu. Podobnie inne budynki parowozowni - dopiero te "państwowe" były na miarę dużego miasta.
Dworzec Olivaer Tor był zapewne bardzo skromniutki, tymczasowy, byćmoże jakiś baraczek...
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:07 pm   

Hamburger napisał/a:
W tym przypadku logika i specyficzny "kolejowy nos" podpowiada mi, że początkowo musiała istnieć mała parowozownia

Kolejowego nosa mi brak. Zgadzam się, że coś skromnego postawiono pewnie. Jednakże staram się dopytywać o źródła. Czasem coś ciekawego „wpadnie” przy okazji;)
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:16 pm   

Czy to może być parowóz serii Od2? (wedle opisu to podobno Pd2). Zdjęcia pochodzą z linii Pruszcz - Kartuzy i zostały wykonane w okolicy skrzyżowania z budowaną magistralą węglową koło Glincza.

pociąg 1.jpg
ze zbiorów Muzeum Kolejnictwa
Plik ściągnięto 7959 raz(y) 79,77 KB

pociąg 2.jpg
ze zbiorów Muzeum Kolejnictwa
Plik ściągnięto 7959 raz(y) 70,66 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 1:03 am   

Powiększenie:

Parowóz 1.jpg
Plik ściągnięto 7935 raz(y) 68,98 KB

parowóz 2.jpg
Plik ściągnięto 7935 raz(y) 72,75 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 9:23 am   

Nie, to seria Pd1, czyli pruska S3. Dość podobna do P4², ale zdecydowanie większe koła napędowe (1980 mm), zamiast 1750 mm u P4². To legenda kolei, podczas gdy w Niemczech do 1928 r. wycofano wszystkie z ruchu, na PKP jeszcze w 1951 r. były eksploatowane. Maszyny te miały bardzo dobre parametry biegowe i drużyny trakcyjne chętnie na nich pracowały.
W książce "Magistrala węglowa" znalazło się kilkanaście błędnych podpisów pod zdjęciami.
Pytanie dla znawców Kaszub - gdzie wykonano to zdjęcie ?

Pd1-73 z poc. osobowym, lata 30. (2).jpg
Plik ściągnięto 7903 raz(y) 44,99 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 10:29 am   

Wróć !
Wpadłem w pułapkę, gdyż potraktowałem oba pociągi że to pewnie jeden i ten sam.
Po uważnym przejrzeniu fotek:
- nr 1 to maszyna serii Pd1 (większe koła, krótszy komin),
- nr 2 to maszyna serii Od2 (mniejsze koła, dłuższy komin). Z napisu na budce maszynisty wynika, że też należała do kolei WMG.
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 3:23 pm   

Hamburger napisał/a:

Pytanie dla znawców Kaszub - gdzie wykonano to zdjęcie ?

Mam pewne podejrzenia - czy nie jest to przypadkiem przebudowany wyjazd ze stacji Kościerzyna w kierunku Gdyni?
Słynny po tym jak jak w trakcie budowy "węglowki" wybudowany nasyp na skraju bagna zapadł się po wraz z pociągiem roboczym i trzeba było wybudować nowy w innym miejcu
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 9:32 pm   

[/quote]Mam pewne podejrzenia - czy nie jest to przypadkiem przebudowany wyjazd ze stacji Kościerzyna w kierunku Gdyni?[/quote]
To bardzo możliwe.
A widoczny u góry wiadukt ? Dokąd prowadzi droga biegnąca po nim ?
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Sro Kwi 07, 2010 11:04 pm   

Załączam mapkę - do lokalizacji pasuje i "porzucony" nasyp i wiadukt i droga

link do mapy

Kościerzyna.jpg
na czerwono - pierwotny przebieg nasypu
Plik ściągnięto 7814 raz(y) 76,54 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 9:03 am   

Tak, zgadza się. :==
Teraz dwie fotki z Kaszub, gdzie wykonano te ujęcia ?

km 140 linii (1).jpg
Pociag towarowy z parowozem serii TKi3.
Plik ściągnięto 7778 raz(y) 71,07 KB

km 140 linii (2).jpg
Pociag osobowy z dwoma parowozami serii Ti4.
Plik ściągnięto 7778 raz(y) 61,27 KB

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7246
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 9:06 am   

Ha, nie wiem, ale chciałbym, żeby to było Gołubie i po lewej stara trasa z Kościerzyny przez Sikorzyno a z prawej budowa nowej przez Skorzewo :hmm:
PS. jeśli 140 km linii zmierzono od Gdyni, to to jednakk nie będzie Gołubie....
_________________

 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 10:33 am   

Hamburger napisał/a:

Teraz dwie fotki z Kaszub, gdzie wykonano te ujęcia ?


Jeśli wierzyć opisowi to kilometr 140 od Maksymilianowa, co przy założeniu że wiadukt w Glinczu leżał w kilometrze 141-szym, pozwala przypuszczać że to także linia Pruszcz - Kartuzy
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 11:13 am   

To by się zgadzało.
Dla porównania: poprzednia fotka z Pd1-73 i współczesne ujęcie prawie z tego samego miejsca. Czerwona strzałka wskazuje ukryty za drzewami wiadukt.

Pd1-73 z poc. osobowym, lata 30. (3).jpg
Plik ściągnięto 7759 raz(y) 21,64 KB

Ol49-71 Skorzewo-Koscierzyna (2), 20.06.1997.jpg
Plik ściągnięto 7759 raz(y) 21,39 KB

 
aprikosenkrantz 


Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 2
Wysłany: Nie Maj 16, 2010 4:13 pm   Most kratownicowy nad Radunią niedaleko Starej Piły na linii

Witam,
Eksplorując niedawno stare materiały na dyskach CD-RW natknąłem się na takie oto zdjęcie. Wszystko wskazuje na to, że jest to most kratownicowy nad rzeką Radunią zlokalizowany niedaleko Starej Piły (linia kolejowa Wrzeszcz-Stara Piła). Nazwa pliku to "Most_1967". Czy mógłby ktoś zweryfikować tę tezę. Byłem raz rowerem pod tym mostem i wydaje mi się, że jest to ten właśnie most sfotografowany w czasach gdy z Kokoszek jeździły jeszcze pociągi osobowe do Gdyni i Starej Piły (czyli do 1973 roku - do rozpoczęcia budowy pasa startowego lotniska w Rębiechowie). Nie pamiętam skąd mam to zdjęcie i nie wiem kto jest jego autorem. Bardzo proszę o opinię.

Most_1967.jpg
Plik ściągnięto 7476 raz(y) 32,01 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk