Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Historia jednej gdańskiej lokomotywy
Autor Wiadomość
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 12:11 am   Historia jednej gdańskiej lokomotywy

Właściwie chciałem o niej napisać już dawno temu. Maszyna, która z Gdańskiem związana była przez całe swoje życie - tu rozpoczęła w 1908 r. pracę i przeżyła dwie wojny światowe. Tą ostatnią już jako wrak, by w 1947 r. stać się wsadem hutniczym ! Pochodziła z bardzo zacnej rodziny parowozów pruskiej serii P4², których w latach 1898-1910 wybudowano w sumie 714 sztuk. Mowa o parowozie początkowo oznaczonym "Danzig 1989", który wybudowała firma Henschel & Sohn w 1908 r. Trafiła do Gdańska, gdzie wówczas stacjonowało 56 maszyn tego typu. Po I wojnie i Traktacie Wersalskim pozostała wierna swemu miastu i z mozołem prowadziła pociągi relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gd. - Kartuzy. W 1926 r. otrzymała oznaczenie PKP Od2-3Dz co znaczyło, że pracowała na kolejach WMG. Przed 1939 r. stacjonowała w Kartuzach, gdzie widoczni na fotce kolejarze dumnie prezentowali się na tle swojej maszyny. Po przejęciu kolei przez DRG, w 1941 r. otrzymała oznaczenie 36 445 i dalej pracowała na linii kartuskiej. Od 1943 r. palaczami na tej trasie były też kobiety, zazwyczaj pochodzenia ukraińskiego, które na maszynach tego typu dobrze radziły sobie z szuflowaniem węgla i innymi czynnościami pomocnika maszynisty. W 1944 r. było tych parowozów w RBD Danzig jeszcze 19 sztuk. Niestety, zacięte walki o Gdańsk okazały się dla kilku maszyn tej serii tzw. gwożdziem do trumny. Lokomotywy, ustawione w dniu 26 marca 1945 r. na pięciu większych wiaduktach linii Wrzeszcz - Kokoszki, zostały przez saperów Wehrmachtu wysadzone w powietrze. Prawdopodobnie wiosną 1947 r. parowozy zostały na miejscu pocięte na złom. Tak zakończyła się ich historia pracy w Gdańsku i kolejach na Kaszubach. Z zebranych informacji wynika, że po II wojnie tylko jeden parowóz tej serii do ok. 1948 r. prowadził jeszcze pociągi relacji Dzierżążno - Rozłazino. Może Forumowicze pomogą uzupełnić historię pozostałych 6 maszyn serii P4², które podzieliły los Od2-3Dz ?

Pr. P4² Danzig 19890001.jpg
Plik ściągnięto 33286 raz(y) 60,15 KB

Tender od pr. P4²0001.jpg
Plik ściągnięto 33286 raz(y) 44,09 KB

Od2-3Dz, MD Kartuzy0001.jpg
Plik ściągnięto 33286 raz(y) 59,16 KB

wiadukt nad ul. Wita Stwosza 4, 1945.jpg
Plik ściągnięto 33286 raz(y) 65,11 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:20 am   

Jeszcze powiększenie zdjęcia wykonanego prawdopodobnie na terenie Danzig Olivaer Tor.

Gdansk-Od2-3 Dz,MD Kartuzy przed 1939 r..jpg
Plik ściągnięto 33252 raz(y) 66,17 KB

 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:44 am   

Jedna z maszyn tej serii (proszę mnie skorygować o ile się mylę)


ze zbiorów Sabaotha
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 11:51 am   

Jak najbardziej ! Gdyby oryginał był dobrej jakości i dało się odczytać numer na budce maszynisty, może się okazać że to właśnie ta sama maszyna.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 12:08 pm   

Hamburger napisał/a:
Jak najbardziej ! Gdyby oryginał był dobrej jakości i dało się odczytać numer na budce maszynisty, może się okazać że to właśnie ta sama maszyna.

Czy to by mogło znaczyć, że powyższy obrazek to poszukiwane przez tysiące zapaleńców zdjęcie pociągu na trasie Wrzeszcz - Stara Piła?
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 12:35 pm   

Tak, tylko zależy o którą linię chodzi ? Na trasie Wrzeszcz - Kokoszki - Stara Piła nie kursowały (choć nie można wykluczyć sporadycznych przypadków). Codziennie za to maszyny te można było spotkać na trasie do Kartuz przez Pruszcz Gd., gdzie co prawda wzniesienia nie są mniejsze, ale bardziej "rozłożone w terenie". Tak więc z dużą dozą pewności można stwierdzić że zdjęcie wykonano właśnie na tej linii.
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 12:40 pm   

G... widać bo maszynista zamiast pozować do zdjęcia dodał "gazu". Za to pięknie widać dynamikę ruchu parowozu :hihi: A lokalizacja zdjęcia sprawia mi sporo kłopotu, poza przejazdem kolejowym, kilkoma sporej wielkości kamieniami i dachem jakiegoś budynku (raczej jest to mało charakterystyczna szopa) nie ma na nim niczego, co pomogłoby je umiejscowić w realu :II

1194.jpg
Plik ściągnięto 33227 raz(y) 46,46 KB

1194-2.jpg
Plik ściągnięto 33227 raz(y) 28,7 KB

1194-3.jpg
Plik ściągnięto 33227 raz(y) 40,7 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 12:45 pm   Re: Historia jednej gdańskiej lokomotywy

No fakt, napisałeś przecież
Hamburger napisał/a:
Po I wojnie i Traktacie Wersalskim pozostała wierna swemu miastu i z mozołem prowadziła pociągi relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gd. - Kartuzy.

A ja się głupi zasugerowałem miejscem "zgonu" w 1945 r. i pomyślałem, że to może być Wrzeszcz - Kokoszki :II
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 1:28 pm   

Z tym "gazem" to raczej odwrotnie. Widać że maszynista zamknął przepustnicę (snujący się dym z komina) i jedzie "bez gazu".
Mam jakieś dziwne przeczucie że fotkę wykonano na jednym z licznych na tej trasie przejazdów np. w Bielkówku.
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 2:42 pm   

Chcąc zaspokoić ciekawość Pumeksa załączam fotki maszyn, które na pewno prowadziły pociągi na trasie Wrzeszcz - Stara Piła przez Kokoszki.
1. parowóz pruskiej serii G4³, na PKP seria Th4. Maszyna na zdjęciu to "Danzig 3915", na PKP Th4-3Dz (czyli również należąca do kolei WMG), przenumerowana w 1941 r. przez zarząd DRG na 53 7752. Pod koniec wojny zawleczona do amerykańskiej strefy okupacyjnej Niemiec, do Scherfelde, gdzie kilka lat póżniej dokonała żywota.
2. Wykaz pracy maszyny TKp1-26 z dnia 12.05.1937 r. Parowóz w tym dniu prowadził parę pociągów mieszanych nr 3653 relacji Gdańsk Gł.- Stara Piła i z powrotem (nr 3654). Obciążenie brutto w relacji "tam" 189,6 T, ilość osi 11, wagonów 4. Odjazd z Gd. Gł. 19.08, przyjazd do Starej Piły 20.32. Z powrotem: wyj. 20.40, Gd. Gł. przyjazd 21.49. Ilość wagonów 5, osi 10, długość odcinka 24 km, szybkość przeciętna 30,0 km/h. Dodam że były to jazdy pomiarowe dla sprawdzenia nowego przyrządu (bardzo nielubianego przez drużyny trakcyjne) do bezdymnego spalania węgla francuskiego typu Pyram.
3. Zdjęcie ostatniego przedstawiciela niegdyś licznej, pruskiej serii T13, na PKP TKp1.

Th4-3Dz.jpg
Plik ściągnięto 33199 raz(y) 78,66 KB

TKp1-26.jpg
Plik ściągnięto 33199 raz(y) 69,03 KB

TKp1-46 Bydgoszcz Gl., 7.06.1980.jpg
Plik ściągnięto 33199 raz(y) 75,81 KB

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 3:54 pm   

Widzę, że jesteś specjalistą w dziedzinie kolejnictwa. Może rzucisz okiem na mój stary wątek, w którym pojawiło się kilka zdjęć kolejowych i zidentyfikujesz miejsca?

http://www.forum.dawnygda...?t=3197&start=0
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 8:49 pm   

Już kiedyś chyba dla Feyga indentyfikowałem te zdjęcia:
- fotka nr 784: Danzig Olivaer Tor prawdopodobnie w 1943/4 r. podczas przedłużania obrotnicy. Widoczny fragment "przybudówki"- to część pierwotnej parowozowni z 1870 r. Póżniej, lata 1896-1900 r. (po otwarciu Hauptbahnhof) dobudowano wachlarz z 15 kanałami.
- fotka nr 785 + 789 kolejka wąskotorowa: hm, w Mojuszu jeśli chodzi o wagoniki, Nowy Barkoczyn ze względu na parowóz. Jeśli dojdę do informacji ze ten parowóz pracował w Mojuszu, miejsce będzie prawie pewne - Mojusz lub okolica.
- fotka nr 788: grupa kolejarzy, w tle piękny boczniak, z tylu fragment wagonu - prawdopodobnie wagon mieszkalny lub gospodarczy dla tych kolejarzy. Miejsce ???
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 9:41 pm   

Hamburger napisał/a:
Danzig Olivaer Tor prawdopodobnie w 1943/4 r. podczas przedłużania obrotnicy. Widoczny fragment "przybudówki"- to część pierwotnej parowozowni z 1870 r. Póżniej, lata 1896-1900 r. (po otwarciu Hauptbahnhof) dobudowano wachlarz z 15 kanałami


Jeszcze nie natrafiłem na informacje o jakichkolwiek zabudowaniach na dworcu Danzig Olivaer Tor w 1870 r. Podzielisz się źródłami?
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 9:53 pm   

Dla porządku trzeba zamieścić wizerunki jeszcze dwóch pojazdów trakcyjnych, które na pewno przemierzały linię Gdańsk Wrzeszcz - Kokoszki - Stara Piła. Są to wagony akumulatorowe typu Wittfeld - wspaniały wynalazek, mogły bez ładowania akumulatorów przebyć trasę do 130 km (w latach 30. w Niemczech zastosowano ulepszone baterie umożliwiające przebieg nawet do 300 km). Poruszały się prawie bezszelestnie, a ze względu na specyficzny ton gwizdawki nazywane były "krowami". Najsilniejszą serią parowozów były jednak maszyny TKt1/2, z których 4 sztuki przez całe lata 30. stacjonowały w Danzig Olivaer Tor (Swiat kolei 12/04 i 3/05).

elk, wittfeld 11.jpg
Plik ściągnięto 33133 raz(y) 62,64 KB

Scannen0001.jpg
TKt2-2 BW Saspe, lata 1926-30
Plik ściągnięto 33133 raz(y) 69,4 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 10:11 pm   

norveg napisał/a:
Jeszcze nie natrafiłem na informacje o jakichkolwiek zabudowaniach na dworcu Danzig Olivaer Tor w 1870 r. Podzielisz się źródłami?


Tu nie chodzi o dworzec, ale zabudowania parowozowni Danzig Olivaer Tor.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk