Trudno to odcyfrować, ale z tego co mi się udało, wynika że projektowano tam tartak ze śluzą. Literki abcd wyznaczają plac (skład drewna?), e - śluza, f - coś ze słowem "frey", być może przepust, g - nie wiem, h - tartak, i - mieszkanie przy tartaku.
Wysłany: Pon Gru 16, 2013 12:34 am Schewen Schleuse
Z terytorium Żuław Gdańskich wody były odprowadzane do Wisły dwoma głównymi ciekami: Czarną Łachą (Schwarze Lake) i Motławą. Pomiędzy nimi, z niewielkiego terytorium wody odprowadzał niewielki, sztuczny kanał nazywany Walddorfer Vorflut (na mapie z 1822 opisany - Abzug Laake). Wszystkie one były zabezpieczone samoczynnymi wrotami przeciwpowodziowymi przed możliwością wpłynięcia do nich wysokich wód wiślanych. W śluzę komunikacyjną zapatrzone była tylko Grodza Kamienna na Motławie.
Walddorfer Vorflut był zakończony wrotami nazywanymi Schewen (Schoeven) Schleuse. (Czy ktoś potrafi rozszyfrować - przetłumaczyć tą nazwę?)
Przedstawienie tej budowli na mapie z 1822 sugeruje, że mógł to być mostek z dwoma parami wrót ustawionych przeciwstawnie. Te północne - przeciwpowodziowe i południowe uniemożliwiające nadmierny odpływ wody z kanału przy niskich stanach wody w Wiśle.
Mostek ten pełnił bardzo ważną funkcję. Umożliwiał przejście (przewiezienie towarów) z Gęsiej Karczmy nad Wisłą, na zachodnią stronę Gdańska, bez konieczności pokonywania celnych rogatek miasta. W narożniku mapy "Terytorium Gdańskiego" z 1790 r. narysowano szczegółowy planik tego obejścia.
Z tego jak narysowano Schewen Schleuse, wydaje mi się, że w okresie rysowania planu Buhsego obiekt był w remoncie (przebudowie). Zamiast wrót narysowano po dwie grodzie, przed i za nim (?)
O tym, że tam była "Schleuse'a" wiedziałem od dawna, ale myślałem, że żadnego śladu po niej niema. A tu niespodzianka!
Nie wiem z jakiego okresu mogą być to pozostałości, ale zachowane są stosunkowo dobrze.
Około 10 metrowej długości, dwie ściany stalowo-betonowo-ceglanej konstrukcji. Po środku para podwójnych, stalowych elementów osadzenia wrót. To w tych ćwierć okrągłych łożach musiały się obracać wrota. Po odkopaniu, na ścianie ukazał się zastrzał wzmacniający stabilność góry łoża wrót. Na jednej ścianie zachowało się uchwyt do którego mocowano łańcuch przytrzymujący skrzydło wrót w pozycji otwartej.
Obecnie zamiast wrót pomiędzy ścianami "Schleuse'y" jest zapora ziemna, obłożona płytkami betonowymi, ale pod spodem jest przepust dla wody bo kanał ciągle odprowadza wodę ze stacji pomp na jego końcu.
Na końcu omawianego kanału " Zawodzie" znajduje się
ciekawa betonowa budowla, która w przeszłości mogła być również czymś w rodzaju śluzy.
To takie moje kombinowanie.
Wysłany: Pią Sty 10, 2014 8:20 am Decyzja Wysokiego Komisarza
Decyzja Wysokiego Komisarza w sprawie opłat na utrzymanie tam wiślanych
Gazeta Gdańska
1927.11.29 nr 273
Cytat:
Jak wiadomo, W. M, Gdańsk zwrócłlo się dnia 4 maja br. do Wysokiego Komisarza Ligi Narodów z prośbą o uznanie obowiazku Polski przy ponoszeniu kosztów utrzymania tam wiślanych wspólnie z Gdańskiem. Dnia 27 czerwca br. Polska zwrócła się do W. Komisarza z wnioskiem o odrzucenie tej prośby i rozstrzygnięcie w tym kierunku, że Polska ani dotąd ani w przyszłości obowiązaną nie jest płacić na utrzymanie tam. W uzasadnieniu swego stanowiska Polska powołuję się na przepis umowy z dnia 1 wrzcsnia 1923 r. Według którego wszelkie budynki i realności zajęte na terenie Gdańska przez polskie lnstyt cje, rządowe, wolne są od podatków. Wysoki Komisarz Ligi Narodów obecnie wydał rozstrzygnięcie, według którego Polska jest zobowiązana do płacenia kwot przypadających na nią w części za utrzymnnie tam wiślanych. W uzusadnieniu W.Komisarz twierdzi, że kwoty potrzebne na reperacje i utrzymanie tam jak i na zapłacenie nadzoru pełnionego przez związki obywatelskie dla ochrony tam nie należy uważać jako podatki bezpośrednie, od których jedynie w myśl odnośnego paragrafu umowy polsko-gdańskiej Polska jest uwolniona.
Przy moście kolejowym na Motławie (ul. Przybrzeżna) jest coś co przypomina śluzę
albo jakąś stację pomp. Tak myślę, że jeżeli jest teraz, to było coś tam też wcześniej.
Tak dobrze wyszło z Schewen-Schleuse, może to miejsce ma swoją nazwę.
Takie obrazki dla oreintacji.
To, oczywiście, stacja pomp odprowadzająca do Motławy wody z polderu Oruni. Na mapie z 1918 r. też w tym miejscu jest zaznaczona. Na mapach z początku XIX w. nic w tym miejscu nie zaznaczono (strzałka). Wygląda na to, że wtedy głównym (a może jedynym) miejscem przepompowywania wody z tego polderu był boczny kanał Motławy, troszkę bardziej na południe. Nad tym kanałem zaznaczono i na tej z 1803, i na tej 1811 po dwa wiatraki odwadniające.
Pomimo tego, że opisano je "2 Schleusen." nie były to śluzy. Niemieckie Schleusenschütze to polska zastawka.
Przyb.1918.jpg Wygląda na to, że w 1918 istniał jeszcze jeden z wiatraków zaznaczonych na mapie z 1803 r.
Kneipab Schewenschleuse mit Pulvermagazin. Zdjęcie z zasobów PBC.
Czy aby opis tego zdjęcia jest właściwy
(sam często jestem poprawiany na FDG bo sugeruje się opisem zdjęcia)
To zdjęcie musiałoby być zrobione od strony Olszynki.
Dla mnie ten kanał jest za szeroki.
W zbiorach PBC jest jeszcze jedno zdjęcie przedstawiające śluzę czy jakiś przepust w tym rejonie co sugeruje,
że mogło być ich tam więcej.
Poniżej to zdjęcie podpisane
"Danzig 30. 4. 1911 Ansicht vom Langgarter Tor bis zum Kleinbanhof"
Miro
Danzig 30. 4. 1911 Ansicht vom Langgarter Tor bis zum Kleinbanhof.JPG
W zbiorach PBC jest jeszcze jedno zdjęcie przedstawiające śluzę czy jakiś przepust w tym rejonie
Według mnie to jest most.
Zaznaczyłem na mapie z 1912 r. miejsca z których przypuszczalnie robiono zdjęcia.
1. Tu widać 3 wały fortyfikacji. Prawy może być tym przylegającym do Werdertor, w lewo od tego widoku:
http://www.forum.dawnygda...ghlight=#117140
Po środku to może być Lünette Ochs, a po lewej fragment Lünette Werder.
2. Tu po lewej (opisany) dworzec kolei wąskotorowej. Przed nim torowisko tramwajowe (słupy trakcji), a po prawej za Bramą Żuławską Długie Ogrody.
Uwaga: Na tej mapie omyłkowo i tą bramę (Langgarten Tor) opisano jako Werder Tor.
Poprawiłem w poprzednim poście numerki na mapce
Po powtórnej analizie zdjęcia 1 "Kneipab Schewenschleuse mit Pulvermagazin.jpg" doszedłem do wniosku, że te środkowe wały to może być dalszy widok. Jeśli to Bastiony Kaninchen i Roggen to sens mają te zabudowania wystające z za nich.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum