Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Zielona Brama
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7303

Wysłany: Pon Sty 25, 2010 10:44 pm   Zielona Brama

Taki tam sobie błąd - może niezbyt istotny, ale jednak...
W publikacji "Zielona Brama w Gdańsku" (wyd. Muz. Archeologiczne w Gdańsku) znajduje się ciekawy i bogato ilustrowany tekst "Ikonografia Zielonej Bramy". Ostatnia ilustracja w tym tekście, zdjęcie Zielonej Bramy, wg. autorki, "przed 1920 r.". Gdyby ta pani miała rację, to by znaczyło, że już przed 1920 r. używano sławnych nalepek DA - ale sądzę, że jednak mamy do czynienia z błędem w datowaniu fotografii.
Żeby nie było, że tylko marudzę - załączam z tego samego artykułu jedno z najstarszych znanych zdjęć Zielonej Bramy - około 1869 r. - widać na nim jeszcze starą pompę, ponad 100 lat wcześniej pokazaną na rycinie Matthäusa Deischa.
_________________

 
Inga 
Warzywodzianka


Dołączyła: 29 Kwi 2008
Posty: 371
Wysłany: Wto Sty 26, 2010 9:25 am   

pumeks napisał/a:
Ikonografia Zielonej Bramy ok 1869.jpg

:LL: Czytasz w myślach, miałam właśnie pytać, czy ktoś nie ma takiego obrazka :)
_________________
Jestem błędem statystycznym ;)
 
 
bavar 
Schönfeld

Dołączył: 12 Sie 2008
Posty: 158
Wysłany: Wto Sty 26, 2010 1:06 pm   

Czy może mi ktoś wytłumaczyć o co chodzi z tą Zieloną Bramą, której górna część istotnie się różni od znanej nam obecnie [bez dachu?]..
_________________
Schönfeld, ex-Stolzenberg..
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Wto Sty 26, 2010 2:43 pm   

Jeśli można to i ja przedstawię rycinę z Zieloną Bramą pochodzącą z 2. poł. XIX wieku
źródło: Antykwariat Wu-eL - aukcje bibliofilskie
Ciekawostka: odbywały się tu wystawy sztuki organizowane przez lokalne Kunst - Vereins, którego zarząd w połowie XIX wieku tworzyli - A. v. Duisburg, J. S. Stoddart i C. G. Panzer. Przedstawiam jeden z katalogów tej wystawy i odręczny spis rzeczy wraz z ich wyceną. Ponadto do końca II wojny odbywały się tu wystawy i mieściły zbiory Zachodniopruskiego Muzeum Prowincjonalnego.
Ostatnio zmieniony przez dandola Wto Sty 26, 2010 7:19 pm, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Inga 
Warzywodzianka


Dołączyła: 29 Kwi 2008
Posty: 371
Wysłany: Wto Sty 26, 2010 5:25 pm   

bavar napisał/a:
Czy może mi ktoś wytłumaczyć o co chodzi z tą Zieloną Bramą, której górna część istotnie się różni od znanej nam obecnie [bez dachu?]..

Jak chodzi Ci o to, czemu nie ma dachu, to ja powiem, co wiem :wink: Z tego, co wiem - na początku lat 30tych XIX wieku po prostu rozebrano pierwotny dach i szczyty, dlatego że były w złym stanie, i dobudowano klasycystyczną attykę. W latach 80tych XIX wieku ponownie odbudowano to, co w 30tych rozebrano :wink: I dobrze, bo z tą attyką to jak dla mnie nieszczególnie Brama wyglądała - klockowato tak :roll:
_________________
Jestem błędem statystycznym ;)
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7303

Wysłany: Wto Sty 26, 2010 7:34 pm   

Inga wymiata :szczena: :==
Pozostaje mi tylko dodać, że rekonstrukcja górnej kondygnacji i dachu (niezbyt udana, jak można się przekonać, np. licząc okienka w szczytach na rycinie Deischa i na starych zdjęciach) była związana właśnie z powstaniem w 1880 r. Westpreussisches Provinzial-Museum - Zachodniopruskiego Muzeum Prowincjalnego.
Dodam w takim razie - wciąż z tego samego źródła - dwa widoki bramy w XIX-wiecznej, obniżonej formie.
_________________

 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3710
Wysłany: Sro Sty 27, 2010 12:39 am   

pumeks napisał/a:
Westpreussisches Provinzial-Museum - Zachodniopruskiego Muzeum Prowincjalnego.
Lepiej może zabrzmi Muzeum Prowincji Prus Zachodnich? :hmm: W języku polskim prowincja ma trochę szersze znaczenie. :wink:
_________________
Poldergeist
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sro Sty 27, 2010 8:39 am   

W literaturze przedmiotu przyjęta jest nazwa - "Zachodniopruskie Muzeum Prowincjonalne". Przemianowano je w 1923 roku na Państwowe Muzeum Przyrodnicze i Prehistoryczne (Staatliche Museum für Naturkunde und Vorgeschichte) .
A przy okazji prośba czy ktoś ma informacje na temat działającego w Zielonej Bramie - Kunst - Verein oraz poza tematem "Westpreussische Geschitsverein"?
 
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 8:04 pm   

I jeszcze jeden widok Gruene Thor tym razem z przeciwnej strony.
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7303

Wysłany: Czw Sty 28, 2010 10:56 pm   

dandola napisał/a:
Gruene Thor

Jak już musisz pisać po niemiecku, to nie kalecz :rwie_wlosy:
Albo "Grünes tor" albo "Das Grüne Tor". W wersji którą podałeś, to jakby po polsku napisać "Brama zielony".
_________________

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11341
Wysłany: Sob Sty 30, 2010 10:42 am   

Stąd zniknąło kilka postów z dyskusją o pisowni Tor / Thor oraz Tal / Thal.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
surmik 


Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 14
Wysłany: Sob Sty 30, 2010 8:05 pm   Re: Zielona Brama

pumeks napisał/a:
Taki tam sobie błąd - może niezbyt istotny, ale jednak...
W publikacji "Zielona Brama w Gdańsku" (wyd. Muz. Archeologiczne w Gdańsku) znajduje się ciekawy i bogato ilustrowany tekst "Ikonografia Zielonej Bramy". Ostatnia ilustracja w tym tekście, zdjęcie Zielonej Bramy, wg. autorki, "przed 1920 r.". Gdyby ta pani miała rację, to by znaczyło, że już przed 1920 r. używano sławnych nalepek DA - ale sądzę, że jednak mamy do czynienia z błędem w datowaniu fotografii.
Żeby nie było, że tylko marudzę - załączam z tego samego artykułu jedno z najstarszych znanych zdjęć Zielonej Bramy - około 1869 r. - widać na nim jeszcze starą pompę, ponad 100 lat wcześniej pokazaną na rycinie Matthäusa Deischa.


Mam pytanie kiedy dokładnie Zielona Brama uzyskała czwarty łuk przejścia? I czy wiadomo co mieściło sie w miejscu tego przejścia na tym zdjęciu z 1869 roku? Wygląda na jakiś sklepik...?
_________________
ozdrowienia,
surmik
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7303

Wysłany: Sob Sty 30, 2010 8:44 pm   

Czwarty przejazd przebito w 1883 r. (z uzasadnieniem: potrzeby komunikacyjne), jeszcze przed rekonstrukcją szczytów.
Wcześniej, do 1868 r., była w tym miejscu Waga Miejska. Co było w 1869 r., tego nie umiem powiedzieć, ale zapewne masz rację,że jakiś sklep.
_________________

 
surmik 


Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 14
Wysłany: Sob Sty 30, 2010 9:54 pm   

Dzięki wielkie :) A czy istnieje jakieś znane zdjęcie bramy z czwartym przejazdem przed dobudową dachu? Z tego co zrozumiałem taka sytuacja mogłaby mieć miejsce?
_________________
ozdrowienia,
surmik
 
Inga 
Warzywodzianka


Dołączyła: 29 Kwi 2008
Posty: 371
Wysłany: Nie Sty 31, 2010 11:29 am   

Brama bez szczytów a z czterema przejazdami stała w takim razie trzy lata - od 1883 do 1886, teoretycznie takie zdjęcie mogłoby gdzieś być... Ja takiego niestety nie widziałam, a też by mi się przydało :hihi:
_________________
Jestem błędem statystycznym ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk