Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
zdjęcia starych gdańskich dworców
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 5:38 pm   

Muszę chyba odpocząć, za szybko i za dużo wszystkiego. Przepraszam.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 6:25 pm   

norveg napisał/a:
Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach :)
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 6:41 pm   

mikado napisał/a:
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach


Na temat linii do Nowego Portu: Nowy odcinek przeciął w dwóch miejscach zewnętrzny pas obwałowań i przebiegał wzdłuż fosy miejskiej oraz umocnień wewnętrznych. Na linii tej powstał drugi gdański dworzec – Gdańsk Brama Wyżynna [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]

A więc jednak jakby w obrębie fortyfikacji :wink: . Poza tym, przepisy fortyfikacyjne mogły, i byłoby to zasadne, obejmować tereny na zewnątrz fortyfikacji ze względu na potrzebę określonej widoczności ewentualnego pola walki.
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 7:14 pm   

Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof. No, chyba, że nie było innej możliwości wjazdu/wyjazdu z Gdańska, niż przez Leege Tor, ale to jakoś mało sensowne rozwiązanie.. Na mapach tez jest napisane "nach Dirschau und Karthaus".
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 8:20 pm   

mikado napisał/a:
Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof.


Po otwarciu w 1870 linii Gdańsk Stargard Szcz. dworzec Hohe Tor wybudowany do obsługi połączenia kolejowego do Nowego Portu musiał obsługiwać także ruch dalekobieżny (w kierunku Szczecina) oraz rosnący ruch podmiejski do Oliwy i Sopotu. Przy podróżach tranzytowych np. ze Szczecina do Królewca dodatkowo konieczny był przejazd między dworcami Brama Wyżynna i Brama Nizinna. [Andrzej Massel "Kolej w Gdańsku", Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]

Choć mapki z Meyersa i Brockhausa nie są najlepszym źródłem to dają jakiś ogląd sprawy. Poniżej łącznica na mapce z Meyersa z 1885 i jej brak na mapce z Brockhausa 1893. A może takiej łącznicy nigdy nie było? Ale na razie brak mi lepszych (innych) źródeł.

plan-1885-MeyersLexikon.jpg
Plik ściągnięto 20108 raz(y) 33,91 KB

plan-1893-BrockhausLexikon.jpg
Plik ściągnięto 20108 raz(y) 34 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 8:58 pm   

mikado napisał/a:
A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?

Przy bramach Peterszawskiej i Oliwskiej, oczywiście...
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 8:59 am   

norveg napisał/a:
W zasadzie to tak przy okazji zastanawia mnie wiele rzeczy (ewentualnie mam wątpliwości).
Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.


Podejrzewam, że pomysł na zakończenie linii "pomorskiej" dworcem Olivaer Tor wziął się właśnie stąd, że to miejsce leżało już poza wałami i nie było potrzeby negocjacji z władzami twierdzy Gdańsk. Natomiast obowiązywał zakaz wznoszenia budynków murowanych.
Podobny zakaz musiał dotyczyć, przynajmniej początkowo, dworca Hohes Tor. Cytowany kiedyś przeze mnie na konkurencyjnym forum artykuł wspominał wyraźnie o ograniczeniach narzuconych w 1872 r. podczas konkursu na projekt budynku stacyjnego.
Natomiast przebicia w linii fortyfikacji (przy bramach Oruńskiej(Petershagener Tor) i Oliwskiej) były z pewnością uzgadniane z władzami wojskowymi. Podejrzewam, że mogło być łatwiej, niż w 1852 r., z jednego powodu - upływu czasu. W ciagu tych 15 lat nastąpił szybki rozwój broni ofensywnej, wojsko widziało już, że siedemnastowieczne bastiony są przestarzałe i nie nalegało aż tak bardzo na ich zachowanie - przecież w tym samym czasie w Gdańsku powstawały forty artyleryjskie na Górze Gradowej i Szańcu Jezuickim, a dodatkowo armia mogła liczyć na wykorzystanie linii kolejowych dla własnych potrzeb.

Cytat:
Przy okazji co do Dworca Głównego to również powraca pytanie o czas i przebieg defortyfikacji miasta. Może ktoś zna jakieś fajne opracowanie w tym temacie, jakby nie patrzeć, związanym z gdańskimi dworcami?

Całkiem sporo jest na ten temat w publikacji "Gdańsk pomnik historii, cz. 1" (Teka Gdańska 3) z 1998, aczkolwiek na potrzeby prowadzonej tu przez nas dyskusji będzie chyba za mało szczegółów. M. in. artykuły Piotra Lorensa "Przekształcenia obszaru śródmieścia Gdańska w latach 1793-1945" (trochę o rozbiórce wałów i zagospodarowywaniu uzyskanego terenu), Jerzego Stankiewicza o nowożytnych (od XVI wieku) fortyfikacjach miejskich i Krzysztofa Biskupa o Rejonach ograniczeń budowlanych Twierdzy Gdańsk.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 9:25 am   

Pumeksie, dziękuję :D Na Ciebie między innymi liczyłem pytając o defortyfikację. A przy okazji dwie ilustracje, których nie było w tym wątku. Jedna pochodzi z "30 dni" (a tam pojawiło się wzięte z książki S. Bufe "Eisenbahnen...") i niezupełnie widać na niej teren dworca, ale pokazuje efekty defortyfikacji w 1897 r. Ujęcie zbliżone do tego, które prezentował Sabaoth na zdjęciach dworca Hohe Tor.
Drugie to widok na tory i (w oddali jakby) teren dworca Neufahrwasser z 1900 r.

Edit: Znalazłem ładną stronę o systemach fortyfikacji pruskich i niemieckich. O Gdańsku mało (jest m.in. o bramie kolejowej prowadzącej do dworca Lege Tor), ale ogół informacji bardzo solidnie opracowany http://www.mars.slupsk.pl/fort/01.htm

hauptbahn1897.jpg
Plik ściągnięto 20027 raz(y) 53,46 KB

neufahrwasser1900-awers.jpg
Plik ściągnięto 20027 raz(y) 60,87 KB

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon Mar 01, 2010 8:18 pm   

Brzeźno, źródło: http://www.danzig.org/Gal...r%C3%B6sen.html

brzezno.jpg
Plik ściągnięto 19990 raz(y) 42,8 KB

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Maj 04, 2010 10:01 pm   

Dworzec Główny w Gdańsku. Takiego ujęcia chyba nie było. I czy się mi zdaje, czy po prawej jest budynek trochę inny od tego nam znanego, także z trochę późniejszych od tej fot?
Źródło: „Album von Danzig”, Globus Verlag Berlin, wydany chyba na XX w.

dworzec.jpg
Plik ściągnięto 19745 raz(y) 63,92 KB

dworzec2.jpg
Plik ściągnięto 19745 raz(y) 61,36 KB

 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Maj 04, 2010 10:21 pm   

Tego zdjęcia nie było, ale looknij tutaj.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Sro Maj 05, 2010 6:55 am   

pumeks napisał/a:
Tego zdjęcia nie było, ale looknij tutaj.


Znam, znam, tylko tak chciałem jeszcze raz zaciekawić tematem budynku tymczasowego i innych zabudowań dworca :hihi:

Poza tym w albumie jest kilka ładnych zdjęć (już nie dworcowych). Pewnie będziesz wiedział skąd pobrać (jeśli jeszcze nie widziałeś) :hihi:
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pią Lis 19, 2010 5:23 pm   

Ciągle coś się znajduje, więc czas na małą autokorektę dwóch moich wypowiedzi w tym wątku:
http://forum.dawnygdansk....p=116883#116883
Norveg napisał/a:
A może bezpośrednie połączenie do Tczewa oraz Rangierbahnhof powstały dopiero gdy wybudowano drugi tor łączący Tczew z Gdańskiem w latach 1875-76 (dzięki kasie z odszkodowań po wygranej przez Prusy wojnie z Francją w 1970-1971)?

http://forum.dawnygdansk....p=115917#115917
Norveg napisał/a:
I odcinek z Gdańska do Sopotu zdaje się od początku był dwutorowy.

Otóż, jedne z ostatnich moich lektur wskazują rok 1888, jako ten, w którym w obu powyższych przypadkach dodano drugi tor:
Zentralblatt der Bauverwaltung nr 7a, 22.02.1888, s. 85 oraz dzięki Forum dyskusyjne WMTKM Olsztyn Gazeta Toruńska nr 276, 28 listopada 1888 r. Warto zauważyć, że w przypadku odcinka Tczew – Gdańsk, lektury mówią tylko o jego części, czyli Pszczółki – Gdańsk.

A przy okazji pierwszy rozkład jazdy dla linii Gdańsk – Nowy Port z: Amtsblatt der Regierung zu Frankfurt a. d. Oderfg

ZBBauverw_1888_07A.jpg
Plik ściągnięto 18919 raz(y) 39,64 KB

GTor1888-276_s.3.jpg
Plik ściągnięto 18919 raz(y) 62,92 KB

rozklad1867.jpg
Plik ściągnięto 18919 raz(y) 56,3 KB

 
re-nata 


Dołączyła: 11 Gru 2010
Posty: 5
Wysłany: Sob Gru 11, 2010 7:18 pm   

Witam, poszukuję zdjęć Dworca Głównego, takich w miarę dokładnych, mogą być fragmenty elewacji. Zależy mi na tym, żeby możliwie zobaczyć jakie okna i drzwi kiedyś były w tym budynku. Kiedyś, czyli najlepiej od początku powstania obiektu, albo jakoś przed latami 30-tymi. Poproszę o pomoc, być może Ktoś ma takie fotki, albo podpowie gdzie poszukać. Dzięki.
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8107
Wysłany: Sob Gru 11, 2010 11:42 pm   

No to tradycyjnie - gdzie już szukałaś i co już masz, żeby nie dublować :wink:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk