Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
zdjęcia starych gdańskich dworców
Autor Wiadomość
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 4:42 pm   

A ja sama prosiłabym o zdjęcie Hohe Tor Bahnhof, tego z 1867.. mam jedną fotografię ze strony Sabaotha, ale może ktoś ma jakieś inne ujęcia?
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 4:44 pm   

mikado napisał/a:
Na mapie Meyensa z 1890 ich nie ma (choć to już po przekształceniu dworca na stację towarową)

Skąd taka informacja? 8O
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 5:09 pm   

nie bardzo wiem, o co Ci dokładnie chodzi :???:
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 5:14 pm   

mikado napisał/a:
a co to za tory biegnące po lewej stronie dworca? To jakieś tory pomocnicze, techniczne?

Obstawiałbym tory służące do odstawiania wagonów do wy/załadunku. Chyba u ich zakończenia wybudowano budynek dla biura odpraw towarowych i celnych wspominany na FDG

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 5:16 pm   

mikado napisał/a:
nie bardzo wiem, o co Ci dokładnie chodzi :???:

Nie chcę się wcinać ale według mnie chodzi o to, że mapka z Meyersa nie jest wiarygodnym źródłem informacji :wink:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 6:36 pm   

a tego to nie wiedziałam, wiele razy widziałam odwołania do Meyensa, więc uznałam, że jest wiarygodny. Nie będę ukrywać, że ekspertem nie jestem i dopiero zaczynam eksplorowanie gdańskiej historii, więc dziękuję za wszelkie uściślenia nieścisłości :wink:
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sob Lut 27, 2010 9:32 am   

A mi chodziło o to, że według Mikado już przed 1890 dworzec miał zostać przekształcony w stację towarową :II
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sob Lut 27, 2010 10:44 am   

Leegetorbahnhof (i jednocześnie Hohetorbahnhof) zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1 października 1896 roku, po otwarciu nowego dworca głównego (Hauptbahnhof).
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Sob Lut 27, 2010 11:21 am   

Faktycznie, to Meyers z 1907, nie z 1890... pamięć fotograficzna zawodzi przy (prawie) jednakowych mapach :oops: dzięki za uświadomienie! przyda mi się ta informacja.
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Sob Lut 27, 2010 11:26 am   

Dotychczas udało mi się zgromadzić takie oto informacje o Leegetorbahnhof:

Dworzec Gdańsk Brama Nizinna powstał w 1852 r., jako pierwsza gdańska stacja. Prowadziły tu tory z Tczewa łączące go z Koleją Wschodnią relacji Berlin (Berlin) -Królewiec (Königsberg). Dworzec znajdował się wewnątrz fortyfikacji miejskich, w których został zrobiony specjalny wyłom z bramą, dzięki któremu dochodziły tu tory. Jeszcze w początkowych latach XX. wieku w Gdańsku obowiązywały restrykcyjne przepisy dotyczące fortyfikacji nowożytnych.

Leege Tor Bahnhof (lub, jak nazywany był wcześniej - różnica wynika z ewolucji języka niemieckiego - Liege Thor Bahnhof) był stacją czołową - zarówno przyjazdy, jak i odjazdy z miasta odbywały się w stronę Tczewa. Pierwszy pociąg zawitał tu 17 lipca 1852 roku, jednak była to jedynie próba generalna przed uroczystym otwarciem zaplanowanym na 5 sierpnia, kiedy to do Gdańska zawitał cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Do Gdańska przybył o 16. na pokładzie pociągu relacji Bydgoszcz (Bromberg) - Gdańsk Brama Nizinna (Leege Tor Bahnhof).

Usytuowanie dworca wewnątrz fortyfikacji było dla niego zgubne w skutkach. Niedługo po jego otwarciu, bo już w 1865 zaczęto myśleć nad drugą linią wiodącą do grodu nad Motławą. Rozpoczęto budowę trasy biegnącej aż do Nowego Portu (Neufahrwasser) z ominięciem dworca na Bramie Nizinnej. Od 1 października 1867 roku pociągi zatrzymywały się już na nowo powstałej stacji Hohe Tor Bahnhof Danzig (lub - ta nazwa również była w użyciu - Pommernischer Bahnhof), a także na niewielkim, końcowym dworcu w Neufahrwasser. Od tej pory status ważności Leege Tor Bahnhof ulegał stopniowemu załamaniu, a 1 października 1896 roku dworzec został zamknięty dla ruchu pasażerskiego (ten sam los spotkał dworzec na Hohe Tor) i przekształcony na stację towarową (Güter Ostbahnhof) , obsługującą pobliskie spichlerze na Wyspie Spichrzów oraz elektrownię na Ołowiance.

W 1945 roku, jak znaczna część gdańskich budynków, dworzec został zniszczony.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Sob Lut 27, 2010 11:59 pm   

mikado napisał/a:
uroczystym otwarciem zaplanowanym na 5 sierpnia, kiedy to do Gdańska zawitał cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Do Gdańska przybył o 16. na pokładzie pociągu relacji Bydgoszcz (Bromberg) - Gdańsk Brama Nizinna (Leege Tor Bahnhof)


Niektóre źródła podają dzień 6 sierpnia.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 11:23 am   

mikado napisał/a:
cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV

Nigdy nie było kogoś takiego jak "Cesarz Prus"
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 2:18 pm   

W zasadzie to tak przy okazji zastanawia mnie wiele rzeczy (ewentualnie mam wątpliwości).

mikado napisał/a:
Dworzec Gdańsk Brama Nizinna powstał w 1852 r., jako pierwsza gdańska stacja. Prowadziły tu tory z Tczewa łączące go z Koleją Wschodnią relacji Berlin (Berlin) -Królewiec (Königsberg). Dworzec znajdował się wewnątrz fortyfikacji miejskich, w których został zrobiony specjalny wyłom z bramą, dzięki któremu dochodziły tu tory. Jeszcze w początkowych latach XX. wieku w Gdańsku obowiązywały restrykcyjne przepisy dotyczące fortyfikacji nowożytnych.


Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
Dodatkowo, kiedy w zasadzie odbywała się defortyfikacja lub w jakich etapach. Jak dotąd takie mam tylko informacje: lata 1891-1896 [Arthur Lindner "Danzig", "Berühmte Kunststätten" nr 19, Verlag von E. A. Seemann, Leipzig 1903, s. 110]; defortyfikacja miasta – w latach 1895-97 zniesiono wewnętrzny pas fortyfikacji, zasypano fosy, zlikwidowano obwałowania zewnętrzne – umożliwiając rozwój miasta. [Roman Lutman "Historia Gdańska w latach 1793-1918" w: praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Kutrzeby "Gdańsk przeszłość i teraźniejszość", Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów Warszawa Kraków, 1928, s.179]

mikado napisał/a:
Leege Tor Bahnhof (lub, jak nazywany był wcześniej - różnica wynika z ewolucji języka niemieckiego - Liege Thor Bahnhof)


Nazwa zmieniana była także urzędowo np. w czerwcu 1940 z Danzig lege Tor na Danzig Leeges Tor [http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/dd/e2d_4840.html]

mikado napisał/a:
Usytuowanie dworca wewnątrz fortyfikacji było dla niego zgubne w skutkach. Niedługo po jego otwarciu, bo już w 1865 zaczęto myśleć nad drugą linią wiodącą do grodu nad Motławą. Rozpoczęto budowę trasy biegnącej aż do Nowego Portu (Neufahrwasser) z ominięciem dworca na Bramie Nizinnej. Od 1 października 1867 roku pociągi zatrzymywały się już na nowo powstałej stacji Hohe Tor Bahnhof Danzig (lub - ta nazwa również była w użyciu - Pommernischer Bahnhof), a także na niewielkim, końcowym dworcu w Neufahrwasser. Od tej pory status ważności Leege Tor Bahnhof ulegał stopniowemu załamaniu,


Połączenie Hohe Tor z Lege Tor... 20 kwietnia 1863 r. po tym, jak władze miasta zadeklarowały nieodpłatne udostępnienie większości niezbędnych gruntów, przedłożono parlamentowi projekt ustawy o przedłużeniu linii ze stacji Lege Tor do Nowego Portu (Neufahrwasser). Aż do połowy 1865 r. debatowano nad sposobami sfinansowania przedłużenia linii. Ustawą z 26 maja 1865 r. upoważniono rząd do sprzedaży części wykupionych na mocy ustawy o kolejach z 1838 r. akcji prywatnych towarzystw kolejowych. Niestety z powodu przesunięć w wydatkach związanych z wojną prusko-austriacką w 1866 r. prace budowlane ograniczono. Otwarcie odcinka do Nowego Portu, przy którego budowie zatrudniano także austriackich jeńców, nastąpiło 1 października 1867 r. [Leszek Kowalski, Marcin Wasilewski, Paweł Winnicki, Tomisław Czarnecki „Ostbahn, Ostbahn, Ostbahn... i nie tylko... czyli wszystko związane z koleją”, http://www.ostbahn.pl/, 2003-2005, dostęp 4 stycznia 2010 r.]
Na linii tej powstał drugi gdański dworzec – Danzig Hohe Tor, nazywany w literaturze Dworcem Pomorskim (Pommerscher Bahnhof) [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka? Czy Hohe Tor miał także bezpośrednie połączenie do Tczewa czy tylko za pośrednictwem Lege Tor? A może bezpośrednie połączenie do Tczewa oraz Rangierbahnhof powstały dopiero gdy wybudowano drugi tor łączący Tczew z Gdańskiem w latach 1875-76 (dzięki kasie z odszkodowań po wygranej przez Prusy wojnie z Francją w 1970-1971)?



mikado napisał/a:
a 1 października 1896 roku dworzec został zamknięty dla ruchu pasażerskiego (ten sam los spotkał dworzec na Hohe Tor) i przekształcony na stację towarową (Güter Ostbahnhof) , obsługującą pobliskie spichlerze na Wyspie Spichrzów oraz elektrownię na Ołowiance.


Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego ma związek z Dworcem Głównym. Inwestycja nazwana "Rozbudowa dworca Gdańsk Brama Wyżynna", na której realizację ustawą z 20 czerwca 1891 r. zarezerwowano kwotę 5 milionów marek rozpoczęła się w 1894 r. [Aleksander Masłowski "Dworzec Główny w Gdańsku", http://ibedeker.pl/obiekt...owny-w-gdansku, 2009, dostęp 4 stycznia 2010 r.; Andrzej Massel "Kolej w Gdańsku", Świat Kolei nr 5/1998, s. 13] 1 października 1896 r. rozpoczęto na nowym dworcu (w budynku tymczasowym) obsługę pasażerów. Jednocześnie dworzec Hohe Tor przestał pełnić swoją funkcję, a dworzec Lege Tor przestał pełnić funkcję stacji pasażerskiej, stając się wyłącznie towarowym. [Aleksander Masłowski "Dworzec Główny w Gdańsku", http://ibedeker.pl/obiekt...owny-w-gdansku, 2009, dostęp 4 stycznia 2010 r.]
Przy okazji co do Dworca Głównego to również powraca pytanie o czas i przebieg defortyfikacji miasta. Może ktoś zna jakieś fajne opracowanie w tym temacie, jakby nie patrzeć, związanym z gdańskimi dworcami?
Ostatnio zmieniony przez norveg Nie Lut 28, 2010 2:47 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 2:32 pm   

Kolejny dworzec znaleziony wśród tysięcy innych plików. Zdjęcie pochodzi z Danziger Hauskalender.

1180.jpg
Plik ściągnięto 20242 raz(y) 46,94 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Nie Lut 28, 2010 4:50 pm   

Sabaoth napisał/a:
Kolejny dworzec znaleziony wśród tysięcy innych plików. Zdjęcie pochodzi z Danziger Hauskalender.

Saabciu, a czym ono się różni od zdjęcia 1160.jpg które wkleiłeś w niniejszym wątku 7 lutego? :rwie_wlosy:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk