Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
zdjęcia starych gdańskich dworców
Autor Wiadomość
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Nie Lut 07, 2010 4:51 pm   

Sabaoth, na drugim zdjęciu który bastion jest widziany przed/za starym dworcem?
 
Gulden 
złamanePfennige


Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 63
Wysłany: Pon Lut 08, 2010 9:30 am   

Na zdjęciu widoczny jest Bastion św. Elżbiety.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 2:50 pm   

norveg napisał/a:
To z tego samego źródła Rangierbahnhof (dziś Gdańsk Południe) z 1929 r.

A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii. :hmm:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 5:12 pm   

pumeks napisał/a:
A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii.


Informacja na kolej.one.pl w sekcji informacje dodatkowe jest błędna. Mapa pokazuje już lepiej. W wikipedii to już w ogóle ten temat jest pokręcony bo zdjęcia, które tam są nijak mi pasują do tego dworca.
Foto z Zumi w załączeniu powinno wyjaśnić lokalizację. Uwagę zwraca lokomotywownia wachlarzowa, dawniej parowozownia.

Przed wojną nazywał się Danzig Rangierbahnhof (Gdańsk Rozrządowy). W 1905 r. wyprowadzono z niego Holmbahn - linię do obsługi Portu Cesarskiego (dziś Kanał Kaszubski), która w kierunku południowym, szerokim łukiem od wschodu obchodząc bastiony, dochodziła do stacji Strohdeich (Sienna Grobla), na której do czasu powstania w 1911 r. nowej łącznicy konieczna była zmiana kierunku jazdy. Z Siennej Grobli tor biegł przez wyposażony w jedno obrotowe przęsło most na Martwej Wiśle i przez Przeróbkę (Troyl) dochodził do stacji Danzig Kaiserhafen. W celu zapewnienia dojazdu do znajdujących się na wyspie Ostrów (Holm) warsztatów i fabryk uruchomiono prom kolejowy przewożący wagony przez Kanał. [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]

Obrazek 3.jpg
Plik ściągnięto 24694 raz(y) 68,39 KB

 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 5:32 pm   

Dzięki. Na Wikipedii spróbuję poprawić te błędy.
Bliższą Gdańska Głównego część Rangierbahnhofu widać na tym zdjęciu:

Parowozownia tu się niestety nie "załapała". Za to zwraca uwagę budynek nieistniejącej obecnie nastawni i przejście/przejazd przez tory na wysokości Bastionu Gertrudy.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 6:04 pm   

Kilka dodatkowych informacji (także o Zaspie Towarowej i Bramie Oliwskiej) znajdziesz tutaj:
http://www.ruciane-nida.o...php?p=4225#4225

Przy okazji, poprawiają tam, to nie Gdańsk Południe, tylko Gdańsk Południowy obecnie.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 6:08 pm   

Wiem wiem, dlatego ja w swoim poście napisałem "Południowy". :wink: A pod wskazanym przez ciebie adresem jest kilka kapitalnych zdjęć. Szkoda, że Lyck tak rzadko zagląda na nasze FDG.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 6:17 pm   

pumeks napisał/a:
Wiem wiem, dlatego ja w swoim poście napisałem "Południowy".

Argh, i tu mnie masz. Muszę wprowadzić poprawki w notatkach. Za duże tempo czasami;)
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 9:15 pm   

Dla uzupełnienia - dawny Leegetorbahnhof nazwany został po 1945 roku "Gdańsk Kłodno".
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 4:56 pm   

nie dalej jak wczoraj, przedwczoraj, widziałam w sieci (zapewne na którymś z forów) zdjęcie wyłomu w fortyfikacjach miejskich utworzonego do poprowadzenia torów do Leege Tor. Ale oczywiście dziś już tego nie mogę znaleźć :II chodzi mi o to: http://kolej.one.pl/index...-1&photoid=7909 tylko na starej fotografii.
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 8:16 pm   

Może przyda się zdjęcie dworca do dyskusji. :mrgreen:

1171.jpg
Plik ściągnięto 24507 raz(y) 46,23 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 10:27 pm   

Nie wiem czy było, Leege Tor Bahnhof w pełnej krasie, widziany od Bastionu Żubr (Maidloch):

Sabaoth, a co to za tory biegnące po lewej stronie dworca? To jakieś tory pomocnicze, techniczne? Na wikipedii jest napisane, że to była stacja czołowa, czyli przyjazdy i odjazdy odbywały się w tę samą stronę (tak przynajmniej to zrozumiałam :% )
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 10:53 pm   

To, że stacja jest czołowa nie przeszkadza żeby miała tory po obu stronach budynku.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 11:12 pm   

tak, wiem :) myślałam, że może konkretnie znasz funkcję tych torów. Na mapie Meyensa z 1890 ich nie ma (choć to już po przekształceniu dworca na stację towarową), więc może nie były jakoś wyjątkowo ważne.
A właśnie, wikipedia podaje:
Cytat:
W 1865 rozpoczęto budowę linii kolejowej od Bramy Oruńskiej do Nowego Portu. Część trasy przebiegała tunelami budowanymi przez saperów. Linię tę otwarto 1 października 1867. Jednocześnie w pobliżu obecnego dworca Gdańsk Główny powstała stacja Brama Wyżynna.

Czy Bramę Oruńską można brać jako Petershager Tor, czy może istniała jakaś inna brama w okolicach Ohry?
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 4:32 pm   Re: zdjęcia starych gdańskich dworców

jabol240 napisał/a:
prosiłbym o zdjęcia dworców przy Bramie Oliwskiej, Nizinnej oraz wrzeszczańskiego sprzed Wojny.

przepraszam Cię Jabol, że tak długo. :oops:
Dworzec kolejowy we Wrzeszczu, zbudowany w 1870 roku. Zdjęcie wykonane od strony ul.Dmowskiego w dniu 7.04.1935 (źródło: BSG)

Langfuhr Bahnhof 7.04.1935 small.jpg
Plik ściągnięto 24426 raz(y) 75,24 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk