To z tego samego źródła Rangierbahnhof (dziś Gdańsk Południe) z 1929 r.
A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii.
A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii.
Informacja na kolej.one.pl w sekcji informacje dodatkowe jest błędna. Mapa pokazuje już lepiej. W wikipedii to już w ogóle ten temat jest pokręcony bo zdjęcia, które tam są nijak mi pasują do tego dworca.
Foto z Zumi w załączeniu powinno wyjaśnić lokalizację. Uwagę zwraca lokomotywownia wachlarzowa, dawniej parowozownia.
Przed wojną nazywał się Danzig Rangierbahnhof (Gdańsk Rozrządowy). W 1905 r. wyprowadzono z niego Holmbahn - linię do obsługi Portu Cesarskiego (dziś Kanał Kaszubski), która w kierunku południowym, szerokim łukiem od wschodu obchodząc bastiony, dochodziła do stacji Strohdeich (Sienna Grobla), na której do czasu powstania w 1911 r. nowej łącznicy konieczna była zmiana kierunku jazdy. Z Siennej Grobli tor biegł przez wyposażony w jedno obrotowe przęsło most na Martwej Wiśle i przez Przeróbkę (Troyl) dochodził do stacji Danzig Kaiserhafen. W celu zapewnienia dojazdu do znajdujących się na wyspie Ostrów (Holm) warsztatów i fabryk uruchomiono prom kolejowy przewożący wagony przez Kanał. [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]
Dzięki. Na Wikipedii spróbuję poprawić te błędy.
Bliższą Gdańska Głównego część Rangierbahnhofu widać na tym zdjęciu:
Parowozownia tu się niestety nie "załapała". Za to zwraca uwagę budynek nieistniejącej obecnie nastawni i przejście/przejazd przez tory na wysokości Bastionu Gertrudy.
Wiem wiem, dlatego ja w swoim poście napisałem "Południowy". A pod wskazanym przez ciebie adresem jest kilka kapitalnych zdjęć. Szkoda, że Lyck tak rzadko zagląda na nasze FDG.
nie dalej jak wczoraj, przedwczoraj, widziałam w sieci (zapewne na którymś z forów) zdjęcie wyłomu w fortyfikacjach miejskich utworzonego do poprowadzenia torów do Leege Tor. Ale oczywiście dziś już tego nie mogę znaleźć chodzi mi o to: http://kolej.one.pl/index...-1&photoid=7909 tylko na starej fotografii.
Nie wiem czy było, Leege Tor Bahnhof w pełnej krasie, widziany od Bastionu Żubr (Maidloch):
Sabaoth, a co to za tory biegnące po lewej stronie dworca? To jakieś tory pomocnicze, techniczne? Na wikipedii jest napisane, że to była stacja czołowa, czyli przyjazdy i odjazdy odbywały się w tę samą stronę (tak przynajmniej to zrozumiałam )
tak, wiem myślałam, że może konkretnie znasz funkcję tych torów. Na mapie Meyensa z 1890 ich nie ma (choć to już po przekształceniu dworca na stację towarową), więc może nie były jakoś wyjątkowo ważne.
A właśnie, wikipedia podaje:
Cytat:
W 1865 rozpoczęto budowę linii kolejowej od Bramy Oruńskiej do Nowego Portu. Część trasy przebiegała tunelami budowanymi przez saperów. Linię tę otwarto 1 października 1867. Jednocześnie w pobliżu obecnego dworca Gdańsk Główny powstała stacja Brama Wyżynna.
Czy Bramę Oruńską można brać jako Petershager Tor, czy może istniała jakaś inna brama w okolicach Ohry?
prosiłbym o zdjęcia dworców przy Bramie Oliwskiej, Nizinnej oraz wrzeszczańskiego sprzed Wojny.
przepraszam Cię Jabol, że tak długo.
Dworzec kolejowy we Wrzeszczu, zbudowany w 1870 roku. Zdjęcie wykonane od strony ul.Dmowskiego w dniu 7.04.1935 (źródło: BSG)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum