E, tutaj to raczej nie ma sensu - nie ma w tym artykule wiele informacji ponadto, co napisała Mikado kilka postów wyżej, za to na pewno jest parę błędów
Pumeks, jak będziesz miał chwilę to poproszę. Przynajmniej nię będę mógł sobie zarzucić, że nie zajrzałem do tak popularnej pozycji. A jak jest kilka błędów to może i dobrze, będzie można coś powytykać
O pierwszej stacji Olivaertorbahnhof właściwie nie wiadomo nic pewnego. O ile Legetorbahnhof i Hohetorbahnhof znane są ze zdjęć i planów (np. planu Buhsego), tak o Olivaertorbahnhof nie ma nawet podstawowych informacji: gdzie dokładnie znajdowała się ta stacja, jaki był jej układ funkcjonalny, czy miała budynek służący obsłudze podróżnych i jakie w ogóle miała budynki i urządzenia. Jedyne co wiadomo, to że odcinek Sopot – Gdańsk z końcową stacją przy Bramie Oliwskiej został otwarty 1 lipca 1870 roku, a 1 września tego samego roku otwarto łącznicę między Olivaertorbahnhof i Hohetorbahnhof, który przejął z tego pierwszego ruch pasażerski. Cała pozostała „wiedza” to czysta spekulacja, więc bez kwerendy w archiwum nie ma mowy o rzetelnym potraktowaniu tematu.
Pietrucha napisał/a:
Die Danziger Höhenringeisenbahn
Nie spotkałem się z takim określeniem; kojarzy mi się z jakąś kolejową obwodnicą od strony zachodniej (wyżyny). Gdzie to znalazłeś i w jakim kontekście zostało użyte?
czy miała budynek służący obsłudze podróżnych i jakie w ogóle miała budynki i urządzenia
To ja znów z notatek: Danzig am Olivaer Tor służył od początku tylko do obsługi ruchu towarowego [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]. W „Danzig und seine Bauten” [s. 325] jest zdanie, które rozumiem jako: tylko do załadunku wagonów oraz zestawiania pociągów.
A więc budynków do obsługi podróżnych bym się nie spodziewał. Ale kwerenda w archiwum przydałaby się jak najbardziej...
Ja mam jeszcze różne wątpliwości...
Najpierw może zacytuję z dwóch wskazanych przez Ciebie opracowań:
1. Danzig u. seine Bauten - „Als im Jahre 1870 die Strecke Köslin – Stolp – Danzig zur Eröffnung gelangte, wurde der Bahnhof am Olivaer Tor Endpunkt dieser Pommerschen Strecke, deren Personenzüge aber bald bis zum Hohetorbahnhof durchliefen. Heut dient der Olivaertorbahnhof nur dem Wagenladungsverkehr und der Zugbildung“.
2. Andrzej Massel, Kolej w Gdańsku – „W dniu 1 września 1870 roku oddano całą linię do eksploatacji, z tym że odcinek Sopot – Gdańsk został ukończony już 2 miesiące wcześniej – 1 lipca 1870 roku. Nowa kolej otrzymała w Gdańsku swój własny dworzec Brama Oliwska (Olivaer Tor). [...] Służył on jednak od początku jedynie obsłudze ruchu towarowego, jako że pociągi pasażerskie docierały do dworca Brama Wyżynna. Korzystały one z łącznicy pomiędzy tymi dworcami o długości 1,3 km, oddanej do ruchu wraz z ostatnim odcinkiem linii linii Stargard Szczeciński – Gdańsk”.
Z tekstu w „DusB” i z dat otwarcia odcinków linii można wywnioskować, że trasę kursujących (od 1 lipca) między Wrzeszczem a Bramą Oliwską pociągów pasażerskich przedłużono do dworca Hohe Tor, po otwarciu 1 września łącznicy między dworcami. Natomiast z tekstu Andrzeja Massela jednoznacznie wynika, że pociągi pasażerskie od Wrzeszcza do Gdańska zaczęły kursować dopiero od 1 września – ponieważ docierały już do dworca Hohe Tor. Jak to w końcu było – czy między Wrzeszczem a Gdańskiem (Bramą Oliwską) w okresie od 1 lipca do 1 września kursowały pociągi pasażerskie (i czy w ogóle kursowały jakieś pociągi)? Bo jeśli kursowały „pasażery”, to stacja Olivaer Tor musiała być wyposażona w prowizoryczne choćby urządzenia obsługi podróżnych: peron, budynek stacyjny (może nawet któryś z kompleksu przy ul. Kolejowej).
Kluczowa jest więc data uruchomienia pociągów na odcinku Wrzeszcz - Gdańsk, a w szczególności pociągów pasażerskich – 1 lipca, czy 1 września?
Kluczowa jest więc data uruchomienia pociągów na odcinku Wrzeszcz - Gdańsk, a w szczególności pociągów pasażerskich – 1 lipca, czy 1 września?
Skłaniałbym się ku tej drugiej dacie. Jest to data oddania całej linii Stargard - Gdańsk. Co prawda linia uruchamiana była odcinkami od 1859 r. [Grzegorz Fey „Pierwsza stacja w Gdyni”, Świat Kolei nr 8/2002, s. 18], a ruch pierwszych _roboczych_ pociągów w okolicy Gdyni rozpoczął się już na przełomie 1869 i 1870 r. [tamże, s. 20], ale według _pierwszego_ rozkładu jazdy ważnego od _1_września_ 1870 r., ruch na nowej linii nie był wielki. Pomiędzy Słupskiem a Gdańskiem kursowały dwie pary pociągów. Jedną z nich stanowił pociąg mieszany osobowo-towarowy, [tamże, s. 21].
Oczywiście przydałoby się jeszcze zweryfikować to w innych źródłach.
Poszukuję wszelkiej bibliografii na temat kolei w Gdańsku - również jeśli chodzi o budowę dworców
Wymieniany już w tym wątku artykuł Andrzeja Massela „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998
Najlepszym źródłem pewnie byłyby zbiory AP w oddziale gdyńskim (sygnatura 1081 jak dobrze pamiętam).
A poza tym... jakoś tak radzę sobie, trochę tu, trochę tam i powolutku się co nieco zbiera.
Może trochę nie na temat, bo to raczej a nawet zdecydowanie wątek historyczny.
Jednak ciekawie jest obecnie w okolicy stacji Gdańsk Politechnika/Nowe Szkoty. Trwa remont bocznicy towarowej i ruch towarowy, a przynajmniej zaopatrzenie tego remontu jest kierowane dawną linią skm do Nowego Portu. Dzięki temu linia choć na parę dni/tygodni ożyła. Dla lubiących fotki kolejowe to chyba nie lada gratka /oczywiście nie telefonem komórkowym ale czymś normalnym/. Ciekawe jak te towarowe manewrują aby znaleźć się na tym torze?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum