Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
kolej w Gdańsku i dworzec Am Olivaer Tor
Autor Wiadomość
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Nie Gru 20, 2009 9:18 pm   kolej w Gdańsku i dworzec Am Olivaer Tor

Cześć!

Ze względów edukacyjnych, będę musiał zająć się zagadnieniem historii kolei w Gdańsku z naciskiem na Bramę Oliwską. Jak na razie unikałem zapuszczania się w tematykę kolejową dlatego jest mi raczej obca. Teraz dość niespodziewanie i przypadkowo muszę trochę się w nią zagłębić i z lekka opracować. :)

Jak wspomniałem, najbardziej interesującym mnie aspektem prawdopodobnie będzie dworzec Brama Oliwska (lecz może to ulec zmianie) i lina kolejowa z 1870r. A to dlatego, że szukając inspiracji wpadł mi akurat budynek tego dworca w oko. To znaczy o ile faktycznie jest to exgmach dworcowy (ul. Kolejowa 8 ), bo zdaje się że to nie jest tak do końca pewne.

Tak czy siak, czas mnie naglił, więc mniej więcej ta płaszczyzna będzie mnie interesować. :) Celem moich dociekań jest powstanie jedynie pracy licencjackiej. Nie jest to "magisterka" więc na szczęście ameryki nie muszę w niej odkrywać. Niemniej wymaga trochę poważniejszego podejścia. A że jak już zasygnalizowałem, dopiero zaczynam poznawać tą materię, chciałbym wykorzystać ten temat, aby od czasu do czasu podpytać Was i jakieś zagadnienia które będą dla mnie nie jasne. Właśnie przypomniałem sobie archiwalne wątki kolejowe FDG co mnie upewniło tylko w tym, że specyfika tematyki kolejowej dla takiego dyletanta jak ja nie jest prosta. Jednak próbuję się z nią oswoić, choć ciężko mi to idzie, zwłaszcza w szczegółach :)
_________________
Peter von Danzig
 
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Nie Gru 20, 2009 9:28 pm   

Zdziwiłem się trochę, że właśnie wspomniany budynek na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia nie jest chyba wpisany na listę zabytków? bo w Wykazie obiektów wpisanych do Rejestru Zabytków Nieruchomych Województwa Pomorskiego go nie znalazłem. Czyli nie jest on otoczony "opieką konserwatorską"?

Co prawda w wykazie pod nr 15 jest układ urbanistyczny miasta Gdańska w obrębie nowożytnych fortyfikacji jako całość, ale chyba ten domniemany dworzec się nie załapuje...? Pumeks na pewno wie :wink:
_________________
Peter von Danzig
 
 
smutas 

Dołączył: 13 Lis 2006
Posty: 15
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 12:24 am   

Z tego co wiem to ten budynek wchodzi w skład warsztatów kolejowych :wink:
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3888
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 12:27 am   

Pietrucha napisał/a:
Czyli nie jest on otoczony "opieką konserwatorską"?

Tak jak napisali - wykaz obiektów objętych ochroną konserwatorską jest stale aktualizowany. Czy oznacza to bieżącą aktualizację wykazu na stronie internetowej, nie wiem. Najprościej sprawdzić na Kotwiczników.
I na marginesie - jest edycja. Tobie o tym przypominać? :oops:
_________________
Poldergeist
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 8:47 am   

Wspomniany budynek "się nie załapuje" na wpis do rejestru zabytków. Jak kiedyś wyjaśniał bodajże Renekk, nie jest to budynek dworca pasażerskiego z 1870 r., tylko jakieś tam coś związane z dworcem towarowym (Güterbahnhof).
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 1:05 pm   

Szkoda, bo chciałem się wybrać do archiwum Regionalnego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków na ul. Św. Trójcy. Tylko skoro formalnie nie jest to zabytek to nie ma czego tam szukać?
_________________
Peter von Danzig
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 1:11 pm   

Szukać można zawsze :lol: ale podejrzewam, że lepsze materiały znajdziesz u kolejarzy, a nie w ROBiDZ-u.
Renekk określał ten budynek jako Signalwerkstätte, co tłumaczył jako "warsztaty służby zabezpieczenia ruchu".
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pon Gru 21, 2009 2:40 pm   

"U kolejarzy" nic nie znajdziesz. Jedyne sensowne źródło, które mogę polecić to zbiory WAP na ul. Hutniczej w Gdyni, zespół akt dawnej PDOKP. Nasz kolega feyg ma dobre rozeznanie w zawartości zespołu, więc proponuję uprzedni z nim kontakt.
Najstarszy plan Oliwca jaki widziałem, pochodził z 1912 roku (fragment poniżej). Liczę więc, że znajdziesz coś starszego i ostatecznie wyjaśnisz metrykę budynku przy Kolejowej 8. Osobiście jestem przekonany, że powstał on na początku wieku, ale nie mogę jednoznacznie wykluczyć jakichś jego związków z budynkiem dworca z 1870 roku (o ile oczywiście taki kiedykolwiek istniał!).

oliwiec.jpg
Plik ściągnięto 26575 raz(y) 37,08 KB

 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Pon Sty 04, 2010 4:42 pm   

renekk napisał/a:
Najstarszy plan Oliwca jaki widziałem, pochodził z 1912 roku (fragment poniżej)


Renekk, a to jest fragment jakiego planu?
_________________
Peter von Danzig
 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Sty 06, 2010 10:45 pm   

To jest właśnie fragment planu stacji Olivaer Tor z 1912 roku.
 
mikado 
Langfuhrterka

Dołączyła: 29 Gru 2009
Posty: 78
Wysłany: Pon Sty 11, 2010 7:40 pm   

Hej Pietrucha, miło widzieć że ktoś również musi męczyć się nad gdańskimi torami, tak jak ja ;) Z tego co zdążyłam sobie pospisywać to Dworzec Am Olivaer Tor został zbudowany, jak już napisałeś z resztą, w 1870 dla obsługi trasy Berlin-Szczecin-Stargard-Koszalin-Słupsk-Sopot-Gdańsk. Wówczas była to końcowa stacja tej linii. Pociągi w Gdańsku zatrzymywały się jednak jeszcze na Leege Tor Bahnhof (Brama Nizinna) oraz Hohe Tor (Brama Wyżynna). Później (nie wiem kiedy) Olivaer Tor został połączony z Neufahrwasser Bahnhof (Nowy Port, z 1867). W 1880 uzyskał połączenie z relacją Berlin-Królewiec poprzez tory do Tczewa.
Dopiero w 1901 między Hohe Tor i Olivaer Tor powstał Hauptbahnhof, ten który znamy dzisiaj :) Olivaer Tor podobno funkcjonuje do dziś jako stacja towarowa, ale to tylko wyczytałam, więc nie wiem czy to prawda.
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Sob Sty 16, 2010 5:50 pm   

a takie pytanie, adres tego budynku to jest Kolejowa 8, przed wojną była tam taka sama numeracja, można to gdzieś sprawdzić?
_________________
Peter von Danzig
 
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Wto Lut 09, 2010 11:45 am   

W kwartalniku "Był sobie Gdańsk" jest ponoć jakiś artykuł kolejowy, chyba w piątej części, ale pewności nie mam. Czy mógłbym kogoś prosić o zeskanowanie?
_________________
Peter von Danzig
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Wto Lut 09, 2010 12:04 pm   

ja mogę wskanować ale tam nic mądrego nie ma, to jest tłumaczenie tekściku z Danziger Hauskalender z tymi samymi informacjami, co zawsze
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lut 09, 2010 12:58 pm   

pumeks napisał/a:
ja mogę wskanować ale tam nic mądrego nie ma, to jest tłumaczenie tekściku z Danziger Hauskalender z tymi samymi informacjami, co zawsze


Jeśli możesz. Mimo wszystko zawsze to papier;) A i jak będzie tu wisieć, to będzie można się do tego odwołać.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk