Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Most obrotowy kolejki wąskotorowej w Rybinie
Autor Wiadomość
Junior_Stegna 
Peter

Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 7
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 6:16 pm   Most obrotowy kolejki wąskotorowej w Rybinie

Poszukuje jak najwięcej informacji o moście obrotowym kolejki wąskotorowej, który znajduje się w Rybinie.Pozdrawiam
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 7:12 pm   

Na początek:
Most stalowy zbudowany w 1905 roku przez Stahlwerke Dortmund AG o długości 51,21 m (przęsło obrotowe o długości 43,4 m). Prześwit pod zamkniętym mostem 3,5 m. Wysokość przęsła obrotowego - 2 m. Przęsło oparte w połowie długości za pomocą łożysk na filarze (konstrukcja zrównoważona). Końce przęsła opierają się w trakcie przejazdu pociągu na specjalnych ślizgach. Napęd ręczny poprzez układ zębatek umożliwia obrócenie mostu przez 2-3 ludzi.
Most został zniszczony w 1945 roku i odbudowany w 1948. W 2001 pełnił zaszczytną funkcję kładki dla pieszych (kilka zdjęć z tego okresu: http://picasaweb.google.p...at=directlink).

Źródło (nie do końca niestety pewne :wink: ): Bogdan Pokropiński: Koleje Wąskotorowe Polski Północnej

PS
Mógłbyś sprecyzować, o jakie informacje Ci chodzi? Historię, kwestie techniczne?
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 9:25 pm   

Mam taki obrazek. Niestety nie pamiętam gdie go pozyskałem :wink:

beitiegenhof[2].jpg
Plik ściągnięto 18928 raz(y) 72,17 KB

 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 9:44 pm   

U nas na forum było o nim w wątku o nieco zaskakującym tytule:
Zdjęcia z Chopina.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 10:58 pm   

Krzysztof napisał/a:
Mam taki obrazek. Niestety nie pamiętam gdzie go pozyskałem :wink:

Ale to nie ten most! Tego z pocztówki już nie ma, dziś w tym miejscu jest stały most na Tudze na wyjeździe z Nowego Dworu Gdańskiego w kierunku Stegny.

A co do mostu w Rybinie to najgorzej go ruszyć z miejsca, potem już idzie... :wink:

Klucz.jpg
Plik ściągnięto 18912 raz(y) 77,52 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Sro Gru 09, 2009 12:42 am   

To jeszcze dodam, że model naszego mostu w skali 1:45 zbudował Pan Ulrich Thorhauer:
http://750mm.pl/viewtopic...der=asc&start=0
Prawda, że ładny?
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Sro Gru 09, 2009 11:08 am   

feyg napisał/a:

Ale to nie ten most! Tego z pocztówki już nie ma, dziś w tym miejscu jest stały most na Tudze

Kiedy i dlaczego zastąpiono go stałym?
 
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Sro Gru 09, 2009 12:19 pm   

Krzysztof napisał/a:
Kiedy i dlaczego zastąpiono go stałym?
Przed wojną na sieci kolejek żuławskich było kilka mostów obrotowych (poza wspomnianymi: w Rybinie na Linawie, pod Nowym Dworem na Tudze na linii do Ostaszewa, dwa kolejowo-drogowe w Przegalinie), które w trakcie powojennej odbudowy przebudowano na stałe.
Dlaczego? Bo stały jest lepszy od zwodzonego (oczywiście pod warunkiem, że ma się pod dostatkiem żołnierzy, pionierów i inne hufce pracy, które przy pomocy taczek i łopat usypią odpowiednio wysokie nasypy aby umożliwić swobodną żeglugę pod mostem :wink: ).

Można zadać pytanie, dlaczego nie przebudowano w taki sposób mostu w Rybinie?
Myślę, że chodziło o znaczenie Szkarpawy jako drogi wodnej. Założono możliwość żeglugi większych jednostek niż na Tudze i dlatego most musiał pozostać zwodzony. Być może rolę odegrało tu również sąsiedztwo przystanku i ładowni w Rybinie - podniesienie niwelety mogło oznaczać w tym przypadku dużo większy zakres robót. Wreszcie sam rozmiar - był to (o ile dobrze się orientuję) największy ze wspomnianych mostów. W pozostałych przypadkach (było tak na pewno z mostami na Tudze) udało się wykorzystać oryginalne przęsła, a tutaj przęsło ma 2 metry wysokości.

Z innych ciekawostek dotyczących mostu w Rybinie.
Jesienią 1943 roku nie zdążono na czas obrócić mostu i lokomotywa z jednym wagonem pociągu towarowego spadła do rzeki. Wówczas wybudowano semafory i żeberka ochronne (krótkie ślepe tory uniemożliwiające wjazd na zamknięty dla kolejki most).
_________________

 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3885
Wysłany: Sro Gru 09, 2009 7:17 pm   

Junior_Stegna napisał/a:
Poszukuje jak najwięcej informacji o moście obrotowym kolejki wąskotorowej, który znajduje się w Rybinie

Forum to wymiana informacji. :wink: Poszukując wiadomości, na jakieś już pewnie trafiłeś. Wrzuć też coś od siebie. :LL:
_________________
Poldergeist
 
Junior_Stegna 
Peter

Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 7
Wysłany: Czw Gru 10, 2009 11:21 pm   

Most kolejowy składa się z trzech przęseł. Pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, zwodzoną. Drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego wykonywane są ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładn :)
Intersuje mnie historia tego most kto był jego pomysłodawcą, wykonawcą! W przyszłym tygodniu wybieram się do Nowego Dworu zaczerpnąć inforamacji w tamtejszej Dyrekcji... jak będę miał coś więcej to wrzucę na forum:)
W prawym, górnym rogu opcja - edytuj. Umożliwia edycję. Nie ma potrzeby mnożenia postów. :zgooda:
Ostatnio zmieniony przez Dostojny Wieśniak Czw Gru 10, 2009 11:38 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Pią Gru 11, 2009 8:09 am   

Junior_Stegna napisał/a:
Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego

Czy dobrze rozumiem? Krótkie przęsło, dojazdowe do części obrotowej, też jest zwodzone :oco:
 
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Pią Gru 11, 2009 9:31 am   

A oto źródło naszych "rewelacji": http://www.wrotapomorza.p...owe/wezel_wodny
W zasadzie należałoby napisać do nich maila z wyjaśnieniami, żeby ludzi w błąd nie wprowadzali. Oczywiście przęsło dojazdowe nie jest i nigdy nie było zwodzone (bo i po co?).
Co do ilości przęseł... Wszystko zależy od przyjętej definicji - most obrotowy jest pod tym względem konstrukcją nietypową. Ja jednak (i tu niech mnie specjaliści w razie czego poprawią) osobiście traktowałbym część obrotową jako jedną całość.
_________________

 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Gru 11, 2009 9:32 am   

Junior_Stegna napisał/a:
Zarówno podnoszenie małego przęsła, jak i obrót głównego

Pierwsze słyszę aby małe przęsło było podnoszone! :%
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Junior_Stegna 
Peter

Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 7
Wysłany: Pią Gru 11, 2009 7:19 pm   

Spokojnie Panowie nieobrażajacie się narazie ja informacje czerpie z internetu i je sprawdzam czy są zgodne. Moja wiedza na temat zabytków jest znikoma i niemoge się z wami prownywać. Dlatego porsze Was o zrozumienie i wybaczenie. Narazie niemam jak się wybrać do Nowego Dworu GD., ponieważ niemam jak, ale jak bede miał inforamcje z urzędów to wam napisze o tym i je przedstawie. Chciałbym wam Wszystkim którzy odpisujecie na moje pytania Podziękować są one moim filarem do pisania pracy i wiem teraz na czym moge bazować. Jeszcze raz dziekuje i Pozdrawiam mam nadzieje że nikogo nieurazilem, a jak tak to Przepraszam.
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3885
Wysłany: Pon Gru 14, 2009 1:42 am   

Cytat:
A co do mostu w Rybinie to najgorzej go ruszyć z miejsca, potem już idzie... :wink:

A jakieś szczegóły techniczne? Jak to działa? :hmm:
_________________
Poldergeist
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk