Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Kociewski zakątek Żuław i okolice
Autor Wiadomość
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 995
Wysłany: Sro Wrz 16, 2009 11:50 pm   

Feterniak , piszesz o Kacku Wielkim a Redłowo i Orłowo? Czy też należały do patrymonium lub należały do nich ziemie należące do jw wspomnianego Głównego Miasta Gdańska(bo już się pogubiłam :oops: ) ?Może masz materiały dotyczące Redłowa i Orłowa (materiały które podał Feyg na tym forum w innych postach znam :mrgreen: )wiem że to właściwie nie ten wątek ale macie taką wiedzę :oops: :roll: ....
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
Feterniak 


Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 140
Wysłany: Czw Wrz 17, 2009 10:28 am   

Ja tylko cytuje, a z tego co zrozumiałem i pamiętam (zrobiłem sobie kesero tylko wniosków :wink: ), to wynikało po prostu, że profesor znalazł (przytaczał) jakieś dokumenty z których wynikało, że właściciele/mieszkańcy tych wsi korzystali wcześniej z łąk które w połowie XIV wieku należały już do Głównego Miasta Gdańska, z czego wnioskował, że w czasach Sobiesławowiców do tych wsi (ich właścicieli) należały rzeczone pastwiska.

Wielki Kack należał w XIV wieku już do biskupów włocławskich i jak ktoś szuka na jego temat archiwaliów ze średniowiecza i okresu nowożytnego, to polecam wizytę w Muzeum Diecezjalnym we Włocławku (tudzież dla mających mniej czasu na podróże hobbystyczne na stronach Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej można obejrzeć dzieło pt. Inventaria bonorum episcopatus Wladislaviensis saeculi XVII - gdzie w ładnej polszczyźnie jest kilka opisów Kacka z tego okresu - s. 249 i 286).

O Redłowie i Orłowie to nie wiem nic więcej niż podaje najnowsza literatura (zgrabne dzieło na ten temat popełnił kilka lat temu Tomasz Rembalski).

Ps. I jak to nie ten wątek. Do połowy XVII wieku Kack z Chwaszczynem należały do klucza subkowskiego biskupów włocławskich, więc można by je uznać za wysunięte na północ rubieże Kociewia (tylko co na to Kaszubi :wink: )
 
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 995
Wysłany: Sob Wrz 19, 2009 10:52 pm   

Dzięki Feterniak , dzięki :roll: .
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Nie Wrz 20, 2009 10:44 am   

Feterniak napisał/a:
nie widać tu, by w obwałowaniu była jakakolwiek przerwa. Taką rolę mogła by spełniać ewentualnie śluza w wale, a nie u samego ujścia odciętego fragmentu rzeki.

Jeśli śluza była.
Właśnie o takiej lokalizacji pisałem. :zgooda:
Cytat:
wał nie tylko, uniemożliwiał przepływ wody z Wisły do Motławy, ale i przepływanie statków (łodzi). Tylko w linii wałów, dla umożliwienia tego przepływu, śluza ma sens. Ta mapa sugeruje, że i wał, i kanał żeglowny są ciągłe.


prom_632[1].f.jpg
Plik ściągnięto 11356 raz(y) 3,32 KB

prom_632[1].k.jpg
Plik ściągnięto 11356 raz(y) 73,71 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Pią Wrz 25, 2009 8:24 pm   

Feterniak napisał/a:
zwracam uwagę na ciekawe rzeczy na owym "starorzeczu": Punkt oznaczony nazwą "Stein" u samego ujścia

W prawdzie granica na tej mapie dóbr czatkowskich osiąga Wisłę kilkadziesiąt metrów dalej, na północ, ale jako najbardziej prawdopodobne wydaje mi się, że to „Stein” oznacza kamienny granicznik. To, że na tej mapce nie leży on na samej granicy może wynikać z tego, że ustawiony mógł być sporo wcześniej, gdy właśnie tam od Wisły odchodziła granica.

Odnośnie mostku w Koźlinach.
Ten mostek zaznaczony na XVIII w. mapie, to według mnie nie jest, ten kamienno – ceglany, istniejący do dzisiaj w centrum wsi, w miejsce A. Bardziej pasuje to miejsce oznaczone literą B.
Feterniak napisał/a:
ktoś systemem gospodarskim wstawił nowe (lub w dużej mierze nowe) sklepienie i prawdopodobnie wyremontował przyczółki.

Remont, podobno, był kilka lat temu. Oczywiście można by jeszcze rzetelniej, ale i tak uważam, że dobrze przeprowadzony. Wymienione zostały cegły, tylko na licu konstrukcji. Z pewnej odległości wyglądają na oryginalne. Gorzej wygląda to od spodu. Ale nie każdy włazi pod spód :P

mostek5_133[1].jpg
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 78,91 KB

koliny_1724_904[1].r2.jpg
Mapka po obróceniu, tak, żeby północ była na górze
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 62,26 KB

Koźliny.1909f.jpg
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 79,17 KB

DSC01786.r.JPG
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 77,54 KB

DSC01791.r.JPG
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 79,74 KB

DSC01792.r.JPG
Plik ściągnięto 11304 raz(y) 68,92 KB

 
 
Feterniak 


Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 140
Wysłany: Sob Wrz 26, 2009 4:13 pm   

Uzbierało się parę spraw.

Ów „Stein” dalej mnie frapuje. Choć to plan schematyczny wyraźnie na nim widać, że to nie jest granica. A nawet jakby (zakładając wyjątkową nieporadność rysownika), to dlaczego zaznaczono tylko jeden kamień na całej długości granic wsi?

Co do lokalizacji mostku, to sedno tkwi w tym, że według dokładnego planu Schroettera w XVIII wieku w tym miejscu nic nie płynęło. Rów Młyński dochodził do Wału Koźlińskiego i pod kątem prostym skręcał na wschód w stronę Motławy, wiec przebieg widoczny na XIX i XX -wiecznych mapach to współczesne dzieło.

Na dodatek uważam, że owa wyspa, to było ówczesne centrum wsi, co z jednej strony potwierdza zamieszanie z nazwami wsi, zaś z drugiej ten sam plan Schroettera, gdzie na zachód od zabudowań wsi widać pozostałości jakiegoś cieku wodnego. Potwierdzają to inne mapy, lokujące wieś między rzekami.

Ponieważ większość map w szczegółach jest dość schematyczna, ja odczytuje ten obiekt, przede wszystkim, jako mostek tuż na południe od wsi, przed rozgałęzieniem tworzącym wyspę. Z o wiele większą podejrzliwością przyjmuję do wiadomości, że według tej mapy powinien on stać raczej na Młyńskim Rowie, a nie na Motławie. By wyrobić sobie pojęcie o wiedzy autora mapy o dokładnym przebiegu cieków wodnych wystarczy zaznaczyć, że nie zauważa on charakterystycznego „półkola” Motławy w Ptasznikach, o którym szeroko jakiś czas temu dyskutowaliśmy.

Autor wiedział, że na Motławie tuż powyżej Koźlin jest dobry most i go zaznaczył. Widać , że miał dość mgliste pojęcie jak to dokładniej wyglądało (choćby w tym, że u niego prosty jak strzała Rów Młyński, to duża meandrująca rzeka).

Stąd też, dalej podtrzymuje hipotezę, że mogło chodzić o nasz obiekt.


Co do samego mostku, to tylko sprostuję, że gdy pisałem o postawieniu gospodarskim sposobem sklepienia i wyremontowaniu przyczółków, to miałem na myśli nie ostatni remont (którego widocznym elementem są , poza ładnie obfotografowanymi, przez Krzysztofa licami, także jumbowe przedłużenia przyczółków), ale jakieś prace na przełomie wieków (góra w okolicy II wojny światowej).

Rów Młyński - ujście.JPG
Plik ściągnięto 11265 raz(y) 6,93 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Pon Wrz 28, 2009 4:39 pm   Rów Młyński

Feterniak napisał/a:
Rów Młyński dochodził do Wału Koźlińskiego i pod kątem prostym skręcał na wschód w stronę Motławy, wiec przebieg widoczny na XIX i XX -wiecznych mapach to współczesne dzieło.

To załamanie rowu przed Wałem Koźlińskim, to czasowy (XIX wieczny) epizod Rowu Młyńskiego. Jeszcze w XVIII w. rów biegł prosto, a wał, albo kończył się przy nim, albo zakręcał i równolegle do niego dochodził do Koźlin. Pozostałość po tej, prostej kontynuacji rowu widać na mapie z 1803 r. a i na rekonstrukcji stany z 1650 r. też tak, prosto, przedstawiono Rów Młyński.

Koźliny 1772.jpg
Plik ściągnięto 11219 raz(y) 69,42 KB

Koźliny.1803.d.jpg
Plik ściągnięto 11219 raz(y) 77,96 KB

Koźliny - rekonstrukcja 1650.jpg
Plik ściągnięto 11219 raz(y) 46,13 KB

 
 
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 995
Wysłany: Pon Wrz 28, 2009 5:41 pm   

Prosze to wszystko zeskanowac i pięknie oprawic i wysłac z dedykacjami na adres groszka :mrgreen: Noo wygodna przeciez jestem :wink: .
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
Feterniak 


Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 140
Wysłany: Pon Wrz 28, 2009 7:01 pm   

Sedno tkwi w tym, że mapa robiona przez Schroettera (zaczął je chyba w latach osiemdziesiątych XVIII wieku), to pierwsza robiona metodami kartograficznymi mapa całego Pomorza. Przed nim, co najwyżej wymierzano jakieś poszczególne włości i w przedstawianiu większego kawałka kraju mamy misz-masz rzetelnych pomiarów, oglądu „na oko” i fantazji wysnutych z relacji i opisów. Czego dobrym przykładem jest choćby przytoczona wyżej przez Krzysztofa mapa z 1772 roku, gdzie widzimy jakoby Rów Młyński wypływał z Motławy gdzieś po środku Tczewskich Łąk (a od XIV wieku swój początek bierze on przecież z Jezior Rokickich).

Dlatego nie mamy pewności jak dokładnie wyglądał końcowy bieg Młyńskiego Rowu w pierwszej połowie XVIII wieku, a praktycznie we wszystkich przytaczanych tutaj wcześniejszych mapach jest on ujęty mniej lub bardziej schematycznie. Niestety nasz fragment Schroettera jest w zbyt małej skali by dostrzec jakieś mniejsze rowy i cieki, widoczne na mapie z roku 1803.

Dlatego po prostu nie wiemy, od kiedy Rów Młyński skręcał w tym fragmencie pod katem prostym na wschód. Widzimy, że w roku 1803 biegnie już inaczej. Nie mniej wiemy, że kilkanaście lat wcześniej biegł właśnie tak i trudno tu wyrokować, czy stan zanotowany przez Schroettera był inny od tego z roku 1724, kiedy odnotowano nasz mostek.

Nie mamy zatem żadnych pewnych przesłanek, że wcześniej przed pomiarami Schroettera Młyński Rów biegł inaczej, niż on to odnotował.

Rekonstrukcja, zaś to tylko rekonstrukcja i już na pierwszy rzut oka bym się przyczepił, że nie zaznaczono na niej charakterystycznej "wyspy koźlińskiej", odnotowywanej przecież na wszystkich ówczesnych mapach.

Ja zwracam jednak uwagę na coś innego, według mnie kluczowego. Kartograf z roku 1724 zaznaczył ten mostek tuż powyżej Koźlin na cieku wodnym, który według niego był głównym ciekiem w tym rejonie. Ergo, sądzę, że miał po prostu informacje, że w tym miejscu na rzece jest dobry most, co skompilował z innymi informacjami i wyszły mu de facto dwie Motławy. Bo zwróćcie uwagę, że na tej mapce ciek, który byśmy identyfikowali z Młyńskim Rowem jest większy i ma charakter „ważniejszej rzeki”.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Pon Wrz 28, 2009 10:58 pm   Szpęgawa - Motława

Feterniak napisał/a:
Rów Młyński wypływał z Motławy gdzieś po środku Tczewskich Łąk (a od XIV wieku swój początek bierze on przecież z Jezior Rokickich).

Nie z Motławy, a "Górnej Motławy", lub "Nowej Motławy", czyli po prostu ze Szpęgawy.
Przegroda na Szpęgawie, tworząca Jeziora Rokickie, zrobiona została po to, by ograniczyć (może nawet powstrzymać) wpływanie jej wód na Żuławy. Wody Szpęgawy zostały z tych jezior skierowane specjalnie po to wykopanym Kanałem Młyńskim (Tczewskim) do Wisły poniżej Tczewa. To, co przesiąkało przez zaporę (bo zawsze coś przesiąka) odprowadzano do Motławy rowami. Nie wiem, po co dwa: Rów Młyński i ten, który był wcześniej korytem Szpęgawy, który nie wiedziano było jak nazywać. Już nie Spęgawa, bo nie jej wody nim płynęły. Ponieważ uchodził do Motławy i był jakby jej przedłużeniem spotykamy na mapach "Höhiche - Mottlau", "Neue - Mottlau", a i "Fliess (strumień) - Motlau" też się zdarza. Zdarza się, że i Rów Młyński Motławą jest nazywany. Po prostu bałagan. Ale to jest dolina i koryta Szpęgawy (o czym, też pisałeś). Czy tymi rowami odprowadzano, tylko wody opadowe i przesiąkające przez zaporę, czy któryś z nich pełnił również funkcję komunikacyjną, bo tędy można by przewozić łódkami płody rolne do Tczewa, to teraz trudno będzie ustalić. Nie jest wykluczone, że na przestrzeni wieków układ tych rowów mógł się zmieniać i nie wszystko co nam nie pasuje musi być błędem, lub niedokładnością kartografa.
Wcześniej
Feterniak napisał/a:
Ale żeby nie było tak prosto, tą problematykę wziął ćwierć wieku temu na warsztat dzisiejszy profesor Wiesław Długokęcki i zburzył nam ową prostotę. Wskazując na pierwszy znany opis tego terenu z przywileju przekazania Czatków cystersom (i późniejsze opisy granic tej wsi) udowodnił, że w XIV wieku:

1. W południowej części Czatków Szpęgawa płynęła na północ, równolegle do Wisły.
2. Północną granicę wsi wyznaczał charakterystyczny łuk Motławy biegnący do Wisły.
3. Na pewnym odcinku Szpęgawa i Motława płynęły równolegle do siebie. Szpęgawa na zachód od Motławy! Tutaj moje zastrzeżenie. Z opisów wynika, ze pomiędzy tymi rzekami znajdował jakiś grunt oraz, że na zachód od Szpęgawy nie było Motławy. Według mnie to wcale nie jest dowód na równoległy bieg tych rzek, mogło to być po prostu jakiś zbieżny bieg obu rzek (wręcz pod kontem prostym).

W prawdzie, już, co nie co na ten temat pisałem wcześniej http://forum.dawnygdansk....p=112344#112344 , ale teraz trochę szczegółowiej:
Poniżej narysowałem, jak to sobie wyobrażam. Wszystko pasuje, tylko w punkcie 2. powinno być, nie „do Wisły”, a raczej „od Wisły”.
Na wysoczyźnie są źródła kilku strumieni, ale one mają swoje nazwy inne niż „Motława”. Nie ma tam miejsca na źródła Motławy. Albo wypływała ona z rozlewisk, bagien po środku Żuław Steblewskich, ale skąd wtedy to wyraźne koryto od Koźlina na północ, albo była to odnoga wiślana, jak pisałem wcześniej, płynąca równolegle do Szpęgawy po wschodniej stronie.

Szpęgawa.jpg
Plik ściągnięto 11168 raz(y) 79,21 KB

 
 
Feterniak 


Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 140
Wysłany: Wto Wrz 29, 2009 11:29 pm   

Uporządkujmy.

Ja pisałem o tej mapie z 1772 roku, która na pewno błędnie pokazywała, jakoby Rów Młyński wypływał z Nowej Motławy (taka nazwa w XVIII wieku już była w powszechnym użyciu) gdzieś w Tczewskich Łąkach. Bez dwóch zdań mamy tu do czynienia z niewiedzą kartografa o prawdziwym stanie rzeczy.

Albowiem od XIV wieku do dnia dzisiejszego bieg Motławy i Młyńskiego Rowu na odcinku tczewskim (dzisiejszych Tczewskich Łąk) był praktycznie identyczny z obecnym. Możemy to bardzo precyzyjnie ocenić na podstawie dokumentów miejskich, zwłaszcza ksiąg gruntowych z Tczewa. Przyznane w XIII wieku miastu łąki, zostały podzielone na części o charakterystycznych nazwach i ściśle wytyczonych granicach. Nas interesuje zwłaszcza występujący od średniowiecza do XX wieku Speisewinkel, od początku lokalizowany między Szpęgawą (Motławą) a Młyńskim Rowem, który już nowożytne źródła dzieliły na Schilfgewende, Langestueck i Speisewinkel właściwy. Pierwszy dokładny pomiar tych gruntów mamy już z 1591 roku! Możemy mieć wręcz pewność, że od tego czasu zasadniczy układ cieków na terenie Tczewskich Łąk nie uległ zmianie.

Nie mogę się także zgodzić z stwierdzeniem, że po powstaniu popularnego Milenu (Kanału Młyńskiego), ze Szpęgawą „nie wiedziano co robić”. Średniowieczne źródła wyraźnie pokazują, że Szpęgawa, była dalej Szpęgawą. Prawdopodobnie mimo skierowania części wód Kanałem Młyńskim, płynęło by nią i tak jej zbyt wiele, by można w pełni wykorzystać otaczające ją łąki, dlatego stworzono system rowów odwadniających.

Widać to świetnie do dziś, gdzie właśnie Rów Młyński jest osią całego systemu odwadniającego. Prawdopodobnie by mógł on działać, zdecydowano się przyjąć system, funkcjonujący do chwili obecnej. Szpęgawę odcięto poniżej Jezior Rokickich od większości dopływów, pozostawiając jej rolę odprowadzania nadmiaru wód z tego akwenu, natomiast, Rów Młyński przyjął rolę cieku odprowadzającego miejscowe wody, łącznie z dwoma większymi ciekami, Koprzywnicą spod Miłobądza i Cisownicą spod Dąbrówki.

Nazwa Szpęgawa dla odcinka do Koźlin jest używana przez całe średniowiecze i początki okresu nowożytnego. Podejrzewam, że dopiero gdy stary docinek Motławy w Ptasznikach (to nasze „zakole”) coraz bardziej tracił charakter rzeki, zmieniając się w zarośnięty trzcinami rów zaczęto przenosić jej nazwę na dolny odcinek Szpęgawy. Choć do dziś na tym odcinku w dalszym stopniu nazwa Szpęgawa jest pamiętana.

Owe „do Wisły” to stwierdzenie Wiesława Długokęckiego, z którym w tamtym poście też polemizowałem, bo zgadzam się, ze wszystko wskazuje, że wczesnośredniowieczna Motława, to po prostu jedna z odnóg Wisły. Jedyna inna możliwość to, to, że źródło Motławy to Koprzywnica, ale wtedy nie za bardzo nam pasuje lokalizacja tego w terenie, opisana w lokacji Czatków.


Tutaj mała uwaga do rekonstrukcji Bertrama. Wszystko wskazuje, że Koprzywnica, to w dolnym biegu Struga Miłobądzka. Ale na pewno nie mogła ona biec przez środek Miłobądza (a tak płynie Struga), bo stanowiła granicę między Miłobądzem, a Zajączkowem. Prawdopodobnie od skraju wysoczyzny Koprzywnicą był dzisiejszy Rów Graniczny i mamy tu do czynienia z pewnym przestawieniem i pierwotny dopływ (ciek biegnący przez środek Miłobądza) został uznany za główny nurt.

Speisewinkel.JPG
XX wieczna mapa z naniesionymi granicami łąk miejskich na Speisewinklu z czasów nowożytnych. Pasuje jak ulał...
Plik ściągnięto 11130 raz(y) 70,13 KB

Struga.JPG
Ujście Rowu Granicznego do Strugi Miłobądzkiej
Plik ściągnięto 11130 raz(y) 53,62 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Czw Paź 01, 2009 5:46 pm   

Feterniak napisał/a:
Ja pisałem o tej mapie z 1772 roku, która na pewno błędnie pokazywała, jakoby Rów Młyński wypływał z Nowej Motławy (taka nazwa w XVIII wieku już była w powszechnym użyciu) gdzieś w Tczewskich Łąkach. Bez dwóch zdań mamy tu do czynienia z niewiedzą kartografa o prawdziwym stanie rzeczy.

Ja bym, tak nie „wieszał psów na kartografie” :mrgreen:
Nie będę, nawet próbował, rozstrzygnąć czy Rów Młyński wypływa z Nowej Motławy, czy może Nowa Motława wypływa z Rowu Młyńskiego. Wszystkie (i współczesne) znane mi mapy pokazują, że jaz na zaporze piętrzącej wody Szpęgawy (jez. Rokicie) opuszczają one razem, jednym korytem. Podobnie, jak na tej mapie z 1803 r. tak i obecnie, a niewykluczone, że od wzniesienia tej zapory, dopiero po ponad 2 km rozchodzą się. Oczywiście i tam musiały być jakieś jazy, czy zastawki regulujące, do którego koryta, ile wody. Następne 5 km oba cieki płyną równolegle, blisko siebie (od 700 do 400 m). Oba koryta połączone są licznymi rowami poprzecznymi, też z pewnością ograniczonymi zastawkami. Dopiero przy samotnym zabudowaniu opisanym „zu Gardin” rozchodzą się szerzej, a pomiędzy nimi są te „odwieczne” Tczewskie Łąki. Tylko na bardziej szczegółowych mapach jest sens rysowania w takim przypadku obu cieków, i wszystkich rowów. Przy większej skali mapy nie ma możliwości, a i potrzeby zaznaczania takich szczegółów.

Szpęgawa - Motława 1803.jpg
Plik ściągnięto 11097 raz(y) 79,39 KB

 
 
Feterniak 


Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 140
Wysłany: Pią Paź 02, 2009 10:30 am   

Ależ nie śmiał bym czegokolwiek wieszać na tym kartografie. Nie miał tu po prostu szczegółowej wiedzy i zaznaczył jak mu się wydawało i tyle. Tym bardziej, że na własne oczy widziałem z tego samego roku piękny atlas Polski na którym np. Chojnice leżały na południowy zachód od Człuchowa, że o innych kwiatkach nie wspomnę. Zgadzam się, że siatka rowów między Jeziorami Rokickimi, a wsią Szpęgawa jest tak „zagmatwana” ,że nawet dziś można by w sumie uznać, że Młyński Rów wypływa z Motławy w tym rejonie.

Ja tu jednak mówię, o konkretnym odniesieniu do dość istotnego szczegółu przy ujściu Młyńskiego Rowu. I stwierdzam, że ponieważ jego początek jest wyznaczony schematycznie i w dość bałamutnie, to trudno opierać na niej interpretacje dotyczące odcinka końcowego. Bo nawet jak uznamy, że Młyński Rów wypływa z Motławy gdzieś pod Lubiszewem, jak to zaznaczono na mapie z 1803 roku, to wtedy jest on prawie dwa razy dłuższy, niż wynika to z tej mapki z 1772 roku. A, że jest schematyczna, to dla porównania, fragmencik owego bardzo bałamutnego atlasu o którym pisałem wyżej, z tego samego czasu, gdzie w sumie zaznaczono to samo, co na tej przytaczanej mapie, ale jednak widać, że autor miał jakieś pojęcie, że Motława to meandrująca rzeczka, zaś Młyński Rów jest ciut bardziej prosty.

Zwracam uwagę, że gdyby brać ten atlas jako podstawę, to widać, że tutaj Młyński Rów wpada do Motławy także powyżej Koźlin jak u Schroettera. Ale widząc prawdziwe bukiety (a nie tylko kwiatki) wpadek tego kartografa przytaczam to, ino jako ciekawostkę.

atlas - Młyński Rów.JPG
Plik ściągnięto 11081 raz(y) 14,25 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2263
Wysłany: Sro Gru 16, 2009 10:50 pm   

Feterniak napisał/a:
Więc Ptaszniki, to pojedyncze domostwo – karczma leżące w Czatkowach. Łatwo je zlokalizować w terenie, bo duże obejście leżące tuż przy wale, ale od „zewnętrznej” strony

Ja żem napisał/a:
budynek karczmy w Ptasznikach widok od południa

Wygląda na to, że mogliśmy się mylić :II , :II
Na mapie, z 1821 r. jest przedstawiona dokładnie sytuacja budynków w okolicy przeprawy.
Te zabudowania, które braliśmy za "pokarczemne" są opisane imieniem i nazwiskiem jakiegoś rolnika. Jako Vogel Grey jest opisany niewielki budynek u podnóża wału, a może nawet na jego skłonie. Ale to 1821 rok. Może wcześniej i tam, gdzie jest to gospodarstwo, też była karczma :hmm:
Większe zabudowania preprawowo-karczemne są zaznaczone po koźlińskiej stronie. Usytuowane one są na wzniesieniu. Ta górka może być pozostałością po tym starym forcie, o którym wcześniej pisaliśmy.
Zwróciłem uwagę, że strażnica wałowa po północnej stronie jeziorka (Bruch von 1526 ?) należała do Suchego Dębu (Vachbude Zugdamer). To dobre kilka kilometrów od tego miejsca.
Feterniak napisał/a:
Na mapce dóbr czatkowskich z drugiej połowy XVII wieku widać (…)
Być może to pozostałość jakiegoś przerwania wałów?

I wyjaśniło się – to przerwanie wałów w 1526 r. (chyba, że ta druga cyfra to nie 5, a 6, ale na pewno przerwanie wałów)
Za 8 lat ta przedstawiona tu sytuacja bardzo się zmieni. W 1829 roku, w miejscu gdzie droga od przeprawy do Koźlina schodzi z wału, Wisła po raz kolejny upomni się o prawo prowadzenia wód swoją starą odnogą – Motławą. Po tym przerwaniu wałów do dziś jest spore jeziorko, które sfotografował Fraterniak. To starsze już nie istnieje, ale jeszcze na mapach z pierwszej połowy XX w. było zaznaczane.

Wisła Palczewo.1821-canal-11-1-big.r.jpg
Plik ściągnięto 10924 raz(y) 79,2 KB

Wisła Palczewo.1821.V.G.-canal-11-1-big.jpg
Plik ściągnięto 10924 raz(y) 79,9 KB

Wisła Palczewo.1821.G.F.-canal-11-1-big.jpg
Plik ściągnięto 10924 raz(y) 73,41 KB

 
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Czw Gru 17, 2009 8:32 am   

:LL: :zgooda: Super się czyta.
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk