Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Śluzy w Przegalinie - Einlage
Autor Wiadomość
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 1856
Wysłany: Wto Kwi 12, 2011 5:29 pm   

Zdjęcia śluzy w Przegalinie.

źródło Architekturmuseum TU Berlin


Miro

Die Schleusenanlage bei Einlage 1895.JPG
Plik ściągnięto 13797 raz(y) 30,26 KB

Die Schleusenanlage bei Einlage 1895 r.JPG
Plik ściągnięto 13797 raz(y) 36,41 KB

Der Vorhafen bei Einlage 1895r.JPG
Plik ściągnięto 13797 raz(y) 32,22 KB

Blick inden Schleussenunterkanal bei Einlage vom Weiseldeich 31 oktober 1895.JPG
Plik ściągnięto 13797 raz(y) 38,28 KB

_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7291
Wysłany: Wto Kwi 12, 2011 6:45 pm   

świetne :==
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2174
Wysłany: Sro Kwi 13, 2011 6:52 pm   

To ostatnie zdjęcie:
Miro napisał/a:
Blick inden Schleussenunterkanal bei Einlage vom Weiseldeich 31 oktober 1895.JPG

wykonane zostało z jeszcze nierozebranego wału przeciwpowodziowego starego koryta.

Unnamed8.jpg
Plik ściągnięto 13740 raz(y) 62,25 KB

 
 
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 1856
Wysłany: Sob Kwi 16, 2011 1:49 pm   

Jeszcze jedno zdjęcie sluzy w Przegalinie.

źródło jak wyżej..

Miro

Schleusen unterkanal und Tote Weichsel 1895.JPG
Plik ściągnięto 13675 raz(y) 50,41 KB

_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 227
Wysłany: Nie Kwi 17, 2011 10:21 pm   

Dodam od siebie, że w zbiorach TU Berlin można znaleźć nie tylko powyższe zdjęcia (w bardzo dobrej rozdzielczości), ale również wiele innych z różnych etapów budowy oraz - co jeszcze ciekawsze - dokładne plany całej śluzy, budynków, jej urządzeń, wrót i mostów obrotowych wraz ze szczegółami napędu, sterowania itd.

Na mnie szczególne wrażenie zrobiły rysunki mostów obrotowych - oczywiście z związku z późniejszym położeniem na nich toru kolejki :hihi:
Patrząc na ich ażurową konstrukcję ciężko uwierzyć, że przez kilkadziesiąt lat przejeżdżały po nich pociągi - późniejsze zdjęcia świadczą zresztą o tym, że nie zostały znacząco wzmocnione...
Sam pomost też był bardzo wąski.

Na skróty:
Most południowy
Most północny (nad śluzą)
Śluza

Wszystko, co związane z regulacją ujścia Wisły (również zdjęcia z prac nad przekopem):
Regulierung der Weichselmündung

Wybrane projekty:
Floßkanal, Einlage
Schleuse, Einlage
Schleusenanlagen, Einlage
Vorhafen, Einlage

Wszystkim lubiącym takie szpargały gorąco polecam przeszukanie całego archiwum. Jest dokumentacja mostów na Wiśle i wielu innych obiektów - robi wrażenie. 8))
_________________

 
Dieter 
Schidlitzer


Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 505
Wysłany: Nie Kwi 17, 2011 10:44 pm   

Ciekawe jak to wszystko wyladowalo w TU Berlin... :???:
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2174
Wysłany: Sro Kwi 20, 2011 10:04 pm   

2xM napisał/a:
Floßkanal, Einlage

Dla mnie ten "Floßkanal" to wielka rzecz.
Duża szkoda, że nie przetrwał do naszych czasów. Śluza północna (dla statków) szczęśliwie ocalała i czeka na lepsze czasy jako obiekt zabytkowy. To dobrze, ale podobnych zachowanych śluz mamy kilka, a ta dla tratew była unikatowa.
Flößer – to flisak
Flößen – spławiać
Jak pisał inż. Szamański: „Z dwóch typów takich jazów, po szeregu doświadczeń, wykonanych nad modelami o wymiarach 1/10 wielkości naturalnej, wybrano projekt C. Müller’a”. Wynika z tego, że mogła być pierwsza na świecie!
Drewno spławiało się rzekami, nie tylko Wisłą, ale chyba nigdzie na taką skalę. Jest duże prawdopodobieństwo, że takiego „Floßkanal’u” nie było nigdzie poza Przegaliną (Einlage)!
Uznałem, że warto tu przybliżyć metodę działania tego jazu Müllera.

Ważniejsze rysunki z powyższego linku:
Wrota obrotowe - http://architekturmuseum....79&Daten=227746
Zawór cylindryczny (główny) - http://architekturmuseum....79&Daten=227750

Śluza dla tratew 1r.jpg
Zamknięte wysokie wrota (powodziowe) - śluza niczynna
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 79,96 KB

Śluza dla tratew 2r.jpg
Wyższa woda wprowadzona za wrota wysokie powoduje samoczynne zamknięcie jazu Müllera i umożliwia otwarcie wysokich wrót
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 79,59 KB

Śluza dla tratew 3r.jpg
Obrócenie zaworu cylindrycznego kieruje wyższą wodę do komór bocznych. Wyrównanie parcia wody na dłuższe, zewnętrzne skrzydła jazu powoduje, że parcie wody w świetle śluzy otwiera wrota
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 79,33 KB

Śluza dla tratew 5r.jpg
Otwarty jaz umożliwia przepływ wyższej wiślanej wody i spław tratew
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 76,2 KB

Śluza dla tratew 6r.jpg
Obrócenie zaworu cylindrycznego zamyka dopływ wyższej wody do komór bocznych, a otwiera odpływ z nich do dolnej wody w śluzie dla statków. Podciśnienie wytworzone w tych komorach powoduje samoczynne zamykanie się jazu
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 79,65 KB

Śluza dla tratew 2r.jpg
Ponownie zamknięty jaz
Plik ściągnięto 13540 raz(y) 79,59 KB

 
 
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 1856
Wysłany: Wto Gru 27, 2011 6:11 pm   

Einlage ( Przegalina) pocztówka z 1910 roku.

Miro

1910.JPG
Plik ściągnięto 12993 raz(y) 37,24 KB

_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
Hinek 

Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 47
Wysłany: Nie Sty 08, 2012 11:58 pm   

2xM napisał/a:
Dodam od siebie, że w zbiorach TU Berlin można znaleźć nie tylko powyższe zdjęcia (w bardzo dobrej rozdzielczości), ale również wiele innych z różnych etapów budowy oraz - co jeszcze ciekawsze - dokładne plany całej śluzy, budynków, jej urządzeń, wrót i mostów obrotowych wraz ze szczegółami napędu, sterowania itd.

Dla mnie ta dokumentacja jest bezcenna. Jako dzieciak spędziłem sporo czasu w Przegalinie.
Śluza północna pracowała wtedy pełną parą, działał most zwodzony a ja to wszystko obserwowałem z wielką ciekawością usiłując zrozumieć: jak-to-działa? Pewnie przez te śluzy trafiłem po latach na Politechnikę :hihi: Jednak dopiero teraz po przestudiowaniu tej dokumentacji wiem dokładnie jak to działało. W każdym razie jest to dla mnie majstersztyk.
Niestety, nie ma śladu po południowej śluzie, mostach zwodzonych - dobrze że zachowała się chociaż śluza północna i częściowo maszynownia. Szkoda jednak że już nigdy nie wpłynie do tej śluzy dymiący parowiec a po moście górą nie przejedzie kolejka do Świbna...
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 227
Wysłany: Pon Sty 09, 2012 12:56 am   

Skoro pamiętasz mosty zwodzone, to mam pytanie - może wiesz, w jakim okresie zostały one zlikwidowane?

Na stałym moście północnym (obecnie już rozebranym?) jeszcze do niedawna zachował się tor wąskotorówki.
Źródło
Południowy (prowizoryczny) został zbudowany już po likwidacji kolejki - w miejscu dawnego mostu zwodzonego powstaje obecnie nowy. Czy do końca istnienia kolejki na lewym brzegu Wisły jeździła ona po moście zwodzonym?

Jeśli znasz niemiecki, to możesz też poczytać opisy do projektu śluz w Zeitschrift für Bauwesen (rysunki w postach powyżej pochodzą z Atlasu, który był załącznikiem do tego czasopisma).

Przy okazji w tym samym numerze jest też tekst o przeprawie promowej Świbno - Mikoszewo, ale to temat zasługujący na osobny wątek (który miejmy nadzieję wkrótce uda się rozwinąć).
_________________

 
Hinek 

Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 47
Wysłany: Pon Sty 09, 2012 7:22 pm   

2xM napisał/a:
Skoro pamiętasz mosty zwodzone, to mam pytanie - może wiesz, w jakim okresie zostały one zlikwidowane?

Wychodzi mi że były na pewno do 1965r. Potem przez ponad dziesięć lat nie zaglądałem tam. W drugiej połowie lat 70-tych był już ten prowizoryczny most. Teraz zacząłem się zastanawiać czy most zwodzony nad śluzą południową dotrwał aż do budowy nowej śluzy i prowizorycznego mostu? Przy najbliższej bytności w Przegalinie postaram się tego dowiedzieć. Być może tak było, bo most południowy był znacznie rzadziej używany i mógł być w lepszym stanie - ale to tylko hipoteza :) Generalnie śluza południowa pod koniec lat 50-tych już nie była czynna od ładnych paru lat - bo i tratw na Wiśle już nie było - była jednak technicznie sprawna.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2174
Wysłany: Pon Sty 09, 2012 9:49 pm   

To mogły być 62 - 65 lata. Byłem tam i widziałem przepływanie jakiejś barki przez śluzę (jeśli dobrze pamiętam) południową. Płynęła z Przekopu na Martwą. Poziom wody w Przekopie był nieznacznie wyższy, a górne i dolne wrota otwarte. Ja, ówczesny licealista (nie fachowiec) byłem mocno zdziwiony, że barka nie jest śluzowana, a przepływa z nurtem przelewającej się wody.
 
 
Hinek 

Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 47
Wysłany: Pią Kwi 27, 2012 3:18 pm   

2xM napisał/a:
Skoro pamiętasz mosty zwodzone, to mam pytanie - może wiesz, w jakim okresie zostały one zlikwidowane?


Śledztwo na miejscu niewiele dało. Uzyskałem sprzeczne informacje :II
Historia jednak zatoczyła wielkie koło i zwodzony most wrócił nad śluzę południową.
Póki nie zobaczyłem tego na własne oczy - nie chciało mi się wierzyć :D
Na zdjęciu stan na dzień 27.04.2012r - jak widać prawie gotowy!

DSCF5606.JPG
Nowy zwodzony most nad śluzą południową.
Plik ściągnięto 12314 raz(y) 53,01 KB

 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 227
Wysłany: Wto Paź 16, 2012 10:30 pm   

8O Wrzucę tutaj...

http://www.repozytorium.f...l%2Fnode%2F4353

Czegoś takiego jeszcze nie widziałem (i nie spodziewałem się zobaczyć).

Dzięki: http://pl-pl.facebook.com...skie?ref=stream
_________________

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2174
Wysłany: Sro Paź 17, 2012 1:55 am   

Fantastyczne :huuurra:
Przegaliny sporo, ale trochę pocięte. Najpierw (16-18) wypływanie ze śluzy, potem (18-22) wpływanie i znowu (22-26) - wypływanie.
Nastepnie (22-26) wpływają do kanału z szerszego akwenu. Za Przegaliną nic takiego nie kojarzę. Czy to może być kanał dojściowy do śluzy w Pleniewie?
I drugie pytanie. Gdzie oni mogli dopłynąć? Gdzie spotkali tych "osadników polskich"?

Śluza46.jpg
Plik ściągnięto 11475 raz(y) 45,29 KB

Śluza.m.jpg
Plik ściągnięto 11475 raz(y) 119,77 KB

osadnicy.jpg
Plik ściągnięto 11475 raz(y) 64,65 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk