Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
wąskotorówka z Wejherowa do Nadola
Autor Wiadomość
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6544
Wysłany: Sro Sie 20, 2008 11:17 pm   wąskotorówka z Wejherowa do Nadola

właśnie dostałam zapytanie o tę linię :D czy było coś takiego? drodzy Kolejarze, pomóżcie :D
 
Ponury2 


Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 764
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Sro Sie 20, 2008 11:34 pm   

Tak. Pozostałości torów straszą do dzisiaj.
_________________
"Ci, którzy się boją, umierają codziennie. Ci, którzy się nie boją, umierają tylko raz."

Giovanni Falcone (1939-1992), włoski sędzia śledczy, poległy w walce z mafią.
 
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6544
Wysłany: Sro Sie 20, 2008 11:52 pm   

a potrafisz podać choćby rozstaw szyn?
 
Ponury2 


Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 764
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 8:44 am   

Oj chyba taki standardowy, jak dla SKM. Tam miała jeździć SKM z Wejherowa :roll:
_________________
"Ci, którzy się boją, umierają codziennie. Ci, którzy się nie boją, umierają tylko raz."

Giovanni Falcone (1939-1992), włoski sędzia śledczy, poległy w walce z mafią.
 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 843
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 10:19 am   

Nie słyszałem o żadnej takiej wąskotorówce, ale może feyg coś wie na ten temat?
Do niedawna istniała bocznica normalnotorowa odgałęziająca się na stacji Rybno na linii (też normalnotorowej) Wejherowo - Garczegorze i kończąca się stacją zakładową na terenie budowy EJ Żarnowiec. Elektrownia była budowana na terenie wsi Kartoszyno, położonej na wschodnim brzegu Jeziora Żarnowieckiego, czyli naprzeciwko Nadola. Odcinek linii od Wejherowa do Rybna i bocznica były zelektryfikowane i rzeczywiście przez pewien czas jeździły tam EZT dowożące pracowników na budowę.
O samej linii Wejherowo - Garczegorze był kiedyś obszerny artykuł w ŚK.
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6544
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 12:12 pm   

otóż właśnie, podejrzewam omyłkę mojej "zapytawczyni", być może ma ona na myśli jakąś linię normalnotorową z okolicy. no cóż, feyg, na pomoc :wink:
a przy okazji: linia przez Garczegorze=kolejna linia, którą nie zdążyłam się przejechać :II :wink:
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 12:27 pm   

renekk napisał/a:
Nie słyszałem o żadnej takiej wąskotorówce, ale może feyg coś wie na ten temat?
Do niedawna istniała bocznica normalnotorowa odgałęziająca się na stacji Rybno na linii (też normalnotorowej) Wejherowo - Garczegorze i kończąca się stacją zakładową na terenie budowy EJ Żarnowiec. Elektrownia była budowana na terenie wsi Kartoszyno, położonej na wschodnim brzegu Jeziora Żarnowieckiego, czyli naprzeciwko Nadola. Odcinek linii od Wejherowa do Rybna i bocznica były zelektryfikowane i rzeczywiście przez pewien czas jeździły tam EZT dowożące pracowników na budowę.
O samej linii Wejherowo - Garczegorze był kiedyś obszerny artykuł w ŚK.

Wąskotorowa kolej w Wejherowie (do tego elektryczna!) istniała w Wejherowie w końcówce XIX wieku i prowadziła z wyładowni stacji w Wejherowie do cementowni w Bolszewie.
Na stronie opisującej historię Bolszewa przeczytamy (informacje o kolejce potwierdził autor artykułu w "Świecie Kolei" Krzysztof Labudda):
Cytat:
W 1872 roku utworzono spółkę akcyjną i wkrótce rozpoczęły się prace przy budowie kanału o długości 5 km. W 1873 roku rozpoczęto produkcje cementu portlandzkiego. Wypalano go z iłów wydobytych z dna Jeziora Górskiego. Cement był przewożony na dworzec w Wejherowie wąskotorową kolejką konną. W roku 1890 kolejka została zelektryfikowana, a w 1902 roku zmodernizowana na szerokotorową. Na Pomorzu była to pierwsza elektryczna kolejka przemysłowa. Surowiec do produkcji cementu dostarczano 40 promami drewnianymi, ciągnionymi po kanale początkowo przez ludzi, a w późniejszym okresie przez konie. Również i te z czasem zastąpiono przez dwa ciągniki parowe.

źródło
Owa "modernizacja" związana była z budową normalnotorowej kolejki Wejherowo - Prusewo "Kleinbahn Neustadt - Prussau" przedłużonej póżniej do Choczewa a ostatecznie do stacji Garczegorze leżącej przy linii Lębork - Łeba. Kolej wąskotorowa okazała się zbędna i została rozebrana. A po kolejce Wejherowo - Prusewo w Wejherowie został budynek w którym funkcjonował zarząd. Znajduje się on przy ul. Dworcowej. A linia
Wejherowo - Garczegorze czeka w przyszłości zapewne ten sam los co kolejka krokowska czyli rozbiórka :II

Wejherowo zarząd.JPG
Budynek zarząd kolejki Wejherowo - Prusewo - (Garczegorze) w roku 1914.
Plik ściągnięto 9832 raz(y) 75,63 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 843
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 12:28 pm   

Może "zapytawczyni" mylnie skojarzyła "kleinbahn" z kolejką wąskotorową?
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 12:30 pm   

renekk napisał/a:
Może "zapytawczyni" mylnie skojarzyła "kleinbahn" z kolejką wąskotorową?

I nie ona jedna! W wielu opracowaniach historycznych można spotkać się z tym błędem...

P.S. Wspomniany artykuł o kolei lokalnej Wejherowo - Garczegorze ukazał się w S-K w numerze 5/2005 (aktualnie dostępny na Allegro)

Świat Kolei 5-2002.jpg
Plik ściągnięto 9807 raz(y) 32,48 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
Ostatnio zmieniony przez feyg Czw Sie 21, 2008 4:05 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6544
Wysłany: Czw Sie 21, 2008 12:33 pm   

nie mam słów! :== :hurra:
już spieszę donieść (za przeproszeniem) :D
 
tuniekR 

Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 18
Wysłany: Pią Sie 22, 2008 7:22 pm   

Troche wieści spotkacie TU :mrgreen:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk