Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Mikołaj
Pią Lis 12, 2010 4:15 pm
Dworzec Główny w Gdańsku
Autor Wiadomość
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Wto Kwi 24, 2012 10:26 pm   

Zbych napisał/a:
Ja na tym zdjęciu nie widzę żadnych flag.

Nie widzisz? To spójrz za siebie...
 
Zbych 
Wonneberger


Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 896
Wysłany: Wto Kwi 24, 2012 10:29 pm   

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Wyobraźnia popędziła do przodu.

A mnie nasunęła wątpliwości co do daty zdjęcia wstawionego przez Rafaela. Zdjęcie nosi datę dzienną 31 VIII 1939 r.
Zdjęcie wstawione przez Jaymsa w tym poście też ma datę dzienną, ale późniejszą o jeden dzień - 1 IX 1939 r.



Zdumiewa szybkość pokrycia się drzew przed dworcem liśćmi. Ponadto na zdjęciu z 1 IX 1939 drzewo po lewej stronie latarni jest trochę, ale wyraźnie wyższe niż na zdjęciu z dnia poprzedniego choć późniejsze zdjęcie jest robione z nieco większej odległości, więc nie może być to skutkiem innej perspektywy. Między tymi zdjęciami jest różnica co najmniej roku.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3694
Wysłany: Wto Kwi 24, 2012 11:46 pm   

Zbych napisał/a:
Między tymi zdjęciami jest różnica co najmniej roku
Więcej. Drzewa tak szybko nie rosną. :roll:
_________________
Poldergeist
 
Rafael 
Dolne Miasto

Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 8
Wysłany: Sro Kwi 25, 2012 7:58 am   

Nie jest to moje zdjęcie a dokładną datę spisałem z podanej na jego odwrocie wydrukowanej informacji. Faktycznie jakoś tak zbyt spokojnie na tym zdjęciu jak na sierpień 1939. Z góry przepraszam za wprowadzenie w błąd. W temacie "pocztówki i zdjęcia" także wrzuciłem kilka fotosów ale nie podawałem ich dokładnych dat bo widzę że nie są one wiarygodne.
 
aldek1944 
Langfuhr

Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 62
Wysłany: Sob Paź 19, 2013 5:40 pm   

renekk napisał/a:
Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".

Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego,że "zgubiłeś" jedno zejście do schronu,które istnieje do dzisiaj przykryte metalowymi płytami:D Razem było 7 :D
_________________
Foto by Aldek1944.
 
aldek1944 
Langfuhr

Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 62
Wysłany: Sro Lis 20, 2013 10:26 pm   Rozbiórka schronu dworcowego

Rozpoczęto rozbiórkę części poniemieckiego schronu przeciwlotniczego na dworcu.

PKProzbiórka 013.jpg
Plik ściągnięto 5377 raz(y) 108,18 KB

PKProzbiórka 012.jpg
Plik ściągnięto 5377 raz(y) 111,5 KB

_________________
Foto by Aldek1944.
 
djjack 
OH z DM


Dołączył: 15 Gru 2013
Posty: 136
Wysłany: Sro Kwi 23, 2014 6:09 pm   Ale tłok na przystanku

Źródło: Tygodnik "Czas" nr 47 (304) z 23 listopada 1980 r., str. 3.
Autor zdjęcia: Stanisław Ossowski.

Przystanek_tramwajowy_przy_dworcu_small.jpg
Plik ściągnięto 4737 raz(y) 103 KB

_________________
https://www.facebook.com/opowiadaczehistorii
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7156

Wysłany: Pon Gru 14, 2015 7:10 pm   

Dwa ciekawe zdjęcia z serwisu Fotopolska (tam do pobrania w większych rozmiarach)
1. Widok na peron z okna pociągu, 1958
2. Widok na dworzec z wiaduktu Błędnika, przed 1970

Fotopolska_804016.jpg
Plik ściągnięto 3734 raz(y) 67,2 KB

Fotopolska_490739.jpg
Plik ściągnięto 3734 raz(y) 76,59 KB

_________________

 
Zbych 
Wonneberger


Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 896
Wysłany: Pon Gru 14, 2015 11:07 pm   

Na drugim zdjęciu nie ma jeszcze obecnego peronu 1-go. :==
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Fotomemoria 
Fotomemoria

Dołączył: 12 Wrz 2012
Posty: 433
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Sro Gru 16, 2015 12:56 pm   

Panorama z 1960 roku.

SM 01958 1960.jpg
Plik ściągnięto 3611 raz(y) 83,56 KB

_________________
Zdjęcia dostępne są na fotomemoria.pl
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7156

Wysłany: Sro Gru 16, 2015 1:50 pm   

W nawiązaniu do powyższej i poprzedniej fotki, pytanie: kiedy zelektryfikowano, równoległe do torów SKM, tory dalekobieżne?
_________________

 
Anker 

Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 274
Wysłany: Sob Gru 19, 2015 7:55 pm   

Elektryfikacje linii dalekobieżnych wiodących przez stacje Gdańsk Gł. przeprowadzono w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku.stało się to mozliwe dopiero po obniżeniu torowiska na odcinku między wiaduktem na Hucisku i tym na wysokości UW. Poprzednio pociągi jadące przez Gdańsk musiały pokonywać spore wzniesienie na szczycie którego przebiegał Kanał Raduni. Była to wysokość na poziomie której znajduje się obecnie jezdnia wiaduktu na Al. Armii Krajowej. Cięższe składy towarowe ciągnięte przez lokomotywy parowe musiały na tym odcinku korzystać ze wsparcia dodatkowych lokomotyw które w tym celu musiano utrzymywać w ciągłej gotowości (pod parą) w parowozowniach Gd. Południe i Brama Oliwska.
Niestety syfonowanie Kanału Raduni przyniosło opłakane skutki dla samego kanału. Spowolnienie nurtu i ograniczenie ilości przepływającej wody przez skierowanie jej częściowo do fosy upustem pod Traktem Św. Wojciecha, spowodowało że na odcinku poniżej syfonu kanał zamienił się w cuchnący ściek. Pod warstwą brudnego błota znikł czysty piasek zaściełający dno kanału, ulotniły się gdzieś łabędzie zamieszkujące w drewnianym domku przy Moście "Kłódkowym" i nie słychać już niosącego się daleko w noc łoskotu spadającej wody ze stopni wodnych przy Wlk. Młynach. Trochę szkoda.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Nie Gru 20, 2015 12:30 pm   

Anker napisał/a:
Elektryfikacje linii dalekobieżnych wiodących przez stacje Gdańsk Gł. przeprowadzono w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku.

Dokładnie w 1969 roku.
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7156

Wysłany: Nie Gru 20, 2015 1:27 pm   

Dzięki :==
Czyli kiedy oddawano do użytku nowy wiadukt Błędnika, wszystkie tory przebiegające pod nim były już pewnie zaopatrzone w przewody trakcyjne?
A zdjęcie z "Fotopolski" z pociągiem prowadzonym przez parowóz, zrobiono jeszcze ze starego Błędnika, czyli chyba nie później niż 1967 :hmm:
_________________

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Nie Gru 20, 2015 2:28 pm   

Nowy Błędnik oddano do użytku w sierpniu 1970 roku po trzech latach budowy, a więc po elektryfikacji torów dalekobieżnych do Gdyni. Czy wszystkie tory pod wiaduktem były w tym momencie zelektryfikowane - niekoniecznie; trakcję elektryczną do Zaspy Towarowej po zachodniej stronie stacji uruchomiono pod koniec września 1970, a tory odstawcze po tej stronie chyba w ogóle pozostawiono bez elektryfikacji.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk