Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Mikołaj
Pią Lis 12, 2010 4:15 pm
Dworzec Główny w Gdańsku
Autor Wiadomość
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1159
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 3:02 pm   

Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka z czasów budowy dworca i do tego z wieżą! :hihi:

Cytat:
Wieża była dobudowana do zasadniczej części dworca w 1903 r. i oprócz funkcji zegarowej, stanowiła wieżę ciśnień. Mieścił się w niej potężny zbiornik na wodę, który umożliwiał uzupełnianie niedoborów wody na dworcu w przypadku zmniejszonego ciśnienia oraz w lokomotywach. Kiedy nastąpiła pełna elektryfikacja kolei zbiornik zdemontowano

źródło

Am Hauptbahnhof.jpg
aukcyjna, wydawca : Clara Bernthal Gdańsk
Plik ściągnięto 6293 raz(y) 74,28 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 7:27 pm   

feyg napisał/a:
Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka z czasów budowy dworca i do tego z wieżą! :hihi:

Cytat:
Wieża była dobudowana do zasadniczej części dworca w 1903 r. i oprócz funkcji zegarowej, stanowiła wieżę ciśnień. Mieścił się w niej potężny zbiornik na wodę, który umożliwiał uzupełnianie niedoborów wody na dworcu w przypadku zmniejszonego ciśnienia oraz w lokomotywach. Kiedy nastąpiła pełna elektryfikacja kolei zbiornik zdemontowano


Akurat w to, że wieża została dobudowana później, to nie wierzę. Raz, że pierwszy raz o tym słyszę, dwa, że Sabaoth już tu pokazywał pocztówkę sprzed otwarcia dworca, na której była wieża, trzy, sam mam pocztówkę wysłaną w 1902 r, na której jest wieża. Komuś musiało się być może pomylić :wink: z budynkiem kasy podmiejskiej, obecnym KFC, który właśnie ok. 1902/03 został ukończony.
 
rev 

Dołączył: 08 Gru 2005
Posty: 44
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 7:51 pm   

feyg napisał/a:
Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka ...


Pięknie wygląda wtrącenie ręcznie pisanego słówka "neuen" w tytule "Am Hauptbahnhof" pod zdjęciem :) . Do tego dopisek ręczny "e" do "... Hauptbahnhof".
_________________
rev
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1159
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 8:22 pm   

Pewnie ktoś znalazł rysunek inwentaryzacyjny dworca z tego roku i wydumał powyższe :hihi:
Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 9:51 pm   

feyg napisał/a:
Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?


To mniej dyskusyjne niż oddanie wieży dwa/trzy lata później niż budynek, ale ciężko mi teraz potwierdzić. Na pocztówce wysłanej w 1901 roku widać co prawda żurawia niedaleko peronu, ale czy woda pochodziła z wieży dworca głównego?

hauptbahn1901_awers.jpg
Plik ściągnięto 6241 raz(y) 63,04 KB

 
Aartin 

Dołączył: 30 Cze 2010
Posty: 107
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 10:21 pm   

Byłem na tym dniu otwartym wieży i pan Sadowski coś tam opowiadał. Zastrzegł, że nie jest historykiem i ma tylko informacje które jemu samemu udało się wygrzebać.
Mówił, że wieża została ukończona później niż budynek dworca, a także, że znajdowały się tam instalacje wieży ciśnień. Czy w to wierzyć nie mam pojęcia.
_________________
PFE
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 10:29 pm   

Aartin napisał/a:
Byłem na tym dniu otwartym wieży i pan Sadowski coś tam opowiadał. Zastrzegł, że nie jest historykiem i ma tylko informacje które jemu samemu udało się wygrzebać.
Mówił, że wieża została ukończona później niż budynek dworca, a także, że znajdowały się tam instalacje wieży ciśnień. Czy w to wierzyć nie mam pojęcia.


Na foto/pocztówce, którą wskazał Feyg... ona jest wysłana kilka miesięcy przed otwarciem i jakoś ja tam widzę wieżę... Może zegar zamontowano później? A może instalację wieży ciśnień? Ale wieża wygląda jakby była :hihi:
Cóż, temat kolejny do sprawdzenia skoro są wątpliwości.
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11325
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 10:38 pm   

Może po prostu prace wykończeniowe przy budowie wieży wykonywano już po otwarciu dworca dla podróżnych?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1159
Wysłany: Czw Lis 11, 2010 11:02 pm   

norveg napisał/a:
Na pocztówce wysłanej w 1901 roku widać co prawda żurawia niedaleko peronu, ale czy woda pochodziła z wieży dworca głównego?

Teoretycznie stacja mogła być zasilana z Olivaer Tor - różnica poziomów tylko 12 cm jeśli dobrze widzę:

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Noah 


Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 47
Wysłany: Pią Lis 12, 2010 11:22 am   

feyg napisał/a:

Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?

Prawda. Miałem w ręce teczkę z dokumentacją powykonwczą remontu wieży z której jednoznacznie wynika, że zbiornik tam był. (remont obejmował m.in. jego demontaż).
Akcja miała miejsce, jeżeli mnie pamięć nie myli, w latach 80 - tych.
 
Noah 


Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 47
Wysłany: Pią Lis 12, 2010 11:34 am   

Co do zagadnienia dobudowania wieży w kilka lat po oddaniu dworca to w moim przekonaniu jest to informacja nieprawdziwa. Cała znana mi dokumentacja skłania ku opini, że bryła dworca została oddana do użytku w całości.
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Sob Lis 13, 2010 8:21 pm   

Aartin napisał/a:
wieża została ukończona później niż budynek dworca,

Ukończona, a nie wybudowana - dlatego myślę, że jest tak jak Saab pisze.

Sabaoth napisał/a:
Może po prostu prace wykończeniowe przy budowie wieży wykonywano już po otwarciu dworca dla podróżnych?
_________________
da, da, da...
 
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sob Lis 13, 2010 8:30 pm   

Co to za budynek naprzeciw dworca z arkadami na zdjęciu norvega? To chyba w tym miejscu, gdzie był hotel Monopol i sławna stumetrówa?
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Sob Lis 13, 2010 8:39 pm   

Nie, to jest raczej w miejscu "Krewetki", w kazdym razie Monopol był bardziej na lewo i "do tyłu" zdjęcia.
_________________
da, da, da...
 
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 822
Wysłany: Nie Lis 14, 2010 10:33 am   

Noah napisał/a:
Prawda. Miałem w ręce teczkę z dokumentacją powykonwczą remontu wieży z której jednoznacznie wynika, że zbiornik tam był. (remont obejmował m.in. jego demontaż).
Akcja miała miejsce, jeżeli mnie pamięć nie myli, w latach 80 - tych.


A czy posiadasz może jakieś informacje nt. remontu dworca z pierwszej połowy lat 90.? A najlepiej zdjęcia?
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk