Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Mikołaj
Pią Lis 12, 2010 4:15 pm
Dworzec Główny w Gdańsku
Autor Wiadomość
Dieter 
Schidlitzer


Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 467
Wysłany: Sob Paź 18, 2008 5:06 pm   

pumeks i renekk, wszystko jedno dla mnie kto bedzie mial racje. Te nazwy tych dworcow nie sa mi obce, ale jak to wszystko bylo, tego nie wiedzialem i jest bardzo ciekawe... :skolowany:Podziwiam Was, ze sie tym zajmujecie!
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1160
Wysłany: Sob Paź 18, 2008 10:03 pm   

renekk napisał/a:

A wracając do "Danzig und seine Bauten": "Am 1. Oktober1896 wurden sowohl der bisherige Hohetorbahnhof wie der alte Legetorbahnhof für den Personenverkehr geschlossen und der gesamte Personenverkehr Danzigs auf den neuen Hauptbahnhof mit einem aus den oben angeführten Gründen vorübergehend benutzen, in Fachwerk erbauten Empfangsgebäude verwiesen. Dies Gebäude stand an der Stelle, wo jetzt die Eingangshalle zum Vorortverkehr errichtet ist". Wspomniany prowizoryczny budynek szachulcowej konstrukcji istniał cztery lata, do czasu otwarcia nowego budynku Dworca Głównego 30.10.1900 roku. I to jest dopiero prawdziwa i jedyna zagadka - jak wyglądał ten budynek?

Tu co nieco widać...
źródło


a tu trochę więcej:

Gdańsk dworzec prowizoryczny.jpg
Plik ściągnięto 9338 raz(y) 72,29 KB

Rozkład 1883 - 1.jpg
Fragment rozkładu ważnego od 15 września 1883r.
Plik ściągnięto 9338 raz(y) 49,81 KB

Rozkład 1883 - 2.jpg
Fragment rozkładu ważnego od 15 września 1883r.
Plik ściągnięto 9338 raz(y) 49,12 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Nie Sty 18, 2009 11:01 pm   

Znalazłem w swoich szpargałach taką kiepską reprodukcję - najprawdopodobniej tymczasowy budynek Hbf-u z lat 1896-1900:

hb.jpg
Plik ściągnięto 9252 raz(y) 46,09 KB

 
bavar 
Schönfeld

Dołączył: 12 Sie 2008
Posty: 158
Wysłany: Nie Lip 12, 2009 10:23 pm   

feyg napisał/a:

Tu co nieco widać...
źródło
Obrazek
a tu trochę więcej:


A mnie nie daje spać po nocach kwestia obecnego braku 2 wcale niemałych obustronnie spadzistych dachów budynku dworca głównego - tych nad dzisiejszym McDonaldem... Po prostu ich nie ma a były :roll: Czyżby wiosną '45 pożar je strawił i już ich nie odbudowano? :hmm: Nie sądzę, aby modernizacja z połowy lat 90. ub. wieku na tyle sobie mogła pozwolić :hihi:

Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej.. Otóż interesuje mnie, jakiej sprytnej techniki wówczas użyto pod koniec XIX w., że obecnie wcale owe fosy [czyli stricte teren podmokły] o swojej dawnej obecności nam nie przypominają.. A na ich miejscu mamy przecież współcześnie do czynienia z nie lada obciążeniami i drżeniem związanymi ze sporym ruchem samochodowym oraz tramwajowym - nie wspominając już o tunelach i estakadzie przy ul. Okopowej :hihi: Po prostu aż dziw bierze patrząc na fotografiach na fosę przed Bramą Wyżynną, że nic się nie zapada, nie obsuwa, itp., itd. .. Tak najzwyklej je sobie zasypano szpadlami?
_________________
Schönfeld, ex-Stolzenberg..
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2081
Wysłany: Nie Lip 12, 2009 11:00 pm   

bavar napisał/a:
Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej..

Te fosy kopano (wcześniej) w dobrym, stabilnym gruncie - piaskach naniesionych przez potok Siedlicki. To ze względu na te dobre warunki gruntowe, właśnie tu powstał Gdańsk. W fosach, na dnie mogło osadzić się trochę szlamu, ale wystarczyło kilkudziesięciu ludzi z łopatami i kilka wozów, aby to usunąć.
 
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Sro Lut 03, 2010 7:32 pm   

Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880. Przedstawia on projekt rozbudowy stacji, polegającej na: poszerzeniu równi stacyjnej w stronę wschodnią kosztem dalszego zasypania fosy, budowę nowej grupy torów w miejscu istniejącego peronu i budynków stacyjnych, budowę nowego budynku stacyjnego i peronów na poszerzonej równi. Przed nowym budynkiem przewidziane było miejsce na plac przeddworcowy, połączony dojazdami z Promenadą i Nowymi Ogrodami od południa oraz szosą do Nowego Portu i wiaduktem nad torami od północy. Ponadto miało być wykonane przebicie przejścia dla pieszych w kurtynie między bastionami Św. Elżbiety i Bożego Ciała, z mostkiem nad pozostałością fosy.
Z powodu sprzeciwu władz wojskowych projekt nie został zrealizowany, podobnie jak wspomniany w tym wątku projekt z 1872 roku.

Hohethor Bahnhof 1880_mały.jpg
Plik ściągnięto 8903 raz(y) 39,92 KB

Hohethor Bahnhof 1880_1.jpg
Plik ściągnięto 8903 raz(y) 55,61 KB

Hohethor Bahnhof 1880_2.jpg
Plik ściągnięto 8903 raz(y) 64,4 KB

Hohethor Bahnhof 1880_3.jpg
Plik ściągnięto 8903 raz(y) 49,29 KB

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Lut 03, 2010 7:47 pm   

renekk napisał/a:
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.


:== Skąd Ty bierzesz takie materiały 8O
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Sro Lut 03, 2010 8:32 pm   

I jeszcze fragment fotokopii innego planu, prawdopodobnie z tego samego źródła: Hauptbahnhof z 1896 roku, po otwarciu stacji a przed budową dworca. W prawym dolnym rogu prowizoryczny budynek stacyjny, w środku plac budowy nowego dworca.

Hauptbahnhof 1896_fragment.jpg
Plik ściągnięto 8891 raz(y) 34,7 KB

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7156
Wysłany: Czw Lut 04, 2010 8:19 am   

Wspaniałe :== :hurra: :LL:
_________________

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Lut 04, 2010 4:13 pm   

renekk napisał/a:
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.


Na tym planie widać, że do dworca Olivaer Tor prowadzą tylko dwa tory – jeden dla linii do Nowego Portu, drugi dla linii do Sopotu. Co znaczyłoby, że dwa tory między Gdańskiem a Sopotem (pisałem o tym tu: http://forum.dawnygdansk....=115917#115917) były dopiero od Olivaer Tor.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 837
Wysłany: Pon Kwi 12, 2010 9:44 pm   

Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".

schron.jpg
Plik ściągnięto 8746 raz(y) 78,53 KB

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Pon Kwi 12, 2010 10:10 pm   

renekk napisał/a:
Osobiście zamurowałem je 20 lat temu [...] Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".


Może dałoby się załatwić jakąś możliwość zajrzenia tam przed inwestycją? I pytanie kiedy powstał schron? Chyba nie w momencie budowy dworca...
 
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 996
Wysłany: Wto Kwi 13, 2010 1:55 am   

norveg napisał/a:
Może dałoby się załatwić jakąś możliwość zajrzenia tam przed inwestycją? I pytanie kiedy powstał schron? Chyba nie w momencie budowy dworca...

Bardzo proszę o info..byłabym zainteresowana zajrzeniem tam razem z Wami...jestem niekłopotliwa :mrgreen: . Przepraszam za O.T. :oops:
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1160
Wysłany: Wto Kwi 13, 2010 7:42 am   

Wnętrze schronu w roku 2008: :arrow: LINK
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Pepo 
PDW

Dołączył: 14 Lis 2004
Posty: 358
Wysłany: Wto Kwi 13, 2010 9:44 pm   

Część znajdująca się w murze oporowym pod 3 Maja to pozostałość po budowli pruskiej, której geneza sięga jeszcze...z okresu francuskiego (dokładniej: ok. 1810-1811).

To tu była 'przystań', od której szedł rów łączący podnóże skarpy, skąd wychodziła klatka dobiegowa do wnętrza redity (napoleońskiej). W kolejnych dekadach (już w II poł. XIX w.) rów został - przynajmniej częściowo - zasklepiony. Na przełomie wieków XIX i XX tędy pociągnięto kabel telegraficzny do fortu. W czasie II wojny światowej - schronienie plot.
_________________
www.jandaniluk.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk