pumeks i renekk, wszystko jedno dla mnie kto bedzie mial racje. Te nazwy tych dworcow nie sa mi obce, ale jak to wszystko bylo, tego nie wiedzialem i jest bardzo ciekawe... :skolowany:Podziwiam Was, ze sie tym zajmujecie!
A wracając do "Danzig und seine Bauten": "Am 1. Oktober1896 wurden sowohl der bisherige Hohetorbahnhof wie der alte Legetorbahnhof für den Personenverkehr geschlossen und der gesamte Personenverkehr Danzigs auf den neuen Hauptbahnhof mit einem aus den oben angeführten Gründen vorübergehend benutzen, in Fachwerk erbauten Empfangsgebäude verwiesen. Dies Gebäude stand an der Stelle, wo jetzt die Eingangshalle zum Vorortverkehr errichtet ist". Wspomniany prowizoryczny budynek szachulcowej konstrukcji istniał cztery lata, do czasu otwarcia nowego budynku Dworca Głównego 30.10.1900 roku. I to jest dopiero prawdziwa i jedyna zagadka - jak wyglądał ten budynek?
Tu co nieco widać...
źródło Obrazek
a tu trochę więcej:
A mnie nie daje spać po nocach kwestia obecnego braku 2 wcale niemałych obustronnie spadzistych dachów budynku dworca głównego - tych nad dzisiejszym McDonaldem... Po prostu ich nie ma a były Czyżby wiosną '45 pożar je strawił i już ich nie odbudowano? Nie sądzę, aby modernizacja z połowy lat 90. ub. wieku na tyle sobie mogła pozwolić
Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej.. Otóż interesuje mnie, jakiej sprytnej techniki wówczas użyto pod koniec XIX w., że obecnie wcale owe fosy [czyli stricte teren podmokły] o swojej dawnej obecności nam nie przypominają.. A na ich miejscu mamy przecież współcześnie do czynienia z nie lada obciążeniami i drżeniem związanymi ze sporym ruchem samochodowym oraz tramwajowym - nie wspominając już o tunelach i estakadzie przy ul. Okopowej Po prostu aż dziw bierze patrząc na fotografiach na fosę przed Bramą Wyżynną, że nic się nie zapada, nie obsuwa, itp., itd. .. Tak najzwyklej je sobie zasypano szpadlami?
Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej..
Te fosy kopano (wcześniej) w dobrym, stabilnym gruncie - piaskach naniesionych przez potok Siedlicki. To ze względu na te dobre warunki gruntowe, właśnie tu powstał Gdańsk. W fosach, na dnie mogło osadzić się trochę szlamu, ale wystarczyło kilkudziesięciu ludzi z łopatami i kilka wozów, aby to usunąć.
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880. Przedstawia on projekt rozbudowy stacji, polegającej na: poszerzeniu równi stacyjnej w stronę wschodnią kosztem dalszego zasypania fosy, budowę nowej grupy torów w miejscu istniejącego peronu i budynków stacyjnych, budowę nowego budynku stacyjnego i peronów na poszerzonej równi. Przed nowym budynkiem przewidziane było miejsce na plac przeddworcowy, połączony dojazdami z Promenadą i Nowymi Ogrodami od południa oraz szosą do Nowego Portu i wiaduktem nad torami od północy. Ponadto miało być wykonane przebicie przejścia dla pieszych w kurtynie między bastionami Św. Elżbiety i Bożego Ciała, z mostkiem nad pozostałością fosy.
Z powodu sprzeciwu władz wojskowych projekt nie został zrealizowany, podobnie jak wspomniany w tym wątku projekt z 1872 roku.
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.
I jeszcze fragment fotokopii innego planu, prawdopodobnie z tego samego źródła: Hauptbahnhof z 1896 roku, po otwarciu stacji a przed budową dworca. W prawym dolnym rogu prowizoryczny budynek stacyjny, w środku plac budowy nowego dworca.
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.
Na tym planie widać, że do dworca Olivaer Tor prowadzą tylko dwa tory – jeden dla linii do Nowego Portu, drugi dla linii do Sopotu. Co znaczyłoby, że dwa tory między Gdańskiem a Sopotem (pisałem o tym tu: http://forum.dawnygdansk....=115917#115917) były dopiero od Olivaer Tor.
Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".
Część znajdująca się w murze oporowym pod 3 Maja to pozostałość po budowli pruskiej, której geneza sięga jeszcze...z okresu francuskiego (dokładniej: ok. 1810-1811).
To tu była 'przystań', od której szedł rów łączący podnóże skarpy, skąd wychodziła klatka dobiegowa do wnętrza redity (napoleońskiej). W kolejnych dekadach (już w II poł. XIX w.) rów został - przynajmniej częściowo - zasklepiony. Na przełomie wieków XIX i XX tędy pociągnięto kabel telegraficzny do fortu. W czasie II wojny światowej - schronienie plot.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum