Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Mikołaj
Pią Lis 12, 2010 4:15 pm
Dworzec Główny w Gdańsku
Autor Wiadomość
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Pon Sie 18, 2008 4:48 pm   

Najwiecej wypadków jest na prostych, z pozoru, drogach i skrzyzowaniach :hihi:
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pon Sie 18, 2008 4:58 pm   

feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Dieter 
Schidlitzer


Dołączył: 30 Wrz 2007
Posty: 522
Wysłany: Pon Sie 18, 2008 5:15 pm   

Pumeks, ja znowu widze, ze Ty jestes "Spec" i przypomniales mi nazwe tego dworca "Leege Tor".

Wiem NA PEWNO, ze niemieccy Gdanszczanie w drugiej polowie 1945 roku ODJEZDZALI DO NIEMIEC WLASNIE Z TEGO DWORCA "LEEGE TOR". To chyba byl dworzec towarowy. I gdzie on sie znajdowal - nie wiem... :roll:
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pon Sie 18, 2008 5:37 pm   

pumeks napisał/a:
feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))

... chyba że koń się spłoszył :hihi:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Mpudello 
PersonalJesus


Dołączył: 04 Sie 2008
Posty: 16
Wysłany: Wto Sie 19, 2008 5:59 am   

feyg napisał/a:
pumeks napisał/a:
feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))

... chyba że koń się spłoszył :hihi:

i ruszył z kopyta? :OO
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Wto Sie 19, 2008 11:22 am   

Z całą pewnością rozbiórkę drugiego dworca "pomorskiego" przetrwały: mała dwustanowiskowa parowozownia służąca zapewne za schronienie manewrowych tendrzaków i budyneczek pełniący rolę nastawni (choć same rozjazdy były nastawiane ręcznie o czym świadczy obecność dźwigni z przeciwwagą przy zwrotniku


Fragment budynku widać po lewej

Gdańsk dworzec szkoła rycerska 1903.jpg
Plik ściągnięto 20775 raz(y) 75,03 KB

Gdańsk dworzec nastawnia 1903.jpg
Plik ściągnięto 20775 raz(y) 79,76 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
St. Albrecht 


Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 28
Wysłany: Wto Sie 19, 2008 1:51 pm   

Ciekawe to foto ! Ja też swego czasu słyszałem o innej lokalizacji dw głównego 8O

 
Zdzislaw 


Dołączył: 11 Sie 2006
Posty: 532
Wysłany: Pon Wrz 08, 2008 8:33 pm   

pumeks napisał/a:
Nie - dworzec Brama Wyżynna od ok. 1867 był w nieco innym miejscu, bliżej Nowych Ogrodów. To co widać na zdjęciu - lata 90. XIX wieku - to już jest dworzec przesunięty prawie w miejsce dzisiejszego dworca głównego. W tym kształcie istniał zapewne tylko kilka lat (około dziesięciu?), ale został uwieczniony na całkiem licznych fotografiach.

Gdyby ktoś nie wierzył w przesuwanie dworca, niech popatrzy na plany z dwóch kolejnych wydań "Meyers Conversations-Lexikon" - po lewej wyd. 4 druk 1888, po prawej wyd. 5 ok. 1890.

W zasadzie wyjdę na "totalnego głąba", ale zdjęcia map zamieszczone przez Pumeksa, fantastycznie pokazują dlaczego ulice dawniejszego WMG i Dzisiejszego Gdańska mają nazwy "wałów". Linia obwałowań miejskich zobrazowana na mapkach pieknie to pokazuje. Wie, wiem... powinienem napisac o tym wcześniej, ale jakoś teraz mnie oświeciło :???:
_________________
Pozdrawiam Zdzisław

Vivere est cogitare
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Sro Wrz 10, 2008 7:17 am   

wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:
_________________

 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sro Wrz 10, 2008 8:33 am   

turecki napisał/a:
wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na przykład :arrow: STĄD
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sro Wrz 10, 2008 8:47 am   

turecki napisał/a:
tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na planach, które wkleiłem, fosy są jeszcze czynne, nie było wtedy czegoś takiego, jak "dawna fosa". Ale chyba masz Turecki rację, mi się coś przypomina, że pisano o wykopaniu tunelu dla przeprowadzenia linii kolejowej pod Nowymi Ogrodami - więc może faktycznie nie było tam "jednopoziomowego skrzyżowania". :hmmm:
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Sro Wrz 10, 2008 8:26 pm   

feyg napisał/a:
turecki napisał/a:
wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na przykład :arrow: STĄD

Bez urazy, ale mapka z Meyera na poparcie takiej ryzykownej tezy? Grzegorzu...
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sro Wrz 10, 2008 9:53 pm   

renekk napisał/a:

Bez urazy, ale mapka z Meyera na poparcie takiej ryzykownej tezy? Grzegorzu...

Hmm... ale w tym wątku ten sam Meyers posłużył jako poparcie pewnej tezy :hihi:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
turecki 
Motorniczy
ech te....


Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 826
Wysłany: Czw Wrz 11, 2008 5:41 am   

o.k. nie kwestionuję samego przejazdu.Mam mało zdjęć z tej okolicy w wym. okresie.Faktem jest też,że takich skrzyżowań na początku tramwaje miały wiele i raczej nie były niebezpieczne,wszak był dróżnik .Linia tramwajowa do nowego portu idąca Wiślną-Starowiślną miała kilka takich skrzyżowań z bocznicami kolejowymi,a linia oliwa-jelitkowo na Pomorskiej.Faktem jest,że sam pociąg przy dworcu jedzie nisko nie znaczy,że w miejscu skrzyżowania nie jest to już ten sam poziom. Fota na wizualizację odległości dworzec-brama wyżynna z dyskutowanym skrzyżowaniem w 1890 roku.Dodam tylko,że wolę mapy geodezyjne lub sztabowe... :roll: dodaję trochę fot ,które znalazłem :oops: :wink:

a tu już wiadukt na hucisku 1905.jpg
Plik ściągnięto 20595 raz(y) 75,76 KB

tramwaj u góry i pociąg na dworcu 1890.jpg
Plik ściągnięto 20599 raz(y) 59,35 KB

skrzyżowanie-faktycznie kolizyjne ;].jpg
Plik ściągnięto 20599 raz(y) 62,01 KB

kanał raduni 1890.jpg
Plik ściągnięto 20599 raz(y) 76,93 KB

dworzec wielka przebudowa.jpg
Plik ściągnięto 20599 raz(y) 56,13 KB

dworzec 1890 mini.jpg
Plik ściągnięto 20626 raz(y) 58,51 KB

_________________

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Nie Wrz 14, 2008 10:02 pm   

Powiedzcie mi, skąd pomysł że istniały kolejno dwa dworce przy Bramie Wyżynnej?
Co do skrzyżowania kolei z Neugarten: na pewno w latach 90-tych istniało skrzyżowanie dwupoziomowe jednotorowe. W trakcie budowy Dworca Głównego, na wschód od istniejącego, przebito osobne nowe przejście pod dwa tory. Stan taki, czyli dwa osobne wiadukty, trwał do ok. 1930 roku, kiedy zamieniono je na jeden wiadukt. Układ ten widać na rysunkach "Neugarten 1902" i "Neugarten 1930". Moim zdaniem - choć nie mam na to dowodów - tor (a od otwarcia Dworca Głównego dwa tory) łączący dworzec przy Toruńskiej z dworcem przy Bramie Wyżynnej od początku, tj. od 1867 roku prowadzony był w wykopie, a pod skrzyżowaniem z Neugarten w tunelu.

neugarten 1930.jpg
Fragment planu datowanego na 1930 rok.
Plik ściągnięto 20574 raz(y) 68,25 KB

neugarten 1902.jpg
Fragment planu datowanego na 1902 rok.
Plik ściągnięto 20574 raz(y) 53,39 KB

sandgrube.jpg
Rysunek bez daty, ale moim zdaniem z okresu budowy Dworca Głównego - pokazuje prawdopodobnie przebudowę wiaduktu w ciągu Sandgrube na dwutorowy.
Plik ściągnięto 20574 raz(y) 56,23 KB

radaune 1902.jpg
Fragment planu datowanego na 1902 rok.
Plik ściągnięto 20574 raz(y) 54,95 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk